2014-03-16, 09:30
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
janssons87 skrev

Har läst runt lite nu och kände på mig att det kan vara en sak. Att jag håller klubban hårt och att jag därmed loftar upp klubban vid slaget vilket gör att en järn 5 loftas till en järn 7 tex.
Det stod också att vid bollträff ska man hålla händerna så att de kommer före klubban i träffen?

Vad tror ni om det?

Tar gärna emot tips på hur man kan bota denna "golfsjukdom"?

Kan vara en bra idé, i alla fall om man tänkt sig svinga som Tiger:

https://www.youtube.com/watch?v=ntICua3JSpM
Citera
2014-03-16, 14:25
Medlem
Bigity-Wigitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janssons87
Har läst runt lite nu och kände på mig att det kan vara en sak. Att jag håller klubban hårt och att jag därmed loftar upp klubban vid slaget vilket gör att en järn 5 loftas till en järn 7 tex.
Det stod också att vid bollträff ska man hålla händerna så att de kommer före klubban i träffen?

Vad tror ni om det?

Tar gärna emot tips på hur man kan bota denna "golfsjukdom"?

Jag fick lära mig att när man slår tex Järn5 så ska händerna INTE vara före i bollträffen. Mycket handleder och med en swiss ska man träffa bollen för att få en hög hastighet.

förra året slog jag alltid järn5 med händerna före i bollträff, då slog jag järn7-järn4 lika långt.
Nu slår jag mycket längre.
Citera
2014-03-16, 18:36
Medlem
InTheBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigity-Wigity
Jag fick lära mig att när man slår tex Järn5 så ska händerna INTE vara före i bollträffen. Mycket handleder och med en swiss ska man träffa bollen för att få en hög hastighet.

förra året slog jag alltid järn5 med händerna före i bollträff, då slog jag järn7-järn4 lika långt.

Kolla på PGA tourens spelare tillsammans med longdriving killarna, så märker du att ditt resonemang inte stämmer på varken club head speed, precision eller ens på ett teoretiskt plan. Är snarare tvärtom - flippar du, så de-loftar du klubban och bollen går då kortare. Om det är en tränare som sagt att du inte vill ha händerna före vid impact på ett järnslag, släng numret och byt tränare.
Citera
2014-03-16, 19:11
Medlem
Bigity-Wigitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InTheBack
Kolla på PGA tourens spelare tillsammans med longdriving killarna, så märker du att ditt resonemang inte stämmer på varken club head speed, precision eller ens på ett teoretiskt plan. Är snarare tvärtom - flippar du, så de-loftar du klubban och bollen går då kortare. Om det är en tränare som sagt att du inte vill ha händerna före vid impact på ett järnslag, släng numret och byt tränare.

Absolut ska händerna vara före vid impact med järnslag. Tills man kommer till Järn5, då ska väl händerna varken vara framför eller bakom?

Nu pratar vi slag från ranchen eller platt fairway. Sen hur bollen är placerad vid olika tillfällen på banan så får man ju anpassa sig.

Han visade ett lösare grepp, bad mig använda mer handled och slå till bollen så man fick till de där "swiss" ljudet. Efter de började jag skjuta mycket längre med j6-j4.
Senast redigerad av Bigity-Wigity 2014-03-16 kl. 19:20.
Citera
2014-03-16, 19:27
Medlem
InTheBacks avatar
Citat:
Absolut ska händerna vara före vid impact med järnslag. Tills man kommer till Järn5, då ska väl händerna varken vara framför eller bakom?

Nu pratar vi slag från ranchen eller platt fairway. Sen hur bollen är placerad vid olika tillfällen på banan så får man ju anpassa sig.

Han visade ett lösare grepp, bad mig använda mer handled och slå till bollen så man fick till de där "swiss" ljudet. Efter de började jag skjuta mycket längre med j6-j4.

Kort svar: Nej, det vill du inte. Händerna före, deloftar klubban(mer längd) och gör att du "drar" klubban(bättre precision).

Rent hypotetiskt, förstår jag inte varför du skulle vilja använda denna metod just vid järn fem? Vad är det som skiljer 5i från 6i, förutom 4 grader loft och lite längre skaft?
Senast redigerad av InTheBack 2014-03-16 kl. 19:29.
Citera
2014-03-16, 19:38
Medlem
Bigity-Wigitys avatar
Citat:
Kort svar: Nej, det vill du inte. Händerna före, deloftar klubban(mer längd) och gör att du "drar" klubban(bättre precision).

