2014-02-13, 09:18
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InTheBack

Bra skrivet! Tycker sånt här är fruktansvärt intressant(kan bero på att det finns ett stort egenvärde i att kunna det). Har läst lite om de olika inlärnings stilarna i när jag pluggade psykologi och social dynamik. Har inte kommit fram till vad jag är än dock.

När man bläddrar bakåt känns det som att jag hijackat tråden, ber om ursäkt för detta.

Det är svårt, tycker jag själv, att sätta fingret på vad man själv är. Ofta behövs det någon annan som går igenom saker och ting med dig och sen återkopplar vad de själva tycker. Sen finns det ju saker som när vi tränar själva, det är ju helt omöjligt att använda sig av dessa delar då. Jag kan inte jobba på en känsla själv om jag ser en video av mig själv och ingen finns där för att hjälpa mig förstärka den samma.

Jag har blivit anklagad för att var väldigt visuell och auditiv samtidigt, vilket jag tror ligger mycket i då jag är väldigt teoretisk i det mesta. Men samtidigt kan bara en känsla av en förändring hjälpa mig också. Så många klarar av alla delar. Och golftränarens roll i det hela är svårt - för tränar du inte mycket med en elev har du sällan tid nog att lära dig detta om dem, därför blir det att vi skjuter på alla 3 delar med en hagelbössa och hoppas att någon träffar.

Är du orolig för det hade jag om jag varit du försökt ta reda på vad du är och sen rakt ut berätta det för din tränare. Är du visuell så vill du ha mycket video, är du kinestetisk vill du bara ha känsla etc. Det är som du själv säger väldig viktigt för egen utveckling!
Citera
2014-02-13, 09:57
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
InTheBack skrev

Du är faktiskt inne lite på det jag just nu jobbar med:

Få min baksving "on plane", vilket går när jag tänker på det. Men inte riktigt fått in det i motoriken på en undermedvetet plan.

Sorry, sent svar.

Man måste vara "on plane", annars blir greppet fel.

Citat:
Instressant att du säger detta om höger foten, detta är också nått jag jobbar på. Aldrig tänkt på att det skulle kunna påverka svingspåret dock. Intressant.

Allt påverkar svingspåret.

I mitt fall var det att jag kom lite framåt, det kändes nästan som om jag hoppade rakt upp vid impact, helt sjukt. I ditt fall ser det mer ut som om du riskerar att bli "stuck" när du släpper upp foten så tidigt, höften följer ju med när du gör det.

Citat:
Läst lite om att man måste göra sina svingfel medvetna.
Tex En spelare vill få sin takeaway på plan. Innan han då börjar jobba med den nya tekniken så ska ha göra den gamla neurologiskt identifierbar. Från adress till klubban är parallell med marken, ska spelaren fokusera på hur känns det i handleden? hur känns det i vänster tumme? hur känns högerarm? osv. När man gjort felet "medvetet" och vet hur det känns att göra fel så kan man sedan fokusera på att skapa en ny sving. Tanken är att detta kommer kännas som en helt ny sving.

Jo, man måste göra det. Problemet är bara att en sving är så komplex, det tar tid. När man får till det någorlunda "rätt" så märker man det direkt.

Min sving börjar bli så grym, slår bra nu med alla klubbor.
Citera
2014-02-13, 19:12
Medlem
För 1.5 månad sedan var man i Mexiko och spelade 4 rundor, nu är jag på Kanarieöarna och har precis spelat klart min tredje. En återstår imorgon innan hemresa. Livet leker, men vet vad som väntar när jag kommer hem... Har skjutit 86, 101 (ska inte skylla ifrån mig men flera saker spelade in, bland annat att rundan tog 5.5(!) timme) och 88, på Maspalomas som är par-73! Bra för mig som har 19 i handicap.

Har börjat föra statistik via appen UrCaddy för att effektivisera min träning och hitta vilken del av spelet det är där jag tappar flest slag och behöver träna. Något jag dock skulle vilja träna för att jag tycker det är grymt roligt men kanske inte så nödvändigt, är längd. Sätta bunkerslag är kul och limma wedgar från 60 meter är alltid trevligt men enligt mig slår det inte en lång, spikrak drive. Har för tillfället tagit ur drivern helt ur bagen för att jag tycker den går för snett, och använder nu bara min trä-5. Slår från tee ca 190-205 meter med den. Skulle gissa att både min fysik och rörlighet är ganska medel. Vad ska jag träna på för att öka längd? Slår en drive kanske 220 meter, men skulle gärna slå den 240-250.
Citera
2014-02-15, 09:45
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Har börjat föra statistik via appen UrCaddy för att effektivisera min träning och hitta vilken del av spelet det är där jag tappar flest slag och behöver träna. Något jag dock skulle vilja träna för att jag tycker det är grymt roligt men kanske inte så nödvändigt, är längd. Sätta bunkerslag är kul och limma wedgar från 60 meter är alltid trevligt men enligt mig slår det inte en lång, spikrak drive. Har för tillfället tagit ur drivern helt ur bagen för att jag tycker den går för snett, och använder nu bara min trä-5. Slår från tee ca 190-205 meter med den. Skulle gissa att både min fysik och rörlighet är ganska medel. Vad ska jag träna på för att öka längd? Slår en drive kanske 220 meter, men skulle gärna slå den 240-250.

