2013-06-17, 12:15
Medlem
Whatevahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Har du spelat med riktiga wedgar så är det slöseri att lägga pengar på de klubbor Drivers.se säljer, visst är det wedgar. Men det är inte de wedgarna det borde vara. Spara dina pengar och investera i ett par riktiga klubbor när du har möjlighet.

Vad är det som skiljer så att säga mellan en kopia och en riktig wedge? Har aldrig testat en märkeswedge så vet inte hur det ska kännas. Spelar själv med kopior, som "gör jobbet" bollen flyger dom meter som den ska och stannar, så lite nyfiken på vad en riktig wedge ska tillföra. När den dagen som jag har möjlighet att lägga någon extra krona finns.
Citera
2013-06-17, 12:31
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Money22
Ok tack! Känns lite snurrigt med det här.Vore ju lättare om jag var scratchspelare

Exempelvis igår.
Långt par 4.Träffar mitt i fairway med drivern.Missar green med ca 20 m till höger.Slår med sw upp på green, bollen studsar en gång och sen i kopp.Birdie m.a.o.Då blir det ingen greenträff och ingen putt i analysen.

Kort par 3.Duffar utslaget.Chippar in på green. 1putt.

Så här höll jag på igår och fick 27 puttar i denna analys. Om jag gör på samma sätt för de senaste 6 ronderna så har jag aldrig mer än 30 puttar eftersom jag har chippat bra. Kan det vara rätt?

Det är helt rätt - anledningen till rondanalyser är att du ska kunna se en helhet. Exempelvis om du ser att antalet GIR och puttar är lågt så kan du utgå ifrån att du har en bra statistik på up/downs (vilket också bör finnas med i din app). Och utifrån den information planera vad du ska träna härnäst.

Citat:
Ursprungligen postat av Whatevah
Vad är det som skiljer så att säga mellan en kopia och en riktig wedge? Har aldrig testat en märkeswedge så vet inte hur det ska kännas. Spelar själv med kopior, som "gör jobbet" bollen flyger dom meter som den ska och stannar, så lite nyfiken på vad en riktig wedge ska tillföra. När den dagen som jag har möjlighet att lägga någon extra krona finns.

Groovsen på klubborna framförallt men även grinds är ju en väldig skillnad dels mellan varje tillverkare men det bör även göras ordentligt. Pratar vi grooves är det precisionsverktyg på halva millimeter som gör en väldig skillnad i spinn och kontroll.

Visst gör kopior jobbet, precis som utslitna wedgar kan göra jobbet. Men det är skillnad på att göra jobbet och att göra jobbet bra.
Citera
2013-06-17, 12:36
Medlem
Sebbee8s avatar
Citat:
Jag har 16 i hcp och ska i sommar förbättra mig.Har fört rondanalys på mina scorekort, men nu ska jag lägga in dem i en app.

Frågan är hur jag gör med GIR. Har jag en greenträff om jag är inne på green på tre slag på ett par 4 som ger mig ett extraslag?

Vilken app använder du ?
Citera
2013-06-17, 13:10
Medlem
Whatevahs avatar
Citat:
Groovsen på klubborna framförallt men även grinds är ju en väldig skillnad dels mellan varje tillverkare men det bör även göras ordentligt. Pratar vi grooves är det precisionsverktyg på halva millimeter som gör en väldig skillnad i spinn och kontroll.

Visst gör kopior jobbet, precis som utslitna wedgar kan göra jobbet. Men det är skillnad på att göra jobbet och att göra jobbet bra.

Okej, får bli att se över detta i framtiden.

Har skrapat ihop lite rundor och tänkte se över vad jag ska lägga träningstiden på denna månaden.

Har fört en massa statistik så är det något mer än puttar, Gir, fw träffar, scrambling och resultat som man ska kolla på, finns det möjligheter att få fram.

Puttar per rond: 36,63
GIR per rond: 47,92%
FW träffar per rond: 39,08%
Scrambling per rond: 29,22%
Snitt resultat: 86,13

Jag puttar ju lite mycket och är lite dålig på att rädda par när jag missar green. Är det där jag ska lägga fokus nu?
Citera
2013-06-17, 13:50
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whatevah
Okej, får bli att se över detta i framtiden.

