2013-04-20, 18:47
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basseluring
Jag vet egentligen inte varför jag har J3 i bägen då jag slår den jävligt sällan. Slog den från tee ett tag när drivern bjöd på för mycket överraskningar. J1 köpte jag eftersom jag ville ha alternativ vid blåsiga dagar, det utvecklades till att jag använde den till lite när som helst istället då jag i slår den lika långt som FW3 men får en lägre bollbana.

Du sa något om händerna i det första inlägget, skulle du vilja vidareutveckla? Jag ser ju att mina händer inte ser ut som någon som spelar på touren direkt.

Jag ska definitivt ta hem den appen och testa när det börjar bli dags för rangen att öppna!

När jag pratar händer så menar jag deras position i förhållande till bollen - om du ser dig själv i caddieview så ser du att dina händer är en bra bit bakom bollen i uppställningen. Du börjar sen svingen med att pressa händerna lite grann fram - men inte riktigt nog och den delen är ju mycket osäker och ojämn som du kanske förstår.

Med tanke på att du säger att du slår en järn 8 så bör händerna vara en bra bit före bollen i uppställningen. Eftersom vi vill slå ner på bollen med järnen och att klubborna faktiskt är gjorda för att vara uppställda så.

När jag nu ser videon i lite större bild så kan detta även bero på att du placerar bollen väldigt långt fram i stansen. Bilden i caddieview är lite sne så jag vågar inte säga vilka av dessa delar som är den stora boven i dramat.

Hoppas du förstår lite grann om inte annat.
Citera
2013-04-20, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
När jag pratar händer så menar jag deras position i förhållande till bollen - om du ser dig själv i caddieview så ser du att dina händer är en bra bit bakom bollen i uppställningen. Du börjar sen svingen med att pressa händerna lite grann fram - men inte riktigt nog och den delen är ju mycket osäker och ojämn som du kanske förstår.

Med tanke på att du säger att du slår en järn 8 så bör händerna vara en bra bit före bollen i uppställningen. Eftersom vi vill slå ner på bollen med järnen och att klubborna faktiskt är gjorda för att vara uppställda så.

När jag nu ser videon i lite större bild så kan detta även bero på att du placerar bollen väldigt långt fram i stansen. Bilden i caddieview är lite sne så jag vågar inte säga vilka av dessa delar som är den stora boven i dramat.

Hoppas du förstår lite grann om inte annat.

Mycket bra, stort tack för responsen! Ska försöka få fram händerna i relation till bollen.
Citera
2013-04-20, 20:00
Medlem
Slav3rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dexele
HejHej,

Jag använde för ett antal års sidan en hemsida för att mata in diverse information, såsom greenträffar, fairwayträffar, puttar mm. Ni har ingen tips på någon sådan hemsida, alternativt app?

Kanske www.fore.nu funkar?
Citera
2013-04-21, 10:09
Medlem
BF_Swedens avatar
Är det nån som kan förklara vad denna ändring av handicapsystemet (citatet nedan) går ut på? Dessutom undrar jag om det faktum att min klubb sänkte mig från 18.7 till 16.7 under vintern har något att göra med detta nya handicapsystem som införs.

Citat:
EGA Exakt Tävlingshandicap och EGA Exakt Handicap 2013
Från och med 2013 införs begreppen EGA Exakt Handicap och EGA Exakt Tävlingshandicap.
För att få EGA Exakt Tävlingshandicap vid årsskiftet 2012/2013 krävs att spelaren har fyra eller fler registrerade handicapronder under 2012.

En spelare kan när som helst under året få EGA Exakt Tävlingshandicap om han spelat tre HCP-grundande ronder.
Kontrollen kommer att skötas iGolfens IT-system(GIT) i samband med att en HCP-grundande rond registreras på spelaren.

