2013-05-18, 20:49
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iam-Varfor
Okej, har bara hört bra om han iaf Har en annan fråga, Skulle behöva nya wedgar men ekonomin tillåter inte mig att köpa Vokey eller Cleveland som jag har använt innan.

Hur är drivers.se kopior på tex Cleveland? Är det någon större skillnad på dom och orginalen, eller duger det för mig som "höghandikappare" att köpa dom?

Sen bollar från out-of-bounds, är det värt att köpa a-klassens bollar eller duger b-klassen? Tänkte köpa på mig lite NXT eller Prov1 men är inte jättesugen på att köpa sprillans nya när jag fortfarnade slår bort en del boll..

Nu har jag inte så mycket insyn i just wedgar och kopior men jag har provat en jävla massa wedgar och insett skillnader som är enorma och jag har svårt att tro att kopior kan leverera samma grymma kvalité som t.ex. Vokey och Ping håller på sina grejer.

Köp inte b-klassen om du ska spela med dem - dessa är oftast refurbished vilket gör att de ofta inte beter sig i närheten av likadant som nya bollar. Personligen införskaffade jag 100st b-klass bollar fjol för säsongsstart för att ha V1or som träningsbollar. De funkar att träna med men jag skulle aldrig spela med dem.
Citera
2013-05-18, 20:54
Medlem
joemags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Tro det eller ej men jag har hittat helt extremt sjuka skillnader på vad det står på skaftet och hur det sen beter sig - bäst är ett taylormade skaft som skulle vara herrregular men hade en CPM strax under ett damskaft...

Hur står sig cobras orginalskaft gentemot till exempel KBS tour eller mizounos?
Citera
2013-05-18, 21:25
Medlem
ErPupones avatar
Citat:
Antingen passar din svinghastighet flexen eller så går det under samma fälla som det brukar när det gäller skaft. Att alla tillverkare (tyvärr) inte följer samma speccs för ett skaft eller en definition - med andra ord kan ett Stiff-skaft hos en tillverkare vara ett uniflex hos en annan.

Tro det eller ej men jag har hittat helt extremt sjuka skillnader på vad det står på skaftet och hur det sen beter sig - bäst är ett taylormade skaft som skulle vara herrregular men hade en CPM strax under ett damskaft...

Så måste det vara! Fö riktigt pajas att man inte har specifika mått på vad som ska räknas som stiff, regular, x-stiff mm.
Citera
2013-05-18, 21:54
Medlem
Var och spelade lite ikväll.

Mitt största problem just nu är drivern, under senaste veckan har jag läst/sett tips om hur man ska fixa sin slice.

Idag så testade jag 3 saker. greppet, svingen både fram och bak. greppet har jag försökt få så att man ser 2-3 knogar, baksvingen försökte jag vrida lite nedåt så att jag träffar mer rakt på bollen, framsvingen försökte jag vrida mycket efter bollen flugit iväg.

resultat: väldigt blandat, bättre än förr(inga 90 graders slice) men fortfarande för mycket.

Kände bara att jag måsta skriva av mig lite
Citera
2013-05-18, 22:00
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joemag
Hur står sig cobras orginalskaft gentemot till exempel KBS tour eller mizounos?

Det är ju allt vanligare att alla klubbor använder sig av samma skaft som original iallafall i sina stålskaft. KBS Tour är ett som är vanligt förekommande samma sak är R/S300. Problemet är ju att dessa tillverkas på löpande band och alla får inte samma värden. Stålskaft brukar ofta klara sig någorlunda medans grafitskaft kan vara en jävla skillnad på då de oftast tillverkas lite mer olika för varje märke.

Så köper du ett hyllset, järnset herr regular ifrån TaylorMade, Cobra, Titleist eller Ping är chansen ganska stor att du nuförtiden kan få likadana skaft i allihop. Men det är inte säkert att de beter sig likadant för det - finns mängder av teorier varför men det är värt en hel egen diskussion.

Citat:
Ursprungligen postat av ErPupone
Så måste det vara! Fö riktigt pajas att man inte har specifika mått på vad som ska räknas som stiff, regular, x-stiff mm.

Allt för att skaffa en edge i försäljningen.
Citera
2013-05-18, 22:03
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjebbosten
Var och spelade lite ikväll.

Mitt största problem just nu är drivern, under senaste veckan har jag läst/sett tips om hur man ska fixa sin slice.

