2013-08-28, 17:14
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjebbosten
Så en j9 kan gå längre än en j7 om man får högre spinntal med j9 ?

Jag skrev att drivern var lika lång eller hur - då spelar det roll. Men som svar på din fråga ja, i teorin kan du slå en riktigt bra slagen j9 längre än en j7 men då måste spinntalet på j7 vara katastrofalt åt något håll.

I grund och botten handlar det om spinntal alltså hur många varv i sekunden bollen snurrar, det finns ett optimalt spinntal för varje svinghastighet och varje lutning på klubban. Därför kan du kanske slå en driver längre med en 12 graders driver än vad din polare gör med en åttagradig, eftersom dina värden blir bättre håller bollen sig längre uppe i luften och bättre emot luftmotståndet.

Det kan bli både för mycket (har du hört drivar som fräser de första metrarna i luften?) och för lite (drives som nästan bara dyker efter ett par meter). Och naturligtvis finns det en optimal, denna påverkar alltihop.

Är det ännu mer detaljerat så beror det även på saker som infallsvinkel och svingspår - jag skulle kunna göra en liten detaljerad beskrivning på detta om såå önskades.
Citera
2013-08-28, 17:14
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx

Idag slog jag min första hio, en perfekt j6 på ett 170m par 3 hål, som sakta rullade i hål.

Ha, ha, kunde knappt tro mina ögon när bollen bara försvann.

Grattis! Nu väntar jag bara på min tur
Citera
2013-08-28, 18:47
Medlem
Citat:
Idag slog jag min första hio, en perfekt j6 på ett 170m par 3 hål, som sakta rullade i hål.

Man får lov och gratulera! 😀

Själv upptäckte jag min HIO först när jag kom fram till green, blev nästan en lite avtrubbad känsla kring det hela.
Citera
2013-08-28, 19:05
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
KinG-NothinG skrev

Grattis! Nu väntar jag bara på min tur

Tack! Det kändes faktiskt bättre än vad jag trodde att det skulle göra....

Citat:
Man får lov och gratulera! 😀

Själv upptäckte jag min HIO först när jag kom fram till green, blev nästan en lite avtrubbad känsla kring det hela.

Tack! Synd, det är ju så kul när man kan följa hela förloppet från tee.
Senast redigerad av E.Merckx 2013-08-28 kl. 19:16.
Citera
2013-08-28, 21:11
Medlem
Citat:
Lyssna på Bubba:

Text

Detta beror inte på att hon slår bättre med högre loft än lägre.

Grattis tilll HIOn

Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Jag skrev att drivern var lika lång eller hur - då spelar det roll. Men som svar på din fråga ja, i teorin kan du slå en riktigt bra slagen j9 längre än en j7 men då måste spinntalet på j7 vara katastrofalt åt något håll.

Ta en j9 och j7 som är lika långa då.
Citat:
I grund och botten handlar det om spinntal alltså hur många varv i sekunden bollen snurrar, det finns ett optimalt spinntal för varje svinghastighet och varje lutning på klubban. Därför kan du kanske slå en driver längre med en 12 graders driver än vad din polare gör med en åttagradig, eftersom dina värden blir bättre håller bollen sig längre uppe i luften och bättre emot luftmotståndet.

Detta kan du inte säga. Ja så klart, alla slår olika att x kan skjuta längre än y fast x har högre loft...beror på personen, svingen osv osv osv. Du måste jämföra samma klubba olika loft och sama person. Slår jag personligen med en cobra hybrid med 19 vs 22 grader så borde jag slå längre med 19 grader, men gör jag det ? kanske inte för att, jag har inte en sån sving som behövs för att göra detta.

Sätt cobra klubban i en robot som kan ha samma sving, fart osv och 19 grader kommer troligen gå längre.

Jag säger inte att x slår längre än y bara för att x har lägre loft, vad jag säger/menar är att lägre loft borde gå längre än högre loft. Det är mycket som spelar roll och alla är olika. Att E.merckx slår bättre med högre loft beror antagligen på att han får bättre träffar än med lägre loft.

Om du/ni menar olika personer som ovan så är jag helt med er och ber om ursäkt för att jag misstolka vad du/ni sa.

Citat:
jag skulle kunna göra en liten detaljerad beskrivning på detta om såå önskades.

Tack men jag tror jag klarar mig.
Senast redigerad av bjebbosten 2013-08-28 kl. 21:14.
Citera
2013-08-28, 22:33
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:

Jo det är exakt vad det beror på.

Citat:
Ta en j9 och j7 som är lika långa då.

Den klubba som passar din hastighet och infallsvinkel bäst kommer att gå längst - men oftast är de så pass loftade att skillnaden inte märks lika mycket.

Citat:
Detta kan du inte säga. Ja så klart, alla slår olika att x kan skjuta längre än y fast x har högre loft...beror på personen, svingen osv osv osv. Du måste jämföra samma klubba olika loft och sama person. Slår jag personligen med en cobra hybrid med 19 vs 22 grader så borde jag slå längre med 19 grader, men gör jag det ? kanske inte för att, jag har inte en sån sving som behövs för att göra detta.

Sätt cobra klubban i en robot som kan ha samma sving, fart osv och 19 grader kommer troligen gå längre.

Jag säger inte att x slår längre än y bara för att x har lägre loft, vad jag säger/menar är att lägre loft borde gå längre än högre loft. Det är mycket som spelar roll och alla är olika. Att E.merckx slår bättre med högre loft beror antagligen på att han får bättre träffar än med lägre loft.

