Citat:
Ursprungligen postat av muttesmutte
Är det någon här som kan ge lite tips eller reda ut lite om hur man bör träna under vinterhalvåret (och egentligen hela året) för att ge sig själv bästa effekten för att utveckla sitt golfspel.
Utgå ifrån 100%
ex:
30% kondition
20% mage (50/50 fram, sidor)
15% rygg
15% ben
15% armar/axlar
5% stretching/smidighet
Finns det några specifika övningar som är speciellt bra, finns det något man absolut inte ska träna (mer än basstyrka)
Du har tre huvudgrupper att träna rent muskelmässigt - röven (eller gluteus maximus, medius och minor) är den absolut viktigaste delen av allt. Utfall, knäböj och speciellt marklyft eftersom det även hjälper med ländryggen.
Näst viktigast är magmuskulaturen, där det gäller att vara uthållig och stabil, styrka är inte särskilt viktigt. Plankan och liknande övningar är guld värt.
Tredje viktigaste delen är ditt hjärta eller konditionsträningen - uthållighet blandat med lite explosivitet är väldigt viktigt för att orka en hel runda med fokus på full hela vägen in i kaklet.
Resterande delar är naturligtvis bra att ha en viss styrka i men styrkan får inte skapas på bekostnad av rörligheten. Alltså är stretchning egentligen absolut viktigast. Jag själv var ett levande exempel på felträning för golfen för två år sedan. Jag hade ett PB i bänk på 110 kilo, marklyft var upp emot 3ggr kroppsvikten. Naturligtvis trodde jag jag skulle kunna slå bolljäveln hur långt som helst men helt plötsligt kunde jag istället inte röra mig ordentligt, vilket resulterade i att jag slog kortare än jag hade gjort på väldigt länge.
Skaffa dig en stabil "kärna" med mage och ländrygg och rörlighet i resterande delar av kroppen. Att kunna stabilisera coren medan bröstrygg roterar är vad som kommer skapa mycket för golfen. Vill du skaffa dig lite kött på benen med hjälp av övningar för både muskler och rörlighet kika in på mytpi.com!