2018-03-06, 20:20
  #1705
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulitzer
Mer eller mindre nonsens. Att du avvisar begreppet struktur och samtidigt talar om komplexa sociologiska fenomen är nästan komiskt. Den sortens strukturer som vi talar om här är i regel just komplexa sociologiska fenomen.
Nej när man använder sig av ordet struktur så har man ingen stabil förklaringsmodell. Det är bara en löst hängande struktur, bara nått som finns för att man säger att det finns. Den klarar inte närmare granskning.
Citera
2018-03-06, 20:27
  #1706
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Vill du också prova den andra och fullt logiska parametern, dvs hur matriarkalt är Sverige?
Vad handlar vårt nyhetsflöde om, mäns eller kvinnors problem?

Jag kommer inte på några exempel på matriarkala strukturer eller manifesteringar på rak arm. Teoretiskt kan det vara intressant att se hur exempelvis universitetsvärlden ser ut om säg 40-50 år och vad det leder till att andelen högutbildade kvinnor ökar hela tiden.

Vilket nyhetsflöde? Har du nån undersökning som visar något? Hur definierar du vilka problem som är kvinnors respektive mäns?
Citera
2018-03-06, 20:31
  #1707
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Nej när man använder sig av ordet struktur så har man ingen stabil förklaringsmodell. Det är bara en löst hängande struktur, bara nått som finns för att man säger att det finns. Den klarar inte närmare granskning.

Du menar att det inte finns några sociala, ekonomiska, politiska, kulturella eller andra strukturer i våra samhällen? Det var en rätt radikal hypotes må jag säga.
Citera
2018-03-06, 20:39
  #1708
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulitzer
Jag kommer inte på några exempel på matriarkala strukturer eller manifesteringar på rak arm. Teoretiskt kan det vara intressant att se hur exempelvis universitetsvärlden ser ut om säg 40-50 år och vad det leder till att andelen högutbildade kvinnor ökar hela tiden.

Vilket nyhetsflöde? Har du nån undersökning som visar något? Hur definierar du vilka problem som är kvinnors respektive mäns?
Finns det program för att få in fler tjejer på diverse poster?
Finns det program för att få in fler män på diverse poster?
Finns det skillnader i stöd för hemlösa kvinnor, mer än för män?
Finns det skillnader i förebyggande cancervård mellan män och kvinnor?
Finns det skillnader i kvoteringar till toppjobb för kvinnor jämfört med män?
Finns det skillnader i lagstiftning och utdelande av straff mellan män och kvinnor?
Finns det skillnader i synen på könsstympning mellan män och kvinnor?
Finns det skillnader på program när det gäller intagning på högre utbildningar mellan män och kvinnor?
Finns det skillnader på politiska åtgärder för pojkar och flickor?
Tittar du på nyheter?
När hörde du om något man vill göra politiskt för alla de män som dör på jobbet, tar livet av sig eller hamnar ute på gatan? Mammografin har varit varje kvinnas kall vartannat år sen 1966. Även livmoderhalscancern har fått systematisk och statligt organiserad vård.
Ett blodprov som ger svar på Sveriges dödligaste cancer nekades dock så sent som förra veckan för män i allmänhet.
Med motiveringen, "de kan ju bli oroliga av beskedet".

Då kanske det är bättre att de dör som 2400-2500 män gör varje år?
Lägg till de som dör på jobbet och de som tar livet av sig så är du snart upp i mellan 4-5000 män och pojkar som dör i onödan för att de är män.
Det är i fredstid. I Sverige, 2018.
Citera
2018-03-06, 21:36
  #1709
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
När hörde du om något man vill göra politiskt för alla de män som dör på jobbet, tar livet av sig eller hamnar ute på gatan? Mammografin har varit varje kvinnas kall vartannat år sen 1966. Även livmoderhalscancern har fått systematisk och statligt organiserad vård.
Ett blodprov som ger svar på Sveriges dödligaste cancer nekades dock så sent som förra veckan för män i allmänhet.
Med motiveringen, "de kan ju bli oroliga av beskedet".

