2011-06-03, 13:18
Medlem
GallowsPoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shieet
Hej,

När man pratar om demoklubbor, vad menar man då? på vilket sätt skiljer sig dessa klubbor från vanliga?

Demoklubbor är de klubborna som affärerna har som "prova-på" klubbor. Det är dem man använder om man som köpare vill testa någon specifik klubbmodell innan man köper dem. Samma sak hos bilhandlare, där dem har demobilar man får provköra...så att inte alla deras bilar av en specifik sort får en massa onödiga mil.
Citera
2011-06-03, 13:22
Medlem
Har funderat på att börja spela golf, dels för att komma ut och röra på sig och dels för att knyta arbetskontakter.

Det jag undrar över är hur man räknar för att se hur många slag man har på varje hål och hur man räknar för att se hur många poäng man kan få på varje hål, någon som kan hjälpa mig där?
Citera
2011-06-03, 15:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Har funderat på att börja spela golf, dels för att komma ut och röra på sig och dels för att knyta arbetskontakter.

Det jag undrar över är hur man räknar för att se hur många slag man har på varje hål och hur man räknar för att se hur många poäng man kan få på varje hål, någon som kan hjälpa mig där?

Har inte orkat läsa igenom om allt Svartpixlad skrivit stämmer, men credd ska grabben ha!

Citat:
Ursprungligen postat av Svartpixlad
Det är en djungel att förklara så här på distans utan att du kan ställa motfrågor i realtid. Ni borde ha fått något studiematerial som är gjort av Golfförundet och som förklarar detta på ett enkelt sätt?

Jag satt själv och försökte skriva ihop något men det blir så långt och tar sådan tid att det är enklare om du först läser grunderna och sedan ställer frågor.

Kortfattat så bygger det dock på att få två poäng eller mer per hål och i början måste man gå minst 9 hål d.v.s. få 2p x 9 hål = 18 poäng. När man sänkt sig till en viss nivå måste man gå 18 hål för att få räkna säkningar och då gäller 2p x 18hål = 36 poäng. Alltså, 36 poäng innebör att du gått på din handicap så för säkning krävs 37 eller fler poäng.

Par är det idealresultatet på ett hål och det utgår ifrån de som inte har några extraslag alls d.v.s. noll i spelhandicap.

Har man 36 i spelhandicap innebär det alltså 36 extraslag som fördelas ut på de olika hålen i det här fallet 2 extraslag per hål (36 slag/18hål = 2slag per hål). Det är egentligen någonting som heter Index/Svårighetsgrad som styr på vilka hål man får extraslag men för en med 36 slag blir det 2 slag per hå. En med 18 i spelhandicap hade alltså fått hälften d.v.s. ett extraslag per hål.

Poängberäkningen i poängbogey som spelformen vid sänkning heter är följande:

2 eller fler slag mer än ditt par ger 0 poäng
1 slag mer än ditt par ger 1 poäng
0 slag mer än ditt par ger 2 poäng
1 slag mindre än ditt par ger 3 poäng
2 slag mindre än ditt par ger 4 poäng
3 slag mindre än ditt par ger 5 poäng

Ditt eget par är hålets par + dina extraslag, tar vi exemplet med en person som har 36 extraslag d.v.s. två per hål ger det följande.

Par3 + 2 extraslag = 5 slag ger två poäng
Par4 + 2 extraslag = 6 slag ger två poäng
Par5 + 2 extraslag = 7 slag ger två poäng

Personen med 36 extraslag får alltså två poäng på Par3-hålet om han får i bollen på fem slag. Fyra slag hade gett tre poäng.

Gälller alltså att skrapa ihop 37 eller fler poäng för sänkning och hur mycket man sedan sänker sig ser man i en tabell.
Citera
2011-06-03, 18:07
Medlem
Hej,

Jag ska spela en flaggtävling på måndag. Själv tycker jag att det är en rolig spelform och det är alltid spännande när man kommer framåt hål 14-15 att se vilka de första flaggorna tillhör. Vilka fler ska spela tävling på måndag och vad tycker ni om s.k. flaggtävlingar?

Mitt första inlägg
Citera
2011-06-03, 18:24
Medlem
R.B.Scotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSoft
Hej,

Jag ska spela en flaggtävling på måndag. Själv tycker jag att det är en rolig spelform och det är alltid spännande när man kommer framåt hål 14-15 att se vilka de första flaggorna tillhör. Vilka fler ska spela tävling på måndag och vad tycker ni om s.k. flaggtävlingar?

