2012-10-24, 18:32
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Verkar inte RocketBladez goa?

Ska försöka få provslå de i vinter någon gång, de är säkert bra klubbor men så "ground breaking" som de vill få det att framstå som är ju bara roligt.
Citera
2012-10-25, 00:29
Medlem
Såklart Rocketbladez går längre, med tanke på hur mycket dom har loftat ner dom :S
Citera
2012-10-25, 14:26
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muttesmutte
Såklart Rocketbladez går längre, med tanke på hur mycket dom har loftat ner dom :S

Kan du länka vart speccen för klubborna finns?
Citera
2012-10-25, 15:34
Medlem
http://www.golfwrx.com/wp-content/up...3145_thumb.png
Citera
2012-10-25, 17:30
Medlem
Citat:

Inte så farligt? Tourmodellen är ju rätt standard. Min Titleist 712CB har 48* på P, om jag minns rätt hade mina Callaway X22-tour 47* på P.

Men det är ett fult knep att lura okunniga med att de "slår längre" när de egentligen håller i en järna 6:a istället för 7:a...
Citera
2012-10-25, 18:44
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:

Som Treamz säger är ju tyvärr inte det där något konstigt alls längre.
Citera
2012-10-31, 00:39
Medlem
Är det någon här som kan ge lite tips eller reda ut lite om hur man bör träna under vinterhalvåret (och egentligen hela året) för att ge sig själv bästa effekten för att utveckla sitt golfspel.

Utgå ifrån 100%
ex:
30% kondition
20% mage (50/50 fram, sidor)
15% rygg
15% ben
15% armar/axlar
5% stretching/smidighet

Finns det några specifika övningar som är speciellt bra, finns det något man absolut inte ska träna (mer än basstyrka)
Citera
2012-10-31, 10:51
Medlem
Whatevahs avatar
Citat:
Är det någon här som kan ge lite tips eller reda ut lite om hur man bör träna under vinterhalvåret (och egentligen hela året) för att ge sig själv bästa effekten för att utveckla sitt golfspel.

Utgå ifrån 100%
ex:
30% kondition
15% rygg
15% ben
15% armar/axlar
5% stretching/smidighet

Finns det några specifika övningar som är speciellt bra, finns det något man absolut inte ska träna (mer än basstyrka)

Utan att några belägg alls för min teori skulle jag dra ner lite på kondition och lägga lite mer på smidighet (fast det beror också lite på hur rörlig du är från början).
Citera
2012-10-31, 13:09
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:

Utgå ifrån 100%
ex:
30% kondition
15% rygg
15% ben
15% armar/axlar
5% stretching/smidighet

Du har tre huvudgrupper att träna rent muskelmässigt - röven (eller gluteus maximus, medius och minor) är den absolut viktigaste delen av allt. Utfall, knäböj och speciellt marklyft eftersom det även hjälper med ländryggen.

Näst viktigast är magmuskulaturen, där det gäller att vara uthållig och stabil, styrka är inte särskilt viktigt. Plankan och liknande övningar är guld värt.

Tredje viktigaste delen är ditt hjärta eller konditionsträningen - uthållighet blandat med lite explosivitet är väldigt viktigt för att orka en hel runda med fokus på full hela vägen in i kaklet.

Resterande delar är naturligtvis bra att ha en viss styrka i men styrkan får inte skapas på bekostnad av rörligheten. Alltså är stretchning egentligen absolut viktigast. Jag själv var ett levande exempel på felträning för golfen för två år sedan. Jag hade ett PB i bänk på 110 kilo, marklyft var upp emot 3ggr kroppsvikten. Naturligtvis trodde jag jag skulle kunna slå bolljäveln hur långt som helst men helt plötsligt kunde jag istället inte röra mig ordentligt, vilket resulterade i att jag slog kortare än jag hade gjort på väldigt länge.

Skaffa dig en stabil "kärna" med mage och ländrygg och rörlighet i resterande delar av kroppen. Att kunna stabilisera coren medan bröstrygg roterar är vad som kommer skapa mycket för golfen. Vill du skaffa dig lite kött på benen med hjälp av övningar för både muskler och rörlighet kika in på mytpi.com!
Citera
2012-11-04, 14:34
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Skulle behöva lite hjälp med att komma på en rolig tävlingsform jag kan använda på klubben kommande sommar. Det är så att jag har fått två dagar att bossa över under våran mest aktiva period och vill därför köra en tvådagarstävling. (Ons & Tors) men har kört fast helt vad gäller tävlingsform.

Detta är som det ser ut nu:
2 dagars tävling
Starttider finns till runt 150 startande båda dagarna däremot bara till en start per dag
Mestadels medel- och höghcpare riktar sig tävlingen till
Tävlingen måste vara singel

Det bästa jag kommit upp med är en lite enklare eclecticversion där de spelar två rundor och får avgöra själva vilken dags score de kör på det hålet men de får ju bara två försök.

Tar gärna emot fler idéer!
Citera
2012-11-04, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Skulle behöva lite hjälp med att komma på en rolig tävlingsform jag kan använda på klubben kommande sommar. Det är så att jag har fått två dagar att bossa över under våran mest aktiva period och vill därför köra en tvådagarstävling. (Ons & Tors) men har kört fast helt vad gäller tävlingsform.

Detta är som det ser ut nu:
2 dagars tävling
Starttider finns till runt 150 startande båda dagarna däremot bara till en start per dag
Mestadels medel- och höghcpare riktar sig tävlingen till
Tävlingen måste vara singel

Det bästa jag kommit upp med är en lite enklare eclecticversion där de spelar två rundor och får avgöra själva vilken dags score de kör på det hålet men de får ju bara två försök.

Tar gärna emot fler idéer!

Har hört om lite roliga spelformer att man t.ex. får en halvmeter rep för sitt HCP. En 30 hcpare får alltså 15m rep som får användas var som helst till att flytta bollen. Låt säga att du hamnar under en stubbe, lägg ut repet och flytta bollen så långt repet räcker eller så långt man vill sedan klipper man bort den delen av repet.

Finns ju också att man får ett kast per hål. Riktigt roligt, stå och rulla bollen i hål på green eller kasta sig ut från skogen.

Annars kan du köra något med att man max får ha 5 klubbor i bagen. Kanske någon "last man standing" att man går ut i bollar om 15 personer och den med högst score på varje hål åker ut. Sedan får man köra någon final eller något.
Citera
2012-11-04, 23:06
Medlem
Ett upplägg som jag skulle tycka vore roligt är en kombination av lite olika tävlingsformer. Sedan handlar det väldigt mycket om vilken nivå av seriositet som önskas.

Ett föslag skulle kunna vara som följer

Dag 1: Hcp-grundat matchspel. Vinst ger 3 extra poäng till dag 2. Förlust ger 3 "omslag" till dag 2.
Dag 2: Hcp-grundad poäng-bogey, gärna med "repet" som jag tycker är en rätt underhållande tävingsform.

På så sätt känner alla att det finns en chans dag två, även om man fallerade totalt dag 1.

Om man nu vill göra den ännu mera "medelvänlig" så kan man även köra med lägesförbättring på alla slag utanför green. Det både snabbar upp tävlingen och deltagarna över lag känner att dom gör en bättre tävling.

Man kan även köra en enkel PB-tävling dag ett för lite extra tävlingsanda och alltid roligt med en prisutdelning Viktigt bara att tänka på att inget får skänkas trots att man spelar match.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in