2010-05-22, 09:10
Medlem
gladamanges avatar
hoppas woods sätter på lite mer kvinnor så han kommer upp i media igen
Citera
2010-05-23, 02:32
Medlem
TheDevilFreds avatar
Hejhej!

Kul att läsa om allas säsongsstarter!

Själv har jag börjat bra med 35 resp. 41 poäng, detta med helt nya järnklubbor och driver (X-22 Tour & Taylormade Burner). Har för övrigt 9,1 hcp och 41-rundan var på 79 slag. Ser fram emot en lång och händelserik golfsäsong.

Till min fråga - Jag spelar tävling (Juniorpokalen) lite senare idag och undrar om det är tillåtet att använda sig av golf-GPS. Jag har nämligen införskaffat mig en sådan på min iPhone som visat sig vara mycket praktisk och användbar.

Uppskattar snabbt svar (första starttid, de jävlarna )
Citera
2010-05-23, 05:00
Medlem
larvenfs avatar
Ingen behöver ju veta att det är en golf gps? ;O
Citera
2010-05-23, 14:20
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Det ska vara okej att använda sig utav en golf-GPS på dem tävlingarna men frågan är vad du ska med den till?
Citera
2010-05-25, 18:43
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Då har jag åtminstone fått mina nya wedgar och spenderat runt två timmar på övningsgreen med dessa, kan bara ge en stor tumme upp för dem. Letar du efter nya så är Titleist Vokey Design ett hett tips!
Citera
2010-05-26, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheDevilFred
Hejhej!

Kul att läsa om allas säsongsstarter!

Själv har jag börjat bra med 35 resp. 41 poäng, detta med helt nya järnklubbor och driver (X-22 Tour & Taylormade Burner). Har för övrigt 9,1 hcp och 41-rundan var på 79 slag. Ser fram emot en lång och händelserik golfsäsong.

Till min fråga - Jag spelar tävling (Juniorpokalen) lite senare idag och undrar om det är tillåtet att använda sig av golf-GPS. Jag har nämligen införskaffat mig en sådan på min iPhone som visat sig vara mycket praktisk och användbar.

Uppskattar snabbt svar (första starttid, de jävlarna )

Nu har du redan spelat tävlingen men det är upp till varje klubb att avgöra om GPS och Lasermätare är tillåtet eller ej på deras bana och klubbtävlingar. På vår klubb är det tillåtet men å andra sidan får man inte ha telefon under tävlingen så skulle tro att det faller på det. Klart man kan hävda att den är avslagen men hur ska din markör veta om du endast använder GPS-funktionen eller får meddelanden om de andras resultat.
Citera
2010-05-28, 14:45
Medlem
Gullmarsplans avatar
Krävs det grönt kort för att få slå på driving rangen?
Har ju vart med polare som har grönt eller vit kort, men får jag gå dit själv och slå? Pallar inte ta grönt kort då jag sällan spelar.
Tacksam för svar.
/mvh
Citera
2010-05-28, 17:45
Medlem
Bobbo.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullmarsplan
Krävs det grönt kort för att få slå på driving rangen?
Har ju vart med polare som har grönt eller vit kort, men får jag gå dit själv och slå? Pallar inte ta grönt kort då jag sällan spelar.
Tacksam för svar.
/mvh
Nej då, det är fritt fram.
Citera
2010-05-28, 22:23
Medlem
Verbeeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reckie
Nu har du redan spelat tävlingen men det är upp till varje klubb att avgöra om GPS och Lasermätare är tillåtet eller ej på deras bana och klubbtävlingar. På vår klubb är det tillåtet men å andra sidan får man inte ha telefon under tävlingen så skulle tro att det faller på det. Klart man kan hävda att den är avslagen men hur ska din markör veta om du endast använder GPS-funktionen eller får meddelanden om de andras resultat.

Du får visst ha på telefonen och även ringa med den.

Citat:
Ursprungligen postat av R&A
14–3/16
Use of Electronic Devices
As provided in the Etiquette Section, players should ensure that any electronic device
taken onto the course does not distract other players.
“should” (e.g. the marker should check the score) means the action
is recommended but is not mandatory

The use of an electronic device such as a mobile phone, hand-held computer,
calculator, television or radio is not of itself a breach of Rule 14–3. For example, the
following uses of an electronic device during a stipulated round are not a breach of
the Rules:
• Using the device for matters unrelated to golf (e.g. to call home);
• Using the device to access information on advice-related matters that was
produced prior to the start of the player’s round (e.g. an electronic yardage book,
swing tips);
• Using the device to access (but not interpret or process) playing information
from previous rounds (e.g. driving distances, individual club yardages, etc); or
• Using the device to obtain information related to the competition being played
(e.g. the leader board or projected “cut”).
However, examples of uses of an electronic device during a stipulated round that are a
breach of Rule 14–3, for which the penalty is disqualification, include:
• Using the device (e.g. a television or radio) to watch or listen to a broadcast of
the competition being played;
• Using the device to ask for or give advice in breach of Rule 8–1 (e.g. calling a
swing coach);
• Using the device to access information on advice-related matters that was not
produced prior to the start of his round (e.g. analysis of strokes made during that
round); or
• Using the device to interpret or process any playing information obtained from
current or previous rounds (e.g. driving distances, individual club yardages, etc) or to
asssist in calculating the effective distance between two points (i.e. distance after
considering gradient, wind speed and/or direction, temperature or other environmental
factors).
(Revised)
Citera
2010-05-29, 12:19
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verbeek

Som han säger det verkar det som att de har lokala regler emot användningen utav mobiltelefoner vilket man kan tycka är lite konstigt.
Citera
2010-05-29, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verbeek

Kanon, då fick jag lära mig något nytt. Som redan skrivits är det nog en lokal regel jag hängt upp mig på. Kikade nu och det verkar som att klubben ändrat detta, gick väl inte att sträva emot informationssamhället längre.
Citera
2010-05-30, 10:08
Medlem
Verbeeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Som han säger det verkar det som att de har lokala regler emot användningen utav mobiltelefoner vilket man kan tycka är lite konstigt.

Du får inte ha lokala regler som strider mot golfreglerna. Det är därför den har plockats bort. Fanns tex banor som hade luftout pga en husägare inte ville ha bollar över tomten men den har plockats bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in