2013-06-06, 16:01
Medlem
Whatevahs avatar
Resultat av mina driverslag idag.
Pull (tjock ruff), Pull (out), Pull (out), Pull, Pull, Pull topp, Slice (tjock ruff), mitt i, mitt i, pull (out), draw, draw.

Tidigare i veckan fick jag slice på vartenda slag, en dag på rangen och sedan detta, har kollat på youtube videor i 1 timme nu och hoppas det har gett mig lösningen på problemet.

En fantastisk runda, 2 slicade hybrider och en dålig j7 så blev resultatet över 100. Men jag slog (med ett undantag) fantastiska järnslag och hade gått på handicap om jag undvikit plikt och extrabollar. En klen tröst en dag som denna.
Citera
2013-06-06, 19:42
Medlem
mustams avatar
Gått fjärde rundan för i år. Nere på 29 i hcp, ska ner mer!. Extra kul när man slår långt med driver(275m)idag. Spelar dock ingen roll hur långt man slår när varken puttning eller chippning funkar som det ska:S. Träna närspel är underskattat!
Citera
2013-06-06, 21:36
Medlem
ErPupones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whatevah
Pull (tjock ruff), Pull (out), Pull (out), Pull, Pull, Pull topp, Slice (tjock ruff), mitt i, mitt i, pull (out), draw, draw.

Tidigare i veckan fick jag slice på vartenda slag, en dag på rangen och sedan detta, har kollat på youtube videor i 1 timme nu och hoppas det har gett mig lösningen på problemet.

En fantastisk runda, 2 slicade hybrider och en dålig j7 så blev resultatet över 100. Men jag slog (med ett undantag) fantastiska järnslag och hade gått på handicap om jag undvikit plikt och extrabollar. En klen tröst en dag som denna.
Been there, både i driverslagen och att försöka hitta lösningen på youtube. Blev bättring först när jag gick till en pro, som verkligen kunde förklara vad jag gjorde fel och ge mig verktygen för att hitta rätt igen.
Citera
2013-06-06, 21:39
Medlem
ErPupones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
2. Uppställning - kolla så dina armar inte är sträckta så att de blir en förlängning av klubban - vi vill ha vinkel mellan händerna och klubbskaftet.
Det där var intressant, kan du utveckla? Har själv en tendens att nästan spänna underarmarna vid slag med träklubbor, är detta en dum ovana jag skaffat mig?
Senast redigerad av B-Dawk 2013-06-07 kl. 14:37. Anledning: Fel i citering
Citera
2013-06-07, 08:07
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whatevah

ErPupone har redan varit på pucken men ett varnandes ord för YouTube-videos. Om du inte vet vart din utgångspunkt är - alltså vad det är som skapar högerskruven. Så lär du nästan i 9 fall av 10 lägga till en massa nya grejer som försvårar svingrörelsen ännu mer istället för att gå tillbaks till basic.

Ett tips - bollen startar vänster för att klubbhuvudet pekar vänster vid bollträff. Är pullen grov är det troligen så att den startar vänster eftersom klubbhuvudet i förhållande till siktlinjen pekar vänster men är samtidigt inom ramarna för parallel för svingspåret som också pekar vänster.

Vanligtvis beror en sån miss på att spelare vill slå klubban runt sig - något som i teorin stämmer men att ha det som tanken är du svingar är inget bra. Gå istället ut på rangen, ställ upp dig mot ett mål med drivern och skaffa dig tanken om att du vill slå bollen högt och höger om målet. Kanske kan det få svingspåret på en bättre bana.

Citat:
Ursprungligen postat av mustam
Gått fjärde rundan för i år. Nere på 29 i hcp, ska ner mer!. Extra kul när man slår långt med driver(275m)idag. Spelar dock ingen roll hur långt man slår när varken puttning eller chippning funkar som det ska:S. Träna närspel är underskattat!

275 meter drives på 30 i HCP - det är inte dåligt!

[quote=ErPupone|43797969][quote=KinG-NothinG|43786012]
2. Uppställning - kolla så dina armar inte är sträckta så att de blir en förlängning av klubban - vi vill ha vinkel mellan händerna och klubbskaftet.
Citat:
Det där var intressant, kan du utveckla? Har själv en tendens att nästan spänna underarmarna vid slag med träklubbor, är detta en dum ovana jag skaffat mig?

Om klubba och arm blir till ett plan så skapar du dig problem - möjligheten till release försvinner nästan helt och en stor block bör finnas i spel nästan hela tiden. Drivern kräver gärna lite mer böj framåt i ryggen för att få plats, vi vill däremot inte kör fram händerna mot bollen för att komma ännu längre ifrån.

