2018-02-19, 14:35
  #1477
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulitzer
En teori kan vara att om man tycker att kön överskuggar andra faktorer så ser man på det som vålds-
och sexbrottslingar har gemensamt oavsett etnicitet, dvs att de nästan uteslutande är män. Identitetshögern ser etnicitet som den överskuggande faktorn.

Så varför då ignorera det faktum att vissa grupper av män är våldsamt överrepresenterade i brotten? Hade det varit isländska män som systematiskt begått vissa grova brott så hade det knappast varit tyst om det - och frågan varför isländska män är så pass överrepresenterade i den statistiken - men när det handlar om MENA-folk så är det locket på direkt.

Återigen - varför skall man då hålla på och tjata om att det just är män - om det inte är viktigt med etnicitet, härkomst, religion eller annat återkommande hos förövarna? Återigen - alla är människor! Då är väl inte heller könstillhörighet det minsta relevant - om ingenting annat är viktigt? Alla är ju människor! Det är människor som är problemet!

Men nej - man silar hellre mygg och sväljer kameler medans samhället håller på att kollapsa.

Citat:
Ursprungligen postat av Pulitzer
Den som seriöst vill skapa sig en bild av verkligheten bör ta hänsyn till alla faktorer - många fler än bara kön och etnicitet.

Just vad jag menar med. Och vilka är sambanden som är tydligast bland majoriteten av vålds- och sexbrottslingarna - förutom att de är män?
Citera
2018-02-19, 15:08
  #1478
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Suck.

Det är inte så det ska läsas, utan som att svarta liv är också är värdefulla, till skillnad från vad t ex polisens beteende ibland kan ge sken av. Att vita och andra liv är värdefulla är underförstått, en självklarhet för alla.

Det som är lite synd, både i fallet med BLM och i andra identitära rörelser (ex feminismen) är att de medvetet söker polarisera för att öka stödet för sin sak.

Man hade ju kunnat tänka sig ett alternativt universum där protesterna hade handlat om omotiverat polisvåld (oavsett vem offret råkar vara). Polisen i USA skjuter bevisligen även icke-svarta personer på tveksamt sätt. Om man i stället fokuserat på det grundläggande problemet i stället för ras hade man kunnat få med sig folk av alla etniciteter, man hade kunnat arbeta för rättvisa åt fler offer och man hade samtidigt rimligtvis kunnat få bättre gehör från polisen då man inte skulle ha målat ut dem som en djupt rasistisk organisation. Det hade varit både taktiskt och moraliskt bättre än det identitära spåret.

Om tesen är att svarta är överrepresenterade som mottagare av omotiverat polisvåld hade ju den rörelsen ändå lagt mest krut på fall där offret är svart.

Samma sak med feminismen. Om man hade valt att arbeta för att ”höja oskäligt låga löner” generellt i stället för att fokusera på kvinnor och mäns relativa löner hade man nog fått med sig betydligt fler män på tåget. Vem som helst förstår ju att det även finns fall där män tjänar mindre än de borde. Hur sugna är de männen på att jobba för att höja kvinnors löner? Då hamnar de ju ännu längre efter. Om tesen är att det oftast är kvinnor som drabbas av oskäligt låga löner skulle ju en sådan rörelse ändå lägga merparten av sitt krut på att höja just kvinnolöner.

Samma sak med ”mäns våld mot kvinnor”. Varför inte arbeta för att minska partnervåld, oavsett vem som slår och vem som blir slagen? Om tesen är att det oftast är en man som slår och en kvinna som blir slagen så kommer man ju den rörelsen ändå att arbeta mest med den typen av fall.

Samma sak med våldtäkter. Om tesen är att invandrare är överrepresenterade som våldtäktsmän så kommer ökade anslag till våldtäktsutredningar mestadels läggas på att utreda brott där invandrare är förövare, alldeles utan att man behöver göra någon särskild satsning på just dessa fall.
Citera
2018-02-19, 15:43
  #1479
Medlem
Tack RedX!

