2018-01-23, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Hur kan man, som Jordan, påstå att tro på gud inte är en binär fråga? Kan man alltså tro lite grann när det passar, eller vad menar han?

Skulle tippa att han resonerar ungefär som Newton gjorde. I fall Gud inte finns spelar det ingen större roll ifall man tror på honom eller inte, men om Gud finns är temat hur viktigt som helst (oändligt viktigt). Alltså lever man som om Gud finns!

Personligen resonerar jag tvärt om. I fall det finns en Gud som väljer och vrakar bland människor, borde Guden ha vett nog att välja bort åtminstone religiösa människor...
Citera
2018-01-23, 11:27
Medlem
Ektoplasmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deadvein
Grymt bra klipp, har sett det 5 gånger sen det lades ut. Har följt honom i över 2 år nu och sett i stort sätt alla föreläsningar/intervjuer men det här är nog det bästa jag sett från honom. Han klär verkligen av henne som du säger. Älskar hur hon försöker byta samtalsämne när han förklarar filosofin bakom kommunismen och hon säger "let's talk about the lobster". Han ba: ha, nice segway!

Det är inte "Segway" utan "segue"

https://www.vocabulary.com/dictionary/segue
Citera
2018-01-23, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Jag kan förstå varför Jordan har så många beundrare men jag tycker det är lite synd.

Vad jag däremot inte kan förstå är tolkningen så många gör av den här intervjun. Hon ställer kritiska frågor som tvingar honom att uttrycka sig korrekt, att förtydliga sig så att ingen missförstår vad han vill säga. Det är så man bör bemöta den här typen av kontroversiella gäster och inget underligt med det. Det gynnar båda parter och hon gör ett dugligt jobb. Det här är ingen debatt utan en intervju, syftet är inte att ta reda på sanningen utan att ta reda på vad Jordan Peterson säger.

Han gör också ett dugligt jobb, han klarar huvudsakligen av att stå för vad han har sagt och han gör inget misstag. Det är helt okej men inget direkt anmärkningsvärt. Att kunna formulera sina åsikter precist och utan att gå på några retoriska fällor är inte vad jag skulla kalla att "klä av" intervjuaren (nu skulle jag nog inte använda just det uttrycket alls men det är en personlig preferens).
Jag tycker vi kan vara ärliga med att det är en ganska dålig intervju, och att det ligger på intervjuarens ansvar. Visst kan kritiska frågor vara bra emellanåt, men Peterson får så många av dem att han faktiskt aldrig riktigt får komma till tals. Vad handlar Petersons bok om? Utifrån den där halvtimmeslånga intervjun hade jag inte kunnat avgöra det - allt man får reda på är att han inte tycker om retoriken kring lönegapet och att det finns någon analogi om hummrar.

Och resultatet av detta blir ju till skillnad från vad de flesta Flashbackanalytiker kommit fram till inte att Peterson "vinner intervjun", tvärtom framstår han som blasé och han får aldrig tillfälle att framställa sina åsikter på något egentligt djup. Att den här intervjun fick så mycket uppmärksamhet är egentligen synd, eftersom det finns långt mycket intressantare klipp med Peterson.

Men att Peterson sitter och analyserar sin egen intervju nu? Vad ska man säga? Det är bara löjligt. Mannen måste verkligen lära sig att låta det som är skett vara skett. Att sitta en vecka senare och klappa sig själv på axeln får honom inte att se smartare ut, och nog måste han kunna hitta intressantare saker att fokusera på?

Citat:
Ursprungligen postat av Whirl
Wow, den där artikeln är en patetisk hit-piece som förvränger Petersons alla ståndpunkter och helt undviker faktan och de rationella resonemangen som de baseras på. Det kastas istället tomma förolämpningar åt hans håll, i hopp om att bygga upp ett falskt narrativ som andra kan bygga på och helt undvika att argumentera emot något specifikt. Att använda begreppet "stupid man’s smart person" är sandlådefasoner. Hans åsikter tilltalar människor från många intellektuella nivåer därför att de backas upp av statistik, intressanta personliga observationer, och stämmer överens med människor egna erfarenheter, även om de inte alltid kunnat formulera det lika träffsäkert och passionerat som Peterson.
Nej, alltså, artikeln artikeln driver uppenbarligen med Petersons verksamhet. (Och ja, en vuxen man som överanalyserar Lejonkungen är väldigt lätt att driva med.) Den ska inte läsas som ett seriöst försök att bemöta Petersons resonemang i detalj, utan det är mest en humorartikel med en allvarlig twist på slutet. Den som läser fraser som "grumpy-old-man Skynet" och blir upprörd över att författaren "förvränger Petersons åskter" måste ju vara jävligt humorlös.
Citera
2018-01-23, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cygnus-X
Det är iofs en högst standardiserad journalistisk teknik. Missuppfattas ofta på detta forum när t ex Camilla Kvartoft brukar den på Leif GW.

Bara ovanligt med journalistik i Sverige.

Man vill ju så gärna att den där typen av människor skall visa sig vara troll. Att de förlöjligar sig själva eller andra sidan med flit för att bättre få fram det öppenbara, men vid det här laget borde man kunna utesluta den varianten. Inga feminister har väl anklagat henne för att trolla och i själva verker vara på Peterson's sida?

