2013-07-14, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Jag har labbat med att slå halvsvingar i ett stadigt tempo och sedan stegat för att mäta avstånd, men det känns inte bra. Funderar starkt på att köpa en 64:a också, så att jag kan slå fulla svingar hela tiden.

Har samma problem, slag mellan 20-50m är väldigt svåra. Slår nästan alltid för långt, försöker jag slå lånsammare/ kortare sving så blir det mycket top eller halva längden av vad som behövs. Funderar på en 60 graders wedge men de är dyra.

Jag ska köpa en putter nästa vecka då min är 7 år gammal och en halv meter för kort.

Har kollat lite på följande:

2 ball

http://www.golfstoreeurope.com/Models.aspx?ModelID=6107

Metal X

http://www.golfstoreeurope.com/Models.aspx?ModelID=4556

Har möjlighet att testa båda men 2 ball har inte den vita ytan utan samma som Metal X, någon som vet om det är stor skillnad mellan ytorna(vita ytan och gråa ytan)
Senast redigerad av bjebbosten 2013-07-14 kl. 21:22.
Citera
2013-07-14, 21:18
Medlem
Bigity-Wigitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjebbosten
Har samma problem, slag mellan 20-50m är väldigt svåra. Slår nästan alltid för långt, försöker jag slå lånsammare/ kortare sving så blir det mycket top eller halva längden av vad som behövs. Funderar på en 60 graders wedge men de är dyra.

http://www.youtube.com/watch?v=vZWPee66M1s
Citera
2013-07-14, 21:20
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:

Ett tips är att du ska försöka att aldrig i största möjliga mån hamna i dessa lägen som är just svåra att bemästra.
Försök att lägga dig på ditt "favoritavstånd" istället, om det är 80 meter eller 100 meter.

Eller så försöker du lära dig bemästra bouncen i klubben bättre.
Citera
2013-07-14, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Ett tips är att du ska försöka att aldrig i största möjliga mån hamna i dessa lägen som är just svåra att bemästra.
Försök att lägga dig på ditt "favoritavstånd" istället, om det är 80 meter eller 100 meter.

Eller så försöker du lära dig bemästra bouncen i klubben bättre.

Jag hamnar väldigt ofta i dessa lägen, slår ofta 150-130m före och kan få olika träffar. Slår jag 120-80m så hamnar jag närmare och kan hantera längden bättre. Idag så hamnade jag i detta läge och slog en för kort, och nästa slog jag 5-7 meter ifrån och satte den.
Citera
2013-07-14, 21:36
Medlem
Citat:

Jag ska köpa en putter nästa vecka då min är 7 år gammal och en halv meter för kort.

Har kollat lite på följande:

2 ball

http://www.golfstoreeurope.com/Models.aspx?ModelID=6107

Metal X

http://www.golfstoreeurope.com/Models.aspx?ModelID=4556

Har möjlighet att testa båda men 2 ball har inte den vita ytan utan samma som Metal X, någon som vet om det är stor skillnad mellan ytorna(vita ytan och gråa ytan)

Hundra procent att dessa skitslag man gör vid mentalt jobbiga lägen endast beror på att man inte litar på vad man ska göra. Det ska inte finnas någon tvekan över huvud taget. Provsvinga 10 gånger om så behövs för att få rätt känsla och lita sedan på att det är rätt. Om du rannsakar dig själv vid dessa missar så kan jag garantera att någon form av tvekan smög sig in i ditt huvud i baksvingen. Ställ dig på rangen och slå en hink med halvslag till 50m-skylten så blir det nog bra. Bara att nöta i min mening

Detta är en mental fråga och inte en fråga om dålig sving
Frågan om bouncen tror jag i detta fall kommer i andra hand, även om det är en viktig sak.
Citera
2013-07-14, 21:39
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Jag hamnar väldigt ofta i dessa lägen, slår ofta 150-130m före och kan få olika träffar. Slår jag 120-80m så hamnar jag närmare och kan hantera längden bättre. Idag så hamnade jag i detta läge och slog en för kort, och nästa slog jag 5-7 meter ifrån och satte den.

Tycker du om att använda din 60 gradare?
Annars kan jag tipsa om att kanske testa att slå med en J7/J8 och försöka att rulla in bollen istället.

