2013-03-19, 21:35
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymtilldoden
Jag hade idag en launch på 7,9 grader och ett spinntal på 1600 i snitt med x-stiff skaft och 9,5 grader.

Med 12,5 grader och stiffskaft låg jag på 9,8 i launch runt 3000 i spinntal.

Smashfaktorn med första uppsättningen låg jag på 1,5. Vad är skäligt?

Edit: Genomsnitts club-speed 106,6mph

1.5 är högsta smashfactor du kan ha, men tåträffar reggas ofta som 1.5 i SF på radarn, använde du impacttejp?

Det låter som att det Xstiffetinte inte funkar för dig, för dåliga värden. Men stiffskaftet verkar ha lite höga spinntal.
Citera
2013-03-19, 22:39
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crackhoee
1. Slår olika klubbor genom videon, PW-J6
2. Studerar

Vilken faktor i min sving är det som gör att jag skulle få ont i ryggen?

Kan börja med att säga att jag ej har någon tränare förutom mig själv. Någon "definitiv" sving model eller teori grundar jag inte min sving på. Däremot gillar jag starkt Tigers sving, både tempo och mekaniskt (inga konstigheter) och försöker efterlikna hans positioner. Så det är snarare Tiger än Justin Rose som jag idoliserar (deras svingar är dock ganska lika).

Dom problem du nämner kan efter att ha tittat lite på svingen och funderat lite, bara hålla med om helt. Just "sliden" du nämner har varit ett mycket större problem tidigare. Har lyckats eliminera det såpass mycket att jag förmodligen inte märkt av det när jag analyserat för mig själv, men det har på något sätt kommit tillbaka, och som du säger är det just höftrotationen som saknas, lite som en bieffekt av just sliden istället för en ren rotation "runt" så att säga..

Din post gav mig stor klarhet i vad som behöver göras! Det stora problemet tror jag har varit att jag helt enkelt inte vetat om det! Att veta exakt vad som skall göras gör det mycket enklare att bygga en bättre sving och jag tror inte att det kommer vara ett större problem att rätta till detta!

//Väldigt roligt att få så bra replies på så kort tid.. upskattas enormt!

Kursiv: Jag menade vad du jobbar med i din sving just nu

Understruket: När du är på toppen och startar nedsvingen så är dina höfter och din överkropp i ofas. När vändningen sker kommer dina högra ländryggsmuskler speciellt komprimeras extra för att det inte finns något stöd för överkroppen. De musklerna tar massvis med stryk på detta vis och frågan är inte om du kommer få ont av det utan när.

Vad gäller tekniken tror jag du behöver bestämma dig om hur du vill slå.

Ska det vara en 1 post eller 2 post sving - vill du altså svinga bak och vrida in i bakre höften i baksvingen och gå framåt sen (2 post - TW bland annat gör detta). Eller vill du vara mer som Justin Rose och behålla vikten mer centrerad snarare lite framför mitten (1 post) konstant? Du måste helt enkelt skapa en stabil grund att stå på i resten av slaget.

Marklyft, utfall och upphopp ifrån mjuka underlag kan jag även tipsa om för att bygga lite styrka i arslet.

Framåt behöver du träna på att få en förståelse för rörelsen, seperationen bör inte vara ett problem utan det verkar bara vara känslan som inte riktigt finns för hur du ska göra.

http://www.youtube.com/watch?v=DhHGPVbI5aQ - Tycker jag visar dig exakt vad det är du bör jobba på i nedsvingen.

God tur!
Citera
2013-03-20, 09:22
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Crackhoee skrev

Väldigt intressant video! Definitivt något att tänka på. Men jag förstår inte vad du menar med dålig balans riktigt? Jag menar, det är ju inte direkt så att jag ramlar omkull när jag svingar?

Vilken faktor i min sving är det som gör att jag skulle få ont i ryggen?

Citat:
KinG-NothinG skrev

Framåt behöver du träna på att få en förståelse för rörelsen, seperationen bör inte vara ett problem utan det verkar bara vara känslan som inte riktigt finns för hur du ska göra.

http://www.youtube.com/watch?v=DhHGPVbI5aQ - Tycker jag visar dig exakt vad det är du bör jobba på i nedsvingen.

