2011-08-28, 10:49
Medlem
Wedgies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drgolf
bokat 9:42 idag, men sedu det regnar som attans så det blir avbokning. Trist för det var ett tag sedan vi spelade. kasst golfväder stora delar av sommaren.

Ska ut 13:00 och hoppas på att banan inte är helt under vatten. Det regnade på rätt bra där i morse!
Citera
2011-08-28, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Det är just det att den blir spänd som du vill åstadkomma, du vill ha kraft i svingen, handlederna böjer du på toppen, du kan inte ge kraft med armarna och i nedsvingen, då får du ingen längd. Problemet som de flesta har är att de inte är tillräckligt smidiga för att fullsvinga med rak arm, så är det för personer som har haft tunga jobb genom livet, så att de blivit stela etc. Det är viktigt att stretcha och vara mjuk, styrketränar man blir det ännu mera viktigt.

Om du inte klarar av att hålla armen sträckt och gå ända till toppen, håll den då sträckt och kör en kortare baksving, tills du känner att du är på gränsen till att översvinga, du kommer ändå vinna mer längd på det än om du översvingar. Översvingar du kan bollen hamna precis vart som helst och hela svingplanet går förlorat dessutom.

Tror du ska träna också på att hålla ryggen rak, lutad över bollen, dvs inte som en hösäck där ryggen är böjd över bollen. Utan ställ upp dig och försök hålla halsen mer rak samtidigt som du känner att du har bra stabilitet i bålen, då hänger armarna friare och du får en bättre position över bollen. Är armarna friare utan att du riskerar att på något sätt toucha överkroppen när du svingar då får du mer hastighet i svingen och mer kontroll.

Jätteglad för alla tips jag får. Vet inte riktigt vad som är rätt bara då alla säger olika. Spänd arm och relativt hårt grepp. Andra säger löst i klubban och att man ska "släppa" klubban osv. Hmm blir inte riktigt klok på golf hehe.
Citera
2011-08-28, 18:50
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Jätteglad för alla tips jag får. Vet inte riktigt vad som är rätt bara då alla säger olika. Spänd arm och relativt hårt grepp. Andra säger löst i klubban och att man ska "släppa" klubban osv. Hmm blir inte riktigt klok på golf hehe.

Svingfilosofin om att hålla hårt i klubban har jag nog aldrig hört förut, vart har du fått den ifrån?
Citera
2011-08-28, 21:16
Medlem
Wedgies avatar
Oklar dag. 21 poäng första 18, i ren frustration gick vi 9 till, denna gång från vit tee (kyssinge). 21 poäng där också, slutade 5 över par. Hade varit 2 över par, men en tragisk treputt på näst sista, samt ett dåligt inspel på sista med duffad chip resulterade i bogey, dubbel. Överlag nöjd dock! Skönt att veta att man kan spela bra!
Citera
2011-08-28, 21:39
Medlem
Citat:
Skulle vilja ha tips på hur man kan få mer längd i slagen? Slappna av eller ta i mer? Tips tack

I vinter ska du träna, mage rygg och ben. Det är där du hämtar kraft i baksvingen. Händer och armar är bara till för att hålla i klubban! Lycka till!
Citera
2011-08-28, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaziOne
Har jobbat som banarbetare nu i två veckor och jag stör mig rikitgt jävla ordentligt på att golfare har så jävla lite tålamod. Luftade greenen häromdagen och hade kanske 1 min arbete kvar, då jag ser ett par golfare dyka. De ska alltså spela in. Efter bara tio sekunder börjar dessa vissla och räcka upp handen för att jag ska akta på mig, vilket jag självklart inte gör, då banarbetare har företräde och att jag hade lite kvar att lufta. När jag var färdig med luftningen lät jag golfarna slå. Jag stannade dock kvar och plockade grodblad på greenen. När golfarna kommer fram är det riktigt sura och säger till mig att jag i fortsättningen ska låta folk spela och inte störa... Jag påpekar då att banarbetare har företräde vilket gör att de blir ännu mer sura. De puttar färdigt och går där ifrån. Senare, vid frukost, så får jag höra av greenkeepern att detta par klagade på att jag störde deras spel Jävla idioter....

