2013-05-28, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naxilus
Tänkte bunkra upp med lite bollar. Hitta den här sidan http://www.njgolf.se/ någon som testat?

Jag har beställt därifrån flera gånger. Enda kruxet är att de mindre populära bollarna och a-klasserna tar slut snabbt. Kan rekommendera NJGolf varmt.
Citera
2013-05-28, 23:20
Medlem
ErPupones avatar
Citat:
Tänkte bunkra upp med lite bollar. Hitta den här sidan http://www.njgolf.se/ någon som testat?
köpt därifrån (via Tradera), funkat perfa. Skulle rekommendera A-klass dock, B-klass kan vara sådär
Citera
2013-05-28, 23:32
Medlem
En fråga för King.

Jag spelar på TM R11s med Aldila RIP 60 gram stiff. Jag slår ca 230-260 m slätt, även om jag sprider bollarna lite grann. Sällan pga sidoskruv ska tilläggas utan oftare för att jag har galen riktning.
Dock känner jag ibland att skaftet "vrider" sig och känns nästan instabilt när jag slår -särskilt när jag får ordentlig fart i svingen- vilket medföljer att jag emellanåt får jättekonstiga träffar och då vanligtvis en präktig hook.

Har du några tankar om vad det kan tänkas bero på?
Citera
2013-05-29, 06:57
Medlem
YO-M8s avatar
Citat:

Köpte B-klass bollar därifrån för att ha att träna med. Bra bollar helt enkelt! Men en kompis köpte A-klass bollar efter de som var sämre än mina B-klass. Båda köpte Pro V1x.
Så vet inte riktigt hur dom resonerar kring sina olika klasser.
Citera
2013-05-29, 08:40
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cachaca51
En fråga för King.

Jag spelar på TM R11s med Aldila RIP 60 gram stiff. Jag slår ca 230-260 m slätt, även om jag sprider bollarna lite grann. Sällan pga sidoskruv ska tilläggas utan oftare för att jag har galen riktning.
Dock känner jag ibland att skaftet "vrider" sig och känns nästan instabilt när jag slår -särskilt när jag får ordentlig fart i svingen- vilket medföljer att jag emellanåt får jättekonstiga träffar och då vanligtvis en präktig hook.

Har du några tankar om vad det kan tänkas bero på?

Det låter som att skaftet i klubban kan vara för mjukt för dig när du inte kontrollerar dig. Du kan dessutom kanske ha oturen att fått ett b-skaft som inte riktigt beter sig som det bör.

Ur en teknisk synpunkt låter det som att du är väldigt "handsy" och om du får fart i svingen tappar du din timing med releasen. Men svårt att avgöra utan att ha sett dig svinga.
Citera
2013-05-29, 10:50
Medlem
Hade en häftig upplevelse igår. Stod på rangen och bestämde mig för att svinga avslsppnat med paus på toppen och helt enkelt låta gravitationen ta hand om nedsvingen, inte forcera någonting. Resultat? Ca 20 meter längre med järnklubborna och hög och fin bollbana. Låt klubban göra jobbet! Jag har manipulerat klubban alldeles för mycket innan.

Förövrigt härligt med masters nu!
Citera
2013-05-29, 11:41
Medlem
Jag är på jakt efter ett nytt järnset då jag endast har ett damset som jag spelade med när jag var mindra men nu har jag växt ifrån det. Jag har köpt en ny driver precis och då fick jag min svinghastighet uppmätt till 120mph tror jag det var. låg på gränsen mellan stiff och extra stiff. Har 22hcp och har spelat sedan jag var liten men då enbart några veckor på sommaren. Nu vill jag köpa mej ett riktigt järnset som jag kan ha ett tag.

Blad eller inte?
Låga järn eller hybrider?
Grafit eller stål skaft?

Hjäp uppskattas, pris är inte så viktigt.
Citera
2013-05-29, 11:49
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hungerman
Jag är på jakt efter ett nytt järnset då jag endast har ett damset som jag spelade med när jag var mindra men nu har jag växt ifrån det. Jag har köpt en ny driver precis och då fick jag min svinghastighet uppmätt till 120mph tror jag det var. låg på gränsen mellan stiff och extra stiff. Har 22hcp och har spelat sedan jag var liten men då enbart några veckor på sommaren. Nu vill jag köpa mej ett riktigt järnset som jag kan ha ett tag.

Blad eller inte?
Grafit eller stål skaft?

Skulle säga såhär-
Blad - nej - Cavity Back - ja
Skaft - stål och stiff
Långa järn eller hybrider är lite beroende på ålder och träningsmängd. Troligen borde upp till järn 4 sen hybrider vara en bra idé för dig.

Angående klubbor skulle jag som sagt rekomendera klubbor som hjälper lite men som också går att styra lite grann.

Tileist AP1 eller 2 beroende på hur mycket kontroll du vill ha. Även Cobras AMP Cell alt AMP Forged kan vara en bra idé. Alla dessa är bra klubbor som lär hålla dig flera år framöver. Har lite dålig koll på Callaways sortiment i år därför kan jag inte säga mycket om det och TaylorMade är av min erfarenhet inget vidare.
Citera
2013-05-29, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hungerman

Blad eller inte?
Grafit eller stål skaft?

