2010-08-01, 19:55
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Halmstads norra ska vara en av våra bästa banor..har jag hört och läst iaf.
Här är lite info saxat från Golf Digest;

Om ni vill köra Öland-Jkpg-Halmstad och gå på upplevelse så skulle jag säga Ekerum på Öland, Grönhögen gillar jag också men den är inte riktigt samma upplevelse. Som Dr. Dollar så är Halmstad Norra en jävla upplevelse, var där för bara några veckor sedan och banan är i underbart skick. I Jönköping har du ju Sand GC som är även den en jävla upplevelse, annars finns ju också Hills GC i Göteborg.

Problemet är väl bara det att Halmstad Norra, Sand och Hills alla ligger på över 500 kronor i Greenfee. Ska se om jag kan tänka ut några andra billigare alternativ
Citera
2010-08-01, 20:17
Medlem
Emobunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baconaboo
Jag och 3 kompisar ska ut på lite golflir nu i veckan (om jag får ledigt).
Vi tänkte köra på 3 olika banor.
Vi har hcp mellan 16-24 så vi har en totalhcp under 100.
Vi åker från Sthlm och har tänkt hålla oss på den nedre delen av Sverige. Vi vill iaf spela på grönhögen då jag spelade där förra året och det var en väldigt rolig bana i mitt tycke.

Jag är ute efter tips på 2 andra banor i södra/södöst/sydvästra Sverige. Vi är alla seniorer men 2 utav oss är studenter så vi vill gärna ha greenfees under 500kr/per.

Skulle vara kul om vi säger första banan var tex grönhögen på öland, nästa bana runt malmö/halmstad och den 3e mot göteborg/borås/jönköping eller liknande så man får en någorlunda vettig bilrutt att åka.

Så lite banrekommendationer vore tacksamt. Spelar hellre på banor med mycket skog/vatten än banor som ser ut som åkrar för dom blir rätt enformiga efter 9 hål imo.

2 Banor i Östergötland jag skulle kunna tipsa om är Ombergs GK och Vesterby som tillhör Landeryds GK Båda är utav väldigt varierande karaktär och i bra skick. Båda ligger under 500-lappen.
Citera
2010-08-01, 20:29
Medlem
Bobbo.s avatar
Idag befann jag mig återigen i zonen och slog till med nio raka par på hemmabanan. Ska börja tvätta klubborna oftare...
Citera
2010-08-01, 21:07
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbo.
Idag befann jag mig återigen i zonen och slog till med nio raka par på hemmabanan. Ska börja tvätta klubborna oftare...

Snyggt!
Själv sköt jag 78...puttern är iskall!

Nu ska det väl tilläggas att jag inte ligger runt Par varje gång heller, men 75-76 ska jag nog göra 80-90% av gångerna iaf.

Så jävla frustrerande när man kommit in i "3 putts rutinen"...svårt att få tillbaka självförtroendet när man inte vet att man verkligen SKA/KAN sänka det mesta inom 1.5 - 2 meter
Citera
2010-08-03, 23:38
Medlem
Emobunnys avatar
Citat:
Snyggt!
Själv sköt jag 78...puttern är iskall!

Nu ska det väl tilläggas att jag inte ligger runt Par varje gång heller, men 75-76 ska jag nog göra 80-90% av gångerna iaf.

Så jävla frustrerande när man kommit in i "3 putts rutinen"...svårt att få tillbaka självförtroendet när man inte vet att man verkligen SKA/KAN sänka det mesta inom 1.5 - 2 meter

Löjlig fråga men vad har du för putter? Jag hade samma problem som du, inga 1.5-2 metare gick i.. Då hade jag en twoball. Jag bestämde mig för att köpte en ny, Det blev en Seemore och jävlar vad säker jag känner mig vad gäller 2 meter och kortare.

Någon som har varit ute o lirat dessa dagar?

