2009-08-20, 10:16
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Inte tar jag någon torv när jag spelar hybridklubbor, det gör jag helst inte när jag spelar med järn heller plockar hellre bollen från backen rent.
Citera
2009-08-20, 10:56
Medlem
KungRumpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Inte tar jag någon torv när jag spelar hybridklubbor, det gör jag helst inte när jag spelar med järn heller plockar hellre bollen från backen rent.
Då swingar du annorlunda än oss andra. Utslagsklubbor är egenbtligen de enda klubbor där man inte träffar marken. Med järn så skall man träffa bollen först, och därefter marken. Så när man slår ett järn och en drive så använder man sig av två olika swingar.
Citera
2009-08-20, 11:41
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG

Samma här, spelar också ganska clean (utom i inspel som kanske skall "sitta"), oavsett om jag spelar spoon eller j8 från fairway.
Citera
2009-08-20, 12:48
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungRumpe
Då swingar du annorlunda än oss andra. Utslagsklubbor är egenbtligen de enda klubbor där man inte träffar marken. Med järn så skall man träffa bollen först, och därefter marken. Så när man slår ett järn och en drive så använder man sig av två olika swingar.

Visst vet jag det, men låt mig förklara vad jag menar. När jag slår järnklubbor från fairway och oftast tee så visst träffar jag bollen först och visst tar jag i backen. Men inte så att jag slår någon torv att prata om. Snarare så att jag skrapar lite på ytan än att plocka upp hela gräsmattan. Vill jag så kan jag slå torv vilket jag ironiskt nog gör precis som Gromgutten när jag slår mina inspel från så där 100 meter och in.

Finner ingen anledning att leda ner en massa kraft i marken efter slaget nämligen. Men det är helt enkelt ett simpelt val att göra, och för att förena det med vad vi diskuterade tidigare så visst går det att slå torv med hybridklubbor.
Senast redigerad av KinG-NothinG 2009-08-20 kl. 12:54.
Citera
2009-08-20, 18:07
Medlem
kallesietes avatar
På dom långa järnen slår man ju inte nån torv direkt. Inte som på inspelen..
Citera
2009-08-21, 23:39
Medlem
Backspinn

Vill du ha bra spinn på bollen så att den stannar på green vid inspel är det ett måste att slå upp gräs, annars får du aldrig stopp på bollen. Samma sak gäller vid korthål och då du vill få spinn på bollen.

Om du däremot vill rulla in bollen på green ska du försöka att slå upp så lite gräs som möjligt. Det många kalla för att "skrapa på gräsytan" kan vara bra, dvs då lite grässtrån flyger. Då kommer bollen rulla en skaplig bit innan den stannar.

Ni som nu protesterar att ni lyckas få spinn på bollen trots att ni inte slår upp någon gräs: Självklart går det också (eller liknande iaf), bara att vinkla klubban tillräckligt mycket så loften ligger på över ca 60 grader då du träffar bollen. Och om du har extrem loft vid bollträff kanske bollen tvärdör på green. Men då har du inte fått någon backspinn som har stannat bollen, utan den har helt enkelt gått rakt upp och rakt ned.

När du slår långa järn, tex andra slaget par 5 som inte kommer gå in på green, vill du inte ha så mycket spinn på bollen eftersom du då kan tappa längd och samtidigt blir mer känslig för vinden. Som vi alla vet tar vinden mycket lättare tag i en boll som spinner mycket. Då är det heller inte att föredra att slå upp mycket gräs. Men kolla på proffsen så ser ni att de slår upp en "1-dollarssedel".

Det som avgör om du får backspinn eller inte är dock inte att du slår upp gräs, utan att du har en perfekt bollträff vid tillslaget. Den bollträffen resulterar dock i att du kommer slå så brant att du sedan slår ned i gräset.

Det är inte så svårt, titta lite på proffsen när de spelar så lär man sig rätt mycket
Citera
2009-08-22, 00:15
Medlem
Bestebrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babar.schnabel

Det som avgör om du får backspinn eller inte är dock inte att du slår upp gräs, utan att du har en perfekt bollträff vid tillslaget. Den bollträffen resulterar dock i att du kommer slå så brant att du sedan slår ned i gräset.

Det är inte så svårt, titta lite på proffsen när de spelar så lär man sig rätt mycket

Måste bara lägga till att ju grymt viktigt och ha rena "grooves" på klubban och inte för nedslitna heller. Är ju världens skillnad, även bollen är ju att föredra en mjuk, oftast fyr- eller tredelsboll. Kom ihåg bara för det står super soft eller dylikt på bollarna behöver verkligen inte betyda att den är mjuk med mkt spin, kolla bara på Top-flite 3000, stenhårda .
Citera
2009-08-22, 11:45
Medlem
SureBets avatar
när man tar grönt kort nu för tiden så ska man ju klara 18 poäng på 9 hål från 150 meter med mera..

när man har klarat alla grejjer så har man hcp 36+ och då ska man klara 18 poäng på 9 hål från röd tee för att få officiellt hcp..

fråga kolon, när man har hcp 36+ och ska klara 18 poäng på 9 hål från röd tee, vad har man för hcp då? eller, hur många extra slag får man per hål?
Citera
2009-08-22, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bestebror
Måste bara lägga till att ju grymt viktigt och ha rena "grooves" på klubban och inte för nedslitna heller. Är ju världens skillnad, även bollen är ju att föredra en mjuk, oftast fyr- eller tredelsboll. Kom ihåg bara för det står super soft eller dylikt på bollarna behöver verkligen inte betyda att den är mjuk med mkt spin, kolla bara på Top-flite 3000, stenhårda .

Helt rätt
Citera
2009-08-22, 12:51
Medlem
Bestebrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SureBet

fråga kolon, när man har hcp 36+ och ska klara 18 poäng på 9 hål från röd tee, vad har man för hcp då? eller, hur många extra slag får man per hål?

Då har du 36 i hcp, dvs två extra slag per hål.
Citera
2009-08-22, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SureBet
när man tar grönt kort nu för tiden så ska man ju klara 18 poäng på 9 hål från 150 meter med mera..

när man har klarat alla grejjer så har man hcp 36+ och då ska man klara 18 poäng på 9 hål från röd tee för att få officiellt hcp..

När du har klarat 18 poäng på 9 hål får du hcp 36.

För att ta reda på hur många slag du får per hål då måste du titta på en slope-tabell. Denna skiljer sig åt mellan olika banor eftersom den, enkelt sagt, är baserad på hur svår banan är. Ju svårare bana, desto fler slag får man.

Slope-tabellen är inte så svår att förstå men man snurrar nog bara till det genom att förklara den såhär. Bättre är att du frågar någon på din klubbs kansli.
Citera
2009-08-22, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bestebror
Då har du 36 i hcp, dvs två extra slag per hål.

Nej, du har tyvärr fel. Du har inte automatiskt 2 extraslag per hål utan det styrs utifrån slope-tabellen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in