2013-01-05, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Det finns egentligen inget svar på den frågan - dels är det personligt, dels är det beroende på din sving samt vilket underlag du spelar på.

Personlig preferens när jag säljer en 60gradare däremot är att förespråka så mycket som möjligt, gärna 10-14 i bounce för att göra det så lätt som möjlgt att använda klubban både på gräs och speciellt i bunkern.

Garanterat kan du lita på att det är äkta klubbor, men har du läst speccen på klubborna? Uniflex-skaft till det klubbhuvudet får mig att undra hur du ser ut när du svingar
Vad menar du? Har spelat golf en sommar, har 21 i hcp och vill ha mer hjälp av mina järnklubbor. Har ingen bra teknik alls egentligen, tar i för mycket med armarna, gentemot benen och bålen.
Citera
2013-01-05, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phofman
Vad menar du? Har spelat golf en sommar, har 21 i hcp och vill ha mer hjälp av mina järnklubbor. Har ingen bra teknik alls egentligen, tar i för mycket med armarna, gentemot benen och bålen.

Han menar att Uniflex skaften är oerhört mjuka och en normalbyggd man bör ha regular eller stiffskaft i järnklubborna.
Citera
2013-01-05, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treamz
Han menar att Uniflex skaften är oerhört mjuka och en normalbyggd man bör ha regular eller stiffskaft i järnklubborna.
Spelar just nu med regular skaft. Men för att citera True temper.. "The uniflex shaft is soft, like a regular shaft but is supposed to be as stable as a stiff shaft and helps to increase the trajectory of the ball. Many golfers refer to it as a "stiff regular."

Har således svårt att se problemet med att de är "oerhört mjuka"
Citera
2013-01-05, 17:16
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Spelar just nu med regular skaft. Men för att citera True temper.. "The uniflex shaft is soft, like a regular shaft but is supposed to be as stable as a stiff shaft and helps to increase the trajectory of the ball. Many golfers refer to it as a "stiff regular."

Treamz har helt rätt i det jag menar. Jag har inget problem med klubbhuvudet, det har fått mycket gott omdöme från de som spelar med klubban så vitt jag vet, problemet är i skaftet.

Oavsett vad True Temper själva skriver för säljsnack så är Uniflex mjukare än regularskaft och kommer således skapa problem för dig. Ett skaft kan inte vara "mjukt och hårt" samtidigt. Möjligtvis tjänar du lite längd på lite mjukare skaft, men du kommer skruva bollen både höger och vänster på grund av att skaftet är för mjukt för din skull.

Det hade varit bättre för dig att köra på stiffskaft som kanske är för hårda men då skulle inte missarna på grund av utrustning bli lika farliga.
Citera
2013-01-05, 17:40
Medlem
Citat:
Treamz har helt rätt i det jag menar. Jag har inget problem med klubbhuvudet, det har fått mycket gott omdöme från de som spelar med klubban så vitt jag vet, problemet är i skaftet.

Oavsett vad True Temper själva skriver för säljsnack så är Uniflex mjukare än regularskaft och kommer således skapa problem för dig. Ett skaft kan inte vara "mjukt och hårt" samtidigt. Möjligtvis tjänar du lite längd på lite mjukare skaft, men du kommer skruva bollen både höger och vänster på grund av att skaftet är för mjukt för din skull.

Det hade varit bättre för dig att köra på stiffskaft som kanske är för hårda men då skulle inte missarna på grund av utrustning bli lika farliga.

Okej, ja det låter ju tråkigt, men jag uppskattar din information du verkar besitta Anledningen till köpet, är att jag nu spelar med ett halvsett Tommy Armour black scot, och jag upplever tommy armours järn som jättesköna att spela med. Slår alltid rakt, det har jag aldrig haft problem med, men jag önskar mer längd i mina slag.

Informationen jag fått om dessa klubbor ska passa mina krav, men det återstår ju som sagt att se. Lite info om mig, 175 cm lång, Har absolut ingen hög svinghastighet, och har hört från pros att inte spela med stiff skaft, vilket torde ses som en självklarhet i min situation, med tanke på kropp, erfarenhet etc.
Citera
2013-01-05, 17:56
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Okej, ja det låter ju tråkigt, men jag uppskattar din information du verkar besitta Anledningen till köpet, är att jag nu spelar med ett halvsett Tommy Armour black scot, och jag upplever tommy armours järn som jättesköna att spela med. Slår alltid rakt, det har jag aldrig haft problem med, men jag önskar mer längd i mina slag.

