Flashback bygger pepparkakshus!
2006-07-13, 17:35
Medlem
tjohos avatar
Golf för nybörjare?

Vet inte om jag hamnat i rätt forum, alla betraktar ju inte golf som sport men sex och samlevnad kändes ännu knepigare.

Iaf, jag är sugen på att börja spela golf och är lite nyfiken på vissa spörsmål.
Jag har fått för mig att det kan vara en god idé att sticka till en pay-and-playbana och testa några gånger för att se om man har vad som krävs, men mina polare tycker att det är bara att plocka fram plånboken, köpa set och medlemskap och börja plugga för gröna kortet. Vad tycks i ämnet?

Hur bra/dyra saker måste man köpa som absolute beginner? Såg att dem på lokala COOP-butiken sålde ett set för 995.-, kan man spela med ett sådant som nybörjare?

Jag är 36 år nu, när kan jag räkna med att börja spela på PGA-touren? Måste man kvala in föresten?

Kom med alla fina tips ni kan komma på för en gosse som är sugen på att börja golfa.
Citera
2006-07-13, 18:02
Medlem
F Lars Backs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjoho

Iaf, jag är sugen på att börja spela golf och är lite nyfiken på vissa spörsmål.
Jag har fått för mig att det kan vara en god idé att sticka till en pay-and-playbana och testa några gånger för att se om man har vad som krävs, men mina polare tycker att det är bara att plocka fram plånboken, köpa set och medlemskap och börja plugga för gröna kortet. Vad tycks i ämnet?

Hur bra/dyra saker måste man köpa som absolute beginner? Såg att dem på lokala COOP-butiken sålde ett set för 995.-, kan man spela med ett sådant som nybörjare?

Jag är 36 år nu, när kan jag räkna med att börja spela på PGA-touren? Måste man kvala in föresten?

Kom med alla fina tips ni kan komma på för en gosse som är sugen på att börja golfa.

Köp inget medlemsskap på någon dyr bana utan bli medlem på en brevlådeklubb. Kostar runt tusingen, Sen betalar du greenfee där du vill spela. Runt 200-300 spänn per runda på sommaren. Dyrare på vår höst.

Köp inget billigt helset. Gå in i en begagnatshop och köp på dig ett halvset och en skaplig driver så får du kul på banan.

Man ska aldrig säga aldrig om PGA-touren, men du ska nog inte hoppas för mycket, i alla fall inte med Konsumklubborna.
Citera
2006-07-13, 20:25
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjoho
Vet inte om jag hamnat i rätt forum, alla betraktar ju inte golf som sport men sex och samlevnad kändes ännu knepigare.

Hejsan, jag klippte in din tråd i "golftråden". Ovanfør hittar du andra som ställt samma eller liknande frågor och som i vissa fall kunnat besvarats av den samlade expertpanelen.

/Mod
Citera
2006-07-14, 06:22
Medlem
tjohos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Hejsan, jag klippte in din tråd i "golftråden". Ovanfør hittar du andra som ställt samma eller liknande frågor och som i vissa fall kunnat besvarats av den samlade expertpanelen.

/Mod
Gott, man tackar.
Borde väl ha letat bättre, sorry.
Citera
2006-07-14, 06:40
Medlem
Har spelat golf i 6-7 år nu. Hcp 19,1. Spelar inte ofta. I år har det blivit 1 gång Medlem på Bromma Golf.
Har ett Donnay-set men vill verkligen byta klubbor nu när jag får min lön. Någon som har några tips på vad jag ska köpa? Ska jag använda mig av järn eller grafitskaft? Är 178 cm lång.
Citera
2006-07-14, 07:12
Medlem
golfa i sverige

Bor utomlands oftast (lake tahoe, CA för tillfället) och har genom jobbet fri tillgång till golf (150 dollars per runda annars). SÅ jag spelar runt 5 rundor/vecka

ur funkar det om jag besöker sverige o vill ut och spela några rundor? Kan jag knalla in o betala o sen spela eller måste jag ta ett sånt där grönt kort som sverige har hittat på att man behöver. Finns väl privata klubbar där hemma också, men jag behöver inget bättre bara en vanlig 18 håls bana med hyfsade greener.
Citera
2006-07-14, 10:26
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheWerewolf
Bor utomlands oftast (lake tahoe, CA för tillfället) och har genom jobbet fri tillgång till golf (150 dollars per runda annars). SÅ jag spelar runt 5 rundor/vecka

ur funkar det om jag besöker sverige o vill ut och spela några rundor? Kan jag knalla in o betala o sen spela eller måste jag ta ett sånt där grönt kort som sverige har hittat på att man behöver. Finns väl privata klubbar där hemma också, men jag behöver inget bättre bara en vanlig 18 håls bana med hyfsade greener.

