2012-07-01, 18:40
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulaLejonet
vad innebär bollränna?

Ett kösystem helt enkelt. Du lägger fyra (eller två eller tre eller en beroende på hur många du är som ska spela) i en ränna och när bollarna före dig i rännan har spelat ut så är det din tur. Det finns massvis av olika sorters bollränna men detta är nog den jag anser vanligast.
Citera
2012-07-01, 18:57
Medlem
Guzzler68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Ett kösystem helt enkelt. Du lägger fyra (eller två eller tre eller en beroende på hur många du är som ska spela) i en ränna och när bollarna före dig i rännan har spelat ut så är det din tur. Det finns massvis av olika sorters bollränna men detta är nog den jag anser vanligast.
Används verkligen bollränna än idag?
Citera
2012-07-01, 19:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Guzzler68
Ja, till exempel så gäller bollränna efter klockan 15:00 på min klubb. Då kan man inte boka tider genom golf.se
Citera
2012-07-01, 19:20
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guzzler68

Det görs, hade velat säga att det håller på att försvinna men det hade varit en lögn.
Citera
2012-07-01, 20:33
Medlem
LukeDangerfields avatar
Citat:
Det görs, hade velat säga att det håller på att försvinna men det hade varit en lögn.

Bollränna is the shit!

Genom detta kösystem kan man sticka ut och spontanspela ifall man exempelvis oväntat blir klar tidigare på jobbet etc etc...
Citera
2012-07-01, 20:46
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LukeDangerfield
Bollränna is the shit!

Genom detta kösystem kan man sticka ut och spontanspela ifall man exempelvis oväntat blir klar tidigare på jobbet etc etc...

Vanligt argument, men varför skulle du inte kunna göra det när det är bokade tider med? Det blir ju inte fler spelare tack vare att tiderna är bokningsbara
Citera
2012-07-02, 11:22
Medlem
enoutarns avatar
Citat:
Vanligt argument, men varför skulle du inte kunna göra det när det är bokade tider med? Det blir ju inte fler spelare tack vare att tiderna är bokningsbara

Fast jag tror inte det där riktigt stämmer. Tror ändå det är en del som drar sig för att åka ut och "chansa" om man inte kan boka, faktiskt, även om jag själv inte tycker bollränna är något jättebra direkt...
Citera
2012-07-02, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enoutarn
Fast jag tror inte det där riktigt stämmer. Tror ändå det är en del som drar sig för att åka ut och "chansa" om man inte kan boka, faktiskt, även om jag själv inte tycker bollränna är något jättebra direkt...

Jag gillar pegränna/bollränna! På min klubb så har dom utökat antalet tider som är bokningsbara på nätet, vilket har gjort att det är färre som "hänger" på klubben o väntar på att få gå ut. Folk kommer till sin tid, kanske slår några bollar på rangen innan dom går ut. Förut var det mycket mer folk där, ibland käkade folk lunch innan rundan vilket nästan aldrig sker idag. Det var mycket trevligare förr när endast varannan tid gick att boka på nätet...
Citera
2012-07-02, 16:31
Medlem
LukeDangerfields avatar
Citat:

Ja, jo, du har ju en mycket god poäng.

Men jag tror dock att ifall man vill att denna underbara sport skall utvecklas och leva vidare så måste man också göra den mer lättillgänglig för våra yngre (läs;spontanare) utövare.

Det är nog inte särskilt många ungdomar som vet att de kan boka en runda den 23/8 klockan 11.43 tre veckor i förväg.

Sen så behöver ju svaret på detta problem inte nödvändigtvis vara en gammal bollränna utan det kan ju kanske vara i form av någon typ av "vikta tider" på kvällen eller dylikt.

Jag vetefan, äter mig själv här kanske..
Men sen så var det ju en liten tid sedan jag passerade "ungdomsstadiet" också.
Citera
2012-07-02, 17:20
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ramparslask
Jag gillar pegränna/bollränna! På min klubb så har dom utökat antalet tider som är bokningsbara på nätet, vilket har gjort att det är färre som "hänger" på klubben o väntar på att få gå ut. Folk kommer till sin tid, kanske slår några bollar på rangen innan dom går ut. Förut var det mycket mer folk där, ibland käkade folk lunch innan rundan vilket nästan aldrig sker idag. Det var mycket trevligare förr när endast varannan tid gick att boka på nätet...

Det har du absolut rätt i, en personlig favorit är att ha varannan tid bokning och varannan tid bara för att inte missa det du beskriver. Jag har nämligen märkt precis samma sak efter min klubb bytt system.

Citat:
Ja, jo, du har ju en mycket god poäng.

Men jag tror dock att ifall man vill att denna underbara sport skall utvecklas och leva vidare så måste man också göra den mer lättillgänglig för våra yngre (läs;spontanare) utövare.

Det är nog inte särskilt många ungdomar som vet att de kan boka en runda den 23/8 klockan 11.43 tre veckor i förväg.

Sen så behöver ju svaret på detta problem inte nödvändigtvis vara en gammal bollränna utan det kan ju kanske vara i form av någon typ av "vikta tider" på kvällen eller dylikt.

Jag vetefan, äter mig själv här kanske..
Men sen så var det ju en liten tid sedan jag passerade "ungdomsstadiet" också.

Jag gillar tankesättet och tror att du har rätt i att det är svårt att föryngra spelarna om gör det som nu. Även om jag tror att internet/appar och allt vad det är också är viktigt med folk och deras telefoner och internet fan över allt.
Citera
2012-07-02, 18:01
Medlem
LukeDangerfields avatar
Citat:
Jag gillar tankesättet och tror att du har rätt i att det är svårt att föryngra spelarna om gör det som nu. Även om jag tror att internet/appar och allt vad det är också är viktigt med folk och deras telefoner och internet fan över allt.

Ja, man kan ju tycka att det inte är så väldigt mycket begärt att knappa in på golf.se och registrera en starttid när man ändå sitter vid datorn hela tiden men tror dessvärre inte det funkar så.
Jag kan ha fel, har haft det förut en gång...
Citera
2012-07-02, 21:45
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ja, man kan ju tycka att det inte är så väldigt mycket begärt att knappa in på golf.se och registrera en starttid när man ändå sitter vid datorn hela tiden men tror dessvärre inte det funkar så.
Jag kan ha fel, har haft det förut en gång...

För junisarna är det nog inte så självfallet och i vissa fall tror jag till och med att de inte vågar boka tiderna själva. Konstigt nog har jag hört juniorer som säger sådant. Eftersom de blir ansvariga för att dyka upp på den tiden.

Därför är det nog viktigt att juniorerna speciellt vet att om de är på klubben är det bara att gå in och fråga om de kan gå ut och lira. Kanske ska de inte ens behöva prata med kanslipersonal utan helt enkelt bara kunna gå upp på första tid och kika om det är ledigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in