Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Du kommer säkert bli jättenöjd med dom skaften.

Vad jag förstår så är det lättvikts stålskaft lite styvare än regular. Skaften får bra recensioner av de flesta. Nike använder dem tydligen också.
Har grafitskaft själv. Otroligt nöjd med dom.

Skaft verkar vara en känslig fråga annars.

Jag tror att mycket av skaftfrågan är så "känslig" på grund av okunskap hos många samt olika tillverkares strävan efter att hålla sig så olika som möjligt.
Du hittar ingenstans hur mjukt/hårt ett regularskaft i en Pingklubba är, precis som du inte gör det på en Titleistklubba heller. Personlig erfarenhet kan en stiff hos TaylorMade vara ett regular hos Titleist. Visst håller de sig ofta väldigt lika, men inte lika nog för att se det som samma sak. Man bli faktiskt förvånad över hur mycket det kan skilja i CPM och launch.
Golfsmith Europe och Golfsmith USA har en egen gjord lista efter de arbetat med både proffs och amatörer på banor runt om i världen. Men denna är hemlig och något som de inte delar med sig till någon utav, inte ens märkena själva. Vilket är ganska komiskt.
Men det som skapar så mycket förvirring och det jag reagerar på hos de flesta golfare idag det är tron på att ett skaft kan göra så mycket, i grund och botten pratar vi om en ihålig pinne som körts ner i ett klubbhuvud. Det kan vara mer eller mindre vridstyft, det kan vara lättare eller svårare att böja. Ett skaft kan däremot inte vara mjukt och hårt samtidigt. Det finns mängder av fler exempel om man lyssnar på reklamen, men vi kan praktiskt taget säga att skaft slutade att gå framåt i utvecklingen något nämnvärt för mer än 10 år sedan. Allt annat är säljsnack.
En annan myt att sticka hål på är den om grafit vs stål -- att det ena inte går att få som det andra och vice versa. Vilket vid det här laget är en myt.
Du kan få stålskaft med exakt samma egenskaper som ett grafitskaft, tro det eller ej. De undantag som finns är oftast mycket lätta mycket mjuka grafitskaft då metallen i stålskaften helt enkelt inte kan göras så pass tunna för att skapa dessa egenskaper. Alla skafttillverkar har inte dam stålskaft, men det går enkelt att skapa med lite kapande och annat och då kan vi prata om ett R300 i grunden.
Samtidigt måste vi se skillnaden på skafftillverkare och klubbtillverkare. Cobra eller Titleist erbjuder inte damklubbor med stålskaft. Det är en så liten marknad där, vill man ha det måste man fixa en specialorder, alternativt köpa klubborna och skaft från en skafttillverkare som erbjuder det. Samma sak gäller ofta för herrar. Du kan kanske skaffa ett par regular grafitskaft i dina AP1

r, medans Stiff eller X-S i dina MB kan vara omöjligt att få tag på ifrån Titleist själva.
Jag ska sluta där, men bara skaften i sig är ändå de med en jävla djungel