2011-08-12, 10:01
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vegetable11
Hur mycket ska jag egentligen rotera höfterna i baksvingen? Ska man försöka hålla tillbaks dem så mycket som möjligt utan helt låsa dem eller ska man vrida höfterna tillsammans med axlarna?

Ju mer du kan hålla tillbaka dem desto bättre samtidigt som du själv säger så ska vi inte låsa dem, vi genererar mycket fart och kraft med hjälp av underkroppen om den jobbar på rätt sätt men att vrida dem tillsammans med axlarna skapar bara problem.
Citera
2011-08-12, 12:21
Medlem
vegetable11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Ju mer du kan hålla tillbaka dem desto bättre samtidigt som du själv säger så ska vi inte låsa dem, vi genererar mycket fart och kraft med hjälp av underkroppen om den jobbar på rätt sätt men att vrida dem tillsammans med axlarna skapar bara problem.

Ok, en till fråga bara. Ska jag fortfarande sträva efter att ha 90 graders vinkel på drivern i toppen av baksvingen eller kommer det inte att gå till en början? Ska järnklubborna också vara 90 grader i toppen eller ska dem vara "kortare"?
Citera
2011-08-12, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wedgie
Drive 380 meter, järn 215 meter eller nåt sånt! Synd att han missade eagleputten bara!

Har försökt leta i videoarkivet på pga.com men hittar inget, bara en intervju

Här ser man andraslaget, men inget mer: http://www.pgatour.com/video/r/highl...our/index.html
Citera
2011-08-12, 14:15
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ok, en till fråga bara. Ska jag fortfarande sträva efter att ha 90 graders vinkel på drivern i toppen av baksvingen eller kommer det inte att gå till en början? Ska järnklubborna också vara 90 grader i toppen eller ska dem vara "kortare"?

Jag förstår inte för fem öre vad du menar...
Citera
2011-08-12, 16:08
Medlem
DanteAlighieris avatar
KinG-Nothing for president!
Citera
2011-08-12, 17:07
Medlem
Jckssns avatar
Fick mig en riktigt härlig golfrunda idag, banan preppad för vårat KM så för att vara här uppe hade greenerna riktigt bra rull, fina fairways och i överlag riktigt bra.
Sen var vädret perfekt, lite svalkande vind (inte så det störde spelet) lagomt varmt och sol.
Hoppade dessutom in i en 3-boll för det inte fanns några andra lediga tider och dom var dels duktiga golfare, men framförallt trevliga!

Första 9 gick riktigt fint, aldrig till skogs och dom ggr jag satte mig i ett lite sämre läge så lyckades jag rädda det hela.

3par
4boogeys
2dubblar
8 över par och 22poäng.

Sista 9 är lite svårare och där brukar jag ha problem med minst 2st streckade hål.

5boogeys
2dubblar
2tripplar

Slog tyvärr bort 1a bollen på hål 14 och hål 18, så det blev onödiga extraslag där. Sen kom första 3-putten på hål 16 (putt med birdiechans)
15 över par och 16 poäng.

95 slag och 38 poäng, inte bästa rundan jag gjort slagmässigt men hcp ner till 22.0 och målet på hcp18 och under 90-slag på hemmabanan närmar sig!
Drivern i bagen hela rundan, MW5 vid dom längre hålen på utslag. Och vilken klubba!
Sällan snett och dom längsta bollarna med rull över 200meter.
Citera
2011-08-12, 17:20
Medlem
Wedgies avatar
Driver-sving från ett par veckor sen.

sving

Ska iväg och slå lite nu, ska försöka filma nu också.
Citera
2011-08-12, 17:30
Medlem
Citat:
KinG-NothinG: Men vad ska jag göra för att förbättra svingen då? Det hjälper inte så mycket när du bara säger vad som är dåligt med den och inte vad jag ska göra för att förbättra den. Och är det axlarna jag vrider upp dåligt eller? Hur ska jag göra för att inte sträcka på vänsterbenet i baksvingen?

EDIT: Angående översving med armar är det någonting jag kämpat med från dag 1 så det är inte något jag gör för mer kraft utan snarare något jag vill få bort. Och slicea är nog någonting som väldigt sällan händer, om jag slår snett så är det hook som gäller.