Idag så testade jag 3 saker. greppet, svingen både fram och bak. greppet har jag försökt få så att man ser 2-3 knogar, baksvingen försökte jag vrida lite nedåt så att jag träffar mer rakt på bollen, framsvingen försökte jag vrida mycket efter bollen flugit iväg.

resultat: väldigt blandat, bättre än förr(inga 90 graders slice) men fortfarande för mycket.

Kände bara att jag måsta skriva av mig lite

Nu vet jag inte vilken hand du pratar om - men förutsatt att du pratar antalet knogar på höger hand så är ett såkallat svagt högergrepp något som skapar slice snarare än att motverka det. Skulle även säga att du ska akta dig för att komma för "rakt" till bollen då det inte är optimalt och det finns en ganska stor riks att du börjar skruva bollen ännu mer (åt något håll).

Fortsätt jobba med follow through, många slicar beror på en block eftersom man precis som du säger inte vrider igenom utan stannar av med kroppen efter bollträff.
Citera
2013-05-18, 22:18
Medlem
Citat:
Nu vet jag inte vilken hand du pratar om - men förutsatt att du pratar antalet knogar på höger hand så är ett såkallat svagt högergrepp något som skapar slice snarare än att motverka det. Skulle även säga att du ska akta dig för att komma för "rakt" till bollen då det inte är optimalt och det finns en ganska stor riks att du börjar skruva bollen ännu mer (åt något håll).

Jag pratar om vänsterhanden(handen med hanske). Skjuter jag vanligt så kommer klubbladet snett = slice... eftersom jag vinklar bladet i baksvingen åt fel håll ofrivilligt. Vinklar jag bladet i mitten av baksvingen så blir bladet rakare = bollen går rakare Så har jag förstått det.

Citat:
Fortsätt jobba med follow through, många slicar beror på en block eftersom man precis som du säger inte vrider igenom utan stannar av med kroppen efter bollträff.

Jag har försökt fått framsvingen att gå som denna, vet inte om det är rätt men efter att ha prövat så går det bättre.

http://www.youtube.com/watch?v=Z2o1SYXaOHE

Man ser tydligt hur han vrider armen så att klubbladet vrids mer.
Citera
2013-05-18, 22:34
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjebbosten
Jag pratar om vänsterhanden(handen med hanske). Skjuter jag vanligt så kommer klubbladet snett = slice... eftersom jag vinklar bladet i baksvingen åt fel håll ofrivilligt. Vinklar jag bladet i mitten av baksvingen så blir bladet rakare = bollen går rakare Så har jag förstått det.

Jag har försökt fått framsvingen att gå som denna, vet inte om det är rätt men efter att ha prövat så går det bättre.

Man ser tydligt hur han vrider armen så att klubbladet vrids mer.

När du pratar om vinklar av bladet mitt i baksvingar och fel vinklar och annat förstår jag dig inte för fem öre. Det låter som att du fokuserar på helt fel saker om jag ska vara ärlig - vad jag menar är att det finns lättare saker att tänka/fokusera på som ger ett enklare men bra resultat.

Videon på Tigern - är det handledsrörelsen (releasen) du är ute efter att få igång i ditt eget spel menar du?
Citera
2013-05-18, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iam-Varfor

Sen bollar från out-of-bounds, är det värt att köpa a-klassens bollar eller duger b-klassen? Tänkte köpa på mig lite NXT eller Prov1 men är inte jättesugen på att köpa sprillans nya när jag fortfarnade slår bort en del boll..

Jag köpte b-klassens V1X 2012's modell och jag blev positivt överraskad. Ingen 392 skit utan det är ju "riktiga" som är uppfiskade osv. Jag märker då ingen skillnad på dessa och en sprillans ny men då är jag bara en glad amatör också. Jag skulle säga att så länge du inte spelar på lägre än 1 i HCP så duger dom gott och väl. Svider inte lika mycket om man hookar en drive från tee i alla fall.
Citera
2013-05-18, 22:47
Medlem
Citat:
När du pratar om vinklar av bladet mitt i baksvingar och fel vinklar och annat förstår jag dig inte för fem öre. Det låter som att du fokuserar på helt fel saker om jag ska vara ärlig - vad jag menar är att det finns lättare saker att tänka/fokusera på som ger ett enklare men bra resultat.

Videon på Tigern - är det handledsrörelsen (releasen) du är ute efter att få igång i ditt eget spel menar du?

