2009-09-03, 21:44
Medlem
bennyzs avatar
För dom som önskar att prova på Longdrive....

Nordic Longdrive Open 2009-09-04/05 på Österåkers Golfklubb
Klasser: Open, Dam, Senior
KVAL: Fredag 4e September 17:30-21:00 (tills det bli mörkt). 6 bollar 100:-
LIVE BAND som spelar under tävlingen
Citera
2009-09-03, 21:48
Medlem
Continental Ops avatar
hur mkt mer svårspelade är smidda järn eg? Jag tänker nu inte på rena bladklubbor utan såna där som marknadsförs som mer lättspelade men ändå smidda. Jag undrar mest för en polare tjackat, jag skulle nog inte chansa på att jag klarar det utan att slå med dem först.
Citera
2009-09-03, 22:16
Medlem
tallmisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bennyz
För dom som önskar att prova på Longdrive....

Nordic Longdrive Open 2009-09-04/05 på Österåkers Golfklubb
Klasser: Open, Dam, Senior
KVAL: Fredag 4e September 17:30-21:00 (tills det bli mörkt). 6 bollar 100:-
LIVE BAND som spelar under tävlingen
Det är väl inte nåt man direkt provar på, men det vore ju trevligt med massa folk som kollar

Ska vara med
Citera
2009-09-03, 22:27
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Continental Op
hur mkt mer svårspelade är smidda järn eg? Jag tänker nu inte på rena bladklubbor utan såna där som marknadsförs som mer lättspelade men ändå smidda. Jag undrar mest för en polare tjackat, jag skulle nog inte chansa på att jag klarar det utan att slå med dem först.

Inte mer svårspelade alls, snarare motsatt. Snyggare och dessutom enklare att anpassa efter den som skall spela med dem.
Citera
2009-09-03, 22:31
Medlem
tallmisters avatar
Citat:
Vilket set tänker du på?

Annars brukar de vara riktigt sköna, de som inte är helt gjutna.

Kör med titleist AP2
Citera
2009-09-04, 18:09
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:

Nu för tiden och egentligen sedan alltid så är inte smidda klubbor mer svårspelade än de med cavity. Bladklubbor och smidda klubbor har nyligen (2006 tror jag det var, hittr inte artikeln online just nu) bevisats att vara mycket bättre än vad "ryktet" säger.

Det jag läste var att smidda klubbor kräver en bättre bollträff, inte mycket men lite. Har du en bra bollträff så får du mer av smidda klubbor än från cavity-klubbor. Missar du åt andra sidan så kommer du inte att få ut lika mycket av de som cavity, MEN skillnaden låg bara på 5-10 meter i längd och knappt någonting i sidled.

Får hålla med tidigare talare om att de är både snyggare att se på och mer lättanpassade. Spelade själv Ben Hogan FTX innan jag gick över till rena bladklubbor, gick som drömmen.
Citera
2009-09-05, 14:36
Medlem
Bobbo.s avatar
Ligger stadigt kring 15 i hcp, har väl egentligen potential att gå ner till singel men spelar för sällan. Blir högst en runa i veckan, oftast inte ens det, tyvärr. För det är för jäkla skoj. Spelar på Callaway X20 Tour-klubbor och wilson woods.
Citera
2009-09-05, 19:49
Medlem
KungRumpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Nu för tiden och egentligen sedan alltid så är inte smidda klubbor mer svårspelade än de med cavity. Bladklubbor och smidda klubbor har nyligen (2006 tror jag det var, hittr inte artikeln online just nu) bevisats att vara mycket bättre än vad "ryktet" säger.

Det jag läste var att smidda klubbor kräver en bättre bollträff, inte mycket men lite. Har du en bra bollträff så får du mer av smidda klubbor än från cavity-klubbor. Missar du åt andra sidan så kommer du inte att få ut lika mycket av de som cavity, MEN skillnaden låg bara på 5-10 meter i längd och knappt någonting i sidled.

Får hålla med tidigare talare om att de är både snyggare att se på och mer lättanpassade. Spelade själv Ben Hogan FTX innan jag gick över till rena bladklubbor, gick som drömmen.
Håller med. Vid en liten felträff så förlorar man kanske 10 meter ungefär, samt att man känner av felträffen direkt, vilket man inte gör så lätt med sulade klubbor. Är ens svaghet just bollträffen så är såklart bladklubbor inget för den. Har man däremot en frekvent stadig bollträff så skall man absolut spela bladklubbor då man får ut minst 15 extra/slag på de lägre järnen, samt att klubborna är lättare (känns i alla fall så) vilket gör de behagligare i baksvingen. Sedan så är känslan och ljudet vid träff så mycket härligare också, samt utséendet.
Citera
2009-09-05, 19:59
Medlem
KungRumpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurks
Tjenare! Tänkte fråga om det är någon här som har köpt någon/några klubbor från nordicagolf.se? Funderar på att köpa nån billig kopia där men man vet ju inte hur bra de är liksom. Så någon som kan berätta lite? Peace

Hej,

Jo, en kompis till mig köpte därifrån i somras. Han lade av för ganska så många år sedan med golf och hade då 6 i hcp, men har nu tagit upp det igen. Han köpte den här och är helnöjd.

http://nordicagolf.se/?s=zoom&productId=277

Han beställde den med stiffskaft och förlängde skaften med 1 tum. (Jäkligt bra att man kan skräddarsy sina set och klubbor vid beställning). Jag har själv provat hans klubbor, och jag slog utmärkt med de. Förvånsvärt att de är så billiga får jag säga.
Citera
2009-09-05, 23:57
Medlem
Ace Venturas avatar
Brukar inte göra reklam för företag men det här var faktiskt jävligt skoj. Körde en Ryder Cup-liknande tävling mot ett annat kompisgäng i somras och då körde vi det här för att ha lite "live scoring" koll. http://www.mygolftour.se/ Askul! Total koll efter varje hål på hur man ligger till, både som lag och individuellt. Kan reka det stenhårt.
Citera
2009-09-07, 19:55
Medlem
simmarn_2004s avatar
HCP-fråga

Ska en herrspelare som spelat en sällskapsrond från röd tee, givet att han spelat enligt banans slopetabell för "röd tee, herrar", sänka sig ifall han presterar ett resultat på 37 eller fler poäng? Hänvisa gärna till en regel som slår fast detta i sådant fall. Har försökt hitta detta, men förgäves.
Citera
2009-09-07, 20:04
Medlem
Verbeeks avatar
Ja bara han inte är i hcpgrupp 1. Han får inte välja om han ska sänka sig eller inte utan skall sänka sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in