Du ska spela spela spela och inte hålla på att tänka tekniskt. Du kommer bli bättre om du gör på det viset istället för som dom flesta gör analysera allting till överdrift.
Senast redigerad av mackeeee 2011-08-12 kl. 17:38.
Citera
2011-08-12, 18:56
Medlem
LaziOnes avatar
Har jobbat som banarbetare nu i två veckor och jag stör mig rikitgt jävla ordentligt på att golfare har så jävla lite tålamod. Luftade greenen häromdagen och hade kanske 1 min arbete kvar, då jag ser ett par golfare dyka. De ska alltså spela in. Efter bara tio sekunder börjar dessa vissla och räcka upp handen för att jag ska akta på mig, vilket jag självklart inte gör, då banarbetare har företräde och att jag hade lite kvar att lufta. När jag var färdig med luftningen lät jag golfarna slå. Jag stannade dock kvar och plockade grodblad på greenen. När golfarna kommer fram är det riktigt sura och säger till mig att jag i fortsättningen ska låta folk spela och inte störa... Jag påpekar då att banarbetare har företräde vilket gör att de blir ännu mer sura. De puttar färdigt och går där ifrån. Senare, vid frukost, så får jag höra av greenkeepern att detta par klagade på att jag störde deras spel Jävla idioter....

Brukar ni bli störda på banarbetare om dessa "stör" erat spel, trots att banarbetare har företräde?

Ursäktar att texten är rörig, skriver från mobilen...
Citera
2011-08-12, 19:13
Medlem
Jckssns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaziOne
Har jobbat som banarbetare nu i två veckor och jag stör mig rikitgt jävla ordentligt på att golfare har så jävla lite tålamod. Luftade greenen häromdagen och hade kanske 1 min arbete kvar, då jag ser ett par golfare dyka. De ska alltså spela in. Efter bara tio sekunder börjar dessa vissla och räcka upp handen för att jag ska akta på mig, vilket jag självklart inte gör, då banarbetare har företräde och att jag hade lite kvar att lufta. När jag var färdig med luftningen lät jag golfarna slå. Jag stannade dock kvar och plockade grodblad på greenen. När golfarna kommer fram är det riktigt sura och säger till mig att jag i fortsättningen ska låta folk spela och inte störa... Jag påpekar då att banarbetare har företräde vilket gör att de blir ännu mer sura. De puttar färdigt och går där ifrån. Senare, vid frukost, så får jag höra av greenkeepern att detta par klagade på att jag störde deras spel Jävla idioter....

Brukar ni bli störda på banarbetare om dessa "stör" erat spel, trots att banarbetare har företräde?

Ursäktar att texten är rörig, skriver från mobilen...

Jag personligen störs väldigt sällan, jag går aldrig ut på en runda med tidspress.
Däremot kan jag förstå, som i dagens runda då banan färdigställs för KM att det är fullt upp, men 3 greener på rad så följde banarbetaren efter oss och klippte greenerna, det i sig är ju inget problem. Men han hann ju klart med greenen bakom och kom ifatt oss på två greener och stod bredvid greenen med maskinen igång. Jag personligen blev inte störd av detta men två av dom jag spelade tappade koncentrationen helt.

Nu är det inte så ofta sånt händer, men visst tycker jag man ska visa hänsyn - åt bägge hållen.
Citera
2011-08-12, 19:33
Medlem
LaziOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jckssn
Jag personligen störs väldigt sällan, jag går aldrig ut på en runda med tidspress.
Däremot kan jag förstå, som i dagens runda då banan färdigställs för KM att det är fullt upp, men 3 greener på rad så följde banarbetaren efter oss och klippte greenerna, det i sig är ju inget problem. Men han hann ju klart med greenen bakom och kom ifatt oss på två greener och stod bredvid greenen med maskinen igång. Jag personligen blev inte störd av detta men två av dom jag spelade tappade koncentrationen helt.

Nu är det inte så ofta sånt händer, men visst tycker jag man ska visa hänsyn - åt bägge hållen.

Att stänga av maskinen när någon puttar och sedan sätta på den igen är krångligt och tar även tid om man t.ex. förbereder sig för KM, då det är extra mycket att göra på banan. Men visst, det är vikitigt med hänsyn åt både hållen.
Citera
2011-08-12, 20:28
Medlem
vegetable11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Du ska spela spela spela och inte hålla på att tänka tekniskt. Du kommer bli bättre om du gör på det viset istället för som dom flesta gör analysera allting till överdrift.

Men att analysera sin sving är jävligt nyttigt då och då och det här är första gången på 5 år jag ens sett mig själv svinga. Jag spelade en bra runda idag efter jag övat på lite tips på rangen, speciellt med drivern.

KinG-NothinG: Hahaha, skit i det sista inlägget och tack för hjälpen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in