Om du/ni menar olika personer som ovan så är jag helt med er och ber om ursäkt för att jag misstolka vad du/ni sa.

OK, jag tar samma exempel men på annat sätt. I grund och botten handlar det om spinntal alltså hur många varv i sekunden bollen snurrar, det finns ett optimalt spinntal för varje svinghastighet och varje lutning på klubban.

Därför kan DU slå en 12 graders driver längre än en 8 graders driver - med EXAKT samma hastighet, bollträff, infallsvinkel och svingspår. Dessa delar påverkar alla spinntalet och det är spinntalet som är det viktigaste i denna matematik (vi kan även nämna utgångsvinkel men då utgångsvinkel = spinloft så är det i praktiken samma sak). Faktum är att du i 9 fall av 10 borde slå längre med en 12 graders driver än med en 8 graders - just av denna anledning.

NU, ska vi även nämna att du har rätt. Naturligtvis BÖR en lägre loftad klubba gå längre än en klubba med mer loft. Det har du helt rätt i. Men fysikens lagar är annorlunda och har du t.ex. max-hastighet med din hybrid på 70mph så går med högsta sannolikhet en 24 graders hybrid längre för dig än en 19 graders.

E.Mercx har (förhoppningsvis) genomfört tester för att ta reda på vilken loft som passar hans värden bäst och spelar därför med den. Precis som att jag spelar med en 10.5 grad på min AMP Cell Pro, jag har provat 9.5, 8.5 och 7.5. Och gissa vilken jag slog kortast med? 7.5 grader!
Citera
2013-08-29, 08:17
Medlem
Ett tips såhär i rea tider!
Gick in på mitt lokala stadium igår där det såldes ut rejält med golfklubbor.
Slog till på en TaylorMade Rocketballz driver, Regular, 10,5.
Nedsatt från 2990:- till 1400:-. Köpte även en Hybrid av samma märke för 800:-.

Ruskigt skön driver att slå med för mig som nybörjare. Även hybriden är en klubba som kommer att förenkla mitt spel mycket. Kan bara sluta treputta med så kan det bli riktigt bra!
Citera
2013-08-29, 08:31
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
bjebbosten skrev

Grattis tilll HIOn

Tack!

Nej, hon slår inte bättre, men hon får högre bollbana.
Citera
2013-08-29, 08:45
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
KinG-NothinG skrev

E.Mercx har (förhoppningsvis) genomfört tester för att ta reda på vilken loft som passar hans värden
bäst och spelar därför med den. Precis som att jag spelar med en 10.5 grad på min AMP Cell Pro, jag har provat 9.5, 8.5 och 7.5. Och gissa vilken jag slog kortast med? 7.5 grader!

Noll koll. Det var en stor tävling på min hemmaklubb och jag hade turen att spela med en som var verkligen bra på hans inspelsvarv och han sa att jag skulle skruva upp drivern till max, sedan har jag kört på det. 10.5 grader, regskaft.

Varje runda nu så slår jag några otroligt bra slag, igår var jag nära att driva ett par 4 310m, visserligen från upphöjt tee, men sista hundra meterna av hålet är uppför, helt sjukt. Jag vet inte riktigt ännu vad det beror på exakt att en del slag blir så otroligt bra, jag tror att det beror på att jag lyckas vara avslappnad + att jag slagit många bollar + att jag får till greppet ok, det jag mest håller på att jobba med nu är greppet.
Citera
2013-08-29, 09:30
Medlem
mustams avatar
Citat:

Gratulerar!. Själv har man bara gjort en eagle på en par 4 där jag slog ut med en järn 4. Andra slaget var en åtta på ca 150m som satt. Nästan som en HIO .
Citera
2013-08-29, 09:30
Medlem
mustams avatar
Citat:
Noll koll. Det var en stor tävling på min hemmaklubb och jag hade turen att spela med en som var verkligen bra på hans inspelsvarv och han sa att jag skulle skruva upp drivern till max, sedan har jag kört på det. 10.5 grader, regskaft.

Varje runda nu så slår jag några otroligt bra slag, igår var jag nära att driva ett par 4 310m, visserligen från upphöjt tee, men sista hundra meterna av hålet är uppför, helt sjukt. Jag vet inte riktigt ännu vad det beror på exakt att en del slag blir så otroligt bra, jag tror att det beror på att jag lyckas vara avslappnad + att jag slagit många bollar + att jag får till greppet ok, det jag mest håller på att jobba med nu är greppet.
Slår du så långt bör du ha en bra svinghastighet. Borde du inte ha stiffskaft då ist för reg?
Citera
2013-08-29, 10:08
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Musam skrev

Gratulerar! . Själv har man bara gjort en eagle på en par 4 där jag slog ut med en järn 4. Andra slaget var en åtta på ca 150m som satt. Nästan som en HIO .

Tack! Jo, det är nästan som en Hio. Jag har aldrig gjort en eagle.

Citat:
Slår du så långt bör du ha en bra svinghastighet. Borde du inte ha stiffskaft då ist för reg?

Jag tycker inte att jag har någon svinghasighet alls. Jag hade ett stiffskaft tidigare, men jag tyckte att det kändes som slå med en pinne..... Har stiff grafit på mina järnklubbor, dom känns bra. Det jag är bekymrad över just nu är greppet, jag tycker jag får till vänsterhanden ok, men högerhanden är inte bra....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in