Tänker precis likadant där och det torde finnas fler, men det syns nog inte så bra när halmdockorna regnar.
Citera
2018-02-19, 15:58
  #1480
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Det som är lite synd, både i fallet med BLM och i andra identitära rörelser (ex feminismen) är att de medvetet söker polarisera för att öka stödet för sin sak.

Man hade ju kunnat tänka sig ett alternativt universum där protesterna hade handlat om omotiverat polisvåld (oavsett vem offret råkar vara). Polisen i USA skjuter bevisligen även icke-svarta personer på tveksamt sätt. Om man i stället fokuserat på det grundläggande problemet i stället för ras hade man kunnat få med sig folk av alla etniciteter, man hade kunnat arbeta för rättvisa åt fler offer och man hade samtidigt rimligtvis kunnat få bättre gehör från polisen då man inte skulle ha målat ut dem som en djupt rasistisk organisation. Det hade varit både taktiskt och moraliskt bättre än det identitära spåret.

Om tesen är att svarta är överrepresenterade som mottagare av omotiverat polisvåld hade ju den rörelsen ändå lagt mest krut på fall där offret är svart.

Samma sak med feminismen. Om man hade valt att arbeta för att ”höja oskäligt låga löner” generellt i stället för att fokusera på kvinnor och mäns relativa löner hade man nog fått med sig betydligt fler män på tåget. Vem som helst förstår ju att det även finns fall där män tjänar mindre än de borde. Hur sugna är de männen på att jobba för att höja kvinnors löner? Då hamnar de ju ännu längre efter. Om tesen är att det oftast är kvinnor som drabbas av oskäligt låga löner skulle ju en sådan rörelse ändå lägga merparten av sitt krut på att höja just kvinnolöner.

Samma sak med ”mäns våld mot kvinnor”. Varför inte arbeta för att minska partnervåld, oavsett vem som slår och vem som blir slagen? Om tesen är att det oftast är en man som slår och en kvinna som blir slagen så kommer man ju den rörelsen ändå att arbeta mest med den typen av fall.

Samma sak med våldtäkter. Om tesen är att invandrare är överrepresenterade som våldtäktsmän så kommer ökade anslag till våldtäktsutredningar mestadels läggas på att utreda brott där invandrare är förövare, alldeles utan att man behöver göra någon särskild satsning på just dessa fall.


Ja jag skulle inte ha något emot om man istället formulerade sig så. Det tycks vara ett särskilt fenomen när det gäller svarta dock vilket nog beror på en bild av unga svarta män som farliga, något som skiljer sig från polisvåldet riktat mot vita eller asiater men nog är precis samma fenomen som polisvåldet mot latinos.

Invändningen mot BLM verkar huvudsakligen vara semantisk, "men alla liv spelar väl roll?" och ja naturligtvis, om man tror att meningen är så som ManManne beskrev ovan så har man missuppfattat situationen. Eller så har man inte det men man låtsas att man har det, för att det av någon märklig anledning har blivit poppis att vara emot den här rörelsen. Med samma semantiska metod kan man då undra om de som tycker det är något dåligt med BLM menar att svarta liv inte har något värde? (vilket jag inte tror de generellt påstår)
Citera
2018-02-19, 16:01
  #1481
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Och vilka är sambanden som är tydligast bland majoriteten av vålds- och sexbrottslingarna - förutom att de är män?

