Skottlandsresan 2013 - En mindre dagbok
Och wall of text!
Ska försöka få ihop så mycket information och tycken och tänk som möjligt för resan jag var på i SKottland förra veckan, hoppas den uppskattas och ni följer med i mitt tänk.
Information:
Resmål - St Andrews
Pris - 14.000 för golf (4 dagar) och boende + frukost (5 nätter) - 12.000 kr för PGA-medlemmar
Vi betalade dessutom 1900 kronor per person för flyg tur och retur Sthlm - Edinburgh
Dagar - Vi var borta 5 nätter och spelade alltså golf 4 dagar.
Väder - Blåsigt (surprise

), väldigt lite regn för vår del som tur var och allt mellan 8 och 15 grader varmt.
Jag vet inte hur det är med alla andra men när jag tänker golf tänker jag St Andrews. När jag tänker British Open tänker jag också St Andrews och när jag tänker Skottland tänker jag St Andrews. Jag kanske inte kan understryka mer att det var en riktig dröm att äntligen få åka till denna mytomspunna plats som jag själv byggt upp förväntningar på sen första dagen jag spelade Tiger Woods PGA Tour 2003 på mitt Playstation för många år sen.
Jag hade aldrig varit i Skottland men hade hört mycket gott om det, jag hade heller aldrig varit på St Andrews, men det hade mina medresenärer. Jag har hört så många grymma historier om denna golfens vagga och golfbanorna i området så när jag väl satte mig på planet förra lördagen så var jag som ett litet barn.
Vi var ett gäng på fyra personer, jag och två kollegor eller vänner som också arbetar som instruktörer samt en vän till en av mina vänner. "Vi tre" var alla låga singelHCPare och vår fjärde man var en 20 HCPare hemma i Sverige. Alla var vi ringrostiga som bara den med bara ett pars timmar träning i ryggen.
St Andrews ligger cirka 90 minuters bilfärd ifrån Edinburghs flygplats och vi valde den enkla och bekväma lösningen med en taxi hela vägen som kostade oss 70 pund ganska precis enkel resa. Vi fick en guidad tur samtidigt som vi satt i baksätet och drack öl. Rekommenderas helt klart framför en hyrbil! Vi sökte kontakt med en taxifirma i St Andrews som var betydligt billigare än att ta en taxi direkt från flygplatsen.
Boendet var mitt i stan på ett mycket härligt hotell, typiskt brittisk, inge jättestora rum men ändå gott om plats för två personer. Toaletter och så var modernt och fräscht och vi hade utsikt över den mest aktiva gatan i hela stan. Med cirka 500 meter till första tee på Old Course och inte mer än 50 meter till närmsta Sports Bar och 20 meter till nattklubben i källaren. Platsen var absolut perfekt.
St Andrews är ju en riktigt liten och förbannat mysig stad. Du går till allt utan problem och som sagt var det 500 meter till första tee på Old Course, cirka 5 minuter till första tee på New Course och 10 minuter att gå till träningsanläggningen (som förövrigt var grym - men dyr). Ett annat enormt plus är att det är en stor universitets stad som lockar folk från över hela världen och det var så mycket snygga tjejer på plats att det var helt galet!
Till golfen...
Vårt schema såg ut som följer
Söndag - New Course
Måndag - Old Course
Tisdag - Kittox
Onsdag - Torrance
Jag hade innan jag åkte som många andra en förutfattad mening om St Andrews, eller kanske ska man kalla det legender. "Man får inte provsvinga på första tee för då blir man avslängd av banan" måste vara min favorit. Så jag blev chockad när jag kom dit på söndagen för att spela New Course och blickade ut över Old Course där det gick folk och tog kort, rastade sina hundar och till och med hade picknick (!). Jag fick senare lära mig att sen banan byggdes krävde staden St Andrews att marken skulle tillfalla både golfspelare och de som vill använda den till rekreation - därför är Old Course stängd på söndagar och öppen för allmänheten.
New Course var som sagt först ut. Lite nerver över att äntligen få spela golf på denna mytomspunna plats så började det riktigt skakigt. Bogey, par, dubbel var de tre första hålen innan det styrde upp sig lite grann. Men dessa banor utan caddies är en jävla utmaning. Flera gånger stod vi på tee och sa till varandra "Vart ska vi slå bollen?" - det var snarare en nackdel att ha honören för den första som slog var lite på test.
Fairways var hårda precis som man tänkt sig och bollen slutade fan aldrig rulla, men med massor av förädiska bunkrar gör det en precisionsport av tee snarare än en längdsport. Greenområden är om möjligt ännu hårdare, regeln blev att landa bollen och rulla den upp, få stopp på en boll som flyger och landar på green var nästan omöjligt. Något som flertalet bra slagna wedgar för egen del vittnade om när man förväntade sig att bollen skulle bita efter två studsar så rullade den bara iväg och försvann. Men bäst av allt var ändå puttningen, jämna och snabba greener är en dröm att putta på (om man är bra på att putta)! Personligen anser jag att puttningen är vad jag lutar mig tillbaks och överlever på och det stämde verkligen här.
Till slut blev det lite birdies och lite bogeys för mig och jag sköt 39 - 41 vilket jag inte tyckte var allt för pjåkigt med tanke på att det var första rundan på två veckor och nästan helt utan någon aning om vart fan man skulle slå bollen stundtals.
Old Course spelades på måndag runt lunch. Bara tio minuter innan vi skulle slå ut började spöregnet och vindarna höll i sig regnandes vertikalt. Som tur var blåste det över på knappt tio minuter och solen kikade fram lagom till vi stod på första tee. På grund av några olika anledningar hann vi inte värma upp mer än puttarna innan utslag så med en 100 blickar på sig själv (tursiter som går runt, caddiehuset fullt av caddies och spelare som väntar på sin tur) så blev det en klockren pull rakt in i vinden.
Efter att ha börjat med en dubbelbogey följt av ett par och en bogey så började spelet flyta på och vi kunde uppskatta banan. Old Course är en underbar linksbana och hur häftig som helst. Med sina korsande fairways, fairwaybunkrar som bara är hål i marken fyllda med sand och de klockrena, enorma dubbla greenerna. Jag kom på mig själv med att bara gå runt och smila när jag gick mellan slagen.
Upplevde däremot greenområden ännu hårdare och snabbare än på New Course och det blev lite svårare att få stopp på bollen och då är onduleringarna enorma i jämförelse med New Course. Några missade slag som jag slog hade man varit orolig för att inte hitta på många svenska banor, i bland låg man på green bara väldigt långt ifrån pinnen. Den längsta putten jag hade var närmare 50 meter, en intressant upplevelse. Även sättet banan är byggd och hålls efter är hur häftigt som helst. Teeboxarna är oftast bara någon meter ifrån greenkanten på föregående hål. Fairways och foregreen är praktiskt taget samma sak och ligger du inomg 20 meter från green är det bättre att putta än att försöka slå upp en wedge till pinnen. Det blir en helt annan sorts golf som jag hade förvånansvärt (utan att skryta) lätt att bemästra.
Efter en knackig början så planade det ut och med bland annat tre birdies vart det till slut en stabil 76:a, något jag är mycket nöjd över själv. Ska även nämnas att jag lyckades spela både Old och New Course utan att hamna i en enda bunker.
Fortsättning följer....