God tur!

Nej.

Du skulle vinna så otroligt mycket på att få in en korrekt höftuppvridning.

Kolla denna video på Aaron Baddeley hur han avslutar svingen, kolla på hans högerfot.
http://www.youtube.com/watch?v=83YaLD26k2s
Citera
2013-03-20, 18:45
Medlem
Skulle behöva lite hjälp av er golfrävar med wedgeköp. I dagsläget har jag 20 i HCP, men siktar på att ligga på åtminstone under 15 innan sommaren är slut, endast genom förbättring av närspelet. Har just nu en pitch (48 grader, ingick i setet), en sandwedge (56 grader, ingick i setet) och en 60-gradare (köptes innan jag ens visste vad bounce var för något så har ingen aning om vad den ligger på). Ska byta ut dessa och istället köpa 2 styckna Titleist Vokey SM4-wedgar, och det är hjälp med loftet och bouncen jag behöver. När det är 100-110 meter kvar till hål känner jag mig relativt stabil med pitchen och det är en klubba jag gillar. Därför funderar jag på att behålla den och bara byta ut de andra två.

Men om jag då skulle köpa en Vokey 56 och en Vokey 60 så känns det som att det är lite för stort hopp mellan pitchen och 56-an. Därför är kanske 54 och en 60 bäst? Eller 52 och 58? Om jag slår pitchen på 48 grader lite över 100 meter med fullsving, hur långt slår jag då en 52a respektive 54a? Det känns som att jag skulle behöva en klubba som slår lite kortare än det men ändå inte lika kort som min sandwedge gör idag, för det är ett litet för stort hopp där. Hur hade ni resonerat? Eller ska jag kanske köpa en 52 och en 56 och behålla min 60...

Och sen är det det där med bounce. Jag spelar mestadels på banor runt om i Gästrikland (hemmabana Gävle GK) och bunkrarna är ju inte ens i närheten så fin som utomlands osv, utan ofta när det regnat osv kan sanden vara ganska hård och när det är soligt väder så är ju heller inte sanden som en sandstrand i Thailand direkt. Hur mycket bounce ska man ha då? 10? 11? 12? 13? Vill också att den ska fungera från fairway/ruff när man behöver en chipp då bollen ska landa och stanna på greenen väldigt fort.

Sen på den andra klubban jag köper (antingen 52 eller 54 verkar det som) som ska fungera mestadels från fairway när jag har lite mindre än 100 meter kanske 50-80, vad ska man ha för bounce där? Googlat runt och sett förklaringar där det står "är det hårt underlag bla bla ska du ha den här bouncen" men inte fan vet jag vad det är för gräs på banorna jag spelar. Vanligt gräs?! Är 8 bra?
Senast redigerad av XxDrag0N-Sl4y3RxX 2013-03-20 kl. 18:53.
Citera
2013-03-20, 19:46
Medlem
Crackhoees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Kursiv: Jag menade vad du jobbar med i din sving just nu

Understruket: När du är på toppen och startar nedsvingen så är dina höfter och din överkropp i ofas. När vändningen sker kommer dina högra ländryggsmuskler speciellt komprimeras extra för att det inte finns något stöd för överkroppen. De musklerna tar massvis med stryk på detta vis och frågan är inte om du kommer få ont av det utan när.

Vad gäller tekniken tror jag du behöver bestämma dig om hur du vill slå.

Ska det vara en 1 post eller 2 post sving - vill du altså svinga bak och vrida in i bakre höften i baksvingen och gå framåt sen (2 post - TW bland annat gör detta). Eller vill du vara mer som Justin Rose och behålla vikten mer centrerad snarare lite framför mitten (1 post) konstant? Du måste helt enkelt skapa en stabil grund att stå på i resten av slaget.

Marklyft, utfall och upphopp ifrån mjuka underlag kan jag även tipsa om för att bygga lite styrka i arslet.