Den statistiken har jag inte tillgänglig att dra ur rockärmen. Om vi talar om samband utan att ta ställning till om de nödvändigtvis är kausala så brukar ju några vanliga exempel vara socioekonomisk ställning, genetiskt och socialt arv, missbruk, etnicitet, IQ, personlighetsstörningar eller mentala problem, låg utbildning, m.m.
Det ser troligen olika ut om man jämför våldsbrott med sexualbrott, det ovannämnda gäller väl närmast våldsbrott. Det allra tydligaste sambandet med t.ex misshandel i Sverige, frånsett kön, torde vara berusning vid gärningstillfället.
Citera
2018-02-19, 16:04
  #1482
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulitzer
Precis så är det. Om vi ska hålla oss till kön och etnicitet eller "race" som man säger i USA, så är det kategorin män som begår den överväldigande delen av våldsbrotten. Sen kommer kategorn svarta in och är också de kraftigt överrepresenterade

Varför är etnicitet viktig att lyfta fram men inte kön?

Båda lyfts fram av offerlobbyn.
Svarta lyfts fram som offer för vita, (vilket inte är sant, svarta är i huvudsak offer för dem själva)
Kvinnor lyfts fram som offer för män (vilket heller inte är sant, män är farligast för dem själva)
Citera
2018-02-19, 16:10
  #1483
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pulitzer
Rätta mig om jag har fel, men är det inte enstaka fall där polisen under ifrågasatta omständigheter skjutit svarta som väckt protester?

Svarta skjuts ju dagligen, främst av andra svarta.

Jag känner inte till i vilken grad feminister varit engagerade i den här frågan.
Exakt, inte hörs det protester om det är vita som blir felbehandlade och skjutna, inga kravaller, brända bilar eller feminister iklädda fittmössor som protesterar mot presidenten o.s.v. skrikandes black livesmatter! och en sanslös bevakning av PK MSM.
Man kan gott undra varför det inte blir det, är inte alla liv lika mycket värda, varför protestera bara feminister i samröre med minoriteter och varför checkar de inte fakta innan.
Vars är de feministiska protesterna mot att svarta skjuter mer än vita ? eller översatt till svenska, vars är protesterna mot att invandrare våldtar mer än vita svenskar.
Citera
2018-02-19, 16:33
  #1484
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Invändningen mot BLM verkar huvudsakligen vara semantisk

Nej, en rasistisk ansats (BLM) eller en sexistisk ansats (feminism) är aldrig bara semantik och du fick det ju precis förklarat för dig.
__________________
Senast redigerad av ManManne 2018-02-19 kl. 16:41.
Citera
2018-02-19, 16:41
  #1485
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Suck.

Det är inte så det ska läsas, utan som att svarta liv är också är värdefulla, till skillnad från vad t ex polisens beteende ibland kan ge sken av. Att vita och andra liv är värdefulla är underförstått, en självklarhet för alla.

Det är inte självklart för kriminella att vita liv är värdefulla, inte heller vilket symbolvärde för rättsstaten som polisen är. ACAB?

Du har uppenbarligen inte tagit till dig fakta.

Jag tycker det är bra att man pratar om hur svarta värderar sin egen ras, men det är inte ett vitt problem i huvudsak.

Citerar mig själv.
Citat:
Enligt siffror från FBI:

Så dödas 400 personer av polisen i USA varje år, det är samma siffra som de som slås av blixten.
61% av de som dödas är vita, trots att de inte är de som står för brottsligheten.
Statistik visar också att gripande motsvarar förövares etnicitet. Svarta grips därför inte i större utsträckning i relation till etniciteten vid begågna brott.
Av de 32% svarta som dödas av polisen är 58 rent självförsvar, 75% av dessa skjuts av svarta poliser.
Däremot så löper en polis 18.5 gånger större risk att dödas av en svart, än att polisen dödar en obeväpnad svart. Och antalet poliser som dödats mer än fördubblades de tre första månaderna i USA så nästa år ser siffrorna värre ut.*
Ovanpå detta så:

dödas 90 procent av de svarta av en annan svart.
Det är 40 gånger så stor risk för en svart att dödas av en annan svart som att bli skjuten av polisen
Svarta utgör 13 % av den amerikanska befolkningen. Men de utför 52% av alla mord.
Det är 27 procents större sannolikhet att en svart attackerar en vit än tvärtom. 8 gånger större chans att de dödar Hispanics.
Det farligaste för en svart person i USA är alltså inte polisen, inte vita, utan andra svarta män
Den 13 % svarta befolkningen står för 40 procent av brottsligheten i USA, medan vita utgör 64% av befolkningen, men står bara för 39 % av brottsligheten. *Med enklare siffror, mindre än en halv procent av vita sitter i fängelse, medan 2.3 % svarta gör det. Det är nästan 6 gånger fler.*Det går *8 svarta mördare på 1 vit, medan det går 6 svarta offer på en vit.* Så med andra ord: svarta mördar varandra, och det är till sig själva de kanske borde säga Black lives matter. Det har nästan ingenting med oss att göra. Snarare tvärtom. De flesta mord sker inom den egna etniciteten, men det är mer troligt att en svart går utanför sin etniska grupp. 16 procent av mord på vita har en svart förövare, medan 7 procent av mord på svarta har en vit förövare. Statistiken visar också att det inte är en överarrestering på svarta om man ser till procentsatsen begångna brott. Det är alltså inte sant att svarta blir trakasserade för att de är svarta av polisen, utan det står i proportion till brottstatistiken.

Citat:
Ursprungligen postat av Pulitzer
Detta med offerstatus kunde man säkert diskutera mer ingående.
Men om du ska titta kvantitativt på problemet så borde du vara mer oroad över hatbrott mot svarta, som fortfarande är mer än dubbelt vanligare än hatbrott mot vita.

Din lista gäller hatbrott.
Lejonparten av hatbrotten 6000 bestod av minor assault and intimidation =3000
2500 var mot egendom.
närmare 700 grov misshandel.
Kollar man vidare på sidan så var det 5 mord med rasistiska motiv.

Samtidigt så mördades 17,250 människor i USA 2016

Sett till andra halvan av listan så "reported" säger ganska lite. Raskort dras frekvent.
__________________
Senast redigerad av Gertrud1 2018-02-19 kl. 17:12.
Citera
2018-02-19, 16:50
  #1486
Medlem
Gertrud1s avatar
Vi tog fram de här siffrorna när F! gjorde sin BlackLIvesMatter propagandafilm. Där de bland annat säger
"Det är en skam att politiker och beslutsfattare är tysta när det rasisitisa våldet på svarta*fortsätter"

Citat:

Det där är alltså en ren och skär lögn, ännu värre*blir det om man ser på*Sverige. I andelen procent registrerade för brott i Sverige mellan 1997- 2001 enligt BRÅ**så är svarta överrepresenterade för brott, med Östafrika 250%. Nordafrika 370 % övriga afrika 430 %. Och än värre lär det ju vara nu.*

Enligt brottstatistik från USA så är de fem farligaste städerna:

Detroit 7.8 % vita 82.7 svarta
St Lois 44 % vita (vita+ hispanics +creoler) 46.9 % svarta
Oakland 25% vita 28% svarta 25% Hispanics.
Memphis 27% vita 63.3 % svarta
Briminham Alabama 22% vita 74% svarta
Atlanta 38% vita 51% svarta
Baltimore 29 % vita (non hispanics + hispanics) 63% svarta
Baltimore är en stad av Göteborgs storlek med ca 600 000 invånare, där skedde 327 registrerade mord 2015, dvs nästan ett om dagen. *I New York som förr var landets farligaste stad, men som tack vare polischefen William Bratton som införde "nolltolerans" fick bukt med kriminaliteten så är siffran 352 men då på 8.2 miljoner invånare. Baltimore har alltså 14 gånger fler mord.*

