2012-09-09, 23:16
Medlem
Puckotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p0ok
var inne på en hemsida i början av säsongen som sålde A-B-C och D bollar, någon som vet vilken sida jag tänker på?
Kan det vara http://www.out-of-bounds.se/ du tänker på?
Citera
2012-09-09, 23:16
Medlem
bennyzs avatar
Citat:
var inne på en hemsida i början av säsongen som sålde A-B-C och D bollar, någon som vet vilken sida jag tänker på?

out-of-bounds.se

Citera
2012-09-10, 07:19
Medlem
Spelade tävling nu i helgen och skrev inte under som spelare på mitt scorekort. Dock står min score ändå med, borde inte jag stå som RTD eller något?
Citera
2012-09-10, 08:28
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treamz
Spelade tävling nu i helgen och skrev inte under som spelare på mitt scorekort. Dock står min score ändå med, borde inte jag stå som RTD eller något?

Du bör stå som diskad ja, men om tävlingsledningen knackade in scoren utan att märka det alternativt märkte det efter att scoren var inknackad så är det upp till de att avgöra om du blir det eller ej.
Citera
2012-09-10, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puckott
Kan det vara http://www.out-of-bounds.se/ du tänker på?

Citat:
Ursprungligen postat av bennyz
out-of-bounds.se

Tack!

Nästa fråga, ni som handlat från Out of bounds, hur är kvaliteten på B och C bollarna?
Citera
2012-09-10, 10:20
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Tack!

Nästa fråga, ni som handlat från Out of bounds, hur är kvaliteten på B och C bollarna?

Köpte B-bollar för ett par år sedan som träningsbollar.
Kvallen är godkänd, funkar att träna på men jag hade inte spelat tävling med dem.
Citera
2012-09-10, 23:32
Medlem
Hallå där!

Jag har blivit "fångad" av golf, började spela första gången för ett år sedan och har idag Hcp 19 och spelar stabilt på det. Har för det mesta stabila slag och börjar kunna kontrollera bollen med skruvar, lite fade och draw men inte alltid som jag önskar ;-)
Här kommer ödesfrågan ( som egentligen är flera). Där jag nu befinner mig har jag blivit oerhört motiverad att ta mig till singelhandicap ( om det nu är möjligt) och undrar vilka erfarenheter har ni som gjort resan från 20 till 10 och under? Sen kan den frågan brytas ner i en mängd olika andra beroende på erfarenheter men vad var era största utmaningar? vad upplevde ni behövde tränas? hur mycket träning? Skador osv. Allt är egentligen av intresse att få höra. stort som smått svårt såväl som lätt osv.
Sen tänkte jag att man kan samla ihop materialet och lägga som en egen punkt i tråden för att det ska gå lättare att läsa.

Mina egna erfarenheter hittills kan väl sammanfattas i några punkter.
Längdkontroll måste bli bättre på inspelen. (tränas en del just nu)
Puttning ska bli bättre ( men samtidigt så ska antalet puttar minskas och för mig ligger en stor nyckel i längdkontroll och sikte i inspelet.
Utspel (med driver) fungerar för stunden riktigt bra, har kontroll numera (slicen var min paradgren tidigare ;-) men saknar längd skulle vilja landa vid cirka 210-230 meter regelbundet, med driver har jag idag cirka 180-190 meter vid hyfsade slag. 3W ligger också på ungefär dessa längder idag när det fungerar och somras låg jag ofta kring 200-strecket.

Vad säger ni, hur ser ni på resan från 19 till 9?
Citera
2012-09-11, 00:29
Medlem
auto607989s avatar
bogey-to-birdie: Hallå där!
Text

Tja, skriver lite generella tips hur du sänker din score effektivast, går inte in på teknik så mycket.

1. lägg 80% av din träning på närspel och puttning, slå från alla lägen runt green slå så många olika slag du kan och fortsätt upptäcka nya, tycker man om teknik rekommenderar jag Dave Pelz's Short Game Bible. det är just här du sparar slag och skapar jämnhet.

2. Försök tänka strategiskt kring dina slag, acceptera om du tappar slag "don't turn a five into a six" och slå inte för många slag som inte är värda risken för större problem. Närmare green är inte alltid bättre, hitta ditt favoritavstånd och och sikta på det. Läs genom banguider och planera hur du ska spela varje hål.