Mitt första inlägg

Välkommen till FB.

Flaggtävling är en helt ok tävlingsform men det verkar inte förekomma så ofta i tävlingskalendern. Det kanske inte är så populärt ?
Lirade en sådan för måååånga år sedan och skulle vara kul att göra igen. För övrigt blir det tävling imorgon och en sällskapsrunda på söndag.
Citera
2011-06-04, 10:50
Medlem
mraskers avatar
Funderar på att investera i en avståndskikare.
- Någon som har erfarenhet? Är det värt att köpa?
- Får man använda den på tävling?
Citera
2011-06-04, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrasker
Funderar på att investera i en avståndskikare.
- Någon som har erfarenhet? Är det värt att köpa?
- Får man använda den på tävling?
Har använt en laserkikare sedan förra säsongen och jag är övertygad om att det är min bästa golfinvestering någonsin. Är kanon att alltid få exakt mått till flaggan och hinder. Kan dock vara svårt att träffa flaggan från lite längre avstånd (>170m) och självklart när man inte har fri sikt till flaggan eller hinder.
Från och med i år får man använda avståndsmätare på tävling såvida klubben inte har en lokal regel som förbjuder det.
Citera
2011-06-04, 21:10
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSoft
Har använt en laserkikare sedan förra säsongen och jag är övertygad om att det är min bästa golfinvestering någonsin. Är kanon att alltid få exakt mått till flaggan och hinder. Kan dock vara svårt att träffa flaggan från lite längre avstånd (>170m) och självklart när man inte har fri sikt till flaggan eller hinder.
Från och med i år får man använda avståndsmätare på tävling såvida klubben inte har en lokal regel som förbjuder det.

Kan inte annat än att hålla med, även om jag är en idiot som spenderade alldeles för mycket på min Bushnell. Det krävs en del träning för att lära sig träffa flaggan men efter lite vana så träffar man mål ganska fort och sparar jävligt mycket tid.

Som MrSoft säger får du använda det på alla tävlingar FÖRUTOM juniortävlingar eller om klubben skulle ha lokala regler emot dem.
Citera
2011-06-06, 01:36
Medlem
Har stora problem med siktet när jag ska slå. Någon som har något bra tips på hur jag ska gå tillväga för att sikta rätt?
Citera
2011-06-06, 06:40
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Har stora problem med siktet när jag ska slå. Någon som har något bra tips på hur jag ska gå tillväga för att sikta rätt?

Lägg en siktpinne/klubba mellan boll och føtter som pekar mot målet.
Ställ upp dig så att du står i paralellt med den
Ha kroppen i linje, føtter, bål och axlar (så som du väl har lärt dig att du skall stå uppställd)
Du lär dig efter ett tag hur du skall stå mot målet, alltså hur det skall "se ut" när du ser mot ditt tilltänkta mål.

På banan kan du till exempel ta hjälp av en kompis när ni tränar så att du dels har ordning på kroppen, dels att också føtterna "siktar rätt". Jag brukar stå bakom bollen och sikta med att ta en punkt bakom bollen som siktmärke, på detta sätt skapar jag en siktlinje som jag kan stå paralellt mot. Jag spelar också ofta med bollar som jag dragit ett streck i skarven på, det funkar utmärkt både før teeslag och vid puttning.

Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Kan inte annat än att hålla med, även om jag är en idiot som spenderade alldeles för mycket på min Bushnell. Det krävs en del träning för att lära sig träffa flaggan men efter lite vana så träffar man mål ganska fort och sparar jävligt mycket tid.

Som MrSoft säger får du använda det på alla tävlingar FÖRUTOM juniortävlingar eller om klubben skulle ha lokala regler emot dem.

Jag plockade ned Golfshot till Androiden, det verkar betydligt enklare än en kikare. Skillnaden är att den - som default - siktar på mitt på green, men spelar man tävling så får man ju relativa mått.
Citera
2011-06-06, 16:03
Medlem
När och var spelas nästa major?
Citera
2011-06-06, 18:28
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CR7DO7
När och var spelas nästa major?

Herrarnas nästa major spelas 16-19 juni på (The Blue Course) Congressional. Därefter kommer The Open Championship i juli (Royal St George's) och PGA Championship i augusti (Atlanta Athletic Club).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in