Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Kul läsning! Jag kan förstå att 20-handicapparn inte uppskattade banorna fullt ut, men han måste väl ändå varit imponerad? Men det är klart, jag antar att det blev lite tvåsiffrigt för honom vid några hål. Själv är jag ju också höghandicappare (16) men jag tror ändå att jag skulle uppskatta banan.
Du säger att ni inte hade koll på hur ni skulle slå ut osv. Hade ni inte någon app eller banguide med er? Jag skulle ju ha studerat hålen i detalj på internet kvällen innan, men det är ju jag det.
Var hålen mycket längre än vanliga svenska banor?
Tror faktiskt aldrig han nådde tio slag - han sträckade visserligen några så han hade säkert gjort. Men han sköt ändå runt 100 vilket jag tycker är ok. Och visst uppskattade han golfbanorna men kanske inte på samma sätt, man vet ju själv hur det är när man spelar golf och det går sådär
Vi körde banguide på alla banor (ingick alltid) men det skapade ändå diskussioner ibland då det kunde vara höga kullar framför tee t.ex. Och man vet att fairway är där framme någonstans men man vet inte vart. Old Course hade siktpinnar på 4 hål och Kingsbarns på 5 problemet är ju bara att det blåser så mycket så siktar du på de där pinnarna så försvinn bollen i sidled istället. På kvällarna var vi upptagna med öldrickande och annat viktigt
Old Course och New Course byggdes ju för en väldans massa år sen och har inte gjorts mycket med, dessutom var de få ställen som hade tournament tees avatängda så de banorna var inte särskilt långa jämfört med svenska jag spelat från vit. Som ett plus är ju fairway hård och kortklippt så bollen rullar extremt. Jag som ändå slår ganska kort drev bland annat green på hål 9 på Old Course med en spoon. Old och New handlar snarare mer om du ska slå dig kort om eller över de bunkrar som finns på de flesta fairways och är mycket välplacerade oftast. Men på St Andrews blev det mycket drive och wedge.
Torrance var väldigt svensklik från back tee. Kingsbarns var som sagt färdigbyggd 2001 och håller en årlig Europatourtävling om jag förstod det rätt. Som många andra hade de fem tees och tournamnet tees var inte öppet där heller så vi spelade vit medans vår 20hcpare lirade deras gula. När vi räknade på det var gult tee väldigt likt backtee på många banor i Sverige. Backtee som vi spelade skulle jag säga var cirka 800 meter längre. Det blev betydligt mer mellanjärn som inspel och korthålen var märkbart längre.
Avslutningshålet på Kingsbarns var 420 meter rakt in i vinden. Det vart drive, järn 4 och wedge där för att komma fram.