Har skrapat ihop lite rundor och tänkte se över vad jag ska lägga träningstiden på denna månaden.

Har fört en massa statistik så är det något mer än puttar, Gir, fw träffar, scrambling och resultat som man ska kolla på, finns det möjligheter att få fram.

Puttar per rond: 36,63
GIR per rond: 47,92%
FW träffar per rond: 39,08%
Scrambling per rond: 29,22%
Snitt resultat: 86,13

Jag puttar ju lite mycket och är lite dålig på att rädda par när jag missar green. Är det där jag ska lägga fokus nu?

Visst är Puttar alldeles för höga och scrambling för låg och de går ju naturligtvis hand i hand med GIR. Chip och pitch är ett måste, troligen är det vad som är för dåligt för att du ska få ner antalet puttar med tanke på GIR%en.
Dessutom borde du se över dina utslag, inte ens 50% FW när du bör ligga runt 12 i HCP är inte okej. Troligen är det på grund av dåliga lägen av tee som GIR är lågt och i kombination med ett lite sämre närspel så försvinner det mycket slag.

Hade jag varit du hade jag kikat över om du tar dåliga beslut eler om du slår sämre av tee och därför missar. Jobba på spelstrategi eller teknik och börja sen jobba upp slagen runt green, om du ligger på 36 puttar trots så dåliga Scrambling GIR värden så pekar det åt att du ändå kan putta ganska bra.
Citera
2013-06-17, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbee8
Vilken app använder du ?

Just nu använder jag Golf Lite, men jag tar gärna emot tips på andra också.
Citera
2013-06-17, 14:15
Medlem
Har spelat golf i ungefär två år och känner mig mogen att köpa en riktig driver. Tidigare har jag slagit ut med en spoon eller järn 5.

Krav:
Lättspelad
Kvalité (Ingen skitklubba)

Vad tycker ni om Ping G25? Är den så lättspelad som de säger?
Citera
2013-06-17, 14:33
Medlem
Theomans avatar
Citat:
Ok tack! Känns lite snurrigt med det här.Vore ju lättare om jag var scratchspelare

Exempelvis igår.
Långt par 4.Träffar mitt i fairway med drivern.Missar green med ca 20 m till höger.Slår med sw upp på green, bollen studsar en gång och sen i kopp.Birdie m.a.o.Då blir det ingen greenträff och ingen putt i analysen.

Kort par 3.Duffar utslaget.Chippar in på green. 1putt.

Så här höll jag på igår och fick 27 puttar i denna analys. Om jag gör på samma sätt för de senaste 6 ronderna så har jag aldrig mer än 30 puttar eftersom jag har chippat bra. Kan det vara rätt?

Det stämmer bra, det finns dock en till puttstatistik som är bättre enligt mig. Putts/GIR, alltså räkna bara puttar då du har träffat greenen, det brukar vara ett bättre mått på din puttning. Jag har t.ex. 1.97 puttar per hål men 2.19 puttar per GIR.

Den statistiken du pratar om med chipp och sen en putt i hål eller chipp rakt i hål kallar scrambling, du missar greenen men gör ändå par eller bättre

Citat:
Ursprungligen postat av Sebbee8
Vilken app använder du ?

Citat:

Jag använder GolfShot, gps appen som man också kan hålla statistik med. Där finns driving accuracy, vänster, höger, långt, kort och fairway träff. Greens In Regulation, scrambling och sand saves. Det finns också putting statistik totalt och Per GIR som jag förklarade ovan. Scores by Par på par 3, 4 och 5, alltså har jag 3.6 på par 3 meddans jag har 5.2 på par 5 så då ser jag att jag behöver jobba på mina järnklubor och inte längd om vi bara ser generellt, behöver ju inte vara så. Total scoring hur många procent birdies, pars och bogeys etc.

Sen finns det även något som jag inte har använt som heter swing tracking som man kan använda när man går ut på banan så registrerar man varje slag och skriver in vilken klubba så kan du se längd osv.

