2013-01-06, 13:01
Medlem
http://www.youtube.com/watch?v=G28Lph4xWVU

Såhär såg min swing ut i höstas! Var snälla och säg vad ni tycker, jag kommer inte ihåg hur slaget var men jag kommer ihåg att jag hade problem med att jag slog högt med drivern!

Vad tror ni att jag har för handikapp?
Citera
2013-01-06, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gnormel

Såhär såg min swing ut i höstas! Var snälla och säg vad ni tycker, jag kommer inte ihåg hur slaget var men jag kommer ihåg att jag hade problem med att jag slog högt med drivern!

Ser ut som har lite väl mycket bakåtvikt vid impact som gör så att du launchar bollen lite väl högt. En film framifrån hade gjort det lite lättare att se. Nu är jag absolut ingen expert, du får vänta på kingens svar.

Angående ditt handikapp skulle jag gissa att du slår bollen rätt bra men har lite problem med närspelet och har svårt att komma ner under 10 i HCP.
Citera
2013-01-06, 17:56
Medlem
http://www.youtube.com/watch?v=hGQZZwFZ0wA

Från en ny vinkel!
Denna är tagen idag och ursäkta mig för den usla kvalitén!

Idag känner jag mig verkligen inte i toppform, bl.a. Ont i ryggen efter många timmars träning!
Som ni ser på filmen "hoppar" jag upp vid impact vilket jag inte har någon aning om varför, dessutom kommer jag in med öppet klubbhuvud vid impact som gör så att jag slicear.

Hcp gissningen var fel.
Citera
2013-01-06, 18:37
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:

Citat:
http://www.youtube.com/watch?v=hGQZZwFZ0wA

Från en ny vinkel!
Denna är tagen idag och ursäkta mig för den usla kvalitén!

Idag känner jag mig verkligen inte i toppform, bl.a. Ont i ryggen efter många timmars träning!
Som ni ser på filmen "hoppar" jag upp vid impact vilket jag inte har någon aning om varför, dessutom kommer jag in med öppet klubbhuvud vid impact som gör så att jag slicear.

Hcp gissningen var fel.

Baserat på två filmer, den ena som har någorlunda god vinkel, den andre som ger oss en liten hint om hur det ser ut iallafall så är det svårt att säga mycket.

Först och främst säger du att du har ett öppet blad vid träffen som skapar en högerskruv, detta bör du enkelt kunna rätta till genom att skaffa dig ett starkare högerhandsgrepp. Om du tar ditt grepp och tittar ner på dina händer, hur många knogar på höger hand ser du? Som det ser ut på filmerna du visar oss pratar vi troligen om två om inte till och med tre stycken synliga.

Nästa steg jag hade gett mig på vore seperationen mellan över och underkropp. Jag tycker att din underkropp följer med dig alldeles för mycket bakåt och skapar bland annat en sway (senare också en slide), en loss of posture och en early extension redan innan du börjar framsvingen. Detta troligen eftersom du vill svinga så långt som möjligt bakåt för att skapa kraft.

Denna delen är dock svår att säga mycket om då det troligtvis är en styrke och balansgrej. Det syns på att du har en sway, men även en slide framåt och som sagt en LoP och EE. I den andra filmen du gav oss syns det ganska väl att du inte har direkt bra koll på balansen och är påväg att ramla framåt, din överkropp är långt förbi din underkropp vilket skapar en del oreda.

Börja jobba på greppet, få dig att se kanske en knoge på höger hand medans du slår bollar för att räta upp bollflykten lite grann. Jobba dessutom på styrka i ben och mage samt seperationen mellan över och underkropp som just nu verkar vara ganska nära noll.
Citera
2013-01-06, 18:50
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Du kommer säkert bli jättenöjd med dom skaften. Vad jag förstår så är det lättvikts stålskaft lite styvare än regular. Skaften får bra recensioner av de flesta. Nike använder dem tydligen också.

Har grafitskaft själv. Otroligt nöjd med dom. Skaft verkar vara en känslig fråga annars.

