Citat:
Ursprungligen postat av
KinG-NothinG
ErPupone har redan varit på pucken men ett varnandes ord för YouTube-videos. Om du inte vet vart din utgångspunkt är - alltså vad det är som skapar högerskruven. Så lär du nästan i 9 fall av 10 lägga till en massa nya grejer som försvårar svingrörelsen ännu mer istället för att gå tillbaks till basic.
Ett tips - bollen startar vänster för att klubbhuvudet pekar vänster vid bollträff. Är pullen grov är det troligen så att den startar vänster eftersom klubbhuvudet i förhållande till siktlinjen pekar vänster men är samtidigt inom ramarna för parallel för svingspåret som också pekar vänster.
Vanligtvis beror en sån miss på att spelare vill slå klubban runt sig - något som i teorin stämmer men att ha det som tanken är du svingar är inget bra. Gå istället ut på rangen, ställ upp dig mot ett mål med drivern och skaffa dig tanken om att du vill slå bollen högt och höger om målet. Kanske kan det få svingspåret på en bättre bana.
Det jag är inne på efter youtube sessionen är att mitt svingplan inte är helt korrekt längre (dvs jag gick övertoppen (eller hur man nu översätter over the top)) för att få en rakare ingångsvinkel med klubban för att vara säker på att jag inte kom in för öppet och utifrån och in i träffögonblicket. (Svårt att beskriva med ord men ja). Eftersom jag var/är osäker efter de senaste rundorna vågar jag inte sätta fart och svinga igenom som jag vanligtvis gör och antagligen blir passiv i kroppen (jag tror att den passiva kroppen och mycket armar också är roten till min slice), dvs mycket armar. Kombinerat med att jag peggar rätt långt fram.
För att sammanfatta:
1. Startar med armar och "högre i svingplanet än vanligt".
2. 1+1= 3. Jag startar fel och blir mer fel med armarna.
3. Bollen startar vänster och är spikrak.
Ska kanske tillägga att jag är ganska säker på att detta är nära det fel jag gör.
Det som jag har tänkt ska lösa problemet.
1. Hitta tillbaka till mitt svingplan (dvs stå och slå med klubban i luften för att hitta naturliga rörelsen)
2. Tvinga mig själv att börja svingen med höfter axlar och inte ta i.
3. När detta fungerar lägga på armar.
Vettigt?
Citat:
Ursprungligen postat av
KinG-NothinG
Två lite mer udda frågor som jag gått och undrat lite över.
Det första gäller prisbord på tävlingar - när ni spelar tävlingar klubbtävlingar alltså som handlar lite mer om att ha roligt än att skaffa rankingpoäng eller annat. Hur mycket bryr ni er om prisbordet då?
Vad jag menar är - värdet på priser, mängden priser baserat på antal deltagare etc.
Det andra är lackering av golfklubbor - jag har sett ett par personer som har fått sina golfklubbor "proffslackade" med motiv men har alltid glömt att faktiskt fråga dessa personer om vart de fått jobbet gjort. Är det någon som vet om någon "artist" som gör sånt på beställning?
Tävling är väl mest för tävlandets skull, tror inte att dyra prisbord lockar mer än folk som spelar för att vinna dyra saker (imo inte speciellt trevliga människor

). Visst är det roligt att vinna saker, men det är väl sällan att prisbordet visas under anmälningen och är den största anledningen till att man spelar?
Om det är du som ska ha/förse tävlingen med priser, kan jag tycka att saker som lektioner, custom fitting, spel med tips på banan, dvs upplevelser (som även är reklam för dig) är bättre saker att ha som pris än tex ett 6 pack bollar som har ungefär samma marknadsvärde (men det är bara jag).
Till din andra fråga, så borde väl ungefär samma människor som gör målvaktsmasker i ishockey, specialmotiv på bilar och liknande även kunna göra detta på golfklubbor?