2011-12-15, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheMonopolyOfForce
det allra vanligaste missförståndet när man pratar driver är att klubbhuvet är viktigast, Skaftet! är hela motorn och det som avgör hur bollen flyger och beter sig.

Så, du behöver ett bra skaft! klubbhuvud visst, men där är det personligt.

Håller med om att skaftet är det viktigaste i en driver, men underskatta inte klubbhuvudet.
Att ha rätt klubbhuvud med rätt tyngdpunkt kan göra ganska stor skillnad.
Låg tyngdpunkt högre launch, Hög tyngdpunkt lägre launch osv.
Citera
2011-12-15, 12:48
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max Seaman
Varför? Jag har själv Cobras S3 Max och kommer använda dem i många år framöver. Tror inte att en genomsnittlig golfare spelar ett dugg bättre med mindre "fetesulor", musclebacks och dylikt, snarare tvärtom. De bara tror att de spelar bättre.

Naturligtvis är det beroende på spelare men de flesta jag har träffat med Cobras S3 har velat byta när de fått upp lite fart i klubban (när de väl provat annat). Däremot är S3an en mycket prisvärd klubba, det säger jag inget emot. Men jag ser det som klubbor som passar äldre spelare med låg svinghastighet.
Citera
2011-12-15, 12:52
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hawk-Eye
Håller med om att skaftet är det viktigaste i en driver, men underskatta inte klubbhuvudet.

Det där med tyngdpunkt och launch angle har faktiskt blivit motbevisat nu. Det gör tydligen bara 0,5 - 1,0 grads skillnad på utgångsvinkeln. Har för mig att det var i våras någon gång som TrackMan visade på det. Däremot gäller det ju att ha ett klubbhuvud med mycket förlåtande egenskaper t.ex om vi snackar medelspelare. Allt påverkar egentligen och ingen del är att förglömma!
Citera
2011-12-15, 13:26
Medlem
Citat:

Du kan ju justera detta med skaftet också, high kick, low kick.
Citera
2011-12-15, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Det där med tyngdpunkt och launch angle har faktiskt blivit motbevisat nu. Det gör tydligen bara 0,5 - 1,0 grads skillnad på utgångsvinkeln. Har för mig att det var i våras någon gång som TrackMan visade på det. Däremot gäller det ju att ha ett klubbhuvud med mycket förlåtande egenskaper t.ex om vi snackar medelspelare. Allt påverkar egentligen och ingen del är att förglömma!

Det testet har jag missat men det var intressant. Som du säger så letar huvuddelen av golfarna framförallt efter förlåtande egenskaper i ett klubbhuvud. Men om du har en högre hastighet på klubba och boll så tror jag att skillnaden mellan hög & låg tyngdpunkt märks mera. (kanske testet som gjordes med TrackMan slår hål på detta påstående också)

Citat:
Ursprungligen postat av Treamz
Du kan ju justera detta med skaftet också, high kick, low kick.

Sant!

det går att laborera hur mycket som helst.

Tänk en medelgolfare som behöver en förlåtande driver (som nästan alltid har låg tyngdpunkt där tanken var att få upp bollen i luften lättare),
Sen har medelgolfaren en hög svinghastighet (som i vanliga fall resulterar i en högre bollbana)
där har vi ett problem som kan lösas med att man kompenserar med en high kick på skaftet.
Citera
2011-12-16, 00:15
Medlem
Hur som helst, att sitta och hitta en driver över internet är inget jag rekommenderar. Det är så mycket man bör gilla, utseendet, ljudet sen skaftet och klubbhuvedet också såklart men man får inte glömma bort de två förstnämnda som gör en stor skillnad på helhetsintrycket.

Jag tror alla minns den populära "Gubb-cobra-stekpannan" som lät så fruktansvärt hemskt men jag har aldrig sett en äldre karl slica in bollen mitt i fairway finare än de gjorde med dessa gobitar.
Citera
2011-12-16, 22:12
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Det testet har jag missat men det var intressant. Som du säger så letar huvuddelen av golfarna framförallt efter förlåtande egenskaper i ett klubbhuvud. Men om du har en högre hastighet på klubba och boll så tror jag att skillnaden mellan hög & låg tyngdpunkt märks mera. (kanske testet som gjordes med TrackMan slår hål på detta påstående också)

Nej jag tror att testet gjorde med samma klubbhastighet hela tiden. Inte helt säker dock. Ska försöka hitta mejlet och se vad jag kan läsa mig till...
Citera
2011-12-26, 12:04
Medlem
InTheBacks avatar
Fick r11:an i julklapp, var ute å testade den igår(sinnes att man kan spela den 26 dec i 8grader helsol).
Gick som en spik har tidigare haft problem med slice och hög bollbana, denna slog jag spikrakt och långt som helvete jämfört med min tidigare driver.

273m var dagens längsta utslag i sidovind och blöt mark.

edit: Ändrat skaft från reg på min förra till stiff på denna.
Citera
2011-12-26, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InTheBack
Fick r11:an i julklapp, var ute å testade den igår(sinnes att man kan spela den 26 dec i 8grader helsol).
Gick som en spik har tidigare haft problem med slice och hög bollbana, denna slog jag spikrakt och långt som helvete jämfört med min tidigare driver.

Vad kul att den fungerar bra, nu gäller det bara att vässa wedgarna och träna 3 meters puttar till nästa säsong då
Citera
2011-12-26, 21:30
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InTheBack

Får gratulera dig och skönt att vi har ytterligare en riktigt elitgolfare bland oss
Citera
2011-12-27, 16:53
Medlem
InTheBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Får gratulera dig och skönt att vi har ytterligare en riktigt elitgolfare bland oss

Tack så mycket

Jag är långt ifrån elit fick grönt kort i slutet av sep i år(spelade 1-2 säsonger när jag var 11-12, men var tydligen tvungen att ta det en gång till), men jobbar sjukt mycket på mitt spel.

Kommit ner till 19.6 hittills och skulle gärna villa ligga runt en 5 innan nästa säsong är slut, så att man på en bra dag kan komma topp 10 i KM.

Tänkt å jobba framför allt på wedge-spelet köpt Mizunos MP11 60 graders, nästa order blir 52 och 56 också.
Citera
2011-12-27, 21:49
Medlem
InTheBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treamz
Vad kul att den fungerar bra, nu gäller det bara att vässa wedgarna och träna 3 meters puttar till nästa säsong då

Japp, håller på för fullt(så mycket man kan under vintersäsongen).
Läser mycket, Dave pelz böcker framför allt, Pelz´s Putting bible och Pelz Short game bible.

Kör mest nu på "hans" 3x4 systemet för att ha fasta distanser jag kan utgå ifrån med PW,52,56,60.

Kommer träna/spela mycket golf nästa år och funderar lite på om man ska börja blogga om det för att ev få spons med klubbor osv.

Skulle tippa på att jag kommer spendera minst 5-6h/dag under sommaren, antagligen mer då jag brukar snöa in mig på en viss grej och lägga ALL min fritid där.
Men vill verkligen se hur bra jag kan bli.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in