2014-04-08, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Jag har inte så spelat så mycket det senaste utan istället fokuserat på träning. Närspel har stått på agendan och det är något av det mest störande som finns. För tillfället slår jag pitchar, lobbslag, chipar och bunkerslag bättre med endast höger hand. Så fort jag lägger på vänsterhanden så vill den dominera och det blir skit av alltihop.

Så jag undrar om någon av er har tips på hur man ska lära vänsterhanden att vara "tystare" eller snarare lära sig bestämma över slagen med höger hand?

Kolla in Hempa Lundqvists wedgefilosofi. Har gått tillbaka till den nu och slår mina wedgar 150% bättre.
Citera
2014-04-08, 15:03
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treamz
Kolla in Hempa Lundqvists wedgefilosofi. Har gått tillbaka till den nu och slår mina wedgar 150% bättre.

Jo, Hempa har jag god koll på. Det är lite av hans filosofi jag försöker efterapa men vänsterhanden vägrar lyssna!
Citera
2014-04-08, 15:40
Medlem
Whatevahs avatar
Citat:
Jo, Hempa har jag god koll på. Det är lite av hans filosofi jag försöker efterapa men vänsterhanden vägrar lyssna!

Kapa handen?

Har ett eget problem, försökt stabilisera utslagen den senaste veckan, men det vill sig inte riktigt. 3 spikraka, sen hög slice, 2 raka, låg hook, 1 rak, 2 höga slicar, etc.

Dvs utfallet är rakt, hög slice och låg hook och ingen av missarna skulle ens vara nära att träffa ruffen om jag skulle spela på bana.

Idéer, det känns som jag gör samma sak men får så skilda resultat?
Citera
2014-04-08, 15:55
Medlem
InTheBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treamz

Hur ser den ut?
Citera
2014-04-08, 15:57
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whatevah
Kapa handen?

Har ett eget problem, försökt stabilisera utslagen den senaste veckan, men det vill sig inte riktigt. 3 spikraka, sen hög slice, 2 raka, låg hook, 1 rak, 2 höga slicar, etc.

Dvs utfallet är rakt, hög slice och låg hook och ingen av missarna skulle ens vara nära att träffa ruffen om jag skulle spela på bana.

Idéer, det känns som jag gör samma sak men får så skilda resultat?

Jag funderar seriöst på att spela ett par rundor där jag lägger vänsterhanden bakom ryggen under närspelet!

Låter som att tempo kan vara annorlunda från boll till boll, även en trolig ojämn bollträff där vertical gear effect skapar skruvarna. Börja nästa session att slå ett 10-tal utslag riktigt lugnt för att se om de blir mer snarlika. Fortsätter de då hade jag provat greppa ner lite för att försöka stabilsera träffbilden lite bättre.
Citera
2014-04-08, 16:07
Medlem
KinG-NothinGs avatar
För att lägga till vad jag menade med Natural Golf så kommer Mr Ballstriker himself;

Greppet -
https://www.youtube.com/watch?v=4ReEP4Ny7m4

En stilstudie (då jag tyvärr inte hittar varje del för sig) -
https://www.youtube.com/watch?v=e1wRT7__BDU
Citera
2014-04-08, 19:38
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
KinG-NothinG skrev

För att lägga till vad jag menade med Natural Golf så kommer Mr Ballstriker himself;

Golf är ju big business, det var ju konceptet Natural golf som plockade upp Norman. Alla verkar glömma att Moe var träningsnarkoman och slog typ 600 bollar om dagen. Det fanns inget "natural" i hans sving. Otroligt stor skillnad på Moes sving och den sving som konceptet "golf för vuxna" presenterar.

Här kan man köpa "golf för vuxna" svingen:

http://www.golfforvuxna.se/

"Vi har "skalat" bort alla onödiga och svåra moment i golfsvingen och gjort det mycket lättare för dig."
Citera
2014-04-08, 19:43
Medlem
B-Dawks avatar
Infogade tråden om "Nya golfsvingen, en räddning för golfen?"

