2011-03-24, 01:08
Medlem
SteakSauces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Haha, what? 80 poäng är ju -2 brutto. Låter osannolikt, men stämmer det är det ju bara att köra på. Annars känner du det bäst själv. Träna mycket och se hur spelet utvecklar sig. Det är att gå från 4-5 i hcp till scratch som kan vara riktigt jobbigt.

Hm räknar från mitt 36 handikapp där jag har 2 slag på varje hål, alltså gör jag bogey på alla hålen har jag 54 och jag hade 2 birdies, 1 eagle, 6 par, 1 dubbel bogey och 8 bogeys senaste rundan, inte den bästa jag gjort dock, har planerat en ordentlig golf-sommar, får se hur mycket jag sänker mig osv.. min pappa som har spelat golf 13-14 år sa att efter 2012's sommar är jag nere på scratch (men det är ju min pappa haha vem vet hur det ligger till egentligen )

det känns som min enda fördel är att slå långt (2 slag in till green på par 5 och nästan alltid en pitch in på par 4or)
Citera
2011-03-24, 02:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SteakSauce
Hm räknar från mitt 36 handikapp där jag har 2 slag på varje hål, alltså gör jag bogey på alla hålen har jag 54 och jag hade 2 birdies, 1 eagle, 6 par, 1 dubbel bogey och 8 bogeys senaste rundan, inte den bästa jag gjort dock, har planerat en ordentlig golf-sommar, får se hur mycket jag sänker mig osv.. min pappa som har spelat golf 13-14 år sa att efter 2012's sommar är jag nere på scratch (men det är ju min pappa haha vem vet hur det ligger till egentligen )

det känns som min enda fördel är att slå långt (2 slag in till green på par 5 och nästan alltid en pitch in på par 4or)

Låter som en bra runda. Men.... Det är inte svårt att ha några bra rundor per säsong som sänker ditt hcp. Det är svårt att spela stabilt. Att kunna spela på sitt hcp och därefter sänka sig successivt.

Frågan är bara vad du vill att vi ska svara? Eller kände du bara för att posta detta? ...

EDIT: Sorry SteakSauce! Mitt fel, läste inte förgående sida
Senast redigerad av FranklinMarshal 2011-03-24 kl. 02:23.
Citera
2011-03-24, 10:56
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Bör jag satsa på en golfkarriär?

Spelade sporadiskt mellan 8-12 års ålder, är nu 18. (kan tilläggas att jag har 36 i handikapp nu) sänkte mig till runt 20 in-officiellt (minns inte) när jag var 12 år och utan grönt kort)

Ok.. för 2 veckor sedan så gick jag ut med fadern och spelade lite golf, spelade då på vintergreener, slog i genomsnitt 230-250 meter med drivern, kom upp i långa längder med alla järnklubborna också, bra inspel, puttar, riktning på bollarna osv, i i alla fall så bestämde jag mig för att hänga med fler gånger, och bestämde också mig för att börja räkna poäng, har fått mellan 60-80 poäng på mitt 36 handikapp under rundorna, fixat en 78 runda på 72 pars bana och haft jävligt kul, ju mer jag har spelat desto bättre har det gått, slår nu upp till 270 meter (med ok riktning på drivern) upp till 220 med de lägsta järnklubborna) osv..

det jag undrar är nu om jag bör/kan satsa på bli "proffs"?

Vad är din definition på att bli "proffs"..?
Vill du kunna leva på golfen?

För att kunna ta det steget krävs enormt mycket.
Du ska ha rätt folk omkring dig, träningsmöjligheter, sponsorer och faan vet allt!

Börja med att kontakta valfri klubb, gå med i deras elit-lag och bli en i gänget.
Sen finns det Svenska Minitouren, sen ska det kvalas in på SAS Masters Tour...konkurrens blir enormt stor!

Det går säkert bra att skjuta Par eller bättre för dig som lirar på din hemmabana med polare och farsan, men kommer du upp till dom "stora grabbarna" då krävs det att du har kött på benen, bra psyke...och som sagt; rätt folk omkring dig.
Citera
2011-03-24, 11:08
Medlem
Dr_Dollars avatar
Masters 2011

Snart är det då dags för Masters på den klassiska banan som ingen av oss nånsin kommer att spela.
Inga reklamskyltar och tjafs, biljetter som går i arv och en folkfest helt enkelt.

