2011-12-13, 00:49
Medlem
Ungoliant: och ni som svarat lite kring driverproblemen, låt mig klargöra några saker:

Bra att du ber om råd innan du köper, kul att det finns en golftråd!

Nu till själva frågan, kan inte svara för just Nikes drivers då jag inte slagit dem, har däremot spelat många andra olika, det allra vanligaste missförståndet när man pratar driver är att klubbhuvet är viktigast, Skaftet! är hela motorn och det som avgör hur bollen flyger och beter sig.

Så, du behöver ett bra skaft! klubbhuvud visst, men där är det personligt. (ska jag rekommendera något nu så är ju taylormade r11 riktigt bra och även titleist 910D serien) tillbaka till skaftet. skaftet avgör din launch (vilken vinkel bollen går ut i) och hur mycket spin bollen får och påverkar därför längden på slaget långt mer än klubhuvudet, kontrollen får du med ett hårdare skaft som har högre vridstyvhet (tourque)
Så vad du vill göra är att ta reda på din svinghastighet ungefärligt, sen har det rätt mycket att göra med var i svingen du trycker till, (olika böjprofiler passar olika tempon) det finns mycket att läsa om det på skafttillverkarnas egna sidor. jag gillar mitsubishi rayon skaften väldigt mycket, fujukura är också intressanta.

Sen till det här med "tourmodellerna" det är ganska vanligt att man känner sig rätt vass och tycker att man slår långt och då är det dags för "tourgrejer" men det är lite ett missförstånd, tourmodellerna eller TP modellerna är svårare att slå med, de ger dig större möjlighet att forma (skruva) dina bollen, de har en mindre träffyta för att göra detta och ger större utslag om du skruvar bollen. alltså mer exakt precision och större missar, har du 24 i hcp ska du absolut inte köpa en tourdriver. söker du kontroll vill du ha en lättspelad driver med ett stabilt skaft.

fråga gärna om du undrar något mer, lycka till annars!
köp och sälj på golf.se är bästa platsen om du vill ha bra pris på förra årets modeller
Citera
2011-12-13, 11:11
Medlem
Ockstaerrs avatar
Ja det börjar bli dags för mig att planera golfsäsongen också. Har sen tidigare ett gammalt Callaway Ft-ibrid graphite som jag kom över extremt billigt. Dock så varvade jag lite med ett klassiskt cobra järnset (första säsongen jag spelade) och järnsettet kändes extremt mycket bättre för mig. Fick bättre känsla i allting i princip.

Har tittat på lite nya järnset. Någon som har några rekommendationer för en hög handikappare?
Citera
2011-12-13, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockstaerr
Ja det börjar bli dags för mig att planera golfsäsongen också. Har sen tidigare ett gammalt Callaway Ft-ibrid graphite som jag kom över extremt billigt. Dock så varvade jag lite med ett klassiskt cobra järnset (första säsongen jag spelade) och järnsettet kändes extremt mycket bättre för mig. Fick bättre känsla i allting i princip.

Har tittat på lite nya järnset. Någon som har några rekommendationer för en hög handikappare?

Kollat på Cobra S9, Callaway x24, Titleist AP1? Du vill ha en lite bredare sula och förmodligen stålskaft.
Citera
2011-12-13, 18:51
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMonopolyOfForce
Text

Absolut har du rätt i vikten av skaftet. DÄremot skulle jag säga att det är diskutabelt om det är något som någon med HCP 24 ska bra sig om. Vill han göra det ordentligt vore en god idé att gå till en kvalificerad instruktör/shop med ett stort utbud av skaft och mätmöjligheter och helt enkelt göra jobbet åt honom.

Treamz:
Kommer byta helt från Titleist till Cobra kommande säsong.
AP2or blir AMP Hybrid
910 serien kommer blir ZL Encore 2.0 för driver och AMP Hybrid och Spoon+.
Spin Milled wedgarna blir Trusty Rusty, det enda jag kommer att ha kvar är väl puttern....
Citera
2011-12-13, 19:17
Medlem
Calydonians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Absolut har du rätt i vikten av skaftet. DÄremot skulle jag säga att det är diskutabelt om det är något som någon med HCP 24 ska bra sig om. Vill han göra det ordentligt vore en god idé att gå till en kvalificerad instruktör/shop med ett stort utbud av skaft och mätmöjligheter och helt enkelt göra jobbet åt honom.