3. Längd: Det handlar om att vara avslappnad både i kroppen och speciellt händerna och att förstå att allt handlar om tempo, release + acceleration genom bollträffen. lek med den här tanken "en och samma fart genom hela svingen" när jag slår som bäst känns det som att jag svingar i slowmotion samtidigt blir man överaskad när bollen drar iväg. Kolla på golf på tv och reflektera över deras tempon.
Träna din kropp och speciellt handlederna, fokusera på rörlighet över styrka. Jobba på tempo när du slår på rangen det kräver mer disciplin än man tror och bli inte stressad av dåliga slag, om det är för frustrerande så pegga alla bollar tills du kommer in i det.

På banan får du inte ge upp någonsin och fokusera bara på vilka möjligheter du har. Bedöm riskerna innan men när du väl vet var du vill hamna visualisera både hur bollen flyger och hur du rent tekniskt utför det, bestäm dig till 100% hur du ska slå slaget, slappna av och känn dig förväntansfull, satsa på att slå slaget precis som du tänkt med övertygelse.

5. Tänk mycket på golfswingen din egen och andras, reflektera över när du slår som bäst och varför även här ska du träna på att visualisera.

Lycka till och grattis till att du fastnat för just det här magiska spelet!

Tillägg: Längdkontroll med puttern handlar mycket om just tempo (precis som alla slag).
Senast redigerad av auto607989 2012-09-11 kl. 00:36.
Citera
2012-09-11, 15:22
Medlem
Axells avatar
Hej!

Planerar att börja studera förmodligen till hösten 2012 men är inte helt hundra på ort än men det lutar åt Stockholm. Har haft grönt kort några år men knappt spelat då men detta år har jag spelat en hel del och är nu nere på 20 i hcp.

Det jag då undrar är om det finns några speciella studentklubbar eller liknande i Stockholm eller i någon annan stad som är kopplat till något universitet som man då kan bli aktiv i. Det skulle vara guld värt då jag inte vill ge upp hobbyn under några år samt att det är säkert ett bra sätt att träffa kompisar.

Så jag undrar om det är någon som vet något om detta?
Citera
2012-09-11, 16:41
Medlem
Wedgies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Att dra bak axlarna som du säger (om jag förstår dig rätt) är något du inte bör göra av den enkla anledning att dina axlar allt som oftsat hamnar där de gör för det är naturligt. Det är mycket möjligt att du hamnar i en bättre position rent svingtekniskt men eftersom det inte är dina axlar är på sin naturliga position så kommer du garanterat tappa hållningen när du blir trött, troligen tappar du dem redan innan du börjar svingar.

Det låter som att du har flyttat fokus till något nytt och att det funkar helt enkelt.

Känns som en sanning med modifikation. Axlarna ska naturligt vara "bak", dvs ej framåtvridna, för att man ska få en bra hållning. Således kan det vara bra att dra bak axlarna, dock ska man väl helst ta fram ett övningsschema för att rätta till imbalansen med läkare/naprapat, med styrkövningar för att stärka upp rygg eller stretchövningar för att få bort stelhet på framsidan som kan "dra" fram axlarna. Detta för, att som du säger, du kommer tappa positionen när du blir trött.
Citera
2012-09-11, 16:59
Medlem
Undrar lite kring vilka golfklubbar i Stockholmsområdet som är mest tillgängliga via kollektivtrafik, om man bor centralt i Stockholm?
Citera
2012-09-11, 17:02
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wedgie
Känns som en sanning med modifikation. Axlarna ska naturligt vara "bak", dvs ej framåtvridna, för att man ska få en bra hållning. Således kan det vara bra att dra bak axlarna, dock ska man väl helst ta fram ett övningsschema för att rätta till imbalansen med läkare/naprapat, med styrkövningar för att stärka upp rygg eller stretchövningar för att få bort stelhet på framsidan som kan "dra" fram axlarna. Detta för, att som du säger, du kommer tappa positionen när du blir trött.

Vad jag menade var att förlita en sving på en sådan sak som att dra bak till en position där de inte är i avslappnat läger så är det svårt för någon att helt enkelt lyckas en hel runda. Drömmen är ju att kunna hålla axlarna i en bra position, men klarar vår kropp inte av det så måste vi kompensera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in