Informationen jag fått om dessa klubbor ska passa mina krav, men det återstår ju som sagt att se. Lite info om mig, 175 cm lång, Har absolut ingen hög svinghastighet, och har hört från pros att inte spela med stiff skaft, vilket torde ses som en självklarhet i min situation, med tanke på kropp, erfarenhet etc.

Jag vill bara hjälpa så gott det går, jobbar man med det så gör man

Du verkar ju ha en normallängd, och om du inte är bodybuilder eller särskilt teknisk så förstår jag att regular räcker ganska väl. Personligen skulle jag gärna se att du kör med ett gamla hederliga R300 i för att få det så lätt som möjligt.

Har du kikat på Cobras AMP serie? Bör kunna få ett järnset där väldigt billigt nu med ett vanlig regularset.
Citera
2013-01-05, 18:07
Medlem
Citat:
Jag vill bara hjälpa så gott det går, jobbar man med det så gör man

Du verkar ju ha en normallängd, och om du inte är bodybuilder eller särskilt teknisk så förstår jag att regular räcker ganska väl. Personligen skulle jag gärna se att du kör med ett gamla hederliga R300 i för att få det så lätt som möjligt.

Har du kikat på Cobras AMP serie? Bör kunna få ett järnset där väldigt billigt nu med ett vanlig regularset.
Ja, jag har kikat in det setet faktiskt. Verkar intressant, men jag föll för Callaway eftersom jag gillar Callaway. Spelar med deras bollar och har väl byggt upp något förtroende för märket. Jag har redan beställt Callaway klubborna, det var tur att det blev så billigt i alla fall.

Vi får se hur spelet blir med klubborna, tanken är dock inte att spela med klubborna hela livet, får ta och byta när jag märker att jag vill ha ett hårdare skaft helt enkelt.
Citera
2013-01-05, 18:10
Medlem
En fråga bara, om behov i framtiden skulle uppstå, vad skulle det kosta ungefär att byta ut uniflex mot regulareller stiff skaft på 6 klubbor?
Citera
2013-01-05, 21:55
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
En fråga bara, om behov i framtiden skulle uppstå, vad skulle det kosta ungefär att byta ut uniflex mot regulareller stiff skaft på 6 klubbor?

Lite svårt att avgöra, då du behöver lämna in de för att få det gjort så är det väldigt olik hur mycket påslag olika butiker gör för det. Skulle jag personligen göra det skulle det gå på åtminstone 1500 kronor för 6 klubbor och det billigaste skaftet jag kan få tag på. Är dina grepp inte möjliga att ta av med tryckluft vilket de flesta inte är så skulle det direkt gå på ytterligare åtminstone 500.
Citera
2013-01-06, 00:53
Medlem
Citat:

Jag har själv haft ett set Callaway X-20 med just uniflex skaft när jag var runt 14-15. Slog oerhört högt med dem och med sanslöst mycket spinn i bollen. Bytte till x-22 tour med S300 och det blev betydligt bättre. Just nu har jag x100 och har aldrig slagit rakare. Så av egen erfarenhet skulle jag hellre säga för styva skaft i järnen än för mjuka. Du kanske slår lite kortare men blir betydligt säkrare.
Citera
2013-01-06, 09:07
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
KinG-NothinG

Det finns egentligen inget svar på den frågan - dels är det personligt, dels är det beroende på din sving samt vilket underlag du spelar på.

Personlig preferens när jag säljer en 60gradare däremot är att förespråka så mycket som möjligt, gärna 10-14 i bounce för att göra det så lätt som möjlgt att använda klubban både på gräs och speciellt i bunkern

Ok! Jag har 12 i bounce på min 56:a. Kommer definitivt att välja en med lägre bounce när jag köper en 60 gradare.
Citera
2013-01-06, 09:16
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
phofman skrev

Du kommer säkert bli jättenöjd med dom skaften. Vad jag förstår så är det lättvikts stålskaft lite styvare än regular. Skaften får bra recensioner av de flesta. Nike använder dem tydligen också.

Har grafitskaft själv. Otroligt nöjd med dom. Skaft verkar vara en känslig fråga annars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in