Angående *Sverige så dödades två människor av polisen 2015, den ena var trollhättemördaren, den andra har jag inte lyckats googla fram. Däremot kom det upp ett flertal braskande artiklar om att polismorden ökar, när de i själva verket ligger still på ett snitt på 2 per år. Märkligt att man ska behöva leta upp all statistisk själv för att få reda på sanningen. Antalet mord i Sverige däremot ökade förra året med 26 %. Främst i Göteborgsregionen. Där skedde en*ökning med 118 % *71% av morden i Sverige 2015 skedde i någon av storstadsregionerna.*Angående våra städer så har Malmö en befolkning med över 50 procent med invandrarbakgrund. Göteborg har 40% med invandrarbakgrund.* i Stockholm så har 37% invandrarbakrund. 52 % av landets invandrare är lokaliserade till dessa tre storstadregioner.*
Som framgår är siffrorna från 2015

Att ljuga helt ogenerat i det enda syftet att öka rasmotsättningarna är oförsvarbart.

Jag har aldrig i hela livet ens tänkt i ras förrän detta BLM. Det enda man gör är att spä på rasismen och legitimera ytterligare våld från svarta.
Man piskar upp lättpåverkade grupper som svarta och kvinnor för att destabilisera.

För övrigt något tänkvärt.

Jag såg på inledningen till "Se upp för dårarna" Där diskuteras en fråga på antagninsgprovet till polishögskolan.

Vad betyder patriarkat?
rätt svar
Faderlig....

Chicago var på tapeten Wiki
Citat:
Former Chicago Police Superintendent Garry McCarthy blames Chicago's gang culture for its high rates of homicide and other violent crime, stating "It's very frustrating to know that it's like 7% of the population causes 80% of the violent crime...The gangs here are traditional gangs that are generational, if you will. The grandfather was a gang member, the father's a gang member, and the kid right now is going to be a gang member."[71]

Mayor Rahm Emanuel disbanded the Chicago Police Department's anti-gang unit in 2012.

Citat:
Here's a list of a few of Chicago's Street Gangs below (information per 2002[74]).

Black P. Stones
Almighty Vice Lord Nation
Black Gangster Disciple Nation
Latin Kings
Mickey Cobras
Almighty Saints
Simon City Royals
Latin Count Nation
https://en.wikipedia.org/wiki/Crime_in_Chicago

Nästan samtliga var svarta gäng, någon hispanic, ett var blandad etnicitet där även kaukasian förekom.

Svarta offer? Nej jag tror inte det.

Som Jordan säger You cant get to be the victim and the offender at the same time.

Jag ser ingen anledning att hetsa upp svarta som offer annat än att ännu mer destabilisera landet.

Jordans budskap är: Sluta var ett offer, börja ta ansvar.
Klart han måste tystas.
__________________
Senast redigerad av Gertrud1 2018-02-19 kl. 17:04.
Citera
2018-02-19, 17:23
  #1487
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulitzer
Rätta mig om jag har fel, men är det inte enstaka fall där polisen under ifrågasatta omständigheter skjutit svarta som väckt protester?

Det verkar snarare vara upprörda mödrar som fångas upp av journalister som kör ett vanligt offernarrativ för att det säljer. Antingen vågar man inte, eller så blundar man för att det rör sig om en gängmedlem som inte lyder polisen varpå det hela escalerar.
Givetvis förekommer det att poliser tar till mer våld än nöden kräver, men som framgår av min statistik så är det vanligare att polisen själv dör.

Journalistkåren kallas inte för tredje statsmakten för intet. De har ett otroligt ansvar att objektivt skildra verkligheten, istället sysslar de med propaganda. Säkerligen tror de att de gör något bra, men uppenbarligen så leder det bara till mer våld.

Att man uppmuntrar människors offerstatus är bara av ondo. Samhället fungerar inte om inte dess invånare är vuxna individer kapabla att ta ansvar för sina handlingar.

Tyvärr tar invandrarna med sig sin omogna skamkultur till vår skuldkultur (= rättsstat) eftersom välmenande indoktrinerade användbara idioter är för arroganta för att ta reda på vad som pågår så raseras civilisationen så att vi går tillbaka och anpassar oss till dem, istället för att de acklimatiseras i en rättsstat.

