2012-04-22, 23:06
Medlem
screamerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Du måste bara in i "system" igen, dvs GIT:en

Loggade just in med mitt golf-id, lustigt nog stod mitt handicap kvar, men antar att jag får höja det själv på några rundor om det nu skulle behövas.
Citera
2012-04-23, 10:27
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av screamern
Hade tänkt börja spela igen, efter ett 6 år långt uppehåll, Var väldigt långt från klarväxt senast jag spelade skulle man kunna säga. Så det är en del saker som måste köpas nytt.

Finns det någon standardlängd på järnklubborna? Såg på diverse sidor att drivern oftast är 46".
Jag är 185-187 cm någonstans.

Ingenting lär väl ha hänt med mitt gröna kort? Tänkte dock för säkerhets skull läsa igenom reglerna ett par gånger ändå.

När det kommer till klubbor så funkar standard alldeles utmärkt för dig, du hade behövt vara en halv dec längre om det skulle behövas förlängda.

Blir lir på PGA Catalunya såhär sista veckan här nere, någon som har spelat den och kan ge sin syn på det hela?
Citera
2012-04-23, 16:45
Medlem
ErPupones avatar
Fan så satans arg jag är! Kommer hem från en runda med 29 puttar på 18 hål (kommer aldrig hända mig igen), fler fairwayträffar än jag vågat hoppas på men likt förbannat har jag enorma problem. Timingen i mina järnslag är ett skämt, antingen toppar jag bollen eller så gräver jag upp den fullständigt. När jag står på mattan får jag ofta bra och rena bollträffar men ute på banan går det inte alls. Pron pratar om att jag har för korta och mjuka skaft, därav min fråga:
Jag är 192 cm lång, spelar med standardlånga klubbor och har uniflex-skaft, blandning mellan regular och stiff. Behöver jag längre klubbor? Jag känner att jag är tryggare när jag står nära bollen men problemet är att jag då slicar mina järn 4-6 för jag hinner inte med i svingen. Vad har ni för tips? Är en 50 minuters golflektion rätt steg att gå och behålla mina klubbor eller ska jag förlänga/köpa nya? Problemet med att förlänga är att skaften kommer bli mjukare vilket jag ställer mig tveksam till.
Citera
2012-04-23, 18:59
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErPupone
Fan så satans arg jag är! Kommer hem från en runda med 29 puttar på 18 hål (kommer aldrig hända mig igen), fler fairwayträffar än jag vågat hoppas på men likt förbannat har jag enorma problem. Timingen i mina järnslag är ett skämt, antingen toppar jag bollen eller så gräver jag upp den fullständigt. När jag står på mattan får jag ofta bra och rena bollträffar men ute på banan går det inte alls. Pron pratar om att jag har för korta och mjuka skaft, därav min fråga:
Jag är 192 cm lång, spelar med standardlånga klubbor och har uniflex-skaft, blandning mellan regular och stiff. Behöver jag längre klubbor? Jag känner att jag är tryggare när jag står nära bollen men problemet är att jag då slicar mina järn 4-6 för jag hinner inte med i svingen. Vad har ni för tips? Är en 50 minuters golflektion rätt steg att gå och behålla mina klubbor eller ska jag förlänga/köpa nya? Problemet med att förlänga är att skaften kommer bli mjukare vilket jag ställer mig tveksam till.

Standardlängd när man är över 1,90 är lite på gränsen. Men jag tror att det är skaften du ska kika på först och främst Uniflex-skaft är allt som oftast åt det mjukare hållet och speccsen på de passar snarare de höghcpare som slår bollen långsamt men vill skryta med hårda skaft.

Utan att veta vilka klubbor du spelar med skulle jag säga att du borde ta en 50 minuters lektion. Säg inget om att du är i planerna att byta klubbor och se ifall pron tar upp det. Är det så uppenbart som det låter på dig så lär han göra det, ta då diskussionen därifrån och se vad han säger. Det kan även vara så att timingen bara är dålig såhär i början på säsongen.
Citera
2012-04-23, 19:02
Medlem
Wedgies avatar
Förhoppningsvis premiärrunda till helgen! Abstinensen börjar bli ohållbar nu...
Citera
2012-04-23, 19:38
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av screamern
Loggade just in med mitt golf-id, lustigt nog stod mitt handicap kvar, men antar att jag får höja det själv på några rundor om det nu skulle behövas.