19 i HCP och vill slå drivern 250 meter när du inte använder den alls för att du inte kan kontrollera den?
Varför har du bara 19 i HCP om ditt närspel är så bra att du inte behöver träna på det?

Edit; Jag läste ditt inlägg en gång extra.

Låt mig säga såhär istället - om du har 19 i HCP och inte särskilt mycket tid till att träna (gissar jag) så är längd med de långa klubborna det som är absolut minst viktigt och med störst sannolikhet det som kommer skala minst antal slag från din score fram till 5 i HCP. Det finns massvis med tricks för att slå sin driver längre men de flesta som är snabba kostar istället i kontroll.
Senast redigerad av KinG-NothinG 2014-02-15 kl. 10:09.
Citera
2014-02-15, 09:53
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
För 1.5 månad sedan var man i Mexiko och spelade 4 rundor, nu är jag på Kanarieöarna och har precis spelat klart min tredje. En återstår imorgon innan hemresa. Livet leker, men vet vad som väntar när jag kommer hem... Har skjutit 86, 101 (ska inte skylla ifrån mig men flera saker spelade in, bland annat att rundan tog 5.5(!) timme) och 88, på Maspalomas som är par-73! Bra för mig som har 19 i handicap.

Golfen är så mycket mer än bara längd...men nånstans inser väl du det också?
Precis som King säger så träna istället på ditt närspel, för i långa loppet så kommer du att tjäna mer på det, spelet i sig blir roligare, möjligheten till mera birdies och du blir helt enkelt en bättre golfare.

Om du tar 20 bollar på ett hyfsat långt par 5 och försöker nå in på två, för att sedan ta dessa 20 bollar och gå in på tre...vilket av dessa alternativ gör du mest birdies på?

Att slå långt är aldrig fel, men du sätter som oftast många onödiga hinder med i spel, visst kan det kanske många gånger bli ett "tråkigt och kanske lite fegt spel"...men som sagt, under en säsong så är jag tämligen övertygad om att du kommer att tjäna på att bli stabilare på ditt närspel från 100 m och in.
Citera
2014-02-15, 20:30
Medlem
Citat:

Att öka längden med drivern handlar mycket om att ha bra rotation med överkroppen samt så måste du ha en driver som har rätt flex och tyngd på skaftet samt att den ska kännas bra för dig själv.
Citera
2014-02-15, 21:09
Medlem
Nu är mitt vinteruppehåll över! Nu ska jag nå singel hcp! Står på 14,3 just nu. Har alltid varit förknippad med att slå långa drivar gång efter gång. Nu ska jag förbättra spelet från 150m till gren. Jag undrar har ni några bra tips till hur? Ska jag gå på bana och köra vintergreener och lägga upp bollar från olika avstånd eller ska jag stå på rangen och nöta på mål?
Citera
2014-02-15, 21:31
Moderator
Semesters avatar
http://youtu.be/_70iFYfX6Xg

Varifrån kommer det skallrande ljudet efter bollträffen här? Är det klubbskaftet som vibrerar?

Jag har aldrig hört något liknande. Är det vanligt förekommande? Har det att göra med att han slår ett stingerslag?
Citera
2014-02-15, 21:40
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R00kie
Nu är mitt vinteruppehåll över! Nu ska jag nå singel hcp! Står på 14,3 just nu. Har alltid varit förknippad med att slå långa drivar gång efter gång. Nu ska jag förbättra spelet från 150m till gren. Jag undrar har ni några bra tips till hur? Ska jag gå på bana och köra vintergreener och lägga upp bollar från olika avstånd eller ska jag stå på rangen och nöta på mål?

Ranchen funkar lika bra som ute på banan, men tänk dock på att dessa ranchbollar inte går lika långt som dina "vanliga" bollar.

Citat:
Ursprungligen postat av Semester
http://youtu.be/_70iFYfX6Xg

Varifrån kommer det skallrande ljudet efter bollträffen här? Är det klubbskaftet som vibrerar?

Jag har aldrig hört något liknande. Är det vanligt förekommande? Har det att göra med att han slår ett stingerslag?