Det börjar lossna för mig personligen igen, gick ut idag 18 hål på Åda G&CC och sköt 71 (par) Enbart med LW-J4 och putter då alla andra klubbor var på omgreppning. Ska sägas att Åda är en väldigt kort bana och du behöver inte några träklubbor där. Saknade dock min Järntvåa
Citera
2010-08-04, 00:00
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Hade premiär för nya svingen idag på Klövsjö Golfklubb, sköt 70 (-2) så jag kan fan inte klaga på svingen Greenerna var dock hemskt långsamma och du var tvungen att slå en putt på tio meter lika hårt som en pitch på 50 meter, som tur var så viker putten inte särskilt mycket oavsett lutning, slog du den rakt mot hål så gick den 95% av gångerna i hål.
Citera
2010-08-04, 03:21
Medlem
Gottihs avatar
Jag är på jakt efter min första Driver. Jag har hört att man gärna ska ha lite extra loft som nybörjare. MINST 10.5.. Vad mer bör jag tänka på? Har ni nå klubbtips passande för en nybörjare? Gärna i den lägre prisklassen..
Citera
2010-08-04, 15:10
Medlem
Pretenders avatar
Dum fråga: om man spelar en föranmäld sällskapsrond och lyckas skrapa ihop exempelvis 32 poäng, innebär det en obligatorisk handikapps-höjning? Såg nämligen att "zonen" för att undvika höjning började först vid 34 poäng (och inte 32 som jag tidigare trott).
Citera
2010-08-04, 15:44
Medlem
Emobunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pretender
Dum fråga: om man spelar en föranmäld sällskapsrond och lyckas skrapa ihop exempelvis 32 poäng, innebär det en obligatorisk handikapps-höjning? Såg nämligen att "zonen" för att undvika höjning började först vid 34 poäng (och inte 32 som jag tidigare trott).

Nej, det gör det inte
Citera
2010-08-04, 16:18
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emobunny
Löjlig fråga men vad har du för putter? Jag hade samma problem som du, inga 1.5-2 metare gick i.. Då hade jag en twoball. Jag bestämde mig för att köpte en ny, Det blev en Seemore och jävlar vad säker jag känner mig vad gäller 2 meter och kortare.

Någon som har varit ute o lirat dessa dagar?

Det börjar lossna för mig personligen igen, gick ut idag 18 hål på Åda G&CC och sköt 71 (par) Enbart med LW-J4 och putter då alla andra klubbor var på omgreppning. Ska sägas att Åda är en väldigt kort bana och du behöver inte några träklubbor där. Saknade dock min Järntvåa

Jag puttar med en Odyssey White Hot;
http://www.todaysgolfer.co.uk/upload...20XG%20No7.jpg

Men som kanske du säger, att byta putter kanske gör nytta.
Att "bryta trenden"...göra nått nytt och radikalt kanske är lösningen

Kan tillägga att jag fick lite pengar från ett arv, och nu sitter vi och spånar om kanske Bro Hof i slutet på Augusti eller början på September.
Visst faan måste det vara värt 1500:- bara för själva upplevelsen?

På mina 5.1 i HcP så fick jag tydligen 9 slag enligt slopetabellen.
Är jag för girig att sätta ribban högt och säga att jag ska skjuta 80?
Från gul då naturligtvis
Senast redigerad av Dr_Dollar 2010-08-04 kl. 16:23.
Citera
2010-08-04, 17:21
Medlem
Emobunnys avatar
Citat:
Jag puttar med en Odyssey White Hot;
http://www.todaysgolfer.co.uk/upload...20XG%20No7.jpg

Men som kanske du säger, att byta putter kanske gör nytta.
Att "bryta trenden"...göra nått nytt och radikalt kanske är lösningen

Denna spelar jag med nu: http://gearpatrol.com/blog/wp-conten...riflescope.jpg

Den har hjälpt mig sjukt mycket
Citera
2010-08-04, 21:44
Medlem
Ksprs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gottih
Jag är på jakt efter min första Driver. Jag har hört att man gärna ska ha lite extra loft som nybörjare. MINST 10.5.. Vad mer bör jag tänka på? Har ni nå klubbtips passande för en nybörjare? Gärna i den lägre prisklassen..

Kolla golfbidder.se där kan du hitta en schysst driver till ett riktigt bra pris, knappt använda. Jag antar att du ska ha ett regular skaft, det är viktigt så du inte får stiff eller light.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in