2013-05-29, 23:07
Medlem
zeeekes avatar
Vad gäller belly putters? har de infört förbud för dem än?
någon som har lite mer info om det?
Citera
2013-05-29, 23:28
Medlem
mustams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shahpour
Är det 240-260 meter carry?
Nja, skjuter 230m carry ca(på rangen iaf), sen rullar den väl lite. Brukar ni skjuta längre med riktiga bollar än rangebollar?
Citera
2013-05-29, 23:30
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeeeke
Vad gäller belly putters? har de infört förbud för dem än?
någon som har lite mer info om det?

R&A förbjöd det i vintras - förra veckan följde USGA samma spår. Från 2016 kommer de därför att vara förbjudna av regelorganen i både USA och resten av världen. Men just nu verkar det som att PGA Touren iallafall kommer att besluta att ignorera detta och tillåta dessa putters ändå under alla deras tävlingar. EuropaTouren vet jag inte riktigt vad de säger/planerar.
Citera
2013-05-29, 23:30
Medlem
mustams avatar
Närspelet och puttningen är SÅ viktigt att träna på. Inte så kul o göra 3 putt som jag gjorde en hel del första rundan iår.
Citera
2013-05-30, 00:22
Medlem
Whatevahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Kul att höra att det funkar!

Med lite träning bör det vara möjligt att utnyttja bouncen ordentligt och slå samma slag helt utan torv.

Hmm, om jag har händerna framför bollen och boll mot högerfoten så blir det väldigt mycket leading edge och väldigt lite bounce? Eller tänker jag fel?

Citat:
Ursprungligen postat av mustam
Närspelet och puttningen är SÅ viktigt att träna på. Inte så kul o göra 3 putt som jag gjorde en hel del första rundan iår.

Treputtade 8 av 9 greener (varav hälften var chip + treputt (från 4-5 meter)) att jag inte 3 puttade en green berodde på att bollen blivit outad 2 gånger. Fantastisk runda och skönt att komma ner lite på jorden efter att fått känslan av att allt stämde på rangen precis innan jag gick ut.
Citera
2013-05-30, 08:56
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whatevah
Hmm, om jag har händerna framför bollen och boll mot högerfoten så blir det väldigt mycket leading edge och väldigt lite bounce? Eller tänker jag fel?

Som sagt handlar det om att använda bouncen på rätt sätt - öppna klubban lite grann och ta fram bouncen så ska det gå. Även om du svingar brant på bollen med tekniken ska du kunna undvika att gå leading edge ner i backen ändå.
Citera
2013-05-30, 09:08
Medlem
Citat:
Hmm hur långt slår du med en järn 5a?
vet inte runt 170-180 kanske(def 180 från tee, har slagit j5 200m dock peggat.), beror på dagsformen.

Citat:
Vad verkar så konstigt med det?
Är väl egentligen inget konstigt med det men har svårt att se mina bollar falla med en sån vinkel att dom skulle kunna ramla ner i ett hål.
Senast redigerad av JamesDeen 2013-05-30 kl. 09:20.
Citera
2013-05-30, 09:24
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JamesDeen
vet inte runt 170-180 kanske(def 180 från tee, har slagit j5 200m dock peggat.), beror på dagsformen.

Är väl egentligen inget konstigt med det men har svårt att se mina bollar falla med en sån vinkel att dom skulle kunna ramla ner i ett hål.

Visst är det så, och det händer inte ofta. Men plötsligt händer det
Citera
2013-05-30, 09:33
Medlem
Citat:
Då slår du långt enligt tabell 2 sid15, medans jag slår normalt. http://www.swerix.se/mytbok.pdf

Enligt länken beror det mycket på om man har gamla eller nya järnklubbor, då loften har förändrats under tiden. http://www.swerix.se/mytbok.pdf
Läste din länk med nöje, tusen tack för den! har sparat den för framtida bruk!

Mina klubbor har ett loft och om jag köper andra så tycker jag det är det naturligt att kolla upp vilket loft de har på respektive klubba och det är ju det som i princip står i materialet. En PW kanske motsvarar en J9 i framtiden osv., det viktiga, åtminstone för mig, är att jag har koll på mina längder och vilket loft som ger vilket resultat.
En annan intressant del var om drivers! Jag gick upp till 11° loft och har ett kortare skaft på min nya och det har gett mig väldigt bra resultat! När väl slagen sitter som de ska är de inte bara längre utan även mycket rakare. Utifrån den egna erfarenheten så kan man väl säga att klubbtillverkarna helt enkelt för en oinsatt köpare bakom ljuset i många fall. Man använder data som kan replikeras i maskiner men som inte är relevanta för medelgolfaren men känns bra när man läser det i marknadsföringsmaterialet. Det känns inte bra... Är glad att jag valde att göra en custom fitting på min driver. Mina Mizunoklubbor köpte jag enbart på känsla och har ännu inte hittat några som känns bättre för min egen del så de får finnas kvar i bagen, troligtvis länge
Än en gång tack för länken!
Citera
2013-05-30, 09:40
Medlem
Citat:

Då låter det helt klart som att det är releasen som måste försvinna på dina wedgar- för att skapa bättre bollträff och mer spinn. Ett tips jag själv lärde mig nyligen när du slår wedgar har med greppet att göra.

När du tagit ditt normala grepp, lyft bara tummen på din högra hand och placera så långt höger på greppet du bara kan, utan att flytta resterande fingrar. Tänk dig nästan att tummen ska ligga mot sidan på handen vid sidan om greppet, men fortfarande i kontakt med gummit. Detta tar bort mycket av möjligheten att release klubban mycket då det är din nedre hand som sköter det mest.

Utöver det kör du wedgeuppställning med lite mer vikt på främre foten. Svinga bak armarna med en passiv underkropp och försök ha som känsla/mål att armarna och klubban är i samma position i förhållande till varandra som vid uppställning även i baksvingen. Ingen handledssättning - no nothing. Låt kroppen sen ta klubban igenom impact och händerna ska sluta lågt även på andra sidan för att visa på att du inte har releasat dem.

OjOjOj Vilken förändring det blev i mina slag när jag släppte greppet ytterligare!!! Jag har helt klart styrt klubban mer än vad som behövs. Det här ska tränas ytterligare! Lyckades samla bollarna med en totalspridning på cirka 2,5 meter från 35 meters inspel. Har aldrig funnits på kartan tidigare i och med att jag försökt styra och kontrollera bollen med händerna.
Ett kanontips för mig!!!
Citera
2013-05-30, 09:51
Medlem
Citat:
R&A förbjöd det i vintras - förra veckan följde USGA samma spår. Från 2016 kommer de därför att vara förbjudna av regelorganen i både USA och resten av världen. Men just nu verkar det som att PGA Touren iallafall kommer att besluta att ignorera detta och tillåta dessa putters ändå under alla deras tävlingar. EuropaTouren vet jag inte riktigt vad de säger/planerar.

Värt att nämna är att puttern fortfarande kommer vara tillåten, däremot inte att förankra den mot kroppen.
Citera
2013-05-30, 11:36
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mister Mustard
Värt att nämna är att puttern fortfarande kommer vara tillåten, däremot inte att förankra den mot kroppen.

Ja precis, den delen boomade jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in