Jag tror att mycket av skaftfrågan är så "känslig" på grund av okunskap hos många samt olika tillverkares strävan efter att hålla sig så olika som möjligt.

Du hittar ingenstans hur mjukt/hårt ett regularskaft i en Pingklubba är, precis som du inte gör det på en Titleistklubba heller. Personlig erfarenhet kan en stiff hos TaylorMade vara ett regular hos Titleist. Visst håller de sig ofta väldigt lika, men inte lika nog för att se det som samma sak. Man bli faktiskt förvånad över hur mycket det kan skilja i CPM och launch.

Golfsmith Europe och Golfsmith USA har en egen gjord lista efter de arbetat med både proffs och amatörer på banor runt om i världen. Men denna är hemlig och något som de inte delar med sig till någon utav, inte ens märkena själva. Vilket är ganska komiskt.

Men det som skapar så mycket förvirring och det jag reagerar på hos de flesta golfare idag det är tron på att ett skaft kan göra så mycket, i grund och botten pratar vi om en ihålig pinne som körts ner i ett klubbhuvud. Det kan vara mer eller mindre vridstyft, det kan vara lättare eller svårare att böja. Ett skaft kan däremot inte vara mjukt och hårt samtidigt. Det finns mängder av fler exempel om man lyssnar på reklamen, men vi kan praktiskt taget säga att skaft slutade att gå framåt i utvecklingen något nämnvärt för mer än 10 år sedan. Allt annat är säljsnack.

En annan myt att sticka hål på är den om grafit vs stål -- att det ena inte går att få som det andra och vice versa. Vilket vid det här laget är en myt.

Du kan få stålskaft med exakt samma egenskaper som ett grafitskaft, tro det eller ej. De undantag som finns är oftast mycket lätta mycket mjuka grafitskaft då metallen i stålskaften helt enkelt inte kan göras så pass tunna för att skapa dessa egenskaper. Alla skafttillverkar har inte dam stålskaft, men det går enkelt att skapa med lite kapande och annat och då kan vi prata om ett R300 i grunden.

Samtidigt måste vi se skillnaden på skafftillverkare och klubbtillverkare. Cobra eller Titleist erbjuder inte damklubbor med stålskaft. Det är en så liten marknad där, vill man ha det måste man fixa en specialorder, alternativt köpa klubborna och skaft från en skafttillverkare som erbjuder det. Samma sak gäller ofta för herrar. Du kan kanske skaffa ett par regular grafitskaft i dina AP1r, medans Stiff eller X-S i dina MB kan vara omöjligt att få tag på ifrån Titleist själva.

Jag ska sluta där, men bara skaften i sig är ändå de med en jävla djungel
Citera
2013-01-06, 21:02
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
KinG-NothinG skrev

Jag ska sluta där, men bara skaften i sig är ändå de med en jävla djungel

Jo, det är en sådan sjuk djungel.

På mina järn klubbor har jag TM ReAx 60 stiff. På min spoon TM Matrix Ozik regular. Jag gillar verkligen dom skaften, jag kan "känna" dom när jag slår.

På min r11 driver hade jag TM blur Fujikura stiff. Det var verkligen som en ihålig pinne som stuckits ner i ett klubbhuvud. Jag knäckte det skaftet på rangen igår, så nu måste jag köpa ett nytt......

Vilken huvudvärk säger jag bara.
Citera
2013-01-07, 21:13
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Jo, det är en sådan sjuk djungel.

På mina järn klubbor har jag TM ReAx 60 stiff. På min spoon TM Matrix Ozik regular. Jag gillar verkligen dom skaften, jag kan "känna" dom när jag slår.

På min r11 driver hade jag TM blur Fujikura stiff. Det var verkligen som en ihålig pinne som stuckits ner i ett klubbhuvud. Jag knäckte det skaftet på rangen igår, så nu måste jag köpa ett nytt......

Vilken huvudvärk säger jag bara.