Vem vinner då?

Lee Bestwood
Lee som kom som ensam tvåa 2010 och har spelet, psyket och det mesta som krävs för att kunna bära den Gröna kavajen på söndags eftermiddagen.

Phil "Lefty" Mickelson
Fjolårsvinnaren som kan göra det mesta med en klubba och boll.
Han har dessutom den tanken som jag vill ha; "Alla slag går att göra, finns det en lucka - go for it"

Tiger Woods
Hans facit talar sitt tydliga språk;
Sedan senaste segern 2004 har Tiger placeringarna; 3-2-2-6-4 och det hänger fyra gröna kavajer hemma hos killen!

Martin Kaymer
Top 10 i både US Open och British Open...den här tysken kan lira golf.

SVT och SVT 24 ska sända med början Onsdag 6/4
Schemat;

Onsdag 6/4 22:45 - 23:15 Golfmagasin
Torsdag 7/4 21:00 - 01:30 Direktsändning
Fredag 8/4 21:45 - 01:30 Direktsändning
Lördag 9/4 21:30 - 01:00 Direktsändning
Söndag 10/4 21:00 - 01:00 Direktsändning

Kommentator: Jonas Karlsson
Citera
2011-03-24, 13:41
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:

Tror du att du kan snitta på -3 på hemmabanan kan det definitivt vara en idé att försöka. Men som sagt, det är inte speciellt svårt som bandy-, hockey- eller innebandy-spelare att gå ner till 2-3-4 i hcp för att sedan köra fast där.
Citera
2011-03-24, 13:43
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Masters 2011

Snart är det då dags för Masters på den klassiska banan som ingen av oss nånsin kommer att spela.
Inga reklamskyltar och tjafs, biljetter som går i arv och en folkfest helt enkelt.

Vem vinner då?

Lee Bestwood
Lee som kom som ensam tvåa 2010 och har spelet, psyket och det mesta som krävs för att kunna bära den Gröna kavajen på söndags eftermiddagen.

Phil "Lefty" Mickelson
Fjolårsvinnaren som kan göra det mesta med en klubba och boll.
Han har dessutom den tanken som jag vill ha; "Alla slag går att göra, finns det en lucka - go for it"

Tiger Woods
Hans facit talar sitt tydliga språk;
Sedan senaste segern 2004 har Tiger placeringarna; 3-2-2-6-4 och det hänger fyra gröna kavajer hemma hos killen!

Martin Kaymer
Top 10 i både US Open och British Open...den här tysken kan lira golf.

SVT och SVT 24 ska sända med början Onsdag 6/4
Schemat;

Onsdag 6/4 22:45 - 23:15 Golfmagasin
Torsdag 7/4 21:00 - 01:30 Direktsändning
Fredag 8/4 21:45 - 01:30 Direktsändning
Lördag 9/4 21:30 - 01:00 Direktsändning
Söndag 10/4 21:00 - 01:00 Direktsändning

Kommentator: Jonas Karlsson

Fasen vad fint med lite golf på tv. Senast var finaldagen på Scandinavian Masters i somras (som nu heter något annat jag inte kommer på för tillfället). Eftersom Mickelson är min favoritgolfare kommer jag nog hålla på honom, men det finns många goda kandidater.
Citera
2011-03-24, 15:29
Medlem
SteakSauces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Vad är din definition på att bli "proffs"..?
Vill du kunna leva på golfen?

För att kunna ta det steget krävs enormt mycket.
Du ska ha rätt folk omkring dig, träningsmöjligheter, sponsorer och faan vet allt!

Börja med att kontakta valfri klubb, gå med i deras elit-lag och bli en i gänget.
Sen finns det Svenska Minitouren, sen ska det kvalas in på SAS Masters Tour...konkurrens blir enormt stor!

Det går säkert bra att skjuta Par eller bättre för dig som lirar på din hemmabana med polare och farsan, men kommer du upp till dom "stora grabbarna" då krävs det att du har kött på benen, bra psyke...och som sagt; rätt folk omkring dig.

Ja exakt.. leva på golfen är då målet.
Är medlem i en klubb, och har under de senaste veckorna spelat på 3 olika banor alla med resultaten som nämndes innan, jag förstår som du säger att det kommer bli jävligt tufft när det är "med dem stora grabbarna" målet just nu är att vinna eller placera sig bra i klubbens KM i augusti.