Då kanske det är bättre att de dör som 2400-2500 män gör varje år?
Lägg till de som dör på jobbet och de som tar livet av sig så är du snart upp i mellan 4-5000 män och pojkar som dör i onödan för att de är män.
Det är i fredstid. I Sverige, 2018.

Men går man bara tillbaka i tiden så var det kvinnan som hade det värst. Män fick leva bara för att de var män, medan kvinnor som inte höll måttet på något område dog eller dödades. Bara de bästa kvinnorna kunde överleva. Det är därför kvinnor biologiskt har utvecklats till att bli bättre än män på precis allt.
Citera
2018-03-06, 22:17
  #1710
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Finns det program för att få in fler tjejer på diverse poster?
Finns det program för att få in fler män på diverse poster?
Finns det skillnader i stöd för hemlösa kvinnor, mer än för män?
Finns det skillnader i förebyggande cancervård mellan män och kvinnor?
Finns det skillnader i kvoteringar till toppjobb för kvinnor jämfört med män?
Finns det skillnader i lagstiftning och utdelande av straff mellan män och kvinnor?
Finns det skillnader i synen på könsstympning mellan män och kvinnor?
Finns det skillnader på program när det gäller intagning på högre utbildningar mellan män och kvinnor?
Finns det skillnader på politiska åtgärder för pojkar och flickor?
Tittar du på nyheter?
När hörde du om något man vill göra politiskt för alla de män som dör på jobbet, tar livet av sig eller hamnar ute på gatan? Mammografin har varit varje kvinnas kall vartannat år sen 1966. Även livmoderhalscancern har fått systematisk och statligt organiserad vård.
Ett blodprov som ger svar på Sveriges dödligaste cancer nekades dock så sent som förra veckan för män i allmänhet.
Med motiveringen, "de kan ju bli oroliga av beskedet".

Då kanske det är bättre att de dör som 2400-2500 män gör varje år?
Lägg till de som dör på jobbet och de som tar livet av sig så är du snart upp i mellan 4-5000 män och pojkar som dör i onödan för att de är män.
Det är i fredstid. I Sverige, 2018.

Är detta tecken på matriarkat menar du?
Nu diskuteras ju de här sakerna i ca varannan tråd och mycket nytt lär inte tillföras här.
Några av punkterna är åtgärder som vidtagits för att jämna ut skillnader mellan kön.
När det gäller cancervård ska det naturligtvis inte få finnas skillnader.
En majoritet i Sveriges lagstiftande församling är fortfarande män, så jag har svårt att se något matriarkat som en orsak.

Dina dödlighetssiffror är lite mer problematiska. Det är omöjligt att definiera hur många som dör i onödan och hur många som gör det pga kön. Lungcancer är den form som flest dör i och där har männen dominerat och nu har andelen kvinnor ökat i ett par decennier. Individen väljer om hen ska röka eller inte. Samtidigt visar statistiken på ett strukturellt fenomen. Är det någons fel? Dör de I onödan?

Det sägs ofta att kvinnor väljer låglöneyrken, väljer män farliga yrken? Även där ser vi ett strukturellt fenomen, något som förenar män och som förenar kvinnor i sina yrkesval. Rationellt övervägda val, ideologier och kulturella förväntningar eller biologi? Skulle ingen dö på jobbet om det gjordes ännu mer satsningar på säkerhet i landet med ett av världens bästa arbetarskydd? Eller beror en stor del av olyckorna på fusk mot befintliga åtgärder?

Begår dessa män självmord för att de saknar möjlighet till hjälp, för att de inte söker sig till hjälp eller för att det ligger nåt i den maskulina normen eller mentaliteten som får dem att välja denna utväg?

Hur många människor dör i onödan överhuvudtaget? Kan vi uppnå ett samhälle där ingen dör av annat än hög ålder?

Kontentan av dessa frågor är endast att 5000 män som dör i onödan bara för att de är män är en högst svajig beräkning och delvis en logisk kullerbytta.

