Flashback bygger pepparkakshus!
2011-08-19, 18:26
Medlem
Wedgies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Skulle vilja ha tips på hur man kan få mer längd i slagen? Slappna av eller ta i mer? Tips tack

Slappna av!
Citera
2011-08-19, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wedgie
Slappna av!

Försöker men när man väl är vid träffögonblicket så spänner man sig allt som oftast och förstör hela slaget..
Citera
2011-08-19, 20:07
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Skulle vilja ha tips på hur man kan få mer längd i slagen? Slappna av eller ta i mer? Tips tack

Börja använda underkroppen!
Citera
2011-08-20, 19:22
Citat:
Försöker men när man väl är vid träffögonblicket så spänner man sig allt som oftast och förstör hela slaget..

Det är viktigt att du har vänsterarmen sträckt när du svingar, så att du inte böjer den när du är på toppen, du tappar mycket längd på det, det blir kraftlöst. Sen gör många felet att när de har klubban på toppen och greppar de till klubban hårdare, dvs inte samma grepptryck som när de startade svingen på uppvägen, tappar också mycket längd där.

För att du ska rotera bra med underkroppen måste du vara smidig, men det är otroligt viktigt att du ligger kvar och har böjda genom hela svingen, annars kommer du känna dig stel och det blir konstigt. Håll klubban mer i fingrarna och inte i själva handen, då får du mjuka och fina handleder och får mer kontroll på klubban, dessutom kommer du kunna stå mer lutad över bollen då.
Citera
2011-08-20, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Det är viktigt att du har vänsterarmen sträckt när du svingar, så att du inte böjer den när du är på toppen, du tappar mycket längd på det, det blir kraftlöst. Sen gör många felet att när de har klubban på toppen och greppar de till klubban hårdare, dvs inte samma grepptryck som när de startade svingen på uppvägen, tappar också mycket längd där.

För att du ska rotera bra med underkroppen måste du vara smidig, men det är otroligt viktigt att du ligger kvar och har böjda genom hela svingen, annars kommer du känna dig stel och det blir konstigt. Håll klubban mer i fingrarna och inte i själva handen, då får du mjuka och fina handleder och får mer kontroll på klubban, dessutom kommer du kunna stå mer lutad över bollen då.

Tack för mycket bra tips! Vänsterarmen har jag stora problem med. Tycker den blir så spänd när jag ska försöka ha den rak och det känns väldigt onaturligt.(men det kanske ska kännas onaturligt?
Citera
2011-08-20, 22:16
Medlem
LaziOnes avatar
Citat:
Tack för mycket bra tips! Vänsterarmen har jag stora problem med. Tycker den blir så spänd när jag ska försöka ha den rak och det känns väldigt onaturligt.(men det kanske ska kännas onaturligt?

Det ska alltid (nästan) kännas onaturligt när man testar nya saker med svingen. Då vet du att du har ändrat på den.
Citera
2011-08-21, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaziOne
Det ska alltid (nästan) kännas onaturligt när man testar nya saker med svingen. Då vet du att du har ändrat på den.

Ja det är väl så, Men ska bli intressant att se först hur långt ja kan komma med golfen utan någon träning på teknik! Än så länge utvecklas jag massor ändå. Lite bollsinne har man tydligen.
Citera
2011-08-21, 23:34
Medlem
bennyzs avatar
Citat:

Prova en Power Hitter Driver från Momentus,en tung sak som får din västerarm
rak garanterat

http://www.momentusgolf.com/products/index.asp?id=1057
Citera
2011-08-22, 11:34
Medlem
Jckssns avatar
Blev så att jag ställde upp i tävlingen igår, min första. 3 klubbor + putter. Lite fundersam vad jag skulle välja så blev det

MW5
J8
50graders wedge

Tänkte först ta J7 då det är klubban jag Brukar slå flest slag med, men eftersom J8an fungerar bättre på 4 av 5 par3 så gick jag på dn istället.

