2013-05-20, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JamesDeen
Låter som något jag höll på med förut. Sen med överkroppen kanske? bakåtlutad vid träff?
Oerhört enerverande och se alla rulla 40 meter extra medan ens egen bara stannar.

Var och spelade sköt runt 100 bollar på rangen sen 9 hål. På rangen så fick jag bra skott, skotten med drivern far mycket rakare än förrut, längden är runt 160m däremot är 140-170m uppförsbacke så det är svårt att se om den rullar. Höjden är däremot väldigt hög enligt mig.

Överkroppen har jag inte tränat så mycket, bakåtlutad vid träff har jag testat... fungerade bra med förra drivern men nu är det ingen vits. Testade på rangen att vrida på mig mer, men det gick inget vidare.

Förövrigt gick det väl sådär på bana träffade pinnen på första par 3 hålet, fick ett antal bra drives, var nära birdie på ett par 4 hål.
Citera
2013-05-20, 21:14
Medlem
Tänkte höra om någon insatt vet varför de är så mkt billigare med utrustning från England?
Citera
2013-05-20, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjebbosten
Överkroppen har jag inte tränat så mycket, bakåtlutad vid träff har jag testat... fungerade bra med förra drivern men nu är det ingen vits. Testade på rangen att vrida på mig mer, men det gick inget vidare.

Jag menade att jag slog som du gjorde när jag var sen med överkroppen. Kom lite bakåtlutad och efter med överkroppen. Nu får jag med överkroppen i slagen och bättre bollbana.
Citera
2013-05-20, 22:54
Medlem
fiddeflumms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulverbooi
Tänkte höra om någon insatt vet varför de är så mkt billigare med utrustning från England?

Lägre skatt i kombination med en stark krona. Nordirland är ju ett s.k skatteparadis där många stora företag väljer att ha sina europakontor typ Microsoft etc.

Sen tror jag också att det är så att svenska företag köper ifrån melllanhänder. medans företagen i nordirland kan köpa direkt från tillverkaren.
Senast redigerad av fiddeflumm 2013-05-20 kl. 23:05.
Citera
2013-05-20, 23:18
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjebbosten
Var och spelade sköt runt 100 bollar på rangen sen 9 hål. På rangen så fick jag bra skott, skotten med drivern far mycket rakare än förrut, längden är runt 160m däremot är 140-170m uppförsbacke så det är svårt att se om den rullar. Höjden är däremot väldigt hög enligt mig.

Förövrigt gick det väl sådär på bana träffade pinnen på första par 3 hålet, fick ett antal bra drives, var nära birdie på ett par 4 hål.

Det kan vara så hemskt mycketsom skapar dina problem så att tipsa blir svårt utan att ha en aning om hur svingen din ser ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Pulverbooi

Den absolut största skillnaden är hur brittiska butiker jobbar med marginaler gentemot de svenska.
Citera
2013-05-21, 09:36
Medlem
Whatevahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Lägger du 6 timmar i veckan på bara närspel så skulle jag säga max två månader. För träningsdagbok i tråden vi har för det här för lite feedback på träningen och en ordentlig rondanalys på de ronder du spelar så vågar jag nästan garantera det.

Hur tänker du när du menar rondanalys? Hur många puttar, slag, chippar etc som görs per runda? Siktar själv en bit under 10 denna säsong (löser jag bara problemet att ta mig 100-hål på 2-3 slag ska det inte vara några problem).
Citera
2013-05-21, 09:43
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whatevah
Hur tänker du när du menar rondanalys? Hur många puttar, slag, chippar etc som görs per runda? Siktar själv en bit under 10 denna säsong (löser jag bara problemet att ta mig 100-hål på 2-3 slag ska det inte vara några problem).

Det är precis vad jag menar - personligen finns det några viktiga stats som ger enbra bild.
Fairwayträffar/Vilken sida du missar fairway på
Greenträffar
Antal up and downs vid greenmiss
Antal up and downs ur bunker vid greenmiss
antal puttar
antal pliktslag

Med den informationen kan du ganska snart utstaka vart problemet sitter, är det så att du missar många fairways höger och träffar därför dåligt med greener? Eller är det så att du träffar fairway men missar ofta green och lyckas inte rädda paret? Eller är det så att du slår för många slag ogenomtänkt och får straffas med pliktslag och annat?

Det går naturligtvis att uppskatta sin egen nivå här men det är väldigt mycket bättre att samla fakta ett par rundor och sen se över det. OFTA hittar spelare sådant de själva inte tänkt på innan de gör ett par riktiga rondanalyser.
Citera
2013-05-21, 12:07
Medlem
Whatevahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Det är precis vad jag menar - personligen finns det några viktiga stats som ger enbra bild.
Fairwayträffar/Vilken sida du missar fairway på
Greenträffar
Antal up and downs vid greenmiss
Antal up and downs ur bunker vid greenmiss
antal puttar
antal pliktslag

Med den informationen kan du ganska snart utstaka vart problemet sitter, är det så att du missar många fairways höger och träffar därför dåligt med greener? Eller är det så att du träffar fairway men missar ofta green och lyckas inte rädda paret? Eller är det så att du slår för många slag ogenomtänkt och får straffas med pliktslag och annat?

