2011-08-11, 15:01
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Att klubbhuvudet är öppet i förhållande till svingspår när du träffar bollen!
Citera
2011-08-11, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2kgbenfritt
Slicar nått otroligt med driven, vad är största orsaken till detta tror ni?:=

Svingar utifrån och in, du skär alltså bollen och sätter skruv på den.
Citera
2011-08-11, 16:38
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Spelade den extremsnobbiga Ballerud idag, en korthålsbana mitt i fiiiina Bærum. Grejen är att jag gjorde det i jeans och med två klubbor, gapwedge och putter. Resultatet två øver banans, helt ok all things considered.

Ganska kul att vara tvungen att toppa før att klara 150 meter eller att softa før att slå 67. Bra träning helt enkelt.

Du kan ju alltid pressa gappen med en snaphook och försöka få iväg den 120-130 meter.
Citera
2011-08-11, 17:15
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Du kan ju alltid pressa gappen med en snaphook och försöka få iväg den 120-130 meter.

Det måste ju garanterat vara det bästa sättet att slå en gapwedge på
Citera
2011-08-11, 19:20
Medlem
Wedgies avatar
Norén 5 under efter 12, missade precis en birdieputt med en dec.

Kan kontrasteras mot Ishikawa som är +15 efter ronden och Tiger som är +6 efter 17 (började med -3 efter 5...)

Kul! Hoppas han håller, vore skoj med en svensk på leaderboard på söndag (långt kvar dock)

edit: Tiger slutar +7
Senast redigerad av Wedgie 2011-08-11 kl. 19:25.
Citera
2011-08-11, 22:17
Medlem
Cheiross avatar
Wohoo! gick för första gången någonsin ett under banans par idag (71 slag alltså)
Låg på par efter 17 och var tvungen att göra birdie på 18: jodå, satte upp en gapwedge till 2 meter från flagg och knackade i putten

Nu ska man bara göra samma sak på tävling, hehe...
Citera
2011-08-11, 22:27
Medlem
vegetable11s avatar
http://www.youtube.com/watch?v=Kef1IlzZWW8

Något jag borde ändra på? Jag ser själv att jag står lite för nära bollen så det blir lite utifrån och in på framsvingen. Sen borde jag kanske ha en mer kompakt sving och inte låta armarna komma så långt ifrån kroppen?
Citera
2011-08-11, 23:12
Medlem
DanteAlighieris avatar
Ser helt okej ut, svårt att säga mer om man inte har dig framför sig, live.

Bra spelat, du som gick -1.
Citera
2011-08-12, 09:12
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vegetable11
http://www.youtube.com/watch?v=Kef1IlzZWW8

Något jag borde ändra på? Jag ser själv att jag står lite för nära bollen så det blir lite utifrån och in på framsvingen. Sen borde jag kanske ha en mer kompakt sving och inte låta armarna komma så långt ifrån kroppen?

Om vi ska vara stenhårda: (Från det man kan utgöra från videon och utan att veta hur bollarna går)
1. Din rörlighet är usel, baksvingen ser ut ungefär som min farfar svingar, du förlorar MASSVIS med kraft när du rätar ut vänster ben i baksving.
2. Möjlig översving (med armar) när du slår med drivern, misstänker att du gör det för att få mer kraft.
3. Ser ut som att du är påväg att skaffa en alldeles för stark vänsterhand, kanske kompensation för en slice?

Annars skulle jag säga att du har en helt okej uppställning när du slår driver men att klubban hamnar lite för nära när du står och slår korta järn. Jag tror att du inte ska tänka på hur du har klubban i förhållande till kroppen då det troligen bara kommer att leda till en ännu värre armsving.

Edit: Kan även berätta att jag var på "närspels-clinic" med Gabrielle Gertstedt häromveckan och jag måste säga att det var något av det mest intressanta jag varit med om på hur länge som helst. Diskutera teorier och tillvägagångssätt med någon som varit i golfvärlden som både instruktör och spelare under en så lång tid gav så otroligt mycket.
Senast redigerad av KinG-NothinG 2011-08-12 kl. 09:20.
Citera
2011-08-12, 09:34
Medlem
vegetable11s avatar
KinG-NothinG: Men vad ska jag göra för att förbättra svingen då? Det hjälper inte så mycket när du bara säger vad som är dåligt med den och inte vad jag ska göra för att förbättra den. Och är det axlarna jag vrider upp dåligt eller? Hur ska jag göra för att inte sträcka på vänsterbenet i baksvingen?

EDIT: Angående översving med armar är det någonting jag kämpat med från dag 1 så det är inte något jag gör för mer kraft utan snarare något jag vill få bort. Och slicea är nog någonting som väldigt sällan händer, om jag slår snett så är det hook som gäller.
Senast redigerad av vegetable11 2011-08-12 kl. 09:38.
Citera
2011-08-12, 09:51
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vegetable11
KinG-NothinG: Men vad ska jag göra för att förbättra svingen då? Det hjälper inte så mycket när du bara säger vad som är dåligt med den och inte vad jag ska göra för att förbättra den. Och är det axlarna jag vrider upp dåligt eller? Hur ska jag göra för att inte sträcka på vänsterbenet i baksvingen?

EDIT: Angående översving med armar är det någonting jag kämpat med från dag 1 så det är inte något jag gör för mer kraft utan snarare något jag vill få bort. Och slicea är nog någonting som väldigt sällan händer, om jag slår snett så är det hook som gäller.

Det är svårt att ge dig tips utan att se hur det går för dig. Men jag tror att det hela med armöversving och dålig rotation hänger ihop med dålig rörlighet. Mitt tips skulle vara att köra ett par svingpass där du låser fast underkroppen helt mao inte rör den alls när du svingar bak. Varpå du kan utveckla det och se till att du verkligen roterar bak och får vikten på vänsterbenet utan att du rätar ut benet.

Och ja, det är axlar som det ser ut som inte kan komma riktigt lika långt som du vill. Egentligen handlar det väl mer om seperationen mellan över och underkropp som gör att underkroppen så gärna följer med. Får du kontroll på underkroppen kommer du garanterat tycka att du svingar mycket kortare men du kommer få en sving som är lättare att kontrollera och som efter lite träning borde kunna förlängas lite grann.
Citera
2011-08-12, 09:56
Medlem
vegetable11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Det är svårt att ge dig tips utan att se hur det går för dig. Men jag tror att det hela med armöversving och dålig rotation hänger ihop med dålig rörlighet. Mitt tips skulle vara att köra ett par svingpass där du låser fast underkroppen helt mao inte rör den alls när du svingar bak. Varpå du kan utveckla det och se till att du verkligen roterar bak och får vikten på vänsterbenet utan att du rätar ut benet.

Och ja, det är axlar som det ser ut som inte kan komma riktigt lika långt som du vill. Egentligen handlar det väl mer om seperationen mellan över och underkropp som gör att underkroppen så gärna följer med. Får du kontroll på underkroppen kommer du garanterat tycka att du svingar mycket kortare men du kommer få en sving som är lättare att kontrollera och som efter lite träning borde kunna förlängas lite grann.

Hur mycket ska jag egentligen rotera höfterna i baksvingen? Ska man försöka hålla tillbaks dem så mycket som möjligt utan helt låsa dem eller ska man vrida höfterna tillsammans med axlarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in