Slice beror på att man träffar bollen med "öppet" klubblad, detta är för att när man svingar så ändrar man klubbladet... detta gör att även om man svingar rätt så går bollen snett(slice).

Det jag menar med att vinkla klubbladet kan du kolla här circa 4:40 in i videon

Ja det är den rörelsen jag försöker få som tigern får.
Citera
2013-05-18, 23:33
Medlem
Hämtade ut mitt paket med driver + hybrid från Golfstoreeurope igår. Halvnöjd med leveransen. Beställde den 30 April och fick dem 17 maj, helt okej för customklubbor.

Driver: Titleist 913 D3 8.5 Proforce V2 76X
Hybrid: Titleist 913 HD 20 Proforce V2 106X

Hur som helst, var ute och slog lite på rangen idag och är i sjukt dålig driverform. Känns som jag kliver på bollen lite väl mycket. Efter filmerna så försökte jag lugna mig med rörelserna i benen. Blev betydligt stabilare. Får försöka ha en svingtanke med att bara rotera överkroppen och se vad det blir av det.

Länkar till en svingvideo så kan man kanske få några synpunkter: http://www.youtube.com/watch?v=oJhEHNvUJu4

Var rätt mycket push-fade i dom här slagen. Syns ganska tydligt haha...
Citera
2013-05-19, 02:13
Medlem
Citat:
Intheback säger precis som det är - du kan ta din styrka och slänga åt fanders, den spelar ingen roll när du ska använda bladklubbor

Personligen har jag bara hört gott om dessa klubbor från de som spelat med dem, men som sagt det gäller spelare med en konsekvent bollträff. Träffar du inte bollen bra 98% av gångerna med dina järnklubbor så är det så enkelt att du slösar tid och pengar på att köpa ett sett MB. Den punkten kan du inte diskutera dig ifrån - däremot säger jag inte att man måste vara proffs för att spela med dem, det "enda" som krävs är en konsekvent bollträff.

Personligen har jag provat mängder av olika modeller vad gäller smidda bladklubbor då jag tycker precis som dig, de är så förbannat jävla snygga. I den högen finns bland annat Titleist MB, Callaways gamla X-Forged, Ben Hogans APEX Tour, TaylorMades MB-järn med många fler. Nu senast var det Cobras AMP Cell Pro järn. Men trots att jag provat flera olika modeller de senaste åren så har jag aldrig kunnat motivera att spela med klubborna - av den enkla anledning att jag inte träffar bollen tillräckligt konsekvent. Då ska nämnas att jag spelat på väldigt låga siffror i HCP-kortet de senaste 5-6 åren.

Istället har jag gått upp lite grann - började med Titleist CB som är nästan lika snygga om du frågar mig. Trivdes väldigt bra men när jag började sälja Titleist och kunde byta klubbor mycket billigt blev det ett par AP2or för att prova och de vart jag kär i, snygga och förbannat lätta att spela. I fjol när det blev Cobra i butiken så provade jag deras AMP Forged-set och har sen dess älskat även det. Visst är det lite skrikigt för de som tycker det, men jag gillar det. Och just nu har jag planer på att byta "ner mig" ytterligare ett snäpp till Cobras AMP Cell-järn. Jag spelar inte särskilt mycket längre och AMP-Cell järnen är att göra det ännu enklare för mig vilket jag själv gillar.

Hoppas jag hjälpt dig klarat upp det lite grann - och som Intheback säger - har du TESTAT dem så är det kanske relevant. Dock hade jag sagt att du ska försöka slå en 100 bollar med olika järn ur setet innan du bestämmer dig och var ärligt mot dig själv. Prova gärna tillsammans med en AP2a och en CB och se vad du tycker känslomässigt/utseendemässigt.

Du hade fel. Det var just min styrka som gjorde att jag valde att köpa mizuno mp 69. Säljaren sa att han förstår varför jag vill köpa bladklubbor då det inte gick att slå hårdare på bollen än vad jag gör. Alla andra klubbor gick för högt hur man än justerade dem. Men mizuno mp 69 gick perfekt. Och det du sa om konsekvens bollträff var också fel. Jag slog över 80 bollar med mp 69 och inte ETT slag var dåligt. Jag ligger på 18 i HCP hur troligt är det att jag har konsekvens bollträff? inte alls. Det lämnar bara kvar att dagens bladklubbor är sjukt förlåtande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in