Med 120mph i svinghastighet låg du nog inte mellan stiff och x-stiff. Ser man bara på svinghastighet utan några andra parametrar är det definitivt x-stiff du ska spela. Runt 110mph ligger gränsen generellt.

Köp inte blad om du har 22 i hcp.
Kan du spela hybrider kanske det kan vara en idé.
Svingar du 120mph ska det till riktigt dyra grafitskaft för att du ska kunna spela dem, typ UST Mamiya Recoil, men då kostar bara skaften runt 4-5 tusen kronor.
Jag skulle säga utan att ha sett din sving att du kanske ska satsa på x100, Project X 6.5 eller annat styvt stålskaft. Speciellt som du har 22 i hcp idag så kan din sving förändras mycket på vägen ner varför det vore dumt att köpa snordyra skaft med dåligt andrahandsvärde.

Angående klubbor går det inte att ge tips eller råd, för det huvud någon gillar tycker en annan är värdelöst. Så det enda tipset är att du får provslå klubbor tills att du hittar något du gillar. Märket är egentligen inget att bry sig om, det viktigaste är väl att de känns rätt för dig.
Citera
2013-05-29, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shahpour
Kan så vara. Är 170 meter med studs och rull?
Är nybörjare och de jag gått med säger att de slår längre än jag har sett. Min klubb är Jönåker.
Så här ser min slagbild ut!
klubbor JPX 800, hcp 18 och spelar andra säsongen i år.

J4 cirka 185 meter om det blir bra träff
J5 165-170 m
J6 155-160 m
J7 140-150 m
J8 130 +- 5 meter
J9 120 +- 5 meter
PW 44° 114 meter +- 3-4 meter
GW (49°) 95 meter nästan jämnt
52° 85-88 meter
56° 80 meter nästan jämnt
60° 45 meter (neutralt loft alltså klubbskaftet är nästan inte framvikt någonting)
3W 200
Driver 210 - 220 meter i genomsnitt och peggar högt för att få bort en del spinn vilket brukar ge en 30 meter rull extra på en torr och bra bana tror jag kan klämma ut ytterligare en 20 meter när svingen sitter där den ska (klubban är helt ny för i år och jag har en del småproblem)
Hybrid
19° 190-200
22° 185 meter nästan jämnt...

Boll:
Bridgestone B330-RX. E6 beroende om min rygg mår sämre för dagen. Gillar även NXT tour, Callaway hot hex eller vad de heter.

Använder inte alla klubbor när jag spelar men jag var och slog igenom hela setet för någon vecka sedan och detta är vad jag mätte upp
Puttern har jag inte mätt upp

Bra eller dåligt? Faktum är att jag inte bryr mig så mycket om att slå långt utan det jag tycker är viktigt att jag verkligen vet vad jag kan slå och känna mig trygg i det! Inte så kul att slå skitlångt ena dagen och nästa dag inte alls... Då känner inte jag någon trygghet i spelet och det vill jag ha
Citera
2013-05-29, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Skulle säga såhär-
Blad - nej - Cavity Back - ja
Skaft - stål och stiff
Långa järn eller hybrider är lite beroende på ålder och träningsmängd. Troligen borde upp till järn 4 sen hybrider vara en bra idé för dig.

Angående klubbor skulle jag som sagt rekomendera klubbor som hjälper lite men som också går att styra lite grann.

Tileist AP1 eller 2 beroende på hur mycket kontroll du vill ha. Även Cobras AMP Cell alt AMP Forged kan vara en bra idé. Alla dessa är bra klubbor som lär hålla dig flera år framöver. Har lite dålig koll på Callaways sortiment i år därför kan jag inte säga mycket om det och TaylorMade är av min erfarenhet inget vidare.
Det var ungefär så som jag tänkte. Men hur är sulbredden på de klubborna du föreslog? svårt att bedöma efter bilder på nätet. För de klubbor jag testat med bred sula har inte varit sköna att slå med över huvudtaget. Så jag är mer sugen på ett par klubbor med en tunnare sula!
Citera
2013-05-29, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymtilldoden
Med 120mph i svinghastighet låg du nog inte mellan stiff och x-stiff. Ser man bara på svinghastighet utan några andra parametrar är det definitivt x-stiff du ska spela. Runt 110mph ligger gränsen generellt.

Köp inte blad om du har 22 i hcp.
Kan du spela hybrider kanske det kan vara en idé.
Svingar du 120mph ska det till riktigt dyra grafitskaft för att du ska kunna spela dem, typ UST Mamiya Recoil, men då kostar bara skaften runt 4-5 tusen kronor.
Jag skulle säga utan att ha sett din sving att du kanske ska satsa på x100, Project X 6.5 eller annat styvt stålskaft. Speciellt som du har 22 i hcp idag så kan din sving förändras mycket på vägen ner varför det vore dumt att köpa snordyra skaft med dåligt andrahandsvärde.

Angående klubbor går det inte att ge tips eller råd, för det huvud någon gillar tycker en annan är värdelöst. Så det enda tipset är att du får provslå klubbor tills att du hittar något du gillar. Märket är egentligen inget att bry sig om, det viktigaste är väl att de känns rätt för dig.
Då måste jag kommit ihåg fel när det gäller svinghastigheten för det blev ett stiff skaft för mej. Men stålskaft har jag lutat mot från början så det blir nog det i sluändad. Sen får jag väll pröva mej fram som du säger med olika klubbor tills jag hittar någon som känns bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in