2013-05-12, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bogey-to-birdie
Köpte en Caddee förra året för 1100:- då det var utförsäljning. Har inget att klaga på ännu. Den funkar som den ska och pinseeker (eller scanfunktion som det kallas på den om jag minns rätt) funkar bra.
Mäta avstånd är jobbet som ska göras och det gör den
Tänk på att för det priset kan du nästan köpa fyra kikare istället för en dyr som gör samma jobb
Redigering.
Kom på en sak till. Vissa kikare är inte tillåtna på tävlingar då vissa extrafunktioner inte är tillåtna.

Tack för din syn på Caddee låter ju bra...

Vad är det för funktioner som vissa kikare har som inte är tillåtet på tävling?
Citera
2013-05-12, 22:13
Medlem
joemags avatar
Vissa kikare mäter med höjdskillnader vilket inte är tillåtet.
Citera
2013-05-12, 23:39
Medlem
Finns även de som mäter vindförhållanden och om jag inte har helt fel så finns det även någon variant som läser greener, men det kan vara hel fel med :P
Citera
2013-05-13, 15:19
Medlem
joemags avatar
Vad blir effekten för bollflykten och skruven om jag spelar med ett för mjukt skaft på driven?
Citera
2013-05-13, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kodiak
Tack för din syn på Caddee låter ju bra...

Vad är det för funktioner som vissa kikare har som inte är tillåtet på tävling?

Har själv en Bushnell V2 och den är riktigt grym. Liten och smidig och mäter perfekt på varje pinne från typ 350m i de flesta väder. Fungerar dåligt om det är väldigt dimmigt och även när det är mörkt. Kostar dock en slant. Kan tipsa om att beställa från USA eller Golfstoreeurope eller liknande. Betydligt billigare än att gå och köpa en på Dormy.

Citat:
Ursprungligen postat av joemag
Vad blir effekten för bollflykten och skruven om jag spelar med ett för mjukt skaft på driven?

Brukar bli väldigt stor spridning på bollen då skaftet inte uppför sig likadant vid varje slag.
Citera
2013-05-13, 21:31
Medlem
InTheBacks avatar
Hej!

Någon som kan rekommendera någon riktigt bra PGA tränare i västergötland?
Behöver en elit tränare.

Mvh
ITB

Ps. kan också rekka Bushnell V2, aldrig haft något som helst beskymmer.
Citera
2013-05-13, 22:37
Medlem
Sebbee8s avatar
Hej allihopa!

Eftersom jag har märkt att mina första klubbor (big bertha x-12 tror jag dom heter från 2004 med grafit skaft) börjar bli lite för "dåliga" för mig. Speciellt skaftet då jag tror att jag svingar för snabbt för grafit men jag tror även att lien är fel.

Men till saken... Ska alltså köpa ett nytt järnset och funderar på att göra en custom fitting!

Vad har ni för forumet för erfarenheter av detta ? Såg t.ex att Dormy har att man får tillbaka kostnaden för fittingen när man köper klubborna. (Man betalar 600 så får man 600 rabatt när man köper klubborna, på dormy då) Men har hört av flera att man ska gå till sin pro istället, men vad jag vet så gör inte pro på min klubb custom fitting. Eller ska man boka en vanlig lektion och göra en custom fitting av det ?

Hoppas att ni svarar

Tack på förhand!
Citera
2013-05-13, 22:53
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treamz
Brukar bli väldigt stor spridning på bollen då skaftet inte uppför sig likadant vid varje slag.

+1
Mjukt skaft = oförutsägbar rörelse i skaftet. Kan sprida sig utav bara fan.

Citat:
Ursprungligen postat av InTheBack
Hej!

Någon som kan rekommendera någon riktigt bra PGA tränare i västergötland?
Behöver en elit tränare.

Skövde och Falköping har ett bra samarbete där. Personligen tycker jag att Helen på Falköpings GK är super i det hon gör. Definitionen av en elittränare är ju dock lite luddig.

Citat:
Ursprungligen postat av Sebbee8
Hej allihopa!