Tyvärr hade det regnat större delen av veckan så banan var ganska vattensjuk, men det var bara bita ihop.
Började riktigt dåligt, toppat utslag vilket satte mig mask bakom två träd som står i fairwaykanten, en bra träff med J8an skulle ha gått över men en lite dålig träff gör att jag träffar trädet klockrent - och bollen fastnar i trädet! Droppa ny boll och köra klart hålet.

Första fyra hålen bjöd på två stycken hål med 8slag så humöret var inte på topp...
Till slut blev det 4 par iaf första nio sen rätt hoppigt sista nio. 82slag netto gav mig en sjundeplats, sämsta resultatet jag någonsin gjort tyvärr.

Däremot rolig tävlingsform, aldrig använt MW5 så mycket på andraslag och den gick riktigt bra, lär användas mer frekvent i framtiden!
Puttningen var riktigt svår pga blöta greener, låg nog 6-7 puttar mer än normalt

Första tävlingen men inte sista!
Citera
2011-08-26, 21:43
Citat:

Det är just det att den blir spänd som du vill åstadkomma, du vill ha kraft i svingen, handlederna böjer du på toppen, du kan inte ge kraft med armarna och i nedsvingen, då får du ingen längd. Problemet som de flesta har är att de inte är tillräckligt smidiga för att fullsvinga med rak arm, så är det för personer som har haft tunga jobb genom livet, så att de blivit stela etc. Det är viktigt att stretcha och vara mjuk, styrketränar man blir det ännu mera viktigt.

Om du inte klarar av att hålla armen sträckt och gå ända till toppen, håll den då sträckt och kör en kortare baksving, tills du känner att du är på gränsen till att översvinga, du kommer ändå vinna mer längd på det än om du översvingar. Översvingar du kan bollen hamna precis vart som helst och hela svingplanet går förlorat dessutom.

Tror du ska träna också på att hålla ryggen rak, lutad över bollen, dvs inte som en hösäck där ryggen är böjd över bollen. Utan ställ upp dig och försök hålla halsen mer rak samtidigt som du känner att du har bra stabilitet i bålen, då hänger armarna friare och du får en bättre position över bollen. Är armarna friare utan att du riskerar att på något sätt toucha överkroppen när du svingar då får du mer hastighet i svingen och mer kontroll.
Citera
2011-08-27, 22:07
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Det är just det att den blir spänd som du vill åstadkomma, du vill ha kraft i svingen, handlederna böjer du på toppen, du kan inte ge kraft med armarna och i nedsvingen, då får du ingen längd. Problemet som de flesta har är att de inte är tillräckligt smidiga för att fullsvinga med rak arm, så är det för personer som har haft tunga jobb genom livet, så att de blivit stela etc. Det är viktigt att stretcha och vara mjuk, styrketränar man blir det ännu mera viktigt.

Om du inte klarar av att hålla armen sträckt och gå ända till toppen, håll den då sträckt och kör en kortare baksving, tills du känner att du är på gränsen till att översvinga, du kommer ändå vinna mer längd på det än om du översvingar. Översvingar du kan bollen hamna precis vart som helst och hela svingplanet går förlorat dessutom.

Tror du ska träna också på att hålla ryggen rak, lutad över bollen, dvs inte som en hösäck där ryggen är böjd över bollen. Utan ställ upp dig och försök hålla halsen mer rak samtidigt som du känner att du har bra stabilitet i bålen, då hänger armarna friare och du får en bättre position över bollen. Är armarna friare utan att du riskerar att på något sätt toucha överkroppen när du svingar då får du mer hastighet i svingen och mer kontroll.

Nog för att jag håller medi det mesta du säger men jag förstår inte vad du menar med det du säger om handlederna. Sättet jag läser det på så tycker du att man borde ha handledssättningen på toppen? Personligen tycker jag det låter som en väldigt speciell sving. Och menar du dessutom att kraften borde komma endast från rotationen i underkropp/ryggparti eller menar du att kraften ska komma ifrån handlederna?
Citera
2011-08-28, 09:06
Medlem
bokat 9:42 idag, men sedu det regnar som attans så det blir avbokning. Trist för det var ett tag sedan vi spelade. kasst golfväder stora delar av sommaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in