Men jag är helt för satsningar som riktar sig till män också, och inte minst forskning kring maskulinitetsnormer och pojkars ställning i patriarkala hegemonier.
Citera
2018-03-06, 22:51
  #1711
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pulitzer
Men jag är helt för satsningar som riktar sig till män också, och inte minst forskning kring maskulinitetsnormer och pojkars ställning i patriarkala hegemonier.

Generös inställning. Man blir varm.
Citera
2018-03-07, 00:26
  #1712
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Generös inställning. Man blir varm.
Alltid en liten blidkning som betyder nada i slutet av feminisminsmorda inlägg. Man ser det då och då.
Citera
2018-03-07, 00:37
  #1713
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulitzer
Är detta tecken på matriarkat menar du?
Nu diskuteras ju de här sakerna i ca varannan tråd och mycket nytt lär inte tillföras här.
Tydligen inte. Du svarar inte på den enda logiska slutsatsen man kan dra av mina frågor och bristen på svar från dig tolkar jag som en form av svar också. Men jag är inte förvånad. Det är visst bara nån millimeter utanför ditt ego som din empati sträcker sig. Men signallerar högt och stort om den överlägsna kvinnliga empatin och dygden ställer du minsann upp på.
Du är fake. Bara inse.
Citat:
Några av punkterna är åtgärder som vidtagits för att jämna ut skillnader mellan kön.
Åhåå, jaså? Du menar som ren och skär stöld enligt klassiskt kommunistisk redistribution? Du vet att det vore orättvist om du hade 500 kr och jag kom och snodde trehundra av dem bara för att jag inte hade pengar va? Med vilken rätt skulle jag få stjäla dem av dig, skulle du säga, eller hur?
Om du jobbar lika bra och lika länge med samma jobb som en man så har du enligt lag samma lön sen 1979. Då kom diskrimineringslagen nämligen, men den gäller bara kvinnor.

