2009-07-12, 13:42
Medlem
Bestebrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle7
Jag skulle behöva en wedge. Har ni några tips och förslag?
När jag ligger på fairway 30-40 meter från pinnen på par 4 (händer ganska ofta att jag ligger där på två om jag spelar safe, hcp: 17,5) så får jag problem med vilket typ av slag jag ska slå. Sanden funkar inte bra. Den har ju en konstig sula i jämförelse med andra klubbor. Spelar ofta en pitch men det är alldeles för ostabilt. Händer att jag slår en låg järnsjua också men skulle vilja ha en wedge där jag kan svinga hyffsat högt och få fin höjd på bollen samt stopp på den.

En bra wedge? Något märke överlag? Wilson? Vad ska man ha för grader? Vad är det för grader på en sand?

Tack på förhand.

En Sandwedge ligger på 56grader, vad menar du med konstig sula på Sandwedgen. Finns ju hur många modeller som helst, är bara prova sig fram till en man gillar. Vill du slå ännu högre så satsa på en 60gradare dock kan de va lite svårare att slå med. Köp en smidd klubba så kan du bocka till den så den passar din sving/Lie. Själv gillar jag Mizunos men finns många bra Titliest m.m.
Tänk på att Wedgarna kommer att förbjudas med U-grooves även för oss amatörer. Proffsen förbjuds redan nästa år men vet inte exakt när den förbjuds för oss. Detta är för att man får för mycket spinn, så det kommer bli wedgar med V-grooves istället. =/
Citera
2009-07-12, 14:21
Medlem
Verbeeks avatar
2024 så du kan använda din wedge många år till
Citera
2009-07-13, 22:21
Medlem
Svensson181s avatar
Ska ner till Frankrike snart. Jag har tänkt spela 4-5 rundor där nere.
Jag har googlat som en galning och bland annat varit inne på Google Maps. Hittar fortfarande bara 2 banor i när området.

Någon som har ett tips på någon sida där jag kan enkelt hitta banor i Frankrike? Gärna någon på engleska så man slipper franska

Tack på förhand
Citera
2009-07-14, 17:49
Medlem
Nybörjare

Hej.

Jag lyckades genom lite byteshandel fixa till mig ett halvset+ett par extra klubbor. Jag undrar hur jag börjar. Jag tänkte gå ut och svinga lite på en gräsmatta i närheten på plastbollar. Men jag insåg att jag inte ens vet hur jag ska svinga och vilken klubba jag borde börja svinga med. Jag har alltså aldrig hållt i en golfklubba förut. Några tips till en total nybörjare? Gå en golfkurs?
Citera
2009-07-14, 18:26
Medlem
Kalle7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Den gode mannen
Hej.

Jag lyckades genom lite byteshandel fixa till mig ett halvset+ett par extra klubbor. Jag undrar hur jag börjar. Jag tänkte gå ut och svinga lite på en gräsmatta i närheten på plastbollar. Men jag insåg att jag inte ens vet hur jag ska svinga och vilken klubba jag borde börja svinga med. Jag har alltså aldrig hållt i en golfklubba förut. Några tips till en total nybörjare? Gå en golfkurs?

Är du totalt nybörjare är en kurs nödvändig om du inte känner någon som är duktig! I början när jag själv var en liten knatte vill jag minnas att järn 7 och järn 9 var behagliga klubbor. Bäst bollträffar med dom.

Ut å svinga!
Citera
2009-07-17, 00:24
Medlem
dethalvabarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Den gode mannen
Hej.

Gå en golfkurs, finns en hel del termer, regler etcetera att lära sig samt så är det nog roligare att stå där med andra newbies så slipper man känna sig så fånig när man står o viftar med en järn sjua. Kan kännas lite pinsamt annars

Nu till mina funderingar:
Rekommendationer i stockholmsområdet för naprapat för golfskador?
Citera
2009-07-19, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dethalvabarnet
Nu till mina funderingar:
Rekommendationer i stockholmsområdet för naprapat för golfskador?

http://www.spinelab.se/index.php?pid=2
Citera
2009-07-19, 13:59
Medlem
.
Citera
2009-07-19, 19:27
Medlem
Weejays avatar
Tom Watson... fan alltså... Nu ska han banne mig ta Cink i särspelet!
Citera
2009-07-19, 19:54
Medlem
kompjuters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weejay
Tom Watson... fan alltså... Nu ska han banne mig ta Cink i särspelet!

Word!
Har fortfarande svårt att smälta bogeyn på 18:e..........kom igen nu Tom, skriv historia!
Citera
2009-07-19, 20:55
Medlem
Bestebrors avatar
Trist, höll verkligen på Watson =/

Såg inte Phil Mickelson, är han skadad eller?
Citera
2009-07-19, 21:53
Medlem
callons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bestebror
Trist, höll verkligen på Watson =/

Såg inte Phil Mickelson, är han skadad eller?

Tror han är borta på grund utav att hans fruga är sjuk i cancer. Vet dock inte hur allvarligt gången den är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in