2014-01-20, 19:36
Medlem
hestenhejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanoo
simulator ger jag fan inte mycket för.
Var också och körde en 18-hålare i helgen. ett halvslag med pitchen är för mig ca 50m (det vet jag efter att ha slagit flera 1000 boll mot 50m targets på range) Simulatorn registrerade allt mellan 20-90m på dem slagen. Nu tror jag iofs att det här var en skitdålig simulator också. spelade i en för några månader sen som kändes väldigt mycket mer stabil.
Men kul att det gick bra för dig

Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Nu kommer glädjedödaren in här då jag har lite erfarenhet med simulatorer. Sen de riktiga launch monitorerna kom (FlightScope och TrackMan) har dessa erbjudit egna simulatorsmöjligheter. Bland annat det du slår i på Dormy. Dessa varnar för att inomhus ha opålitlig klubbdata, men även bollen kan vara väldigt svår att följa om de inte är nya eller har de märken som de ofta krävs.

Så va väldigt lugn vad gäller värdena du får i en simulator

Jaja herregud, det är jag. Men det stämde rätt bra med vad jag slog på banan i augusti. Längsta driven var nog upp mot 255~. Och nej, jag ljuger inte. Fråga svärfar (som gärna inte erkänner det )
Citera
2014-01-21, 12:02
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hestenhej
Jaja herregud, det är jag. Men det stämde rätt bra med vad jag slog på banan i augusti. Längsta driven var nog upp mot 255~. Och nej, jag ljuger inte. Fråga svärfar (som gärna inte erkänner det )

Jag vill och ska inte ta ifrån dig att du naturligtvis kan ha blivit bättre, men som sagt. Är det lite för bra för att vara sant så är det troligen det
Citera
2014-01-21, 12:07
Medlem
Mad Fer Its avatar
Citat:
En duktig jäkel skulle säga att det inte går - har du custom fittat dina järn bör du göra samma sak med dina andra klubbor.

jag hör dig!

Svaret jag fick från mannen som hjälpte mig på Dormys var
Citat:
Kul att du är laddad för nya klubborna. Jag skulle rekommendera att du köper en hybrid #4 och en driver. När du börjar få koll på hybriden och känner att du skulle vilja ha mer längd från fairway så
skulle jag rekommendera att du köper en fariwaywood #5. Så driver, fairwaywood #5, hybrid #4, järnset 5-PW + 1/2/3 wedgar, beroende på vad du känner.
Driver skulle jag rekommendera Taylor Made Jet Speed till dig. Den beh över du absolut inte förlänga. Vi har aldrig förlängt en driver med tanke på hur lång den redan är.
Eftersom vi körde stiffskaft i järnen så tycker att du ska köra stiffskaft i drivern. Så 10,5 grader stiffskaft skulle vara bra för dig.

Låter det smart eller ska jag pröva ut några ändå tycker du?
Citera
2014-01-21, 12:15
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad Fer It
jag hör dig!

Svaret jag fick från mannen som hjälpte mig på Dormys var

Låter det smart eller ska jag pröva ut några ändå tycker du?

Där har du svaret från en säljare. Hybriden är ett bra val visserligen men drivern är ett helt eget kapitel.
Återigen är följande baserat på om du vill ha utrustning som verkligen är anpassad för dig eller inte. Men att basera ett klubbval för träklubbor på resultatet av en järn-custom är som att basera det på dina resultat i bänkpress, det går helt enkelt inte.

Drivern speciellt är ju en klubba som du använder på ett ställe med väldigt specifika förutsättningar och troligen även en annorlunda teknik. Därför är det långt ifrån säkert att du ska ha ett stiffskaft, att du ska ha standardlängd eller att 10,5 grader är rätt. Allt handlar om hur du slår bollen med drivern idag.

Jag körde custom fit med en polare som hade väldigt lika specc som dig i fjol - han hade visserligen 3/4" förlängda järn men annars samma. Vad vi kom fram till när det gällde driver var en 11° driver med 1" kapat skaft samt ett X-stiff från Tour-AD.

Vill inte försöka låta negativ utan vill bara att du vet all fakta innan du köper något du ej lär vara nöjd med.
Citera
2014-01-21, 12:58
Medlem
Mad Fer Its avatar
Citat:
Där har du svaret från en säljare. Hybriden är ett bra val visserligen men drivern är ett helt eget kapitel.
Återigen är följande baserat på om du vill ha utrustning som verkligen är anpassad för dig eller inte. Men att basera ett klubbval för träklubbor på resultatet av en järn-custom är som att basera det på dina resultat i bänkpress, det går helt enkelt inte.

Drivern speciellt är ju en klubba som du använder på ett ställe med väldigt specifika förutsättningar och troligen även en annorlunda teknik. Därför är det långt ifrån säkert att du ska ha ett stiffskaft, att du ska ha standardlängd eller att 10,5 grader är rätt. Allt handlar om hur du slår bollen med drivern idag.

Jag körde custom fit med en polare som hade väldigt lika specc som dig i fjol - han hade visserligen 3/4" förlängda järn men annars samma. Vad vi kom fram till när det gällde driver var en 11° driver med 1" kapat skaft samt ett X-stiff från Tour-AD.