Kolla TW här, se händer och klubba och att det är en klar vinkel dem emellan.
http://ottawagolfguru.com/tag/golf-setup/

Nu hittar jag ingen bra bild på det andra - men googla natural golf och se deras uppställning, framförallt klubba och arm. De hamnar på samma plan.
Citera
2013-06-07, 08:26
Medlem
CraigChrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mustam

Oj 275 meter! Snittar du det så ligger du top 15 på PGA Touren
Har lyckats slå en drive 300 meter en gång, lyckades träffa ett sprinklerlock som gav bollen en rejäl boost annars ligger jag runt 220-230 meter(när jag inte slicear).

Närspel är så sjukt viktigt i golf. Men samtidigt verkar det vara många som tyckar att det är otroligt tråkigt att träna det. Och står hellre och nöter på rangen.

Personligen så älskar jag att träna närspel. Speciellt chippar och pitchar. Finns så många olika slag och övningar man kan leka med där. Puttning tycker jag inte alls är lika roligt att träna på. Som tur är så verkar jag ha en naturlig talang för puttning är ytterst sällan jag har mer än 2 puttar per hål nu för tiden. Senaste 18 håls rundan jag gick så hade jag 28 puttar. Tyvärr kan jag inte slå med mina järnklubbor för tillfälle så oftast är mina puttar för att rädda 2/1 poäng
Senast redigerad av CraigChrist 2013-06-07 kl. 08:28.
Citera
2013-06-07, 09:54
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Två lite mer udda frågor som jag gått och undrat lite över.

Det första gäller prisbord på tävlingar - när ni spelar tävlingar klubbtävlingar alltså som handlar lite mer om att ha roligt än att skaffa rankingpoäng eller annat. Hur mycket bryr ni er om prisbordet då?

Vad jag menar är - värdet på priser, mängden priser baserat på antal deltagare etc.

Det andra är lackering av golfklubbor - jag har sett ett par personer som har fått sina golfklubbor "proffslackade" med motiv men har alltid glömt att faktiskt fråga dessa personer om vart de fått jobbet gjort. Är det någon som vet om någon "artist" som gör sånt på beställning?
Citera
2013-06-07, 10:05
Medlem
joemags avatar
Citat:

Det första gäller prisbord på tävlingar - när ni spelar tävlingar klubbtävlingar alltså som handlar lite mer om att ha roligt än att skaffa rankingpoäng eller annat. Hur mycket bryr ni er om prisbordet då?

Vad jag menar är - värdet på priser, mängden priser baserat på antal deltagare etc.

Det andra är lackering av golfklubbor - jag har sett ett par personer som har fått sina golfklubbor "proffslackade" med motiv men har alltid glömt att faktiskt fråga dessa personer om vart de fått jobbet gjort. Är det någon som vet om någon "artist" som gör sånt på beställning?

Såg något på kittat som man kunde köpa om att klistra på en "lapp" själv som skulle ge ett annat mönster.
Citera
2013-06-07, 10:10
Medlem
CraigChrists avatar
Citat:

Prisbordet på klubbtävlingar bryr jag mig inte det minsta om. Anledningen till att jag tävlar är för att utmana mig själv samt att träffa nya människor. Om man får ett fint pris för att man presterat är enbart en bonus enligt mig.

Jag och en polare vann en tävling förra året, Då fick vi en låda bollar, en flaska vin, en kokbok och ett pressentkort på julbuffé i golfrestaurangen. Det tyckte jag var väldigt bra priser.

Ang, lackering så borde väl vilken "konstnär" med erfarenhet av metallackering/airbrushning/målning kunna fixa det. Jag har en gammal arbetskollega som airbrushat det mesta. Vet dock inte om han gjort golfklubbor. Men han skulle nog inte ha några problem att motivlacka en.
Citera
2013-06-07, 11:03
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joemag
Såg något på kittat som man kunde köpa om att klistra på en "lapp" själv som skulle ge ett annat mönster.

Citat:
Ursprungligen postat av CraigChrist
Prisbordet på klubbtävlingar bryr jag mig inte det minsta om. Anledningen till att jag tävlar är för att utmana mig själv samt att träffa nya människor. Om man får ett fint pris för att man presterat är enbart en bonus enligt mig.

Jag och en polare vann en tävling förra året, Då fick vi en låda bollar, en flaska vin, en kokbok och ett pressentkort på julbuffé i golfrestaurangen. Det tyckte jag var väldigt bra priser.