Det går naturligtvis att uppskatta sin egen nivå här men det är väldigt mycket bättre att samla fakta ett par rundor och sen se över det. OFTA hittar spelare sådant de själva inte tänkt på innan de gör ett par riktiga rondanalyser.

Hur många behövs ungefär innan man kan göra en hyfsad bedömning, har 2 ronder just nu.

Det jag kan urskilja just nu, vilket är också något jag tänkt på är om jag missar utslagen (driver) vänster då har jag 0% i greenträffar (9 utslag). "Missar" jag däremot höger har jag 62% greenträffar (8 utslag) och träffar jag fairway har jag 88% greenträffar (9 utslag, enda plumpen är ett skyat utslag där jag la upp mig istället för att gå för green).

Anledningen är att jag slår min driver med en lätt fade och därför siktar på vänsterdelen av fairway. När jag missar vänster är det en push draw/hook, vilket inte är optimalt då det inte finns mycket spelrum för den missen.

I övrigt har jag 1/10 i up and downs, vilket givetvis inte är ok. Samt 35 och 40 puttar, vilket går att bättra på.
Citera
2013-05-21, 15:42
Medlem
ErPupones avatar
jag söker bra övningar för att träna just närspel. Främst puttning men även för spel runt greenen. Skulle få tre övningar av pron på klubben men han har sjukt mycket just nu, vill inte störa honom!
Citera
2013-05-21, 16:10
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whatevah
Hur många behövs ungefär innan man kan göra en hyfsad bedömning, har 2 ronder just nu.

Det jag kan urskilja just nu, vilket är också något jag tänkt på är om jag missar utslagen (driver) vänster då har jag 0% i greenträffar (9 utslag). "Missar" jag däremot höger har jag 62% greenträffar (8 utslag) och träffar jag fairway har jag 88% greenträffar (9 utslag, enda plumpen är ett skyat utslag där jag la upp mig istället för att gå för green).

Anledningen är att jag slår min driver med en lätt fade och därför siktar på vänsterdelen av fairway. När jag missar vänster är det en push draw/hook, vilket inte är optimalt då det inte finns mycket spelrum för den missen.

I övrigt har jag 1/10 i up and downs, vilket givetvis inte är ok. Samt 35 och 40 puttar, vilket går att bättra på.

Jag anser att du gärna ska få in närmare 10 ronder innan du börjar lägga allt för mycket värde i analysen eftersom vi då börjar närma oss närmare 800 (give or take 150 beroende på nivå ) slag att utgå ifrån. Två rundor tycker jag själv gör alldeles för lite, det kan helt klart ge dig en hint men ska du basera träningen på något så är ju en större mängd betydligt bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av ErPupone
jag söker bra övningar för att träna just närspel. Främst puttning men även för spel runt greenen. Skulle få tre övningar av pron på klubben men han har sjukt mycket just nu, vill inte störa honom!

Torde finnas mängder med en enkel googling - utan att veta vad det är i puttningen du vill träna är det däremot svårt att rekommendera någon specifik övning.
Citera
2013-05-21, 16:12
Medlem
KinG-NothinGs avatar
USGA gör en kovändning och går med på R&As förslag om att förbjuda förankring vid puttning. 1 januari 2016 så måste alla oavsett nivå putta ordentligt under tävling!

http://www.usga.org/news/2013/May/US...pt-Rule-14-1b/
Citera
2013-05-21, 16:20
Medlem
Whatevahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErPupone

Jag kör visa-kortet: Ta ut linje lägg ner ett kort 30 cm framför bollen (visa, range, git eller vad du nu har tillgängligt) sätt 1 peg på varje sida och slå sedan bollarna igenom pegarna (och ner i hålet). Bra sätt att få bollen att starta rätt, startar bollen rätt på rätt linje är mycket vunnet.

Stjärnan eller korset: 12 bollar. 4 på 1 meter från hål i kryssformation (+), 4 på 2 meter, 4 på 3 meter (dvs du har 3 bollar i varje riktning (och lutning) med 1 meter mellan dom). Sätt alla eller gör om tills du gör detta. (Går att göra många varianter på denna övning)

Inom 1 klubblängd från 5-20m: Ta 3 bollar slå dom mot 3 olika flaggor på övningsgreenen stanna bollen inom 1 klubblängd och det hålet är klart, nytt läge och nya flaggor tills alla flaggor är avklarade. (Går att sätta poäng med 2 får hålad chip, 1 för inom 1 klubblängd, -1 för 3m+ ifrån och sen ska du nå en viss siffra för att byta hål/övning)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in