Det är djupt orättvist att stjäla från en för att ge till en annan. Det finns ingenting rättvist i det.
Inte mer rättvist än att hundrametersfinalen skulle ha startblock olika nära mål, beroende på hur mycket den lataste hade orkat träna.
Citat:
När det gäller cancervård ska det naturligtvis inte få finnas skillnader.
En majoritet i Sveriges lagstiftande församling är fortfarande män, så jag har svårt att se något matriarkat som en orsak.
Fel, vi har de politiker vi röstar in och det finns ingenting orättvist i att kvinnor och män röstar på något annat än kön. Om könet är så viktigt för dig, så tar du inte kompetens och politiken på tillräckligt stort allvar. Du är helt enkelt en sexist. Det finns många som vill ha makten, men väldigt många färre är kompetenta nog för att faktiskt ha den.Jag röstar strikt för meritokrati. Oavsett kön.
Citat:
Dina dödlighetssiffror är lite mer problematiska. Det är omöjligt att definiera hur många som dör i onödan och hur många som gör det pga kön. Lungcancer är den form som flest dör i och där har männen dominerat och nu har andelen kvinnor ökat i ett par decennier. Individen väljer om hen ska röka eller inte. Samtidigt visar statistiken på ett strukturellt fenomen. Är det någons fel? Dör de I onödan?
Var mitt påstående oklart på något sätt?
Prostatacancer är Sveriges dödligaste cancerform och inte en enda gala hålls för den.
10 000 per år drabbas i Sverige.
Citat:
Det sägs ofta att kvinnor väljer låglöneyrken, väljer män farliga yrken? Även där ser vi ett strukturellt fenomen, något som förenar män och som förenar kvinnor i sina yrkesval.
Män utan utbildning behöver göra sig nyttiga och de jobben är de jobben de får med sin utbildning. Skolan går allt längre ifrån att vara anpassad för dem. Den passar däremot flickors lärmetoder mycket bättre. Och de får också bättre betyg av de kvinnliga lärarna trots samma resultat i proven.
Du vet, kvinnor håller ihop. De förstår varandra. Eller har du aldrig hört talas om kvinnor som "paktar"? I varenda läge de får chansen faktiskt.
Citat:
Rationellt övervägda val, ideologier och kulturella förväntningar eller biologi? Skulle ingen dö på jobbet om det gjordes ännu mer satsningar på säkerhet i landet med ett av världens bästa arbetarskydd?
Det har vi inte! Svenska arbetskraft kostar för mycket pengar och skyddsombud... Du kanske missat dokumentärerna om Mall Of Scandinavia, hur de spelades bort?
Citat:
Eller beror en stor del av olyckorna på fusk mot befintliga åtgärder?
De körs över. Det gamla gardet som inte tog skit har fått gå och ersatts av medlöpare för en lagom sudd pesetas. Sen gör balter och polacker själva jobben.
Citat:
Begår dessa män självmord för att de saknar möjlighet till hjälp, för att de inte söker sig till hjälp eller för att det ligger nåt i den maskulina normen eller mentaliteten som får dem att välja denna utväg?
De begår självmord för att de hela sitt liv har fått höra att det är fel på dem. Att de är maskiner, vandrande dildos, en biologisk olycka. Att kalla en man ett djur är att smickra honom. Du vet, män är väldigt toxiska med sin manlighet. De borde bli mer som kvinnor, eller hur?
Citat:
Hur många människor dör i onödan överhuvudtaget? Kan vi uppnå ett samhälle där ingen dör av annat än hög ålder?
Nej, troligen inte. Det pågår en massa krig i världen för att folk inte är överens. En del vill ha tillbaka sin värdighet, andra vill ha makten, de tredje träter om en gräns eller tillgång. En del träter om vem som har den bästa guden. I Sverige har vi ett könskrig mot män. Gud nåde den som krigar tillbaks mot kvinnorna. Jag är bara lite less på att höra skit om män, från folk som inte har en aning om hur det är att vara man.
Män gnäller nämligen inte för minsta lilla. Kvinnor har lärt sig att man kan få nästan vad man vill om man lär sig gnälla rätt.
Citat:
Kontentan av dessa frågor är endast att 5000 män som dör i onödan bara för att de är män är en högst svajig beräkning och delvis en logisk kullerbytta.
Varsågod att visa det. De dör är fakta. Om de dött i onödan kan man väl tvista om i vartenda ett av de enskilda fallen, men vad gör det för skillnad? Man låter inte kvinnor dö på det viset. Du vet, om Tiotanic skulle sjunka igen i natt, så skulle det fortfarande vara kvinnor barn först i livbåtarna. Jämställt och bra, eller hur?
Citat:
Men jag är helt för satsningar som riktar sig till män också, och inte minst forskning kring maskulinitetsnormer och pojkars ställning i patriarkala hegemonier.
Herregud!
Sa du det där högt? Inser du inte misstaget du gjorde där?
Jag är för satsningar som riktar sig till män "också", "speciellt om det kan fixa det inbyggda felet på dem.

