2010-10-03, 20:29
Medlem
OneBrAiNers avatar
Är ny på detta med golf. När under året ges kurser i grönt kort, Är det våren som gäller eller finns det kurser under vintern?
Citera
2010-10-03, 21:41
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneBrAiNer
Är ny på detta med golf. När under året ges kurser i grönt kort, Är det våren som gäller eller finns det kurser under vintern?

Ta kontakt med klubben närmast dig och kolla med dom.
Citera
2010-10-03, 21:44
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stewie_griffin
Tjena, jag har två frågor..

Hur funkar det med handikapp och sänkning när man spelar utomlands? Bor tillfälligt i skottland och eftersom banorna inter är slopade här och handikappsystemet är väldigt annorlunda undrar jag hur det funkar. Kan ja sänka mig här och i så fall hur?

Eftersom slope saknas så har vad jag förstått mitt handikapp(19,2) räknats som 19 extra slag per 18. Dessutom spelas slaggolf. Gick dock 14 över par idag, kan jag då sänka mig enligt svenska regler?

Min nästa fråga gäller material.. är det värt att skaffa sig en scotty cameron putter? Jag är väldigt sugen på en Scotty Cameron Studio Select Kombi.. Spelar för tillfället med en Ping i-series Anser.. 07/08-modell. För det första ska det sägas att jag vill ha en putter med större huvud än min nuvarande.. men hur stor skillnad är det på själva puttern? Är en Scotty Cameron värd sitt pris?

Angående Scotty Cameron så gör dom bra prylar, inget snack om den saken, men om den är värd 3000:-?
Inte om du frågar mig
Men hela den här grejjen med putters är att den ska passa dig och ingen annan.
Vill du köpa en 4D putter (inget att rekommendera iofs)..men gör det om du tycker den är skön.

Åk till exempelvis Dormy och ställ dig där in 45-60 min, ta en kaffe och 8-10 putters och känn efter den som känns skönast.
Citera
2010-10-03, 23:01
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Ja precis som har predikats tidigare i tråden så är det viktigaste att du får självförtroende av puttern du håller i, kostar den 500 eller 5000 kronor spelar då inte lika mycket roll. Du som undrar har 19 i HCP och jag skulle nog säga att du kan märka skillnaderna på t.ex. 4D och Scotty Cameron när vi pratar om när du slår till bollen.

Scotty putters t.ex. har precis som motsvarigheten hos Nike försökt att göra kraftöverförelsen till bollen och rullen i bollen så bra som bara möjligt. Du kommer få det lättare att kontrollera längder och rullen ska (enligt dem själva) bli mycket jämnare. Lägg även till att Scotty Cameron är riktigt bra kvalité och en putter du köper nu skulle kunna räcka resten av ditt liv.

Egentligen kommer många av egenskaperna för din del inte spela så stor roll om du inte siktar på att satsa på golfen. Då kommer du kanske göra det om en sisådär 500 timmar på puttinggreen Samtidigt är ju Scotty Cameron fortfarande en statusgrej att ha.

Ska du vara seriös med puttköpandet och är villig att lägga ner så mycket pengar som Scotty Cameron kostar så har jag ett tips. MLA Putters är en svensk idé som handlar om att göra en custom fit även för din putter. Ifjol sålde de faktiskt mest putters i den prisklassen, dvs samma prisklass som Scotty och Nike Method. Pröva deras idé, jag fullkomligt älskar den och ska byta ut min Scotty mot den nästa år.
Citera
2010-10-04, 00:13
Medlem
Stewie_griffins avatar
Tack för tipsen om putters.. ska självklart testspela puttern innan. Går att få för så "lite" som 2papp här i skottland. Men jag kände verkligen direkt när jag bara greppade puttern att wow.. denna skulle jag putta bra med.. känner mig osäker med min nuvarande.. pendelrörelsen känns inte så stabil.. vill ha lite mer tyngd där nere eller vad man ska säga..
Citera
2010-10-04, 07:13
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Tack för tipsen om putters.. ska självklart testspela puttern innan. Går att få för så "lite" som 2papp här i skottland. Men jag kände verkligen direkt när jag bara greppade puttern att wow.. denna skulle jag putta bra med.. känner mig osäker med min nuvarande.. pendelrörelsen känns inte så stabil.. vill ha lite mer tyngd där nere eller vad man ska säga..

Citat:
vill ha lite mer tyngd där nere

Den fick mig att garva...lite

Du bor...och jobbar i Skottland alltså?

Det livet vill jag mer än gärna veta mer om
Citera
2010-10-04, 10:24
Medlem
Dr_Dollars avatar
Allsång på första Tee just nu;

"You have Big Mac, we have litte Mac"

Rory Mcilroy slog precis ut...exakt mitt i naturligtvis!

Själv skulle man väl helst kissa ner sig om man stod inför sin singelmatch och det är sista dagen i Ryder Cup...haha
Citera
2010-10-04, 10:37
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:

Om det är tyngd du vill ha så är MLA Putters ett mycket bättre alternativ än Scotty Cameron måste jag säga.
Citera
2010-10-04, 12:49
Medlem
Stewie_griffins avatar
Jag pluggar i skottland.. så är här ett par månader bara. Får se hur många runder till det hinner bli innan det bara är massa vintergreener och skit.

Ja det var en rolig formulering. Vill inte ha någon jättetyngd till klubbhuvd men mer än vad jag har nu.. har ju en putter av klassisk modell just nu.

http://www.scorelow.com/media/images..._Putter_LG.jpg
Citera
2010-10-04, 17:46
Medlem
BibbiStorms avatar
Vilken jävla upplösning på Ryder Cup det blev!
Fowler gör 4 raka fåglar och delar matchen!
McDowell och Mahan får avgöra på 18.

Mcdowell slår in den på green och Mahan slår den lite kort.
Sedan duffar Mahan sin chip och Mcdowell vinner, och Europa vinner!!
Grattis till dem och grattis till Montgomerie som valt ut ett grymt lag iår!
Citera
2010-10-05, 15:41
Medlem
Någon som vet var man kan tanka RC? Hittar inte på mina torrentsites
Citera
2010-10-06, 17:14
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Idag beställdes de tre nya träklubborna som ska ta plats i bagen till nästa år alltihop i Titleist 910-serie som jag tyckte gjorde absolut bäst intryck på golfmässan. Det blev en driver på 9,5 grader, samt två fairwaywoods på 14 respektive 17 grader tyvärr blir det inte leverans för ens början av nästa år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in