Treamz:
Kommer byta helt från Titleist till Cobra kommande säsong.
AP2or blir AMP Hybrid
910 serien kommer blir ZL Encore 2.0 för driver och AMP Hybrid och Spoon+.
Spin Milled wedgarna blir Trusty Rusty, det enda jag kommer att ha kvar är väl puttern....

Vad har du att säga om trusty rusty? Är sugen på minst en inför kommande säsong.
Citera
2011-12-14, 10:44
Medlem
Ockstaerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treamz
Kollat på Cobra S9, Callaway x24, Titleist AP1? Du vill ha en lite bredare sula och förmodligen stålskaft.

Kikat på x24. Även Cobra s3 setten. Dock inte Titleist. Stämmer bra det du säger. Provat grafit men föll mig inte i smaken.
Citera
2011-12-14, 12:57
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Kikat på x24. Även Cobra s3 setten. Dock inte Titleist. Stämmer bra det du säger. Provat grafit men föll mig inte i smaken.

Titleist är ju lite av en annan prisklass även i de modellerna. Även om det är pengar väl spenderat. Samtidigt hade jag nog valt bort S3an som är fetesulans fetesula så att säga, funkar bra för nybörjare och äldre herrar/damer men många vill fort byta bort de när de har blivit lite bättre på banan.
Citera
2011-12-14, 15:00
Medlem
Citat:
Titleist är ju lite av en annan prisklass även i de modellerna. Även om det är pengar väl spenderat. Samtidigt hade jag nog valt bort S3an som är fetesulans fetesula så att säga, funkar bra för nybörjare och äldre herrar/damer men många vill fort byta bort de när de har blivit lite bättre på banan.

Stämmer helt klart. Är man inte ekonomisk oberoende så bar man även tänka lite framåt när man köper klubborna. T.ex. om man kommer tycka att dessa är på en lagom nivå nästa säsong. Lägger du ned mycket tid på golfen rekommenderar jag helt klart att du lägger ut de extra tusenlapparna på ett titleistset. Annars har ju taylormade börjat göra ritktigt fina klubbor för alla nivåer.

Så en ny lista med lite klubbor som kan vara intressanta (dessa är då de senaste, klart du kan gå på de äldre modellerna, inget fel på dem).

Taylormade Burner 2.0 - http://www.taylormadegolf.com/produc...rner-2.0-irons

Titleist Ap1 - http://www.titleist.se/golf-clubs/irons/AP1.aspx

Callaway Legacy - http://www.callawaygolf.com/Global/s...rnklubbor.html (Blev rekommenderad dessa av min pro men är lite för titleistkåt för att köpa dessa, nog för att de var riktigt sköna.

Bryr du dig inte om klubban är snygg eller inte så kan du kika lite på ping också, har aldrig gillat dessa men det är bara min åsikt. Lite OT men hur tänker Ping när de designar klubbor egentligen?
Citera
2011-12-14, 23:00
Medlem
Citat:
Varför? Jag har själv Cobras S3 Max och kommer använda dem i många år framöver. Tror inte att en genomsnittlig golfare spelar ett dugg bättre med mindre "fetesulor", musclebacks och dylikt, snarare tvärtom. De bara tror att de spelar bättre.
Citera
2011-12-15, 08:53
Medlem
Ockstaerrs avatar
Citat:

Alright. Tänkte ta en tripp till dormys och kika sen. Får känna lite och se vilken som passar mig bäst.
Citera
2011-12-15, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max Seaman
Varför? Jag har själv Cobras S3 Max och kommer använda dem i många år framöver. Tror inte att en genomsnittlig golfare spelar ett dugg bättre med mindre "fetesulor", musclebacks och dylikt, snarare tvärtom. De bara tror att de spelar bättre.

Beror väl egentligen mest på hur din sving och bollbana ser ut. Slår du bollen högt redan från början är det bara onödigt att ha klubbor som ska hjälpa till spelaren att få upp bollen i luften.
Citera
2011-12-15, 10:07
Medlem
Citat:
Alright. Tänkte ta en tripp till dormys och kika sen. Får känna lite och se vilken som passar mig bäst.

Att köpa av Dormy blir nog inte ditt billigaste alternativ, hör med din pro/shop om de kan beställa istället. Jag fick mina 712CB för drygt 6k istället för Dormys 10.995.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in