Det är journalisterna kameror som tar enorma mängder bilder i hög fart
Citera
2014-02-16, 08:36
Medlem
Iam-Varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Ranchen funkar lika bra som ute på banan, men tänk dock på att dessa ranchbollar inte går lika långt som dina "vanliga" bollar.

Det är journalisterna kameror som tar enorma mängder bilder i hög fart

Det där med bollarna stämmer inte helt, visst jag slår snäppet längre om jag spelar på ProV1x men spelar jag på Nxt eller z-star tex så skiljer det inte mycket i carry. Är väl dock lite olika från range till range men så är det på vår iaf!
Citera
2014-02-17, 08:23
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Sorry, sent svar.

Man måste vara "on plane", annars blir greppet fel.

Allt påverkar svingspåret.

I mitt fall var det att jag kom lite framåt, det kändes nästan som om jag hoppade rakt upp vid impact, helt sjukt. I ditt fall ser det mer ut som om du riskerar att bli "stuck" när du släpper upp foten så tidigt, höften följer ju med när du gör det.

Och jag som är så frågvis måste ju veta vad du menar med on plane - när? vart? hur?
Att allting påverkar svingspåret är ju inte heller riktigt sant, mycket gör, men långt ifrån allt.

Däremot håller jag med om att foten kommer upp väldigt tidigt och många precis som dig resulterar i att kroppen skjuts fram och nästan upp, ibland är det en early extension eller ibland bara som du säger nästan ett hopp. Hade Intheback varit lite svagare eller orörligare tror jag vi hade sett samma sak. Just nu tycker jag mig däremot se att han lyckas hålla emot dessa tendenser med hjälp av god fysik och teknik. Risken är ju dock överhängande när du blir tröttare att armarna kommer ner mer på insidan av kroppen så att säga.

Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Att öka längden med drivern handlar mycket om att ha bra rotation med överkroppen samt så måste du ha en driver som har rätt flex och tyngd på skaftet samt att den ska kännas bra för dig själv.

Pratar vi rena tekniska specc på klubban för en 19 HCPare så bör du först och främst se över så du har tillräckligt med loft och att skaftet ej är för långt, därefter fokusera just på flexet, eller ja det går ju hand i hand med längden.

Vill du ha längd fort så kollar du hur denna killen gör med 3W och driver, jag lovar gott om längd!
https://www.youtube.com/watch?v=jBhlkNKjO6s

Citat:
Ursprungligen postat av Iam-Varfor
Det där med bollarna stämmer inte helt, visst jag slår snäppet längre om jag spelar på ProV1x men spelar jag på Nxt eller z-star tex så skiljer det inte mycket i carry. Är väl dock lite olika från range till range men så är det på vår iaf!

Det är ju en gammal skröna som på sina ställen finns kvar beroende på hur de ansvariga för rangen väljer att göra med sina rangebollar. Nuförtiden finns det ju tvådelade rangebollar från t.ex. Callaway eller Srixon som levererar precis som en NXT Tour t.ex. och dessa är ju precis som du säger som vilken boll som helst. Dessutom finns ju den gamla hederliga rangebollar fortfarande kvar, det vill säga typ KSAB 90Komp och liknande (Jag kör det på min range då den är så jävla liten att annat inte funkar). Dessa bollar är egentligen ren skit och när jag mätte dem mot NXT Tour i sommar med FlightScope snackar vi 15-25% skillnad i längd beroende på klubba.

Många medelgolfare märker dock inte det, konstigt nog. Och jag brukar säga att om du inte tänker på skillnaden mellan våra rangebollar och någon annan ranges bollar så behöver du inte heller bry dig om det.
Citera
2014-02-17, 13:03
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
KinG-NothinG skrev

Och jag som är så frågvis måste ju veta vad du menar med on plane - när? vart? hur?
Att allting påverkar svingspåret är ju inte heller riktigt sant, mycket gör, men långt ifrån allt.

Det här menar jag.

https://www.youtube.com/watch?v=svlGtJWIE0A

Citat:
Däremot håller jag med om att foten kommer upp väldigt tidigt och många precis som dig resulterar i att kroppen skjuts fram och nästan upp, ibland är det en early extension eller ibland bara som du säger nästan ett hopp. Hade Intheback varit lite svagare eller orörligare tror jag vi hade sett samma sak. Just nu tycker jag mig däremot se att han lyckas hålla emot dessa tendenser med hjälp av god fysik och teknik. Risken är ju dock överhängande när du blir tröttare att armarna kommer ner mer på insidan av kroppen så att säga.

I mitt fall handlade det om en dålig begränsad höftuppvridning som gjorde att jag inte kunde rulla på anklarna över fötterna, i stället så lyfte jag på högerfoten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in