Vill inte försöka låta negativ utan vill bara att du vet all fakta innan du köper något du ej lär vara nöjd med.

Hej, och tack!
Tar det inte som att du är negativ, och jag förstår att det är komplext.
Men killen som gjorde "fitten" åt mig gav mig väldigt bra intryck och hittade direkt vilka fel jag hade på min tidigare utrustning, så därför känns han trovärdig och inte som en säljare. Men såklart, drivern kostar ju 2795 där så...

Ska nog ta och pröva ut en driver ändå. Jag spelade hela förra året med fel klubbor och spelade därefter, i år vill jag ge mig själv så bra förutsättningar som möjligt bara.
Citera
2014-01-21, 14:05
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad Fer It
Hej, och tack!
Tar det inte som att du är negativ, och jag förstår att det är komplext.
Men killen som gjorde "fitten" åt mig gav mig väldigt bra intryck och hittade direkt vilka fel jag hade på min tidigare utrustning, så därför känns han trovärdig och inte som en säljare. Men såklart, drivern kostar ju 2795 där så...

Ska nog ta och pröva ut en driver ändå. Jag spelade hela förra året med fel klubbor och spelade därefter, i år vill jag ge mig själv så bra förutsättningar som möjligt bara.

Jag vill inte gnälla på personalen heller och jag vet att det finns ett par duktiga custom fitters utspridda på Dormys runt om i landet. Men oavsett hur duktig man är kan man inte uppskatta eller utgå ifrån något för det är som sagt så många skillnader järn och träklubbor emellan, det är där jag tycker skon klämmer för dig.
Citera
2014-01-21, 17:34
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanoo
simulator ger jag fan inte mycket för.
Var också och körde en 18-hålare i helgen. ett halvslag med pitchen är för mig ca 50m (det vet jag efter att ha slagit flera 1000 boll mot 50m targets på range) Simulatorn registrerade allt mellan 20-90m på dem slagen. Nu tror jag iofs att det här var en skitdålig simulator också. spelade i en för några månader sen som kändes väldigt mycket mer stabil.
Men kul att det gick bra för dig

Jag är lite inne på din linje, simulatorn i sig är en väldigt bra uppfinning...men just att kolla efter hur pass långt du slår med klubborna är jag mer tvivelaktig.
Jag kan tycka det är lite så där småskoj att åka dit och slå lite...känna hur swingen känns, bollträffen, och att ryggen inte brakar ihop
Citera
2014-01-22, 16:44
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Då har man lämnat in ansökan för höstens Ryder Cup-biljetter, nu håller vi allesammans tummarna!
Citera
2014-01-23, 21:00
Medlem
J.Ks avatar
Godkväll kära golfvänner.

Jag lät i dagarna inhandla ett beggat järnset, närmare bestämt ett Callaway Razr X Black.

Dock så skulle jag vilja komplettera med en SW i samma produktserie, hittar dock ingen på ebay.

Har ni några tips om var man kanske ev kan hitta en online, tänkte maila Dormy och fråga om dom kanske har nån liggandes dom kan sälja mig.
Citera
2014-01-24, 06:53
Medlem
fiddeflumms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.K

Jag lät i dagarna inhandla ett beggat järnset, närmare bestämt ett Callaway Razr X Black.

Dock så skulle jag vilja komplettera med en SW i samma produktserie, hittar dock ingen på ebay.

Har ni några tips om var man kanske ev kan hitta en online, tänkte maila Dormy och fråga om dom kanske har nån liggandes dom kan sälja mig.

Dessa är väl inte direkt snabbast i stan när det gäller leveranser, tog ca 3 veckor för mig att få hem grejerna senaste gången.http://www.golfstoreeurope.com/Models.aspx?ModelID=6391
Citera
2014-01-24, 07:59
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.K

Fiddeflum slog mig men det är nog det enda stället jag hade kunnat tänka på som säljer enstaka klubbor sådär. Just wedgar går ju annars ganska bra att ha från andra modeller eller märken då det mer är attributen runt green och korta spelet som är absolut viktigast.

Titta t.ex. på Callaways wedge-serier och se om du hittar något där du gillar?
Citera
2014-01-25, 00:52
Medlem
Hallå.

Är en fd spelare som är rejält sugen på att börja igen. Jag slutade spela seriöst när jag var runt 15 år och hade då 6 i hcp.

Jag tog upp det lite igen när jag var mellan 20-23 år och spelade då på ca. 10 i hcp. Sista klubborna jag hade då var Callaway X-18 järn med järnskaft. Tyvärr blev dom stulna och var väl då jag tröttna.

Men nu är det dags igen. Frågan är dock vilka klubbor jag borde sikta in mig på? Har enbart haft Callaway och Ping tidigare undantag ett tag med ett Mizuno set (halv blad/bladklubbor). Men har ingen koll längre vad som är "bra" och inte.

Tänkte köpa begagnade på nätet och bryr mig inte så mycket om dom har några år på nacken. Bara det är järnskaft och finns 3-pw.

Hur är X-22 Tour? Svårspelade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in