Nej, skicka ett meddelande till antingen sgf eller kanslisten på din klubb och be dem höja dig istället.

Beställde Rocket Ballz, 10.5, Stiff. Yeeehaaa

Hade en längd på 246 meter nästan alla slag. Hoppas kunna snitta på 260 i slutet av säsongen.
Citera
2012-04-23, 19:55
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Nej, skicka ett meddelande till antingen sgf eller kanslisten på din klubb och be dem höja dig istället.

Beställde Rocket Ballz, 10.5, Stiff. Yeeehaaa

Hade en längd på 246 meter nästan alla slag. Hoppas kunna snitta på 260 i slutet av säsongen.

17 yards längre säger de ju.... Stämmer det inte får du stämma TaylorMade
Citera
2012-04-23, 20:50
Medlem
ErPupones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Standardlängd när man är över 1,90 är lite på gränsen. Men jag tror att det är skaften du ska kika på först och främst Uniflex-skaft är allt som oftast åt det mjukare hållet och speccsen på de passar snarare de höghcpare som slår bollen långsamt men vill skryta med hårda skaft.

Utan att veta vilka klubbor du spelar med skulle jag säga att du borde ta en 50 minuters lektion. Säg inget om att du är i planerna att byta klubbor och se ifall pron tar upp det. Är det så uppenbart som det låter på dig så lär han göra det, ta då diskussionen därifrån och se vad han säger. Det kan även vara så att timingen bara är dålig såhär i början på säsongen.
Låter rimligt det du säger, jag har en förmåga att få en hög svinghastighet ju längre ifrån hål jag är. Har 13 i handicapp, började förra året så ser mig väl inte som höghcp men verkligen inte låghcp än. Det får bli en golflektion! Och tajmingen är absolut en del i det hela, satan vad ringrostig man blir över en vinter.
Citera
2012-04-23, 21:27
Medlem
Ebay är lite småfarligt Köpte mig en Clevelanddriver och en spoon av samma märke för 500:-, allt som allt blev det väl en tusing men kändes ändå relativt värt.

Tänkte köpa nytt järnset till denna säsong, har alltid lirat med "players clubs" dvs har lite allergi mot stora blaffiga klubbhuvuden. Eftersom jag tidigare spelat lite för lite så känns bladklubbor kanske lite väl att ta i, även om utseendet verkligen tilltalar

Har ni nåt tips på klubbor som är relativt lättspelade men ändå smäckra och snygga att se på? Har funderat lite på Callaways gamla X-tour som introducerades 2003 eller nåt sånt. Går dessutom att få tag på rätt billigt idag. Spelade Rifle 5.5 i de förra, blir nog S300 eller 6.0 nu. Med järnklubborna prioriterar jag kontroll framför längd, vågar man till och med prova X100? Svingar väl 102-103 mph med driver, tror det kanske blir i tuffaste laget
Citera
2012-04-25, 15:22
Medlem
Wedgies avatar
Första rundan bokad till på söndag! Sjukt taggad, vilket innebär att det antagligen kommer att regna!
Citera
2012-04-25, 16:19
Medlem
Hej!
Tänkte anlägga en liten "driving range" hemma, Tänkte köpa en utslagsmatta och lägga på 1kvm gjuten betongplatta, sen sätta upp ett nät cirka 5-10 meter framför som går från marken och upp som ett L fast upp och ner.

Kommer det fungera?

Skiss: http://imageshack.us/photo/my-images/441/golflms.jpg/
Senast redigerad av Whaow 2012-04-25 kl. 16:22.
Citera
2012-04-25, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whaow
Hej!
Tänkte anlägga en liten "driving range" hemma, Tänkte köpa en utslagsmatta och lägga på 1kvm gjuten betongplatta, sen sätta upp ett nät cirka 5-10 meter framför som går från marken och upp som ett L fast upp och ner.

Kommer det fungera?

Skiss: http://imageshack.us/photo/my-images/441/golflms.jpg/

Avståndet på 5-10 meter tycker jag bara är onödigt egentligen. Om du väljer att ha det tänk på att ha ett brett nät för eventuella felträffar. Personligen skulle jag sätta upp det så nära mattan som möjligt eftersom du inte kommer hinna läsa av speciellt mycket av bollflykten på 10 meter ändå. Annars ser det bra ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in