God tur!
1.Jag tänkte väl att det var det du menade
Har under vintern jobbat på en solid takeaway, lagom lång baksving osv.. i de spåren har det legat till
2. Har redan lite småproblem med ryggen. Däremot är det ingenting som förhindrar mig från att svinga, men det händer att det kan kännas lite i nedre ryggen efter en längre session.. Att fixa detta svingproblem blir högsta prioritet givetvis då det känns som att det (om något) är det stora problemet i min sving vid tillfället. Oerhört glad över att ni hjälpt mig uppmärksamma det!
3. Det tror jag också.. jag antar att jag upp tills nu har strävat efter vissa nyckelpositioner som jag
genomgående sett hos tourspelarna. Testat runt, läst MYCKET om svingen och allt därtill (relativt givetvis), har genomgått ganska stora svingförändringar genom åren och tycks nu komma närmare en sving att lita på T-wood förblir förebilden!
4. Tränar förutom golfen mycket, så styrke momenten har jag nog allt god koll på..
5. Detta stämmer in PRECIS på hur jag själv känner angående det hela. Under hela vintern har jag aldrig uppmärksammat höften som ett problem i min sving och har därför inte lagt någon tid på att rätta det heller! Nu när jag är medveten om det tror jag inte att det blir särskilt svårt att impregnera den korrekta tekniken!
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Nej.

Du skulle vinna så otroligt mycket på att få in en korrekt höftuppvridning.

Kolla denna video på Aaron Baddeley hur han avslutar svingen, kolla på hans högerfot.
http://www.youtube.com/watch?v=83YaLD26k2s

Visst, jag håller med till 100%.

Aaron Baddeley har onekligen en grym sving och är ett gott exempel på hur det ska se ut..
Citera
2013-03-20, 22:18
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
En massa tjöt om wedgar,
Jag gillar wedgar

Wedgar är underbart superdunderjätteroligt (när det går bra).
Försöker svara på dina frågor bäst jag kan.

Faktum #1 - 60-65% av alla slag du slår under en golfrunda kommer vara innanför 90 meter. Det viktigaste med de slag du slår med wedgar är att det hamnar så pass nära att du kan håla i bollen med en putt, enkelt.

Faktum #2 - Den absolut viktigaste faktorn innanför 90 meter och vad som skiljer proffsen från amatörerna är längdkontroll. Längdkontroll är svårt när vi garanterat alltid har olika längder. Därför måste vi göra det enklare för oss - hur gör vi det?

Fler valmöjligheter! Vad gäller klubban du håller i! Jag brukar ha som tumregel att 4 grader skillnad mellan varje wedge (från och med PW) och exakt en halvtums skillnad i längden på skaften på samtliga. Då har du en bra grund att stå på. Att sen bygga en wedgesving där vi jobbar med positoner (jag brukar snacka klocka och säga kl 9 till kl 3). Har du då bra och jämna wedgar kommer du med andra ord ha 4 olika längder i ditt närspel innanför 90 meter som du blir säker på, endast genom att byta klubba.

Vad jag försöker säga är väl helt enkelt att behåll 48 graders PW och din LW (60 gradaren) införskaffa en 52graders och en 56 graders wedge för att kompletera. Får det inte plats i bagen, offra en av de högre klubborna då längden inte är i närheten av lika viktig som närspelet.

Angående bounce -
Det är svårt, speciellt när du väljer Vokey-wedgar som har så många olika slipningar att man kan bli galen. Bounce är en del av det, men hur bouncen är uppbygd (smal, bred, lång eller smal) påverkar också. Tyvärr säljer jag inte Vokey-wedgar (men spelar dem) och har tappat bort mig i deras modellförkortningar. Så kan inte rekomendera någon på så vis.

Vad jag själv anser är att ska du köpa två wedgar som ska vara lite allround och uppfylla många möjligheter så ska bouncen vara någorlunda stigande med gradtalet, och samma sak bredden på sulan.

Hade jag rekomenderat en 52a och 56a idag hade jag sagt följande -
52 graders wedge - 6-8 graders bounce med en smal sula - Detta ger dig möjligheten att vinkla upp klubban utan att du blottar sulan och kommer fortfarande under bollen om du behöver skära bollen eller annat. (Bra för att improvisera lite vid green med). Anledningen till att jag kanske skulle föredra 6 istället för 8 är att de blir enklare att spela med på långa slag också, och en 52graders wedge bör ses som en wedge som används vid fulla slag med.

