2010-07-31, 01:19
Medlem
Ace Venturas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mclarengbg
Driver: Ca 220-230 m
J7: Ca 140 m
Ungefär samma här.

Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Ska skryta med att jag igår gjorde min livs första eagle på en par fyra, spoon från tee, hjärnåtta på cirka 140 meter och landning en och en halv meter före pinnen. Blind green så vart lite förvånad när man kom fram och hittade sin boll i hål, absolut bästa var att det var första hålet
Grattis!! Måste vara en grymt skön känsla. Har haft en del (oftast långa) eagle-puttar själv men aldrig satt någon. Fast du.... "hjärnåtta"? Nickade du fram bollen då eller?

Nej, själv var jag däremot lite halvnöjd med att öppna rundan på Bro Hof idag med en birde på 1:an (långt jävla par 5) I FULL STORM!! Helskotta vad det blåste!! Lyckades göra en birdes till på 16:e (par 3) där jag använde full spoon för att nå fram till green i rak motvind. Hålet är bara c:a 165 meter men en av mina polare använde t.o.m. drivern för att nå fram i vinden! Ha ha! Riktigt kul faktiskt.... Fast resten av rundan glömmer vi, här och nu. Vissa hål var helt galna i blåsten. Det krävdes t.ex. 3 riktigt bra träslag för att ens vara i närheten av green på 8:an, som ändå är ett ganska kort par 4. Det var som en jävla vindtunnel (motvind) mellan träden där, helt sjukt. Jag är heller inte så bra så att jag kan välja att slå en lägre bollbana med flit utan det blir vad det blir när jag nyper till bollen.

Någon annan som var ute och lirade i blåsten idag? Även om det är lite Lotto/Tombola med klubbval och sikte så är det ganska kul ändå. Bara det inte blir för ofta...
Citera
2010-07-31, 01:43
Medlem
Gottihs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ace Ventura
Någon annan som var ute och lirade i blåsten idag? Även om det är lite Lotto/Tombola med klubbval och sikte så är det ganska kul ändå. Bara det inte blir för ofta...
Var ute på rangen och provade på golf för första gången, med stormen i ryggen, så det var en jävla medvind. Tog mig fram mot 220m med en järn 6a bl.a. Vet inte riktigt hur långt man ska slå annars men det kändes lite längre än vanligt för en järn 6a.
Citera
2010-07-31, 03:05
Medlem
Jag funderar på att ta grönt kort, är det speciellt svårt? Jag har spelat lite pay and play med farsan genom åren med inte mer än 1-2 ggr/år och någon gång på rangen.

Sist jag spelade gick det ok för mig även om det var första gången i år som jag spelade.
Hålen var mellan 120-240m och par är 27 och jag slutade någonstans mellan 35 och 40 minns inte exakt, mitt fokus försvann lite mot slutet och närspelet var inget att skryta med, tre puttade mer än 1 gång...

Tror ni att jag har någon chans att plocka ett grönt kort innan säsongen är slut?
Citera
2010-07-31, 07:51
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klotterplank
Jag funderar på att ta grönt kort, är det speciellt svårt? Jag har spelat lite pay and play med farsan genom åren med inte mer än 1-2 ggr/år och någon gång på rangen.

Sist jag spelade gick det ok för mig även om det var första gången i år som jag spelade.
Hålen var mellan 120-240m och par är 27 och jag slutade någonstans mellan 35 och 40 minns inte exakt, mitt fokus försvann lite mot slutet och närspelet var inget att skryta med, tre puttade mer än 1 gång...

Tror ni att jag har någon chans att plocka ett grönt kort innan säsongen är slut?

Klart du har!
Bara att gå till närmsta klubb och prata med den söta tjejen i receptionen så kirrar hon en tid till dig.
Och det där med att "tappa fokus på slutet" är ett vanligt fenomen bland rookies, oftast glöms det bort att dricka ordentligt, äta rätt och ha bra kondition

Men jag ger dig ett varningens ord; När du väl börjat kommer du att känna vilket kick det ger, du kommer nästan bli lite av en pundare...du bara "måste ha det"
Hoppas du har en förstående tjej
Citera
2010-07-31, 23:47
Medlem
Gottihs avatar
Fråga: Är det vanligt att högerhänta spelare som slår med högerklubbor, puttar med vänsterklubbor?

Jag är högerhänt och slår driver/järn med högerklubbor, och det funkar bra, inga konstigheter. Men när det kommer till putter så slår innebandy instikterna in och jag känner mig mycket bekvämare med en vänsterputter. Är detta vanligt? Ska jag tvinga på mig själv en högerputter eller bara köra med vad som är bekvämast?
Citera
2010-07-31, 23:55
Medlem
Bestebrors avatar
Kör det som går bäst annat vore dumheter.. Är inte helt vanligt men finns en och annan så du är inte ensam med det upplägget.
Citera
2010-08-01, 00:00
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gottih
Fråga: Är det vanligt att högerhänta spelare som slår med högerklubbor, puttar med vänsterklubbor?

