2013-08-29, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Lyssna på Bubba:

10 Rules To Hit It Huge

1. You Probably Need More Loft
My wife, Angie, is a good athlete who played pro basketball with the WNBA's Charlotte Sting. When she started playing golf seriously, six years ago, she used a driver with 9 degrees of loft and could carry the ball about 170 yards. Just before she played in the Bob Hope Classic pro-am earlier this year (a fifth-anniversary gift from me), she switched to a driver with 13 degrees. She instantly increased her carry distance to 215 yards with the same amount of roll she had before.
http://www.golfdigest.com/golf-instr...0-rules-watson

Idag slog jag min första hio, en perfekt j6 på ett 170m par 3 hål, som sakta rullade i hål.

Ha, ha, kunde knappt tro mina ögon när bollen bara försvann.

Grattis till HIO:n!

Men för mig är det precis tvärt om med loftet på drivern. Jag har skrivit om det här förut.Sa då att min driver hade 10,5, men när jag kollade efter så är den på 9,5.Det var när jag bytte till en sådan som jag började slå riktigt långt. De drivar jag testat med 12 eller 13 graders loft drar bollen nästan rakt upp och dimper bara ner. Är tjej, 15,7 i hcp. vad är jag för mysko människa då?
Citera
2013-08-29, 14:10
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Money22

Men för mig är det precis tvärt om med loftet på drivern. Jag har skrivit om det här förut.Sa då att min driver hade 10,5, men när jag kollade efter så är den på 9,5.Det var när jag bytte till en sådan som jag började slå riktigt långt. De drivar jag testat med 12 eller 13 graders loft drar bollen nästan rakt upp och dimper bara ner. Är tjej, 15,7 i hcp. vad är jag för mysko människa då?

Som sagt - det beror på din infallsvinkel, hastighet och svingspår. Kommer du flackt till bollen kan det behövas mindre loft för att inte bollen ska "ballonga".
Citera
2013-08-29, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Som sagt - det beror på din infallsvinkel, hastighet och svingspår. Kommer du flackt till bollen kan det behövas mindre loft för att inte bollen ska "ballonga".

Aha, just nu har jag hög bollbana, men det är nästan så jag tycker att bollen kunde få rulla lite mer än den gör.Jag kanske ska testa med ännu lägre loft, eller?
Citera
2013-08-29, 15:28
Medlem
Citat:
Jo det är exakt vad det beror på.

Ja, råkade skriva inte av någon anledning

Citat:
OK, jag tar samma exempel men på annat sätt. I grund och botten handlar det om spinntal alltså hur många varv i sekunden bollen snurrar, det finns ett optimalt spinntal för varje svinghastighet och varje lutning på klubban.

Därför kan DU slå en 12 graders driver längre än en 8 graders driver - med EXAKT samma hastighet, bollträff, infallsvinkel och svingspår. Dessa delar påverkar alla spinntalet och det är spinntalet som är det viktigaste i denna matematik (vi kan även nämna utgångsvinkel men då utgångsvinkel = spinloft så är det i praktiken samma sak). Faktum är att du i 9 fall av 10 borde slå längre med en 12 graders driver än med en 8 graders - just av denna anledning.

Vad är det optimala spinntalet, vad händer om det är över eller under det optimala ?

Varför finns loft då, varför behöver jag veta loftet... räcker det inte att den heter driver, hybrid osv ?
Citat:
NU, ska vi även nämna att du har rätt. Naturligtvis BÖR en lägre loftad klubba gå längre än en klubba med mer loft. Det har du helt rätt i. Men fysikens lagar är annorlunda och har du t.ex. max-hastighet med din hybrid på 70mph så går med högsta sannolikhet en 24 graders hybrid längre för dig än en 19 graders.

Och med exempelvis 100mph så går 19 grader längre än 24 eller ?

Citat:
Ursprungligen postat av Money22

kan ju bero på mycket, kanske du träffar mer i uppsvingen med
Senast redigerad av bjebbosten 2013-08-29 kl. 15:40.
Citera
2013-08-29, 16:33
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjebbosten
Vad är det optimala spinntalet, vad händer om det är över eller under det optimala ?