Visste du att det är den där maskuliniteten som drivit utvecklingen så långt som vi kommit idag?
Utan exakt den sortens män och äventyrare som utforskade gränserna, utvecklade nya och bättre material och verktyg, räknade på hållfastheter och flytkraft och Bernoullital så hade vi inte haft mobiler, datorer, bilar, båtar flyg osv. Inte ens polis eller brandkår faktiskt. Varför ska nån frivilligt riskera livet för okända människor, om inte män var just "manliga". Det är den manligheten som satt standarden. Det är mannen som hoppar i en vak och räddar din kattunge, det är rökdykaren som går i i ett övertant hus för din mormor. Det är Charles Lindberg och Neil Armstrong och Fuglesang. Osv.
I andra ändan och utan positiva manliga förebilder är det samma egenskaper som får en del av dem att bli destruktiva och deprimerade. Det är den enskilt viktigaste faktorn för män som inte lyckas. Inga positiva manliga förebilder. Viktigare än ursprung eller socioekonomiska faktorer faktiskt.
__________________
Senast redigerad av Pansarvecket 2018-03-07 kl. 00:42.
Citera
2018-03-07, 00:45
  #1714
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiveaBodylotion
Alltid en liten blidkning som betyder nada i slutet av feminisminsmorda inlägg. Man ser det då och då.
En liten läpparna bekännelse, troligen bara för att testa ett nytt läppstift.
Skulle se ut det, med feminister som på riktigt ville göra nåt för män.
Citera
2018-03-07, 01:30
  #1715
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
En liten läpparna bekännelse, troligen bara för att testa ett nytt läppstift.
Skulle se ut det, med feminister som på riktigt ville göra nåt för män.
Läppstiftet är rött för "patriarkatet" som dom små BLEEPS dom är En enda feminist(nåja) jag kommer på som bryr sig om män är Christina Hoff Sommers.
Citera
2018-03-07, 10:02
  #1716
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Tydligen inte. Du svarar inte på den enda logiska slutsatsen man kan dra av mina frågor och bristen på svar från dig tolkar jag som en form av svar också. Men jag är inte förvånad. Det är visst bara nån millimeter utanför ditt ego som din empati sträcker sig. Men signallerar högt och stort om den överlägsna kvinnliga empatin och dygden ställer du minsann upp på.
Du är fake. Bara inse.

Vilken slutsats? Att män missgynnas på alla sätt och vis? Hur många gånger har den debatten förts här? Minst andra gången bara i den här tråden. Satsningar på flickors skolgång i u-länder m.m. har förklarats vara vidriga.

Citat:
Åhåå, jaså? Du menar som ren och skär stöld enligt klassiskt kommunistisk redistribution? Du vet att det vore orättvist om du hade 500 kr och jag kom och snodde trehundra av dem bara för att jag inte hade pengar va? Med vilken rätt skulle jag få stjäla dem av dig, skulle du säga, eller hur?

Skatt är stöld? Jag har inget emot att betala skatt för att vi ska ha ett välfärdssamhälle.

Citat:
Om du jobbar lika bra och lika länge med samma jobb som en man så har du enligt lag samma lön sen 1979. Då kom diskrimineringslagen nämligen, men den gäller bara kvinnor.

Hur vanligt är det att män lönediskrimineras?

Citat:
Fel, vi har de politiker vi röstar in och det finns ingenting orättvist i att kvinnor och män röstar på något annat än kön. Om könet är så viktigt för dig, så tar du inte kompetens och politiken på tillräckligt stort allvar. Du är helt enkelt en sexist.

Det var du som talade om matriarkat och lagstiftning som missgynnar män. Är du sexist?

Citat:
Var mitt påstående oklart på något sätt?
Prostatacancer är Sveriges dödligaste cancerform och inte en enda gala hålls för den.
10 000 per år drabbas i Sverige.

Ja det är oklart eftersom det inte stämmer. Lungcancer är den form flest dör i, bukspottkörtel torde vara mest dödlig i betydelsen svår att bota.

Citat:
Det gamla gardet som inte tog skit har fått gå och ersatts av medlöpare för en lagom sudd pesetas. Sen gör balter och polacker själva jobben.

Det gamla gardet? Du har kanske inte varit på ett bygge? Det gamla gardet är de som mest struntar i alla skydd och tar störst risker.

Citat:
De begår självmord för att de hela sitt liv har fått höra att det är fel på dem. Att de är maskiner, vandrande dildos, en biologisk olycka. Att kalla en man ett djur är att smickra honom. Du vet, män är väldigt toxiska med sin manlighet. De borde bli mer som kvinnor, eller hur?

Nu fantiserar du helt enkelt. Män har alltid i högre grad begått självmord. Att du försöker skylla det på feminism är en skymf mot de män som på riktigt lidit av psykisk ohälsa och tagit sina liv av olika anledningar. Men din antifeminism går före normal anständighet och logiskt tänkande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in