/Mod
Citera
2014-04-08, 19:57
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Diskuterar vi hur många bortslagna bollar som kommer ske tror jag oavsett hur enkel svingen är att det numret inte kommer att förändras något särskilt. Det är fortfarande människor som håller i klubban och vare sig vi vill eller inte sker det misstag, oavsett hur enkel tekniken är. Oavsett så är SGFs samlade anledning inte tidsbrist i sig utan att en golfrunda tar för mycket tid för personer som är aktiva i dag. Men det är klart, pensionärer t.ex. bör ju inte ange detta problem som orsak.

Jag vet däremot inte riktigt om jag förstod din kommentar angående proffsen - kan du utveckla det lite grann? Annars beror det helt och hållet på vilken nivå vi jämför svingar på som de är liknande. Ja, för det "otränade ögat" kommer 95% av spelarna på touren att se liknande ut. Men släpp in deras tränare eller de detaljnördar som finns och de håller inte alls med.

Visst märks det också skillnad på äldre och yngre spelare i hur snabbt de tar till sig, men det märks också skillnad mellan äldre och äldre och yngre och yngre. För personer som har varit aktiva mycket med andra sporter så har sällan åldern spelat någon roll, de plockar upp det fort. Samtidigt som äldre damer (generalisering men det verkar vara ungefär så) som ej har arbetat med kroppen någonting eller väldigt begränsat har det enormt svårt. Men då pratar vi om så enkla saker som att ställa upp sig till bollen bara. Återigen finns samma problem hos ungdomar som aldrig idrottat heller.

Ur eget perspektiv så anpassar jag dock träningen efter individen. Har jag Barbro, 70 som aldrig tagit en lektion och vill börja spela. Ja inte börjar jag snacka uppvridning i rygg och höfter. Nej där handlar det mer om att hitta ett sätt för henne att stå bra till bollen och göra vad hon uppfattar som en golfsving, vilket ofta är liknande det Sacke snackar om.

Ska även lyfta att det är intressant vilket genomslag Sportnytt har ändå. Som sagt täcktes Golf för Vuxna i TV4 för snart ett år sedan första gången. I dag efter Sportnytts inslag har jag haft ett tiotal personer som har frågat om jag vet vad det är och hur det funkar. Frågorna under föregående år har varit noll. Så för Sackes del var nog detta viktigt.

Uppfattar det som samma person.

För att få någon tyngd i själva svingen och dess argumentation vore det intressant att se en lektion med en spelare som aldrig rört en golfklubba tidigare. SVT-reportern i inslaget till exempel har ju spelat i 25 år. Tro fan han klarar det utan problem. Jag hade säkert inte heller haft problem med det, jag kan få händer och klubba levererade till bollen utan större problem på många roliga sätt.

Precis som några av de reaktioner jag har fått från spelarna idag "Äh, vafan jag slår ju typ sådär redan nu" - många av de äldre golfarna har ju hittat sin egen stil och det finns många liknande.
Ju enklare sving, desto färre bortslagna bollar = mindre tidspill, det är min teori. Med proffsen avsåg jag främst den mentala biten. Vi får väl se vart det tar vägen med "Den nya svingen", lämnar tråden och diskussionen då jag finner det helt ogörligt att sitta och leta bland tusentals andra inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av B-Dawk
Infogade tråden om "Nya golfsvingen, en räddning för golfen?"

/Mod
Du följer säkert bara något reglemente, men är det inte värt att ta en diskussion med dina kollegor om det kan finnas en nytta av att bryta ut vissa frågor? Det blir lätt rörigt när alla olika diskussioner om något så mångfacetterat som exempelvis golf blandas i en enda röra.
Citera
2014-04-09, 01:58
Medlem
ToblaTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Ju enklare sving, desto färre bortslagna bollar = mindre tidspill, det är min teori. Med proffsen avsåg jag främst den mentala biten. Vi får väl se vart det tar vägen med "Den nya svingen".

Även om ingen skulle slå bort en enda boll i sommar skulle det inte påverka allt för mycket på hur lång tid en runda tar. Att en runda tar 4 timmar istället för 4 timmar och 15 minuter gör ingen skillnad för personen som inte spelar på grund av tidsbrist.

En person som inte vill/kan spendera nog med tid/pengar att träna på järnklubborna kommer inte spendera nog med tid/pengar på träklubborna eller närspelet, vilket gör att deras totala score inte kommer ändras allt för mycket. Den lilla skillnaden i score är troligen inte i närheten av att ändra någon från att inte vilja spela golf till att vilja det, vilket är varför den "nya" svingen inte kommer ha någon påverkan på mängden golfare.

Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Du följer säkert bara något reglemente, men är det inte värt att ta en diskussion med dina kollegor om det kan finnas en nytta av att bryta ut vissa frågor? Det blir lätt rörigt när alla olika diskussioner om något så mångfacetterat som exempelvis golf blandas i en enda röra. Lämnar tråden och diskussionen då jag finner det helt ogörligt att sitta och leta bland tusentals andra inlägg.

Det har fungerat i 600 sidor och det lär fungera i 600 sidor till. Ett ämne har låtits ha en egen tråd och det är nybörjartråden, mer än så behövs inte. Det skrivs ca 10 inlägg per dygn här, orkar du inte läsa så pass få inlägg för att hitta "din" diskussion så förstår jag inte riktigt vad du gör på ett forum till att börja med.
Citera
2014-04-09, 08:56
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Golf är ju big business, det var ju konceptet Natural golf som plockade upp Norman. Alla verkar glömma att Moe var träningsnarkoman och slog typ 600 bollar om dagen. Det fanns inget "natural" i hans sving. Otroligt stor skillnad på Moes sving och den sving som konceptet "golf för vuxna" presenterar.

Jo, Moe har vi god koll på. Kan förövrigt rekommendera boken Moe & Me, den näst bästa golfboken som inte handlar direkt om teknik eller filosofi! Han var ju inte bara träningsnarkoman utan led väl även av psykiska hinder.

Kan däremot inte säga att det är en otrolig skillnad dessa svingar emellan. Som sagt säger Sacke själv att han lånat närmare 90% av tänket från Natural Golf och Moe. Där jag upplever den stora skillnaden är ju genomsvingen som i Golf För Vuxna känns lite snällare mot kroppen än det Moe gjorde.

Citat:
Ursprungligen postat av ToblaT
Även om ingen skulle slå bort en enda boll i sommar skulle det inte påverka allt för mycket på hur lång tid en runda tar. Att en runda tar 4 timmar istället för 4 timmar och 15 minuter gör ingen skillnad för personen som inte spelar på grund av tidsbrist.

En person som inte vill/kan spendera nog med tid/pengar att träna på järnklubborna kommer inte spendera nog med tid/pengar på träklubborna eller närspelet, vilket gör att deras totala score inte kommer ändras allt för mycket. Den lilla skillnaden i score är troligen inte i närheten av att ändra någon från att inte vilja spela golf till att vilja det, vilket är varför den "nya" svingen inte kommer ha någon påverkan på mängden golfare.

En väldigt sund tanke och även problemet i botten som jag ser det oavsett vilken sving du försöker lära dig. Medelgolfare och nybörjare idag tränar alldeles för lite.
Citera
2014-04-09, 09:55
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
KinG-NothinG skrev

Kan däremot inte säga att det är en otrolig skillnad dessa svingar emellan. Som sagt säger Sacke själv att han lånat närmare 90% av tänket från Natural Golf och Moe. Där jag upplever den stora skillnaden är ju genomsvingen som i Golf För Vuxna känns lite snällare mot kroppen än det Moe gjorde.

Starten av svingen var samma för Hogan och Moe. Som Hogan säger "The most important part of the golf swing to me is the movement of the lower body from the top of the swing".
https://www.youtube.com/watch?v=QL_6M_xZvq0

Den delen har ju "golf för vuxna" ansett som en onödig del av golfsvingen.

Jag tycker ju att det finns väldigt mycket att lära av Moe när det handlar om "transition":
https://www.youtube.com/watch?v=ACmKsOTh-yQ

Citat:
Jo, Moe har vi god koll på. Kan förövrigt rekommendera boken Moe & Me, den näst bästa golfboken som inte handlar direkt om teknik eller filosofi! Han var ju inte bara träningsnarkoman utan led väl även av psykiska hinder.

Han var ju framförallt sjukt fattig. Jag såg någon intervju med honom där han berättade att han liftade mellan tävlingarna och sov i bunkrarna på nätterna. Dom andra spelarna mobbade honom för det. När han fick sin första inbjudan till Masters jobbade han i en bowlinghall för 10 cent i timmen. Tiger uttalar sig om Moes sving: https://www.youtube.com/watch?v=3_uVZ44ogfI
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in