2013-08-15, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iam-Varfor
3 Original skaft kanske men jag har iaf X-stiff i min spoon och driver.

Ja original skaft givetvis, sen kan man väl välja andra. När jag kollade på skaft på drivers, hybrid och järn så verkar alla köra samma grafit. Trodde drivers hade stål eftersom man borde ha högre svinghastighet, finns inte stål i drivern så verkar det vara meningslöst med stål oavsett klubbtyp förutom priset.

Eller hur är det ?

Citat:
Ursprungligen postat av ALLIGATORBLOOD
Vad var det för hybrid då?

Cobra AMP Cell 3-4h 19-22 grader med valbarhet, testade 19 och 22 och känns som det kan vara bra att kunna ändra grader. Kollade på lite hybrider på nätet och det verkar bara vara Cobra som har grader som valbarhet, resten har bara öppen, stängd och neutral.

Hur är det med dessa klubbor där man kan ändra huvudet:
Är det lagligt på tävling osv ?
Får man ändra exempelvis grader eller till fade mitt i rundan ?
Räknas klubban som en eller flera klubbor eftersom man kan ändra exempelvis hybrid 3 till 4 ?
Senast redigerad av bjebbosten 2013-08-15 kl. 13:54.
Citera
2013-08-15, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErPupone
Hur ser jag vilken årgång klubborna är ifrån när jag köper beg? Samt finns det några nummer eller likn man ska kolla upp för att undvika köpa av Kina-kopior?

Inga problem i sig men jag vill ju gärna göra en custom fit. Hur gjorde du?

Jag visste vilket skaft som passar mig och så ville jag ha New Decade grepp, så jag skeppade bara iväg ett mail och frågade om dom kunde lösa det och vad det skulle gå på. Jag kan ju säga att det var en glad överraskning när det skulle gå på lite dryga 5000 INKLUSIVE frakt!

Hur har ni det på klubben? Dom har inte tillgång till fitting? Sen finns det ju diverse golfshopar som gör fittingar, och när klubbmakare är ute på demodagar. Se till att du blir korrekt fittad, spara specsen som passar dig och skeppa iväg ett mail till Engerlandet så blir det kalas tror jag!

www.clubhousegolf.co.uk

www.snaintongolf.co.uk

Dom sidorna kan jag absolut rekommendera!
Citera
2013-08-15, 14:40
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sune123
Precis hemkommen efter att ha satt min första HIO! Fy fan vilken känsla! Tyvärr såg jag inte när bollen gick i koppen eftersom jag tyckte slaget såg lite kort ut. Mina medspelare såg dock bollen gå i och började härja.

Gratulerar.

Citat:
Ursprungligen postat av ErPupone
Hur ser jag vilken årgång klubborna är ifrån när jag köper beg? Samt finns det några nummer eller likn man ska kolla upp för att undvika köpa av Kina-kopior?

Inga problem i sig men jag vill ju gärna göra en custom fit. Hur gjorde du?

Titleist håller sig till "två års cykler" - 713 tror jag är årets cykel och den är alltså både 2012 och 2013. Till kommande säsong byter de järn till 714 som är för säsongen 2014 och 2015.

Citat:
Ursprungligen postat av bjebbosten
Ja just det, killen i shopen sa att drivers och hybrider bara har grafit men 3 olika styvheter(lite, regular och stiff), gäller det även klubbor(cobras ?)

Det finns endast grafitskaft för träklubbor "in stock" så att säga. Klart du kan montera i ett långt stålskaft, men ser ingen direkt anledning till det. Cobras bör levereras även med Dam-flex och X-stiff men då är det ju grundutförande. Det finns MASSVIS med olika skaft till de flesta långa klubbor nuförtidne.
Citera
2013-08-15, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Det finns endast grafitskaft för träklubbor "in stock" så att säga. Klart du kan montera i ett långt stålskaft, men ser ingen direkt anledning till det. Cobras bör levereras även med Dam-flex och X-stiff men då är det ju grundutförande. Det finns MASSVIS med olika skaft till de flesta långa klubbor nuförtidne.

Om jag säger såhär. Varför finns det stål skaft till järn men inte till drivers.
Citera
2013-08-15, 16:35
Medlem
joemags avatar
Citat:
Om jag säger såhär. Varför finns det stål skaft till järn men inte till drivers.

Jag skulle gissa på att det beror på att man slår klubban hårdare i marken med järn än med en driver, förhoppningsvis. Nu finns det ju dock grafitskaft som kan bli x-stiff så tror det mest handlar om vana nu för tiden. Tyngden kan väl eventuellt ge mer kraft nedåt eller har jag fel där? King kan säkert svara bättre!
Citera
2013-08-15, 16:36
Medlem
joemags avatar
Citat:
Ja original skaft givetvis, sen kan man väl välja andra. När jag kollade på skaft på drivers, hybrid och järn så verkar alla köra samma grafit. Trodde drivers hade stål eftersom man borde ha högre svinghastighet, finns inte stål i drivern så verkar det vara meningslöst med stål oavsett klubbtyp förutom priset.

Eller hur är det ?

Cobra AMP Cell 3-4h 19-22 grader med valbarhet, testade 19 och 22 och känns som det kan vara bra att kunna ändra grader. Kollade på lite hybrider på nätet och det verkar bara vara Cobra som har grader som valbarhet, resten har bara öppen, stängd och neutral.

Hur är det med dessa klubbor där man kan ändra huvudet:
Är det lagligt på tävling osv ?
Får man ändra exempelvis grader eller till fade mitt i rundan ?
Räknas klubban som en eller flera klubbor eftersom man kan ändra exempelvis hybrid 3 till 4 ?