Nytt begrepp införs
i både Min Golf och i Golfens IT-system (GIT): Handicapstatus.
Spelarens Handicapstatus kommer inte att påverka spel
arens möjlighet att boka starttid ellerregistrera handicapronder.
Vid varje årskifte, i samband med årsrevision, kommer alla spelare automatiskt att få nyHandicapstatus EGA Exakt HCP eller EGA Exakt Tävlingshandicap.

Vid Tävling

Handicaptävlingarrekommenderas endast vara öppna för spelare med EGA Exakt Tävlingshandicap.
Det är dock upp till varje klubb att ta det beslutet för respektive tävling.
I en handicaptävling som endast är öppen för spelare med EGA Exakt Tävlingshandicap:

Alla spelare får alltid delta i alla tävlingar
(enl. tävlingsegenskaper och krav som exempelvis
HCP, kön, ålder) men endast de med EGA Exakt Tävlingshandicap kommer att finnas på
resultatlistan.

I en par -eller lagtävling kommer det att krävas att alla spelare i paret/laget har EGA ExaktTävlingshandicap.
Scratchtävlingar rekommenderas att de ska vara öppna för alla spelare oavsett handicapstatus.

För spelare med klubbhandicap
-
Spelare med klubbhandicap anses ha EGA Exakt Tävlingshandicap
-
En spelare som sänker sig från
klubbhandicap till officiell handicap kommer att anses ha EGA
Exakt Tävlingshandicap hela innevarande år samt nästkommande år.
Citera
2013-04-21, 15:33
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Är det nån som kan förklara vad denna ändring av handicapsystemet (citatet nedan) går ut på? Dessutom undrar jag om det faktum att min klubb sänkte mig från 18.7 till 16.7 under vintern har något att göra med detta nya handicapsystem som införs.

Ändringen i HCP-systemet går ut på att försvåra HCP-mygel i tävlingar. Men resultatet blir förändrat bara att det blir svårare för folk som är ärliga att få ett ordentligt HCP. Detta har skapat ändringarna av HCP som kommit i vinter ja, dock har jag ej fått riktigt förklarat för mig hur det gått till. Så kan inte ge dig ett bra svar på den frågan.
Citera
2013-04-21, 16:35
Medlem
Citat:
Den där tackar jag för - mycket intressant.

Vet du om det finns någon möjlighet att övervaka andras statistik så att säga?
Vore guld värt att kunna ha elitlaget att fylla i denna under träning och tävling och på så vis ha det ännu enklare att följa deras nummer.

Jag har inte använt den mer än för egen del men det finns möjlighet att skapa tävlingar och dessutom något som heter Live scoring som kanske kan hjälpa dig en bit på vägen.
Det går också att sätta upp golfvänner. vad det innebär i forma av tillgängliga funktioner som kan nyttjas vet jag inte. men det står "Du kan jämföra din statistik med dina golfvänner." så det kanske går att klämma ut lite intressanta möjligheter ur det.
Live scoring är ju lite kul då kan man spela på olika banor och jämföra hur det går. Kan ju ge en extra sporre i sällskapsspel om inte annat men det vore kul om det gick att ha en sluten grupp som är permanent där det går att följa den gruppen och inte bara alla sina vänner. Då har t.ex. Du en möjlighet att ha olika grupper som tränar tillsammans med dig i en struktur som alla i gruppen kan följa. Inte helt fel.
Borde vara lätt att koda.Kanske läge att fråga?
Såg precis att det fanns en inloggning för klubbar längst ner på sidan, den har jag inte sett förut! Du kanske hittar det du söker där!