Jag är högerhänt och slår driver/järn med högerklubbor, och det funkar bra, inga konstigheter. Men när det kommer till putter så slår innebandy instikterna in och jag känner mig mycket bekvämare med en vänsterputter. Är detta vanligt? Ska jag tvinga på mig själv en högerputter eller bara köra med vad som är bekvämast?

Bestebror sa det best.
Citat:
Kör det som går bäst annat vore dumheter

Åk ut till din närmsta golfklubb och testa ut ett par putters både höger, och vänster...sen tar du den som känns bäst för dig.
Citera
2010-08-01, 14:48
Medlem
Ska ut på min första 18-hålsrunda idag (om det går som planerat). Saknar en driver dock, måste inhandlas nästa gång det är REA på Dormy's eller liknande.
Citera
2010-08-01, 16:24
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gottih

Ta det som är bekvämast för dig eller det som fungerar bäst för dig. Finns verkligen inget rätt eller fel när det kommer till puttningen, puttar du bra så gör du oavsett hur du gör det. Vet många spelare som spelar på höger och puttar på vänster och det funkar bra för dem.
Citera
2010-08-01, 16:49
Medlem
Gottihs avatar
Ok, tack för svaren. Får prova mig fram helt enkelt.

Nästa fråga: Hybrids. Har hört en hybrid gör att man inte har något behov av järn 2,3,4. Stämmer detta? Spelar ni mycket med hybrid?
Citera
2010-08-01, 18:15
Medlem
Jag och 3 kompisar ska ut på lite golflir nu i veckan (om jag får ledigt).
Vi tänkte köra på 3 olika banor.
Vi har hcp mellan 16-24 så vi har en totalhcp under 100.
Vi åker från Sthlm och har tänkt hålla oss på den nedre delen av Sverige. Vi vill iaf spela på grönhögen då jag spelade där förra året och det var en väldigt rolig bana i mitt tycke.

Jag är ute efter tips på 2 andra banor i södra/södöst/sydvästra Sverige. Vi är alla seniorer men 2 utav oss är studenter så vi vill gärna ha greenfees under 500kr/per.

Skulle vara kul om vi säger första banan var tex grönhögen på öland, nästa bana runt malmö/halmstad och den 3e mot göteborg/borås/jönköping eller liknande så man får en någorlunda vettig bilrutt att åka.

Så lite banrekommendationer vore tacksamt. Spelar hellre på banor med mycket skog/vatten än banor som ser ut som åkrar för dom blir rätt enformiga efter 9 hål imo.
Citera
2010-08-01, 19:46
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baconaboo
Jag och 3 kompisar ska ut på lite golflir nu i veckan (om jag får ledigt).
Vi tänkte köra på 3 olika banor.
Vi har hcp mellan 16-24 så vi har en totalhcp under 100.
Vi åker från Sthlm och har tänkt hålla oss på den nedre delen av Sverige. Vi vill iaf spela på grönhögen då jag spelade där förra året och det var en väldigt rolig bana i mitt tycke.

Jag är ute efter tips på 2 andra banor i södra/södöst/sydvästra Sverige. Vi är alla seniorer men 2 utav oss är studenter så vi vill gärna ha greenfees under 500kr/per.

Skulle vara kul om vi säger första banan var tex grönhögen på öland, nästa bana runt malmö/halmstad och den 3e mot göteborg/borås/jönköping eller liknande så man får en någorlunda vettig bilrutt att åka.

Så lite banrekommendationer vore tacksamt. Spelar hellre på banor med mycket skog/vatten än banor som ser ut som åkrar för dom blir rätt enformiga efter 9 hål imo.

Halmstads norra ska vara en av våra bästa banor..har jag hört och läst iaf.
Här är lite info saxat från Golf Digest;

Citat:
"1920- och 30-talen var goda tider inom världsgolfen. En psykologisk barriär var bruten. Det var möjligt, ibland till och med bättre, att bygga banor på sandjordarna en bit från havet. I skogar och parker, bland ekar, tallar och åar, fick spelet en ny dimension. Banorna i Surrey - Wentworth och Sunningdale - är ett bra exempel - och vårt eget Halmstad står sig i jämförelsen. Det är nära till sandstranden i Tylösand men med golfbagen på ryggen vandrar vi in i tallskogen med ett ständigt leende. Vi är i vårt eget rum, varje spelat hål blir till ett minne. Rafael Sundblom skapade 1938 något som än idag är unikt, inte bara i Sverige. 2005 var ett år då greenernas kvalitet motsvarade de förväntningar vi har på en Sverigeetta, delvis beroende på att ett treårigt greenprogram nu är genomfört. Halmstads norra bana är en utmaning även för världseliten. Bevis i Solheim Cup år 2007"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in