Tänk dig att du har en tennisboll, och du ska antingen rulla in den på green med handen eller försöka att lobba in den, dvs att du kastar den högt.
Vilken av dessa två metoder tror du att just du skulle komma närmare med om du hade låt säga...20 försök på dig?
Citera
2013-07-14, 21:43
Medlem
Men någon gång måste man ju konfrontera sina svagheter. Du kan bara undvika att behöva brottas med dem till en viss gräns även om det också är en fråga om ambitionsnivå.
Citera
2013-07-14, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ompaoor
Hundra procent att dessa skitslag man gör vid mentalt jobbiga lägen endast beror på att man inte litar på vad man ska göra. Det ska inte finnas någon tvekan över huvud taget. Provsvinga 10 gånger om så behövs för att få rätt känsla och lita sedan på att det är rätt. Om du rannsakar dig själv vid dessa missar så kan jag garantera att någon form av tvekan smög sig in i ditt huvud i baksvingen. Ställ dig på rangen och slå en hink med halvslag till 50m-skylten så blir det nog bra. Bara att nöta i min mening

Detta är en mental fråga och inte en fråga om dålig sving
Frågan om bouncen tror jag i detta fall kommer i andra hand, även om det är en viktig sak.

När jag är och övar så är det nästan aldrig range utan riktigt gräs med green. Börjar med att slå vanligt och kommer nästan alltid för långt, börjar sedan försöka slå kortare och då blir det mycket top eller så slår jag under för mycket att bollen flyger bara någon meter. Antar att det är övning som behövs men en 60 grad wedge kanske skulle kunna hjälpa.
Citera
2013-07-14, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Tycker du om att använda din 60 gradare?
Annars kan jag tipsa om att kanske testa att slå med en J7/J8 och försöka att rulla in bollen istället.

Tänk dig att du har en tennisboll, och du ska antingen rulla in den på green med handen eller försöka att lobba in den, dvs att du kastar den högt.
Vilken av dessa två metoder tror du att just du skulle komma närmare med om du hade låt säga...20 försök på dig?

Har tyvärr ingen 60 gradare men skulle jag ha en så tror jag det skulle gå bättre, jag skulle kunna använda mer sving.

Använda låga järn och rulla bollen mera än lobba är ett väldigt bra tips. Problemet med det är att bollen kan studsa snett samt det kan vara varierande underlag. På vissa hål har jag däremot valt detta alternativ med bra resultat.
Citera
2013-07-14, 22:11
Medlem
Någon som kan mycket om diamana skaften och vilken skillnad de är på ahina,kaili och ilima?
Citera
2013-07-14, 22:59
Medlem
Jag har jobbat i golfshop i 3 år, kan tala om att skaft är helt olika från person till person. Men för att göra det enkelt för dig (i min åsikt):

'Ahina: Passar den som har en hög svinghastighet, skaftet hjälper också för den som har lätt för att hooka.
Kai'li: Passar den som har som vill använda sig av lite mer avancerade slag.
'Ilima: Passar den med lägre svinghastighet som vill få lite mer tryck i slagen, skaftet hjälper också för den som har lätt för att slice:a.

Detta är mest baserat på vad jag har sett bäst resultat med på mina kunder.

Vill dock påpeka att just skaft aldrig slutar förvåna mig. Man kan gissa skaft i evigheter, men det kommer aldrig bli lika bra som när du gör en customfit. Dessutom är skaftet 98% av klubban. Huvudet spelar ingen roll alls egentligen. Har du fel skaft så kommer du aldrig att kunna utföra ett korrekt golfslag!
Citera
2013-07-14, 23:44
Medlem
Citat:
När jag är och övar så är det nästan aldrig range utan riktigt gräs med green. Börjar med att slå vanligt och kommer nästan alltid för långt, börjar sedan försöka slå kortare och då blir det mycket top eller så slår jag under för mycket att bollen flyger bara någon meter. Antar att det är övning som behövs men en 60 grad wedge kanske skulle kunna hjälpa.

Klart du ska skaffa dig en 60grader om du har möjlighet. Det kanske löser problemet för dig och man ska ju alltid slå slagen så man känner sig trygg. Och om klubban inte löser just det problemet för dig så kommer du ha nytta av den ändå, i andra lägen. Min LW använder jag nästan bara runt greenerna vid trixiga lägen. T.ex vid floppslag eller hårda bunkrar (har lite bounce).

Men rent generellt tror jag mer på övning och trygghet utan tveksamheter i svingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in