Rent hypotetiskt, förstår jag inte varför du skulle vilja använda denna metod just vid järn fem? Vad är det som skiljer 5i från 6i, förutom 4 grader loft och lite längre skaft?

eftersom har jag händerna framför bollen vid impact med 4i så får jag mer spin på bollen och den går högre, men kortare.
Citera
2014-03-16, 20:02
Medlem
InTheBacks avatar
Citat:
eftersom har jag händerna framför bollen vid impact med 4i så får jag mer spin på bollen och den går högre, men kortare.

Den meningen är paradoxal på många plan. Bättre att kingen går in på tekniska detaljer, innan jag snöar in mig på något jag enbart kan grundligt, så som spin loft och attack angle och dess relation till spin.
Citera
2014-03-16, 20:12
Medlem
Bigity-Wigitys avatar
Citat:
Den meningen är paradoxal på många plan. Bättre att kingen går in på tekniska detaljer, innan jag snöar in mig på något jag enbart kan grundligt, så som spin loft och attack angle och dess relation till spin.

haha flashbacks egna pro
Citera
2014-03-16, 21:26
Medlem
Citat:

Det brukar sägas att man kan tydligt se vilket HCP spelaren spelar på i förhållande till hur långt fram han får händerna i impact. Håller med dig att händerna ska vara framför bollen oavsett vilken järnklubba man har i handen. Att börja ha händerna bakom/neutralt skulle nog resultera i en hel del släpduffar.
Citera
2014-03-16, 21:58
Medlem
Whatevahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Ja, hemska tanke om man skulle slå sina första bollar på säsongen som spjut

Precis, vad hade det då varit för mening att ens försöka att träna när man bara behöver vila 3 månader och allt sitter?

Städade ur bagen lite idag och insåg då att alla handskar är sönderslitna på samma ställe. På den köttiga delen av handen nedanför tummen. Fel grepp? Fel konstruktion av handskar eller bara normalt?
Citera
2014-03-17, 06:43
Medlem
fiddeflumms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whatevah
Precis, vad hade det då varit för mening att ens försöka att träna när man bara behöver vila 3 månader och allt sitter?

Städade ur bagen lite idag och insåg då att alla handskar är sönderslitna på samma ställe. På den köttiga delen av handen nedanför tummen. Fel grepp? Fel konstruktion av handskar eller bara normalt?

Mina också plus tummen.
Citera
2014-03-17, 08:16
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Kan vara en bra idé, i alla fall om man tänkt sig svinga som Tiger:
https://www.youtube.com/watch?v=ntICua3JSpM

Går ju att diskutera hur mycket händerna är framför bollen där, snackar vi exakt träffögonblick (även om det är jäkligt svårt att se på den videon) så tror jag skaftet är väldigt likt det vid setup. Tyvärr får jag ingen bild på setup på denna. Dessutom ser det ut som han lirar en draw på detta slag?

Citat:

Låter som att du blivit lärd en scoop till att börja med och att du nu har lärt dig release på riktigt.

Citat:

Jag tror Bigity-Wigity försöker förklara sin release och inte nödvändigtvis en flip i handlederna. Dock helt rätt, en flip är oftast lika med de loft och ett stängt klubbhuvud.

Citat:

På sätt och vis har du både rätt och fel med det uttalandet. J6-J4 har ju mindre loft vilket gör att skaftlutningen blir mindre i jämförelse med t.ex. J8. Det bidrar i min mening till att händerna hamnar närmare bollen på ett vertikalt plan vid uppställning och bör även levereras liknande till bollen under svingen. Mycket forwardpush eller händerna längre från bollen på ett vertikalt plan innebär ofta en brantare infallsvinkel men speciellt mindre loft och gör det bara svårare att slå med.

Citat:

Det där är fysiskt omöjligt då händerna är längre fram deloftas klubban och spinloften går ner och därmed spinnen. Naturligtvis kan spinnen gå upp mend det har inte att göra med att du flyttar fram händerna i sig, utan någon annan teknisk del som troligen ändras.

Citat:
Ursprungligen postat av fiddeflumm
Mina också plus tummen.

Nu vet jag inte vart denna "köttiga" del under tummen sitter riktigt Men slitage på tummen skulle många gånger föreslå att ni bör flytta tummen lite grann på greppet, jag skulle gissa att slitaget är ungefär mitt på tummen och då bör ni flytta densamma lite mer på vänstersidan av greppet (om ni är högerspelare).

Edit; Jobbar på ett lite längre svar när jag får ledig tid under dagen.
Senast redigerad av KinG-NothinG 2014-03-17 kl. 08:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in