B-T-B
Senast redigerad av bogey-to-birdie 2013-04-21 kl. 16:46.
Citera
2013-04-23, 10:56
Medlem
Jag har fått för mig att blånera mina järn, är det någon som vet hur man skall gå till väga eller huruvida det finns någon att lämna in dem till? I sådant fall, kostnad per järn?
Citera
2013-04-23, 19:50
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ändringen i HCP-systemet går ut på att försvåra HCP-mygel i tävlingar. Men resultatet blir förändrat bara att det blir svårare för folk som är ärliga att få ett ordentligt HCP. Detta har skapat ändringarna av HCP som kommit i vinter ja, dock har jag ej fått riktigt förklarat för mig hur det gått till. Så kan inte ge dig ett bra svar på den frågan.
Ok, tack ändå. Jag ska ut och spela imorgon på banan för första gången. Ska höra med dem då om mitt handicap.
Citera
2013-04-23, 21:19
Medlem
Svartpixlads avatar
Förändring vad gäller handicapsystemet går ut på att man får ett tävlingshandicap när man spelat och registerat fyra ronder under de senaste tolv månaderna. Detta för att klubben man tävlar hos enklare ska kunna se att man "vårdar" sitt handicap.

Det rör sig alltså inte om att man får något annat handicap utan betyder bara att man har rätt att deltaga i tävlingar.

Typ som ett körkort för tävling.

För att man ska få ta emot priser på tävling så har nog de flesta klubbar redan haft detta som krav d.v.s. att man måste ha fyra registrerade ronder under tolv månader. Det var dock väldigt bökigt att göra denna kontrollen, systemet hade inget stöd för detta utan det var manuell slagning på deltagarna som gällde. Ni förstår nog hur omständligt det var att t.ex. gå igenom alla på prisplats.

Det är dessutom inte så kul att stryka personer ifrån prisplats för att de inte registerat tillräckligt många ronder. Tävlingsansvariga fick nog ta emot en hel del hårda ord trots att det var spelaren själv som gjort fel.

När man nu inträttar tävlingshandicap så slipper man ifrån detta eftersom de personer som har registerat tillräckligt många ronder automatiskt kommer att få en status som medger deltagande i tävlingar.
Senast redigerad av Svartpixlad 2013-04-23 kl. 22:00.
Citera
2013-04-23, 22:46
Medlem
Iam-Varfors avatar
Har en fråga angående svingen. Polaren filmade mig idag när jag slog och vi kom fram till en sak som jag inte tänkt på.

När jag ska slå så i baksvingen så är jag "raka" armar men sen på nersvingen så böjer jag plötsligt på armbågarna vilket verkar göra så att jag kommer inifrån och ut i svingen, finns det någon bra övning man kan göra för att försöka träna bort det? Tror själv att det kommer för att hag är ganska stel och inte så rörlig så jag vill kompensera bristen på rörlighet med ren armstyrka?

Ska försöka få upp filmen då det säkert är i princip omöjligt för er att ge ett exakt svar på vad jag gör för fel.
Citera
2013-04-24, 16:34
Medlem
Bigity-Wigitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iam-Varfor
Har en fråga angående svingen. Polaren filmade mig idag när jag slog och vi kom fram till en sak som jag inte tänkt på.

När jag ska slå så i baksvingen så är jag "raka" armar men sen på nersvingen så böjer jag plötsligt på armbågarna vilket verkar göra så att jag kommer inifrån och ut i svingen, finns det någon bra övning man kan göra för att försöka träna bort det? Tror själv att det kommer för att hag är ganska stel och inte så rörlig så jag vill kompensera bristen på rörlighet med ren armstyrka?

Ska försöka få upp filmen då det säkert är i princip omöjligt för er att ge ett exakt svar på vad jag gör för fel.

Min första tanke är att du kanske böjer dig för mycket framåt i nersvingen, alltså du roterar axlarna för mycket neråt och du måste du kompensera med att böja på armarna. Kanske du tar i för mycket?
Citera
2013-04-24, 18:05
Medlem
Iam-Varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigity-Wigity
Min första tanke är att du kanske böjer dig för mycket framåt i nersvingen, alltså du roterar axlarna för mycket neråt och du måste du kompensera med att böja på armarna. Kanske du tar i för mycket?
Enligt videon/appen så skulle jag ev böja mig lite mer framåt, dock så vet jag att jag tar i för mycket och är inte speciellt rörlig i kroppen.

Antar att det är mycket där felen sitter och det är bara träning och mer träning som hjälper antagligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in