Eftersom jag har märkt att mina första klubbor (big bertha x-12 tror jag dom heter från 2004 med grafit skaft) börjar bli lite för "dåliga" för mig. Speciellt skaftet då jag tror att jag svingar för snabbt för grafit men jag tror även att lien är fel.

Men till saken... Ska alltså köpa ett nytt järnset och funderar på att göra en custom fitting!

Vad har ni för forumet för erfarenheter av detta ? Såg t.ex att Dormy har att man får tillbaka kostnaden för fittingen när man köper klubborna. (Man betalar 600 så får man 600 rabatt när man köper klubborna, på dormy då) Men har hört av flera att man ska gå till sin pro istället, men vad jag vet så gör inte pro på min klubb custom fitting. Eller ska man boka en vanlig lektion och göra en custom fitting av det ?

Hoppas att ni svarar

Tack på förhand!

Har du inga andra klubbar i närheten som erbjuder custom fitting?
Kika tillbaks lite i tråden så finns bland annat mina svar ang dormy tidigare sidor i tråden.
Citera
2013-05-13, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbee8
Hej allihopa!

Hoppas att ni svarar

Tack på förhand!

Har personligen bra erfarenhet av de som jobbar på Dormy i Sundsvall. De försökte inte sälja på mig något när jag var där utan jag fick prova ut klubbor i lugn och ro. Har träffat på en hel del mer sälj-hetsiga Pro:s på golfklubbar runt om i landet. Kunskapen är väldigt varierande dock verkar de flesta på Dormy ha gått utbildning för Trackman så att göra en customfitting ska inte vara något problem.

Om din Pro på klubben inte gör custom fitting är väl Dormy i princip det enda alternativet.

Som jag sagt innan, gå till butiken med öppet sinne och prova lite olika modeller och lyssna inte alltid på vad säljaren säger, det är känslan som räknas sen vad siffrorna säger kommer i andra hand. Lycka till!
Citera
2013-05-13, 23:19
Medlem
Bigity-Wigitys avatar
Någon som har erfarenheter eller bara förslag på vad jag kan göra nu i framtiden, speciellt efter sommaren med golfen? Golf är något jag vill göra i framtiden, det ända som står i vägen för mig är pengarna känns de som nu. Jag bor i norra Sverige och här är säsongen så kort.
Citera
2013-05-13, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigity-Wigity
Någon som har erfarenheter eller bara förslag på vad jag kan göra nu i framtiden, speciellt efter sommaren med golfen? Golf är något jag vill göra i framtiden, det ända som står i vägen för mig är pengarna känns de som nu. Jag bor i norra Sverige och här är säsongen så kort.

För bästa möjlighet gäller det att landslaget får ögonen på dig vid ung ålder. Eftersom du är medlem på FB antar jag att du är över 18 år. Då börjar det vara ganska kört att gå den vägen. Gäller att prestera på Nordea och etablera sig där för att sedan ta sig vidare till CT. Kotte fixade det ju på en säsong, bara följa honom. Då inser du hur mycket träning det kommer behövas också.
Citera
2013-05-14, 00:32
Medlem
Sebbee8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treamz
Har personligen bra erfarenhet av de som jobbar på Dormy i Sundsvall. De försökte inte sälja på mig något när jag var där utan jag fick prova ut klubbor i lugn och ro. Har träffat på en hel del mer sälj-hetsiga Pro:s på golfklubbar runt om i landet. Kunskapen är väldigt varierande dock verkar de flesta på Dormy ha gått utbildning för Trackman så att göra en customfitting ska inte vara något problem.

Om din Pro på klubben inte gör custom fitting är väl Dormy i princip det enda alternativet.

Som jag sagt innan, gå till butiken med öppet sinne och prova lite olika modeller och lyssna inte alltid på vad säljaren säger, det är känslan som räknas sen vad siffrorna säger kommer i andra hand. Lycka till!

Då tror jag nog att jag går till Dormy, enklast så
Det står i alla fall varken på hemsidan eller någon annan stans om Custom fitting (på klubben) så..

Tack så jätte mycket för hjälpen! Uppskattas verkligen!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in