Citat:
Ursprungligen postat av
chef1
Hej
Har precis börjat spela golf och har nu de senaste veckorna lirat väldigt ofta. Jag vaknade upp idag med en otrolig smärta i armbågen och min fråga är om detta kan ha med golf att göra?Det gör ont då jag sträcker på armen och inte när den är böjd.
Jag kanske bör lägga till att jag bara är 19 år gammal, men är dock ganska otränad.
Om det nu kan ha med golf att göra, bör jag vänta ett tag innan jag spelar igen eller är det bara att köra på? Jag känner nämligen att det släpper lite när jag "anstränger" armen.
Chef1
Sitter smärtan på insidan av armbågen eller utsidan? Det finns en vedertagen diagnos som heter just golfarmbåge, men det är dels ganska ovanligt och dels så brukar det krävas en hel del överansträngning för att framkalla tillståndet. Golfarmbåge sitter på insidan av armbågen, alltså egentligen vid infästningen av underarmens flexorer -det vill säga de muskler som viker handleden inåt och böjer fingrarna. Anledningen till att man får ont är att det blir en överansträngning vid muskelfästet efter en jäkla massa slag, och om man är ny så har man en tendens att vilja skopa bollen allltså vika handleden inåt vilket i sin tur kan skapa en slitning vid tillfället som huvudet träffar marken. Hade du varit något yngre hade det kunnat vara så att du har en tillväxtfaktor -att muskelfästena inte pallar med musklernas kraftutveckling- men vid 19 så är man generellt färdigvuxen så den teorin känns osannolik även om det kan vara så.
Du kan prova att träna underarmen muskler med en leksak som finns på teknikmagasinet som heter gyroboll och se om det blir bättre.
Kolla upp golfarmbåge på nätet.
Lycka till.