56 graders wedge- hade jag nog ökat till 10 i bounce (detta dock lite beroende på vad din 60 graders har, men om vi utgår från att den har 14 vilket är ganska vanligt) och även den här anser jag ska ha en smal sula när du har en LW redan. Återigen för att göra klubban lite mer allround och så att du ska kunna använda bounce och öppnande av klubban lite som du vill.

Med dessa bouncevinklar bör det inte bli några stora problem om du så spelar St Andrews eller allt för hårda fairways, samtidigt som du kommer kunna öppna klubborna och spela lite mjukare underlag. Detta är dock generaliserat utan att sett dig slå en wedgesving.

Lycka till!
Citera
2013-03-20, 22:35
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crackhoee
1.Jag tänkte väl att det var det du menade
Har under vintern jobbat på en solid takeaway, lagom lång baksving osv.. i de spåren har det legat till
2. Har redan lite småproblem med ryggen. Däremot är det ingenting som förhindrar mig från att svinga, men det händer att det kan kännas lite i nedre ryggen efter en längre session.. Att fixa detta svingproblem blir högsta prioritet givetvis då det känns som att det (om något) är det stora problemet i min sving vid tillfället. Oerhört glad över att ni hjälpt mig uppmärksamma det!
3. Det tror jag också.. jag antar att jag upp tills nu har strävat efter vissa nyckelpositioner som jag
genomgående sett hos tourspelarna. Testat runt, läst MYCKET om svingen och allt därtill (relativt givetvis), har genomgått ganska stora svingförändringar genom åren och tycks nu komma närmare en sving att lita på T-wood förblir förebilden!
4. Tränar förutom golfen mycket, så styrke momenten har jag nog allt god koll på..
5. Detta stämmer in PRECIS på hur jag själv känner angående det hela. Under hela vintern har jag aldrig uppmärksammat höften som ett problem i min sving och har därför inte lagt någon tid på att rätta det heller! Nu när jag är medveten om det tror jag inte att det blir särskilt svårt att impregnera den korrekta tekniken!

För att ge dig fortsatt feedback för träningen -
1. Det låter som du hinner jobba med väldigt mycket - hur mycket tid lägger du ner under en vecka på golfspel?

2. Med tanke på att du ser väldigt ung ut så ska du inte få ont i ryggen av att spela golf om du gör det rätt. Som du säger - första prio måste vara att få ihop rörelsen. Tyvärr lyckas jag inte hitta någon video som repsenterar exakt vad det är jag menar. Hoppas förståelse finns ändå!

3. Sluta för guds skull träna på positioner!
Jag har haft för många elever som gör vad du beskriver (jag har mer än en gång haft elever som kommer och vill ha en snyggare golfsving, inget annat), försöker hitta positioner som liknar andra spelare. Det ödslar tid och kan snarare försämra än förbättra en golfsving. Detta säger jag i ren välvilja men kan inte understrykas nog.

Det finns ingen perfekt sving och någons perfekta sving kan nästan garanterat inte vara perfekt för dig. Den enda det handlar om är att få bollen från punkt a till punkt b så effektivt som möjligt. Hoppa över positioner och träna på golfen!

4. Svingarna du visar pekar väldigt mycket på att du har svaga "rumpmuskler" (glutens maximus och medius är nyckeln) - det är dessa som stabiliserar åt båda håll och gör det möjligt att "svinga in" i höften åt båda håll. Så du har en del att jobba på

5. Älskar sättet du ser det på - implementera lite av #4 också så går det säkert bra!
Citera
2013-03-20, 23:34
Medlem
Whatevahs avatar
Citat:
Wedgar är underbart superdunderjätteroligt (när det går bra).

Har en liten fundering kring wedgar, köpte in 3 st i slutet på förra säsongen och tror det gjorde skillnad.

Mitt "problem" eller vad jag upplever som ett problem är att jag tar alldeles för mycket torv med min wedgar. Dvs bra bollträff och sen fortsätter klubban neråt. Även om det var "lite" blött känns det inte helt okej. Detta är mest vid riktigt spel, då jag på övningsranchen kan slå boll efter boll med "rätt mängd" torv.

