Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
En massa tjöt om wedgar,
Jag gillar wedgar
Wedgar är underbart superdunderjätteroligt (när det går bra).
Försöker svara på dina frågor bäst jag kan.
Faktum #1 - 60-65% av alla slag du slår under en golfrunda kommer vara innanför 90 meter. Det viktigaste med de slag du slår med wedgar är att det hamnar så pass nära att du kan håla i bollen med en putt, enkelt.
Faktum #2 - Den absolut viktigaste faktorn innanför 90 meter och vad som skiljer proffsen från amatörerna är längdkontroll. Längdkontroll är svårt när vi garanterat alltid har olika längder. Därför måste vi göra det enklare för oss - hur gör vi det?
Fler valmöjligheter! Vad gäller klubban du håller i! Jag brukar ha som tumregel att 4 grader skillnad mellan varje wedge (från och med PW) och exakt en halvtums skillnad i längden på skaften på samtliga. Då har du en bra grund att stå på. Att sen bygga en wedgesving där vi jobbar med positoner (jag brukar snacka klocka och säga kl 9 till kl 3). Har du då bra och jämna wedgar kommer du med andra ord ha 4 olika längder i ditt närspel innanför 90 meter som du blir säker på, endast genom att byta klubba.
Vad jag försöker säga är väl helt enkelt att behåll 48 graders PW och din LW (60 gradaren) införskaffa en 52graders och en 56 graders wedge för att kompletera. Får det inte plats i bagen, offra en av de högre klubborna då längden inte är i närheten av lika viktig som närspelet.
Angående bounce -
Det är svårt, speciellt när du väljer Vokey-wedgar som har så många olika slipningar att man kan bli galen. Bounce är en del av det, men hur bouncen är uppbygd (smal, bred, lång eller smal) påverkar också. Tyvärr säljer jag inte Vokey-wedgar (men spelar dem) och har tappat bort mig i deras modellförkortningar. Så kan inte rekomendera någon på så vis.
Vad jag själv anser är att ska du köpa två wedgar som ska vara lite allround och uppfylla många möjligheter så ska bouncen vara någorlunda stigande med gradtalet, och samma sak bredden på sulan.
Hade jag rekomenderat en 52a och 56a idag hade jag sagt följande -
52 graders wedge - 6-8 graders bounce med en smal sula - Detta ger dig möjligheten att vinkla upp klubban utan att du blottar sulan och kommer fortfarande under bollen om du behöver skära bollen eller annat. (Bra för att improvisera lite vid green med). Anledningen till att jag kanske skulle föredra 6 istället för 8 är att de blir enklare att spela med på långa slag också, och en 52graders wedge bör ses som en wedge som används vid fulla slag med.
56 graders wedge- hade jag nog ökat till 10 i bounce (detta dock lite beroende på vad din 60 graders har, men om vi utgår från att den har 14 vilket är ganska vanligt) och även den här anser jag ska ha en smal sula när du har en LW redan. Återigen för att göra klubban lite mer allround och så att du ska kunna använda bounce och öppnande av klubban lite som du vill.
Med dessa bouncevinklar bör det inte bli några stora problem om du så spelar St Andrews eller allt för hårda fairways, samtidigt som du kommer kunna öppna klubborna och spela lite mjukare underlag. Detta är dock generaliserat utan att sett dig slå en wedgesving.
Lycka till!