All denna statistik går att se individuellt vilken runde och bana och även 5, 10, 20 och 50 senaste rundorna så kan du se om du har förbättrat dig. Hoppas att det här hjälpte lite, GolfShot har dock ett rätt saftigt pris, tror det kostar 229 kr men jag tyckte det var värt priset.
Senast redigerad av Theoman 2013-06-17 kl. 14:45.
Citera
2013-06-17, 14:40
Medlem
Sebbee8s avatar
Citat:

Tyvärr har jag inga tips, försöker själv hitta någon bra! Ska testa den som du använder
Tackar!
Citera
2013-06-17, 15:15
Medlem
Iam-Varfors avatar
Du King som kan det här med klubbor, polaren har en helt ny wedge hemma som skaftet gått av på, vad skulle det kosta att byta skaft på den? Skaftet som sitter på nu är ett S300. Är det värt att lägga pengar på att byta eller blir det billigare att köpa ny wedge?
Citera
2013-06-17, 15:33
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iam-Varfor
Du King som kan det här med klubbor, polaren har en helt ny wedge hemma som skaftet gått av på, vad skulle det kosta att byta skaft på den? Skaftet som sitter på nu är ett S300. Är det värt att lägga pengar på att byta eller blir det billigare att köpa ny wedge?

En riktig wedge bör inte ha ett S300-skaft i sig till att börja med - men kanske är en PW som hör till ett set?
I vilket fall så är DGs S300 inte särskilt dyra - beror lite på hur mycket personen du ger jobbet tar för arbetet. Bör bli billigare än att köpa en helt ny klubba.
Citera
2013-06-17, 15:33
Medlem
Whatevahs avatar
Citat:
Visst är Puttar alldeles för höga och scrambling för låg och de går ju naturligtvis hand i hand med GIR. Chip och pitch är ett måste, troligen är det vad som är för dåligt för att du ska få ner antalet puttar med tanke på GIR%en.
Dessutom borde du se över dina utslag, inte ens 50% FW när du bör ligga runt 12 i HCP är inte okej. Troligen är det på grund av dåliga lägen av tee som GIR är lågt och i kombination med ett lite sämre närspel så försvinner det mycket slag.

Hade jag varit du hade jag kikat över om du tar dåliga beslut eler om du slår sämre av tee och därför missar. Jobba på spelstrategi eller teknik och börja sen jobba upp slagen runt green, om du ligger på 36 puttar trots så dåliga Scrambling GIR värden så pekar det åt att du ändå kan putta ganska bra.

GIR, liksom snitt score och liknande drogs ner lite av en 102 runda med 10% GIR. Annars snittar jag nog runt 10 greener per runda, 3-4 missas på att gör en felbedömning av längd, vind eller träffar dåligt. 3-4 för att jag "placerar" utslag fel.

Lite av de få FW-träffar beror på att vissa fairways inte går att stanna på. Helt omöjligt på 3-4 hål och något hål är det bättre att missa på (par 5 med dogleg utan hinder i doglegen). Men det är som sagt 3-4 utslag per runda som jag skulle tjäna ett eller två slag på genom att hamna på FW och det är skillnaden mellan låg 80 och under 80 runda, så finns absolut lite att jobba med.

Puttar helt ok för tillfället tycker jag och nära på hälften av puttarna är tap ins.

Tror jag har haft dålig spelstrategi och disciplin i kombination med en dålig verklighetsuppfattning. Där jag har gått för i princip allt, i alla lägen och försökt reparera misstag istället för att acceptera det förlorade slaget och gå vidare.

Spelade senaste ronden efter att jag slagit 2 bollar out när jag försökte nå green på andraslaget med målet att träffa FW, träffa green, 2 putta gå vidare och på det sättet rädda rundan. Gjorde 1 dubbel och 4 bogeys och 9 par sista 14 hålen, utan att ha riktig flyt med puttningen, men räddade rundan. Så ska fortsätta med målet att göra par istället för birdie eller bättre
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in