Vad är problemet, kanske är svårt att säga utan att se det men iaf? Förutom att jag inte vill toppa mina wedgar och slår ner på bollen? Brant sving? För lite bounce? För dålig användning av bounce? Jag har (planerar att ändra lite här under kommande säsong) använt nästan samma uppställning för wedgeslag som vanliga, dvs inte en öppen stans, kan detta vara en del av problemet?
Citera
2013-03-20, 23:41
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whatevah
Har en liten fundering kring wedgar, köpte in 3 st i slutet på förra säsongen och tror det gjorde skillnad.

Mitt "problem" eller vad jag upplever som ett problem är att jag tar alldeles för mycket torv med min wedgar. Dvs bra bollträff och sen fortsätter klubban neråt. Även om det var "lite" blött känns det inte helt okej. Detta är mest vid riktigt spel, då jag på övningsranchen kan slå boll efter boll med "rätt mängd" torv.

Vad är problemet, kanske är svårt att säga utan att se det men iaf? Förutom att jag inte vill toppa mina wedgar och slår ner på bollen? Brant sving? För lite bounce? För dålig användning av bounce? Jag har (planerar att ändra lite här under kommande säsong) använt nästan samma uppställning för wedgeslag som vanliga, dvs inte en öppen stans, kan detta vara en del av problemet?

Sitter nu med telefonen och har inte möjlighet att ge dig hela svaret.
Men vet du vilken bounce du har på wedgarna?
Citera
2013-03-20, 23:45
Medlem
Whatevahs avatar
Citat:
Sitter nu med telefonen och har inte möjlighet att ge dig hela svaret.
Men vet du vilken bounce du har på wedgarna?

16 på 60 och 12 på 52. Antar att 56 ligger på 14 men orkade inte gräva fram den.
Citera
2013-03-21, 07:47
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whatevah

Jag gissar på att bollplacering och adrenalinet är vad som ligger bakom att du slår mycket torv på banna.

Du säger själv att du har tanken att slå ner på bollen, då gissar jag även att du placerat bollen därefter (lite längre bak i stansen än mitten?). Det funkar när du inte har press på dig (läs slår på rangen) men så fort pressen kommer oavsett situation så blir du nervig över att som du själv säger inte vill toppa, då ser du verkligen till att slå ner på bollen, därför skapar du de djupa torvorna.

Uppställningen har inget med det att göra, jag själv förespråkar wedgar slagna ifrån square stans. Bouncen tror jag du kan använda som det är men tekniken du slår med tillåter inte att bouncen får jobba för ens en bra bit efter själva slaget.
Citera
2013-03-21, 16:19
Medlem
Crackhoees avatar
Citat:
För att ge dig fortsatt feedback för träningen -
1. Det låter som du hinner jobba med väldigt mycket - hur mycket tid lägger du ner under en vecka på golfspel?

2. Med tanke på att du ser väldigt ung ut så ska du inte få ont i ryggen av att spela golf om du gör det rätt. Som du säger - första prio måste vara att få ihop rörelsen. Tyvärr lyckas jag inte hitta någon video som repsenterar exakt vad det är jag menar. Hoppas förståelse finns ändå!

3. Sluta för guds skull träna på positioner!
Jag har haft för många elever som gör vad du beskriver (jag har mer än en gång haft elever som kommer och vill ha en snyggare golfsving, inget annat), försöker hitta positioner som liknar andra spelare. Det ödslar tid och kan snarare försämra än förbättra en golfsving. Detta säger jag i ren välvilja men kan inte understrykas nog.

Det finns ingen perfekt sving och någons perfekta sving kan nästan garanterat inte vara perfekt för dig. Den enda det handlar om är att få bollen från punkt a till punkt b så effektivt som möjligt. Hoppa över positioner och träna på golfen!

4. Svingarna du visar pekar väldigt mycket på att du har svaga "rumpmuskler" (glutens maximus och medius är nyckeln) - det är dessa som stabiliserar åt båda håll och gör det möjligt att "svinga in" i höften åt båda håll. Så du har en del att jobba på

5. Älskar sättet du ser det på - implementera lite av #4 också så går det säkert bra!

Tack för svar. Det får bli en video-update inom kort med eventuella förbättringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in