Feministerna vill båda äta kakan och ha den kvar. Man attackerar de strukturer som lett till att vi bildat rättsstater där medborgare har lika värde, samtidigt som man skriker efter lag och rätt.

Poliser över hela västvärlden vågar inte sätta stopp för buset eftersom de hängs ut i media som rasister när de tar tag i det hela. Det är dags för journalister att göra lite research. Eftersom de svarta är offer får de härja fritt.
Detsamma gäller afghaner och marockaner i Sverige.

Men herregud vad är väl lite våldtäkter och polismord mot att någon blir kallad neger eller sandneger??
__________________
Senast redigerad av Gertrud1 2018-02-19 kl. 17:32.
Citera
2018-02-19, 19:06
  #1488
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Det verkar snarare vara upprörda mödrar som fångas upp av journalister som kör ett vanligt offernarrativ för att det säljer. Antingen vågar man inte, eller så blundar man för att det rör sig om en gängmedlem som inte lyder polisen varpå det hela escalerar.
Givetvis förekommer det att poliser tar till mer våld än nöden kräver, men som framgår av min statistik så är det vanligare att polisen själv dör.

Journalistkåren kallas inte för tredje statsmakten för intet. De har ett otroligt ansvar att objektivt skildra verkligheten, istället sysslar de med propaganda. Säkerligen tror de att de gör något bra, men uppenbarligen så leder det bara till mer våld.

Att man uppmuntrar människors offerstatus är bara av ondo. Samhället fungerar inte om inte dess invånare är vuxna individer kapabla att ta ansvar för sina handlingar.

Tyvärr tar invandrarna med sig sin omogna skamkultur till vår skuldkultur (= rättsstat) eftersom välmenande indoktrinerade användbara idioter är för arroganta för att ta reda på vad som pågår så raseras civilisationen så att vi går tillbaka och anpassar oss till dem, istället för att de acklimatiseras i en rättsstat.

Feministerna vill båda äta kakan och ha den kvar. Man attackerar de strukturer som lett till att vi bildat rättsstater där medborgare har lika värde, samtidigt som man skriker efter lag och rätt.

Poliser över hela västvärlden vågar inte sätta stopp för buset eftersom de hängs ut i media som rasister när de tar tag i det hela. Det är dags för journalister att göra lite research. Eftersom de svarta är offer får de härja fritt.
Detsamma gäller afghaner och marockaner i Sverige.

Men herregud vad är väl lite våldtäkter och polismord mot att någon blir kallad neger eller sandneger??


Det är svårt med siffror på hur många som dödas av polisen varje år eftersom det inte konsekvent förs statistik över detta. Washington Post har en undersökning som säger att 2017 var det 987, varav 223 var svarta, 23%. Svarta är 12.6% av befolkningen, så det är nästan dubbelt så många som det rimligen borde vara.

Statistiken antyder att svarta är kraftigt överrepresenterade som förbrytare, men det är inte riktigt så enkelt, statistiken gäller lagförda brott och eftersom man kraftigt prioriterar polisnärvaron i svarta områden är det inte konstigt att svarta också lagförs oftare än andra. Det blir en självuppfyllande profetia. Därmed inte sagt att det är fel att ha mer polisnärvaro där man har mer brott, men man bör vara medveten om hur detta i sin tur påverkar statistiken så att man inte drar orimliga slutsatser.

Man kan få fram mycket intressant information med deras behändiga statistik: https://www.washingtonpost.com/graphics/national/police-shootings-2017/
T ex kan man se att över en tredjedel av de som sköts ihjäl när de till fots flydde från polisen var svarta, de var dessutom fler än de vita som flydde till fots från polisen när de sköts ihjäl.

Det är långt ifrån bara gängmedlemmar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in