Brukar ni bli störda på banarbetare om dessa "stör" erat spel, trots att banarbetare har företräde?

Ursäktar att texten är rörig, skriver från mobilen...

Har ärligt talat aldrig stört mig på banarbetare! De gör sitt jobb och oftast bra. Däremot stör jag mig på spelare som inte lagar nedslagsmärken. Ha det bra där ute.
Citera
2011-08-28, 22:17
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JLK72
I vinter ska du träna, mage rygg och ben. Det är där du hämtar kraft i baksvingen. Händer och armar är bara till för att hålla i klubban! Lycka till!

Ja... Men nej. Muskler är en liten del utav helheten och musklerna ger längd förutsatt att svingen redan är så pass bra att det inte går att hämta kraft någon annan stans. Och även då ska inte musklerna tränas i första hand utan då är snarare rörlighet rätt.

Faktum är att letar du efter en snabb längdökning tack vare muskler så är armar ditt bästa bet tillsammans med lite rörlighet. Ett upplägg som inte funkar särskilt väl i längden däremot.
Citera
2011-08-28, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Svingfilosofin om att hålla hårt i klubban har jag nog aldrig hört förut, vart har du fått den ifrån?

Hårt och hårt, stadigt. Vet folk jag spelar med som påstår att dom håller relativt hårt i klubban. Men dom slår riktigt långa och fina slag.
Citera
2011-08-28, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JLK72
Har ärligt talat aldrig stört mig på banarbetare! De gör sitt jobb och oftast bra. Däremot stör jag mig på spelare som inte lagar nedslagsmärken. Ha det bra där ute.

Ja fyfan vart man än spelar så är det folk som inte lagar REJÄLA nedslagsmärken, kan ju inte vara så svårt liksom..
Citera
2011-08-30, 20:41
Medlem
En sak till som är märkligt är att jag inte fattat förns nu att det är i närspelet scoren sitter. Ska börja med att nöta närspel som satan nu.
Citera
2011-08-30, 20:57
Medlem
Bigity-Wigitys avatar
Hej! Vart kan jag se vilka golf stipendium de finns? och hur jag kan ansöka om de? Ska börja i andra ring på gymnasiet nu (jo jag är 18) och min lärare säger att man ska ansöka redan nu, för att jag vill och SKA åka till usa och plugga, och golf är något jag verkligen tycker om, snälla, hjälp mig

Mvh
Citera
2011-08-30, 21:55
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
En sak till som är märkligt är att jag inte fattat förns nu att det är i närspelet scoren sitter. Ska börja med att nöta närspel som satan nu.

Närmare bestämt sitter scoren först och främst i puttningen innan det blir närspel och tillslut det långa spelet

Citat:
Ursprungligen postat av Bigity-Wigity
Hej! Vart kan jag se vilka golf stipendium de finns? och hur jag kan ansöka om de? Ska börja i andra ring på gymnasiet nu (jo jag är 18) och min lärare säger att man ska ansöka redan nu, för att jag vill och SKA åka till usa och plugga, och golf är något jag verkligen tycker om, snälla, hjälp mig

Mvh

Svårt att säga en sida eftersom stipendier oftast betalas ut olika från fall till fall så att säga. Det jag undrar är om du vill ha ett fullt stipendie eller om du vill ha så mycket som möjligt? Allt handlar egentligen om hur bra spelare du är och inte ens då är det garanterat att du får i närheten av ett fullt stipendie. Jag har själv träffat en norsk landslagsspelare som var tvungen att tacka nej till sin Collegeplats eftersom han inte fick något fullt stipendie och helt enkelt inte hade råd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in