Är skeptisk till att jag kommer bli något, men skadar inte att prova
Citera
2011-03-24, 15:32
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ja exakt.. leva på golfen är då målet.
Är medlem i en klubb, och har under de senaste veckorna spelat på 3 olika banor alla med resultaten som nämndes innan, jag förstår som du säger att det kommer bli jävligt tufft när det är "med dem stora grabbarna" målet just nu är att vinna eller placera sig bra i klubbens KM i augusti.

Är skeptisk till att jag kommer bli något, men skadar inte att prova

Börja styrketräna och springa redan nu. Styrketräna 2-3 gånger i veckan, det behöver inte vara några gedigna pass, men 40-50 minuter där du arbetar mycket med bål och benstyrka. Spring 1-2 gånger i veckan så du håller uppe konditionen.

Sen när du kan sticka ut och träna på banan träna främst närspel i början. Nöta, nöta, nöta, nöta, nöta och nöta puttning är det som gäller.
Citera
2011-03-24, 15:36
Medlem
SteakSauces avatar
Citat:
Tror du att du kan snitta på -3 på hemmabanan kan det definitivt vara en idé att försöka. Men som sagt, det är inte speciellt svårt som bandy-, hockey- eller innebandy-spelare att gå ner till 2-3-4 i hcp för att sedan köra fast där.

gick nyss 9 av de 18 hålen på hemmabanan och fick +3 (utan att räkna med handikappet) så det är ju en bit kvar till att snitta -3

Spelar hockey i j18, j20 och a-lag (div. 3) också haha! kanske därför det gått snabbt.. och att fastna (kanske stanna) på runt 2-3-4 är något jag räknar med..
Citera
2011-03-24, 15:41
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
gick nyss 9 av de 18 hålen på hemmabanan och fick +3 (utan att räkna med handikappet) så det är ju en bit kvar till att snitta -3

Spelar hockey i j18, j20 och a-lag (div. 3) också haha! kanske därför det gått snabbt.. och att fastna (kanske stanna) på runt 2-3-4 är något jag räknar med..

Bara att träna så kommer du förhoppningsvis snart ner dit. Du ska sikta på Nordea Tour-kvalet i höst.
Citera
2011-03-24, 15:43
Medlem
SteakSauces avatar
Citat:
Börja styrketräna och springa redan nu. Styrketräna 2-3 gånger i veckan, det behöver inte vara några gedigna pass, men 40-50 minuter där du arbetar mycket med bål och benstyrka. Spring 1-2 gånger i veckan så du håller uppe konditionen.

Sen när du kan sticka ut och träna på banan träna främst närspel i början. Nöta, nöta, nöta, nöta, nöta och nöta puttning är det som gäller.

jag tränar nu 1 ispass på måndag, 2 ispass på tisdag, 1 gympass + cykling (springer i bättre väder) på onsdag, 2 ispass på torsdag och 1 ispass + frivillig fys efter på fredagen. alt. match på söndag (inte nu dock serien är slut).

Börjar redan nu förstå att närspel är otroligt viktigt, och ska ta ditt råd och nöta chippar, blandar just nu riktigt fina chippar med för långa eller för korta skit chippar. bollträffen är nog rätt så bra då jag nästan sorterat ut skit-träffar och dyl, det är riktning och längd som skall övas.
Citera
2011-03-24, 15:46
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
jag tränar nu 1 ispass på måndag, 2 ispass på tisdag, 1 gympass + cykling (springer i bättre väder) på onsdag, 2 ispass på torsdag och 1 ispass + frivillig fys efter på fredagen. alt. match på söndag (inte nu dock serien är slut).

Börjar redan nu förstå att närspel är otroligt viktigt, och ska ta ditt råd och nöta chippar, blandar just nu riktigt fina chippar med för långa eller för korta skit chippar. bollträffen är nog rätt så bra då jag nästan sorterat ut skit-träffar och dyl, det är riktning och längd som skall övas.

Låter som din fysik är bra redan nu. Om du inte är den där tjocka backen som spelar var femte byte?

Det bästa är nog om du gör upp ett träningsschema. Måndag - 2 timmar puttning, 30 min rangen. Tisdag - 1 timma bunkerslag, 1 timma pitchar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in