Det kan vara svårt att greppa, men vid det här laget har i alla fall jag insett att feminister faktiskt inte klarar av resonemang bättre än så där. Ge och ta en gnutta.
Citera
2018-01-23, 11:58
Medlem
jolmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skeptoid
Som du märker är det en hel del fanboys i tråden som just tycker att han sitter på en absolut sanning. Att vara nog med med att poängtera är bara normal ödmjukhet, inte sällan falsk sådan.

Att han "studerat nazism & kommunism i årtionden" tror jag inte ett dugg på att han gjort. Han har f.ö. sagt samma om Dostojevskij - årtionden. Även religioner (särskilt Bibeln) har han enl. egen utsago också "studerat i årtionden"...[

Att du tycker Harris m.fl. "inte har samma djup" som Peterson visar bara på vilket Paulo Coelho-djup du själv ligger på.

I första stycket gör du felet att anta att svansens åsikter är Petersons eget ansvar. Associationsskuld.

I andra stycket chansar du på att Peterson inte är påläst. Här skulle jag gärna se att du belägger ditt argument med något stöd. Titta gärna igenom någon av hans bibelföreläsningar, den här förslagsvis, och beskriv någon del som är uppåt väggarna fel. Om han inte har studerat religioner i årtionden bör han rimligen vara ute på djupt vatten i någon av de femton tretimmarsföreläsningarna han har gjort. Ge mig ett bra exempel så kan vi börja lyssna på ditt argument.

I tredje stycket attackerar du bara personen du svarar med ett personangrepp, också det utan reellt stöd förutom det faktum att du visar att du uppenbarligen är Team Harris i sanningsdiskussionen. Det är väl okej att vara, men det bemöter knappast Petersons ståndpunkter.
Citera
2018-01-23, 12:14
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Skulle tippa att han resonerar ungefär som Newton gjorde. I fall Gud inte finns spelar det ingen större roll ifall man tror på honom eller inte, men om Gud finns är temat hur viktigt som helst (oändligt viktigt). Alltså lever man som om Gud finns!

Personligen resonerar jag tvärt om. I fall det finns en Gud som väljer och vrakar bland människor, borde Guden ha vett nog att välja bort åtminstone religiösa människor...

haha, ja och särskilt folk som "tror" bara för att de inte vågar låta bli..
Citera
2018-01-23, 12:18
Medlem
jolmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Personer som kopierar sin moral från en religion är dåliga människor i mina ögon. Vad hade de gjort om de aldrig läst sin bibel? Mördat och våldtagit allt som rör sig? Sen har de mage att anklaga de som bildat sin moral på egen hand för att sakna moral.

Att bilda sin egen moral på egen hand låter väldigt intressant. Hur gick det till när du gjorde det? Kan det måhända vara så att din moral är färgad av traditionen du är uppvuxen i, den västerländska judeokristna?

Att förstå religion som någonting du rakt av kopierar till din egen person är en missuppfattning enligt Peterson. Lyssna gärna på hans bibelföreläsning Wrestling with God.
Citera
2018-01-23, 12:40
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rylle63
Nu förstår jag inte. Menar du att kulturmarxismen inte existerar eller menar du att den existerar men egentligen är bra?

Att det ej existerar, post-modernism är bra.
Citera
2018-01-23, 13:02
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jolmy
I första stycket gör du felet att anta att svansens åsikter är Petersons eget ansvar. Associationsskuld..

Inte vet jag om du hör till dem, men väldigt många - t.o.m. Peterson - har ju beskyllt Cathy Newman för att utmåla sig som ett offer. Jag har dock inte hittat ett enda uttalande från henne själv utan allt verkar härröra från hennes arbetsgivare.
Så det är väl också associationsskuld?
Citera
2018-01-23, 13:09
Medlem
JDAMs avatar
Cathy Newman tänker inte själv det är tomt, en produkt av marxism hon blev triggered av vänster=Mao=ideologi
Citera
2018-01-23, 13:33
Medlem
Grisbrottarens avatar
Melanie Phillips analyserar i en sansad artikel i The Times vad som har hänt. (Det går att få tillgång till den gratis genom att bara registrera sig.)
Citat:
Ursprungligen postat av The Times
Newman’s questions had an agenda: that Peterson was denying certain unquestionable social decencies. So deeply rooted was this belief that she simply couldn’t process the meaning of what he was saying, nor realise she was mis-stating what he had just said, nor grasp that she was repeatedly moving the goalposts in a series of non sequiturs.
(…)
The encounter was a notable demonstration of rationality versus cognitive dissonance, of an open mind versus one that was sealed shut. It cast Channel 4’s editorial standards in an extremely poor light.

The station’s response was to turn Newman into a victim. Her editor Ben de Pear said such was the scale of the online “threats and abuse” she had received that he had “called in security experts to carry out an analysis”.
https://www.thetimes.co.uk/edition/comment/defenders-of-free-speech-have-a-new-prophet-7kk9mnvnl

Man börjar undra lite vilken framtid Cathy Newman har som intervjuare efter den uppmärksamhet det här har fått och att hon uppenbarligen tvingats på defensiven och t o m in i en offerkofta (av Channel 4?).
Citera
2018-01-23, 13:39
Medlem
Whirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Att det ej existerar, post-modernism är bra.

Problemet är när logikluckorna i paketet fylls i med nonsens som kritisk teori och identitetspolitik. Då är "rörelsen" enormt farlig för yttrandefriheten och samhället. Vad är t. ex dina tankar om Petersons synpunkter i detta klippet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in