Har själv fått jobba en del med att mäta upp och kolla klubbor till kunder/elever som vi misstänkern ågot är fuffens med på materialsidan. Av egen erfarenhet kan man få vad fan som helst istoppat ifrån speciellt TaylorMade.

Cobra och Titleist har ofta godkänt och inget "out of the ordinary" när vi snackar fabrikstillverkadeklubbor. TaylorMade blandar och ger, det värsta jag har hört är ett set Burner 2.0 järn som skulle vara herr regular i skaft - när min kollega tog in dem och kollade svingvikt samt CPM så kom de under damflex i mjukhet. Inte så konstigt att den bollen for lite över allt när denne spelare slog.
Citera
2013-01-08, 10:28
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
KinG-NothinG skrev

Har själv fått jobba en del med att mäta upp och kolla klubbor till kunder/elever som vi misstänkern ågot är fuffens med på materialsidan. Av egen erfarenhet kan man få vad fan som helst istoppat ifrån speciellt TaylorMade.

Cobra och Titleist har ofta godkänt och inget "out of the ordinary" när vi snackar fabrikstillverkadeklubbor. TaylorMade blandar och ger, det värsta jag har hört är ett set Burner 2.0 järn som skulle vara herr regular i skaft - när min kollega tog in dem och kollade svingvikt samt CPM så kom de under damflex i mjukhet. Inte så konstigt att den bollen for lite över allt när denne spelare slog.

Tråkigt. Personligen gillar jag TM. Mitt senaste tillskott är rbz 17 graders hybrid, en härlig klubba.

Någon som har tips på bra driverskaft? Det finns ju bara så många olika.....

Ett kul projekt:

Någon har räknat ut att det tar 10000 timmar att bli bra på något = ca 6 1/2 år om man kör 30 timmar + veckor. Här är en som satsar:

"On April 5th, 2010, Dan quit his day job as a commercial photographer and began The Dan Plan. Logging in 30-plus hours a week he will hit the 10,000 hour milestone by October of 2016. During this time, Dan plans to develop his skills through deliberate practice, eventually winning amateur events and obtaining his PGA Tour card through a successful appearance in the PGA Tour’s Qualifying School, or “Q-School”"

"We passed 3,600 hours December 4, 2012. Current handicap: 6.1"

http://www.thedanplan.com/
Citera
2013-01-08, 12:44
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Faktum är att forskare och "vetare" säger vid det här laget att det i golfen krävs märmare 20,000 timmar eftersom golf har så många olika delar till sig som måste "bemästras". Tycker faktiskt det låter ganska troligt...
Citera
2013-01-09, 14:09
Medlem
Då var PGA touren igång! DJ tog hem första vinsten. Tyckte han såg rätt säker ut sista rundan och var en värdig vinnare!

Vem tror ni blir årets genombrott?
Citera
2013-01-09, 16:25
Medlem
SW6s avatar
Hittar inget lämpligt forum på hela internet så chansar i den här. Tipsa gärna om ni vet något golfforum där folk är någorlunda aktiv.

Kommer åka till Abu Dhabi med tjejen (som inte spelar golf) första veckan i februari och funderar på att spela en runda på någon av banorna där. Är det någon som är där samtidigt och funderar på samma sak så släng iväg ett PM om vi ska ta en runda ihop.
Citera
2013-01-09, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SW6
Hittar inget lämpligt forum på hela internet så chansar i den här. Tipsa gärna om ni vet något golfforum där folk är någorlunda aktiv.

Kommer åka till Abu Dhabi med tjejen (som inte spelar golf) första veckan i februari och funderar på att spela en runda på någon av banorna där. Är det någon som är där samtidigt och funderar på samma sak så släng iväg ett PM om vi ska ta en runda ihop.

Kan tipsa om den engelska sidan http://www.golfwrx.com/
Stor sida med ett forum där det är väldigt mycket aktiva medlemmar!

Låter härligt med Abu Dhabi! Njut av dem fina banorna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in