Varför finns loft då, varför behöver jag veta loftet... räcker det inte att den heter driver, hybrid osv ?

Och med exempelvis 100mph så går 19 grader längre än 24 eller ?

Jag kan inte talen i huvudet med alla klubbor - men för drivern är den ultimata spinnen någonstans mellan 2500 och 2800 RPM. För mycket spinn resulterar i en hög bollbana som bara dör rakt ner när kraften tar slut. För lite spinn håller sig knappt uppe i luften.

Anledningen till att det finns olika loft är ju eftersom du ska ha olika klubbor för olika längder. Har du den bollträff och hastighet mm för att slå en 19gradig hybrid bra så kommer den gå längre än din hybrid med 24 grader. Men det gör ju inte dina 24gradiga hybrid oanvändbar, eller hur?

Att det finns på drivern är ju just för att matcha med varje spelare. Eller för att de som inte förstår sig på ska tycka att det är häftigt att lira med 7.5 grader.

Sen har vi ju alla många klubbor i bagen som inte är särskilt krävande tex j9. På grund av att vi alla kan få den hastighet och bollträff som krävs med den klubban hör du sällan spinntalsdiskussionen om den klubban. Det är upp emot de längre klubborna som det blir väldigt påtagligt men det finns även i de höga järnen också.

Det är svårt att hänga med mig själv när jag skriver på telefon, men jag hoppas du hänger med!
Citera
2013-08-29, 17:52
Medlem
Citat:
Jag kan inte talen i huvudet med alla klubbor - men för drivern är den ultimata spinnen någonstans mellan 2500 och 2800 RPM. För mycket spinn resulterar i en hög bollbana som bara dör rakt ner när kraften tar slut. För lite spinn håller sig knappt uppe i luften.

Okej, att högre boll går längre är fel. Högre boll ger för mycket spinn, går 19 för lågt ja då är hög boll säkert bättre.

Hur lätt är det att hitta en klubba med optimala spinnen, kan jag välja en klubba och testa olika skaft eller behöver jag testa 10tals klubbor med olika skaft för att hitta den rätta spinnen

Citat:
Anledningen till att det finns olika loft är ju eftersom du ska ha olika klubbor för olika längder. Har du den bollträff och hastighet mm för att slå en 19gradig hybrid bra så kommer den gå längre än din hybrid med 24 grader. Men det gör ju inte dina 24gradiga hybrid oanvändbar, eller hur?

Exakt de jag har sagt klarar man av en 19 grader så borde den gå längre.

Att det finns på drivern är ju just för att matcha med varje spelare. Eller för att de som inte förstår sig på ska tycka att det är häftigt att lira med 7.5 grader.

Sen har vi ju alla många klubbor i bagen som inte är särskilt krävande tex j9. På grund av att vi alla kan få den hastighet och bollträff som krävs med den klubban hör du sällan spinntalsdiskussionen om den klubban. Det är upp emot de längre klubborna som det blir väldigt påtagligt men det finns även i de höga järnen också.

Det är svårt att hänga med mig själv när jag skriver på telefon, men jag hoppas du hänger med![/quote]

Jag tror jag fattar, tack
Citera
2013-08-29, 19:28
Medlem
Citat:
Okej, att högre boll går längre är fel. Högre boll ger för mycket spinn, går 19 för lågt ja då är hög boll säkert bättre.

Hur lätt är det att hitta en klubba med optimala spinnen, kan jag välja en klubba och testa olika skaft eller behöver jag testa 10tals klubbor med olika skaft för att hitta den rätta spinnen

Det är svårt att hänga med mig själv när jag skriver på telefon, men jag hoppas du hänger med!

