2008-06-26, 19:51
Medlem
didde719s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JolietJake
Jag har nu de senaste 2 veckorna haft problem med mitt spel. Det är så att jag med mina långa järn skär utslagen. Detta gäller även mina korta järn ibland, oftast inte. Jag är väl medveten om att det kan vara omöjligt att svara på såhär, men jag tänkte att eftersom det verkar finnas en hel del kompententa golfare här kan jag be om råd. Några enkla små tips att ta med mig till rangen nästa gång bara.
Jag har funderat seriöst på att ta en lektion hos min pro men har inte pengarna till det just nu.

Tack på förhand, JolietJake.
En sak som i alla fall funkade för mig när jag skar bollen förut var att man tar t.ex headcovern till drivern (ska vara något lite halvtjockt) och stoppar den i högerarmhåla (om man är vänsterspelare) och sen svingar man,med typ 75% baksving. Om headcovern ramlar ner innan man träffat bollen har man tappat ut högerarmen vilket leder till att man skär bollen, men om headcovern stannar kvar i armhålan tills bollträffen så har man förhoppningsvis fått ett mer rakt svingspår, kanske till och med lite "innifrån och ut" svingspår. Det funkade för mig i alla fall, men håller ju inte i längden men man får en känsla för hur man ska komma ner till bollen i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av sum
Hur många slag på hålets par är det man lägger till om man streckar hålet?
+5, alltså par 3 -> 8 slag max
Citera
2008-06-27, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av didde719
+5, alltså par 3 -> 8 slag max

Så oavsett om det är par 3,4 eller 5 så lägger man till 5 slag på hålets par om man streckat det?
Citera
2008-06-27, 23:20
Moderator
Gromguttens avatar
Wtf. Helen Alfredsson leder just nu US Open!
Citera
2008-06-28, 20:30
Medlem
ja, oavsett vad det är för par. Så par3 blir det 8, par4 9 och par5 10 slag.

Sen du som skar bollen. Jag hade det problemet till för ett par veckor sedan och det viktiga för mig var att jag skulle starta back-swingen med att öppna klubbhuvet. Detta innebar att klubbhuvet automatiskt stängde på vägen ner mot bollen. När klubban är helt vågrätt i början av swingen ska klubhuvet peka rakt fram mot det bröstet är riktat mot.
Citera
2008-07-10, 22:41
Medlem
Mark-Sempais avatar
Byta Driver

Hallå golfkamrater.

Jag har tänkt att byta driver denna säsongen, funderar på att testa en med lite mer loft. Kör nu med en 9,5 graders och undrar vad som kan ske med en lite mer loftad, kanske så mkt som 12 grader? Själva anledningen är att jag vill ha lite mindre sidskruv på bollen.
Är det någon som har några erfarenheter av att "byta loft"?
Citera
2008-07-10, 23:15
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mark-Sempai
Hallå golfkamrater.

Jag har tänkt att byta driver denna säsongen, funderar på att testa en med lite mer loft. Kör nu med en 9,5 graders och undrar vad som kan ske med en lite mer loftad, kanske så mkt som 12 grader? Själva anledningen är att jag vill ha lite mindre sidskruv på bollen.
Är det någon som har några erfarenheter av att "byta loft"?

Nackdelen med det høgre loftet (førutom førlorad manlighet) är betydligt større vindkänslighet och att slagen normalt sett är kortare på grund av mindre rull. Førdelen är att det är lättare att placera bollen. Kasta inte din gamla bara, jag har en 8,5 graders Ping før blåsiga dagar och en 10,5 Tittleif før finvädret.

Skaftet spelar ganska stor roll, flex, vridstyvhet, längd och kickpoint. Om du nu skall byta så kan det vara en poäng att kolla av det också, det påverkar mer än loftet.
Citera
2008-07-11, 00:33
Medlem
Mark-Sempais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Nackdelen med det høgre loftet (førutom førlorad manlighet) är betydligt større vindkänslighet och att slagen normalt sett är kortare på grund av mindre rull. Førdelen är att det är lättare att placera bollen. Kasta inte din gamla bara, jag har en 8,5 graders Ping før blåsiga dagar och en 10,5 Tittleif før finvädret.

Skaftet spelar ganska stor roll, flex, vridstyvhet, längd och kickpoint. Om du nu skall byta så kan det vara en poäng att kolla av det också, det påverkar mer än loftet.

Jo, jag får ta den smällen att bli kallad homosexuell men då kanske även slå andras laget från fairway, kanske är värt det. Skaftet kanske man också skulle kolla lite närmare på, är ju mycket som ska klaffa. Inte bara köpa den klubban som går längst och ser ondast ut.
Citera
2008-07-13, 16:11
Medlem
Prisvärd golfbutik i Malmö/Lund

Hej!

Stor risk för OT, men jag chansar.
Jag behöver köpa lite ny utrustning, bl a bag.
Är uppvuxen i Stockholm, och där fanns bl a en butik som heter Budget Golf, som sålde golfprylar till outletpriser.
Undrar nu om någon vet något liknande i Skåne, helst i närheten av Lund.
Som student känner jag inte att jag har råd att betala klubbshopparnas prispålägg...

Tack på förhand!
Citera
2008-07-13, 18:25
Medlem
VitaFårPåÄngens avatar
Tjenare..

Skulle höra om det finns någon här på flashback som är redo för en toursatsning 2009 alternativt spelar SAS redan i år? Försöker hitta lite info till kvalet men har kört fasst.

Trevlig tråd förresten.
Citera
2008-07-14, 22:26
Medlem
mishimas avatar
British Open till helgen, nu som sitter på vilken kanal och på vilka tider det visas?
Citera
2008-07-18, 10:24
Medlem
pireces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
British Open till helgen, nu som sitter på vilken kanal och på vilka tider det visas?

kolla streamat på www.myp2p.eu
du får ladda hem något av programmen för att kolla, själv kollar jag med antingen sopcast eller tvu, jävligt simpelt.
Citera
2008-07-18, 10:27
Medlem
pireces avatar
Föresten är det någon som spelar strax norr om gbg??
Lirar på Lysegården med ett rookie hcp på 26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in