Citat:
Ursprungligen postat av Whatevah
Jag funderar på att återuppta mitt golfspelande efter 11-12 års uppehåll förutom någon Pay and play runda med kompisar sen dess. Var ute och körde pay and play på en klubb jag funderar på att gå med i för några veckor sen och det gick hyfsat. Spelade nästan jämt med det handicap jag hade när jag slutade (29). Det stora problemet var dock att jag inte kunde och fortfarande inte kan hantera en driver på rätt sätt (att lägga sig på fairway så långt från tee som möjligt). Därför spelade jag efter 4-5 hål enbart järn 5 från tee då det gav ett stabilt spel och 100% fairway träffar. Då den bana jag spelade var ganska kort nådde jag i princip alla par 4 på två slag ändå. Problemet blir dock på längre par 4 och par 5 då bristen på längd blir uppenbar vilket gör dessa hål tråkiga och enformiga 3xj5 1xchip 2xputtar om det går bra. Dessutom kommer det bli ett problem när jag måste börja göra par/bogey att vara så handikappad från tee.
Nu är dock mina klubbor från senare delen av 90-talet, hur mycket har hänt i utvecklingen av klubbor sen dess? Bör jag satsa på någon ny klubba som kan lyfta mitt spel tillräckligt mycket att det är värt en investering (gör det roligare att spela i form av rakare/längre/enklare slag)? Är för tillfället student och kan inte göra någon större investering just nu i material.
Känner igen mig i det där med drivern. Har självt inte haft någon driver för än igår då jag köpte en ny för min förra var sönder. Jag slog väldigt långt men snett när jag var yngre vilket gav mig många streck på scorekortet. Mina första ronder detta året med bara järn har gått riktigt bra... Tror inte det hade gått så bra om jag haft en driver i bägen. dock så saknar man lite längd på par 5-hålen. Min förra driver var en great big bertha och den gillade jag skarpt

min nya driver är en callaway diablo edge driver. Skillnaden som jag märker med dessa två som ungefär har 15 års skillnad är att jag faktisk slog längre med den gamla. Känns som de nya klubborna verkligen är byggda för dem som inte slår så långt... Jag kan svinga löst och lugnt och ändå går den lika långt som om jag trycker på. Eller rättare sagt jag kan svinga hårt och snabbt och försöka slå långt men det hjälper verkligen ingenting med denna nya drivern då den ändå inte går längre om jag gör det. Nu ska man ju inte ta i utan svinga lugnt och fint

Men saknar ändå gamla berthan.... Känns som de fördelar man hade när man var yngre med att vara stor och stark reducerats med de nya driversen....