Ang, lackering så borde väl vilken "konstnär" med erfarenhet av metallackering/airbrushning/målning kunna fixa det. Jag har en gammal arbetskollega som airbrushat det mesta. Vet dock inte om han gjort golfklubbor. Men han skulle nog inte ha några problem att motivlacka en.

Tack för era åsikter - delar själv samma angående klubbtävlingar. Samt att jag anser att det ska stå i förhållande till deltagare.
Citera
2013-06-07, 11:06
Medlem
Whatevahs avatar
Citat:
ErPupone har redan varit på pucken men ett varnandes ord för YouTube-videos. Om du inte vet vart din utgångspunkt är - alltså vad det är som skapar högerskruven. Så lär du nästan i 9 fall av 10 lägga till en massa nya grejer som försvårar svingrörelsen ännu mer istället för att gå tillbaks till basic.

Ett tips - bollen startar vänster för att klubbhuvudet pekar vänster vid bollträff. Är pullen grov är det troligen så att den startar vänster eftersom klubbhuvudet i förhållande till siktlinjen pekar vänster men är samtidigt inom ramarna för parallel för svingspåret som också pekar vänster.

Vanligtvis beror en sån miss på att spelare vill slå klubban runt sig - något som i teorin stämmer men att ha det som tanken är du svingar är inget bra. Gå istället ut på rangen, ställ upp dig mot ett mål med drivern och skaffa dig tanken om att du vill slå bollen högt och höger om målet. Kanske kan det få svingspåret på en bättre bana.

Det jag är inne på efter youtube sessionen är att mitt svingplan inte är helt korrekt längre (dvs jag gick övertoppen (eller hur man nu översätter over the top)) för att få en rakare ingångsvinkel med klubban för att vara säker på att jag inte kom in för öppet och utifrån och in i träffögonblicket. (Svårt att beskriva med ord men ja). Eftersom jag var/är osäker efter de senaste rundorna vågar jag inte sätta fart och svinga igenom som jag vanligtvis gör och antagligen blir passiv i kroppen (jag tror att den passiva kroppen och mycket armar också är roten till min slice), dvs mycket armar. Kombinerat med att jag peggar rätt långt fram.

För att sammanfatta:

1. Startar med armar och "högre i svingplanet än vanligt".
2. 1+1= 3. Jag startar fel och blir mer fel med armarna.
3. Bollen startar vänster och är spikrak.

Ska kanske tillägga att jag är ganska säker på att detta är nära det fel jag gör.

Det som jag har tänkt ska lösa problemet.

1. Hitta tillbaka till mitt svingplan (dvs stå och slå med klubban i luften för att hitta naturliga rörelsen)
2. Tvinga mig själv att börja svingen med höfter axlar och inte ta i.
3. När detta fungerar lägga på armar.

Vettigt?

Citat:

Tävling är väl mest för tävlandets skull, tror inte att dyra prisbord lockar mer än folk som spelar för att vinna dyra saker (imo inte speciellt trevliga människor ). Visst är det roligt att vinna saker, men det är väl sällan att prisbordet visas under anmälningen och är den största anledningen till att man spelar?

Om det är du som ska ha/förse tävlingen med priser, kan jag tycka att saker som lektioner, custom fitting, spel med tips på banan, dvs upplevelser (som även är reklam för dig) är bättre saker att ha som pris än tex ett 6 pack bollar som har ungefär samma marknadsvärde (men det är bara jag).

Till din andra fråga, så borde väl ungefär samma människor som gör målvaktsmasker i ishockey, specialmotiv på bilar och liknande även kunna göra detta på golfklubbor?
Senast redigerad av Whatevah 2013-06-07 kl. 11:10.
Citera
2013-06-07, 12:40
Medlem
Någon som har tips på driver? Rätt idiotisk fråga, jag vet. Men om någon har en liten fingervisning åt vilket håll man borde gå åt så vore jag väldigt tacksam.

Har just nu HCP 15,2, slår absolut inga monsterdrivar.. 200-220 i snitt skulle jag nog säga. Har just nu en Nike SQ SUMO, ett riktigt fetto med 11,5 loft som jag kallar "Pannkakan". Skulle nog säga att jag ligger över snittet på fairway-hits för min HCP, spelet från tee är definitivt min starka sida om jag nu har någon. Men det känns som jag skulle kunna få ut mer längd.. tycker drivarna blir lite väl höga.. det höga loftets fel antar jag?

Borde jag gå ner till 9.5 loft om jag köper ny? De flesta nya verkar iofs vara justerbara. Har känt lite på en polares Titleist 910 D3, 9.5.. men inte tillräckligt för att bilda mig en uppfattning.
Senast redigerad av hayyden 2013-06-07 kl. 12:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in