Jag tror jag fattar, tack[/quote]

Alltså, det där med höjd och längd är en hel vetenskap. En högloftad driver med mjukt skaft går längre för någon som inte svingar så fort, men om en som svingar över medel (100mph+) med en högloftad driver med mjukt skaft så är risken jäkligt stor att bollen spinner på tok för mycket och man istället tappar längd då bollen i stort sett bara går rakt upp och rakt ner. Ju hårdare du slår, desto större är risken att du behöver ett styvare skaft och lägre loft för att få ner spinntalet.

Såklart så spelar även attack angle in i ekvationen också, men svinghastighet bör vara en rätt bra fingervisning för vad det är man behöver.
Citera
2013-08-29, 19:29
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:

Tack!

Jag vet inte vad du är för mysko person. Jag kunde slå bollarna halvvägs mot stjärnorna ibland tidigare, bollen bara försvann, jag fick bara stå och hoppas att jag skulle höra vad den landade, detta då med 9 graders driver. Totalt urusla slag.

Jag tror att det handlade om att jag kom ner på bollen för brant. Jag vet inte om du sett denna länk tidigare: http://www.youtube.com/watch?v=BMWLSVeFy6c Det är nog bra om man kan hitta en avvägning mellan loft och attackvinkel. Nu spelar jag med 10.5 slår högt och långt, jag slår ju lätt 200+ även om jag får en dålig träff. Skulle jag spela med 9 grader nu, så skulle jag behöva öka min swing speed för att få upp bollen lika högt i luften, med 9 grader nu så skulle jag förmodligen tappa en hel del i längd.
Citera
2013-08-29, 20:06
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:

Jag tror jag fattar, tack

Ja i grund och botten är det som du skriver - och egentligen måste man i diskussionen ta hänsyn till vad högre boll och högre loft gör för skillnad, för den ena innebär inte med automatik den andra. Nåväl.

ANgående valet av klubba skulle jag säga såhär - snackar vi driver är det viktigaste att du har skaft med rätt vridstyvhet. Annars kan du räkna med att spinnen blir katastrof - då snackar vi kanske tusental fel i spinn. Vilket skaft och dess egenskaper är lite mer vetenskap och är viktigare för de bättre spelarna, med kick-point och torque med mera - detta kan göra skillnad på hundratal i spinn.

När det gäller fairwayklubbor/hybrider så säger jag bara att våga använda loft - du gör det mycket enklare för dig. Har du över 10 i HCP bör du inte röra en hybrid med under 20 grader i loft t.ex. Då gör du det bara svårt.
Citera
2013-08-29, 20:23
Medlem
Citat:
Ja i grund och botten är det som du skriver - och egentligen måste man i diskussionen ta hänsyn till vad högre boll och högre loft gör för skillnad, för den ena innebär inte med automatik den andra. Nåväl.

ANgående valet av klubba skulle jag säga såhär - snackar vi driver är det viktigaste att du har skaft med rätt vridstyvhet. Annars kan du räkna med att spinnen blir katastrof - då snackar vi kanske tusental fel i spinn. Vilket skaft och dess egenskaper är lite mer vetenskap och är viktigare för de bättre spelarna, med kick-point och torque med mera - detta kan göra skillnad på hundratal i spinn.

När det gäller fairwayklubbor/hybrider så säger jag bara att våga använda loft - du gör det mycket enklare för dig. Har du över 10 i HCP bör du inte röra en hybrid med under 20 grader i loft t.ex. Då gör du det bara svårt.

Okej, får se hur det blir för min del angående driver + hybrid.

Har iaf lite mer kunskap angående, ja en hel del och får tack för infon jag fått.
Citera
2013-08-29, 20:28
Medlem
Iam-Varfors avatar
Fan golf är roligt ibland, inleder med bogey dubbel bogey dubbel bogey och tänkte åka hem, spelade dock klart och kom in på 82 slag och 45 poäng
Citera
2013-08-30, 00:43
Medlem
ErPupones avatar
Någon som använt sig av clubhousegolf.co.uk och kan göra en recension på om det är en bra eller dålig sida att beställa järnklubbor ifrån? 5900 för AP2 med förlängda skaft är mer än 3000 kr billigare än vad jag hittat för samma klubbor i Sverige
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in