Berätta att du spelar och bor i USA, det är inte värre än så. Bara att knalla in och betala, på samma sätt som om du vore tysk, holländare eller från USA på riktigt...
Citera
2006-07-14, 11:19
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KateH
Men tänk om han är värsta galen med värsta svinghastigheten!
mitt tips är 6 grader och stiff skafft xD

Blir så korta slag då...

Jag har runt 124 mph i swinghastighet (har varit uppåt 130...) och spelar numera med 10,5 Titleist 984k med Aldila Regular (R65). Vi kortade i tippen och fick upp styvheten lite därigenom. Den mäter dock bastanta 47 inch (spelat med 50" som mest). Gillar huvudet eftersom det centrerar slagen även om det kostar lite längd vid fulträffar. Min rakaste klubba just nu, använder den nergreppad på korta par fyror och kan få bollen att stoppa ganska bra.

Regularskaften ger bättre kick och är mer lättspelat när du står sliten på dagens 31 tee, nackdelen är att du riskerar større spridning om du blir otajmad eller tar i før mycket. Med järnen är det annorlunda, där spelar man før att få en speciell längd och då får det gärna vara stiff eller värre.

Funderar dock på att skaffa mig en 905 på 7-8 grader att spela med när det är torrt, långt eller blåser mycket. Det är inte alltid det räcker att justera peghøjden.
Citera
2006-07-14, 13:23
Medlem
arezons avatar
Ja golf, blir ju helt jävla galen på den sporten.

Spelat några säsonger men aldrig mer än ~5 rundor år fast inför denna säsong var suget på topp igen så det har blivit en del.

Kom snabbt ner från 23,5 till mer respektabla 17,7. Det postitiva är att det alltid funnit mer att hämta (onödiga misstag som lätt borde kunna ordnas). Då det kändes som mina TM kopior från 2001 har gjort sitt så införskaffade jag mig ett set Titleist 704 CB(?), fungerade såklart bra på dormy(även om det bara var nät så kändes det bra) men hemma på rangen har det gått så dåligt. Gör som vanligt men allt bara känns helt fel. Orkar knappt vrida runt kroppen.

Kan skylla på rejält tröttkörd kropp men känns lite fegt, nu sitter man här med lite pengar, nytt golfset man inte kan använda och vågar sig knappt ut på rangen.

Golf, måste bara älska det...

...Skriva av sig lite.
Citera
2006-07-14, 16:35
Medlem
xynzs avatar
tja...den här tråden kanske inte är till för sånna här frågor men testar ändå...jag har en fråga angående slopen, jag har hcp 36 vilket på min bana är spelhandicap 41. har jag då ett extra slag på banorna med hcp 1,2,3,4,5 eller 9,8,7,6,5 ? eller är det så att jag missupfattat allt ?

tack på förhand
Citera
2006-07-14, 17:00
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xynz
tja...den här tråden kanske inte är till för sånna här frågor men testar ändå...jag har en fråga angående slopen, jag har hcp 36 vilket på min bana är spelhandicap 41. har jag då ett extra slag på banorna med hcp 1,2,3,4,5 eller 9,8,7,6,5 ? eller är det så att jag missupfattat allt ?

tack på förhand

Hej, du har tre extraslag på de fem svåraste hålen, index 1-5.

Lycka till neråt!
Citera
2006-07-14, 17:13
Medlem
xynzs avatar
hehe..ja 3 blir de ju,är bara så van att räkna +2 på alla par. Tack så mycket...har spelat en del utan att räkna slope vilket nog har gjort saken så helvetes mycket svårare ,så när jag går ut och spelar imorrn och hoppas jag att jag kommer ner i alla fall till 33
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in