Du får inte medvetet ändra en klubbas skick under en runda dvs du får inte ändra loft eller ge klubban draw/fade.
Citera
2013-08-15, 16:38
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:

Grafitskaften är lättare och är enklare för tillverkarna att ge diverse egenskaper. Därför sitter de i träklubbor som framför allt är till för att gå långt.
Citera
2013-08-15, 20:20
Medlem
Sebbee8s avatar
Citat:
Gick till shopen för att lägga in bollar på kortet, kollade lite smått på hybrider och fick med mig en till rangen, låga förväntningar men ville pröva. Fy satan vilken jävla känsla... hyfsat långt, spikrakt och äckligt enkel att träffa med. har aldrig i livet känt en sån känsla. Detta är en klubba som jag absolut måste ha, hoppar det kommer något erbjudande där hybrid ingår vid köp av driver eller liknande.

Om den inte skulle vara så dyr skulle jag köpt den direkt.

Ja just det, killen i shopen sa att drivers och hybrider bara har grafit men 3 olika styvheter(lite, regular och stiff), gäller det även klubbor(cobras ?)

Vet inte om det fortfarande är tillgängligt men jag köpte Callaway XHot driver och fick en (valfri) xhot hybrid pa köpet. Drivern är riktigt bra och hybriden kan jag ocksa rekommendera (Jag är inte sa jätte bra med hybrider sa det är nog därför jag föredrar drivern ) men om du söker en combo av det slaget är det värt att kolla upp! Köpte mina pa golfstoreeurope för runt 2000:-
Citera
2013-08-15, 20:32
Medlem
Sebbee8s avatar
Tjena allihopa! Har en fràga som jag hoppas att nàgon kan hjälpa mig med!

Jag är 17 och har verkligen fastnat för golf, sà nu skulle jag vilja satsa lite mer pà golfen! Började spela för ca 1 àr sedan och den här sommaren har jag (hittils) sänkt mig fràn 54 HCP till 24 HCP. Undrar bara om ni har nàgra tips för hur jag ska göra detta ? Kan man gà med i nàgot lag (som i t.ex. fotboll) eller hur ska man gà till väga ?

Tack pà förhand!
Senast redigerad av Sebbee8 2013-08-15 kl. 20:36.
Citera
2013-08-15, 20:37
Medlem
hestenhejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av masterhank
Jag visste vilket skaft som passar mig och så ville jag ha New Decade grepp, så jag skeppade bara iväg ett mail och frågade om dom kunde lösa det och vad det skulle gå på. Jag kan ju säga att det var en glad överraskning när det skulle gå på lite dryga 5000 INKLUSIVE frakt!

Hur har ni det på klubben? Dom har inte tillgång till fitting? Sen finns det ju diverse golfshopar som gör fittingar, och när klubbmakare är ute på demodagar. Se till att du blir korrekt fittad, spara specsen som passar dig och skeppa iväg ett mail till Engerlandet så blir det kalas tror jag!

www.clubhousegolf.co.uk

www.snaintongolf.co.uk

Dom sidorna kan jag absolut rekommendera!

Den första sidan där är ju jäkla billig... Har du köpt från den tidigare så du kan gå i god för att dem inte säljer klubbor som går sönder efter att du slagit med dem på rangen ett par gånger?
Citera
2013-08-15, 21:05
Medlem
Jag har precis börjat spela igen efter en lång tids uppehåll, och förut fanns inte HCP-justering på internet. Min förra 9-hålsrunda gick fruktansvärt dåligt, hade nog inte mer än 8-9 poäng när vi var klara med åttonde hålet. Då kom domedagsväder med hagel och blixtar så vi fick avbryta och skippa sista hålet. När jag bokade tiden så kryssade jag i föranmäld sällskapsrond eftersom jag vill uppdatera mitt HCP efter varje rond jag går, oavsett hur det går. Hur ska jag göra med denna ronden? Skippa det helt? Lägga in poängen jag hade när vi fick avbryta?
Citera
2013-08-15, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joemag
Jag skulle gissa på att det beror på att man slår klubban hårdare i marken med järn än med en driver, förhoppningsvis. Nu finns det ju dock grafitskaft som kan bli x-stiff så tror det mest handlar om vana nu för tiden. Tyngden kan väl eventuellt ge mer kraft nedåt eller har jag fel där? King kan säkert svara bättre!

Så kanske det är.

Citat:
Ursprungligen postat av joemag
Du får inte medvetet ändra en klubbas skick under en runda dvs du får inte ändra loft eller ge klubban draw/fade.

Tackar för svaret.

Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Grafitskaften är lättare och är enklare för tillverkarna att ge diverse egenskaper. Därför sitter de i träklubbor som framför allt är till för att gå långt.

Okej då vet jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Sebbee8
Vet inte om det fortfarande är tillgängligt men jag köpte Callaway XHot driver och fick en (valfri) xhot hybrid pa köpet. Drivern är riktigt bra och hybriden kan jag ocksa rekommendera (Jag är inte sa jätte bra med hybrider sa det är nog därför jag föredrar drivern ) men om du söker en combo av det slaget är det värt att kolla upp! Köpte mina pa golfstoreeurope för runt 2000:-

Det finns på onlinegolf men driver är 10,5 grader. Har inte testat Callaways driver . Gillar verkligen Cobras klubbor, punga ut med nästan 400 euro är däremot för mycket. Får ta och kolla, köpte du 10,5 grader eller 9,5, köpte du x hot pro eller vanliga ? Kunde man välja custom fit och fortfarande få hybrider på köpet ?

Ska kolla lite på erbjudandet annars får jag hoppas på att typ Cobra kör samma.
Senast redigerad av bjebbosten 2013-08-15 kl. 22:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in