2018-01-24, 14:59
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Kritisk teori är väl lämpligt för journalister kan man tycka.

Nåväl, ska man vara petig så finns det något som heter kulturmarxism, det är kritik mot industriell profitdriven kultur. Vad man än må tycka om den saken så är det inte det som brukar avses med kulturmarxism idag utan idag när man pratar om detta utanför specifika akademiska kretsar så syftar man på teorin att frankfurtskolan är en pågående rörelse för att ta över och förstöra det västerländska samhället. Det är det som är konspirationsteorin.

Om Jordan tror på detta eller ej är lite oklart, men han uttrycker sig på ett sätt som får många att tro detta vilket ger honom större populäritet och jag har svårt att se att det här skulle vara oavsiktligt.
Det är en dog whistle, en vanligt förekommande strategi för vissa grupper.

Du har mig, jag är en del av Vinnova, de värvade mig 2003 när jag gick i gymnasiet.

Jag tror du underskattar våra myndigheter om du tror att jag är en del av något som på sätt och vis är en pr-kampanj, men jag är smickrad. Tack.

I sammanhanget kanske det borde nämnas att Jordan inte använder begreppet ”kulturmarxism”. Så din kritik är lite malplacerad.
Citera
2018-01-24, 16:35
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Frankfurtskolan fanns. Det är teorin om innehållet och vilken typ av inflytande som skolan har haft, om något, som är en konspirationsteori.
Du har rätt i så måtto att den förekommer från båda håll.

Även högern håller ju på med det.
Ta den kampanj som hävdar att etablerad media sysslar med fake news.
Eller Kent Ekeroths kommentar om media i allmänhet och Prolitären i synnerhet.
Men det hindrade inte SD:s toppolitiker Kent Ekeroth, känd från järnrörsskandalen på Kungsgatan, från att på valdagen obekymrat twittra om att ”i sinom tid” ska obekväma media stoppas.
De som efter uppvaknandet i måndags (15 sept) slog upp Dagens Nyheter kunde läsa hur SD:s presstalesman Martin Kinnunen tonade ner Ekeroths uttalande. Han förklarade att Expressen var ett speciellt fall, men vissa medier ”ska tas bort”. På en direkt fråga från reportern ”Vilka medier ska man ta bort då?” pekar Kinnunen ut Kommunistiska Partiets tidning Proletären.
Proletären ska inte bara utestängas. Den för SD politiskt obekväma kommunistiska arbetartidningen Proletären ska stängas. Punkt slut.
https://www.aftonbladet.se/kultur/article19572858.ab

Det är samma mekanism som pågår där utan tvekan.
Citera
2018-01-24, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
I sammanhanget kanske det borde nämnas att Jordan inte använder begreppet ”kulturmarxism”. Så din kritik är lite malplacerad.
Nej, men det är det alt-right Flashback-style people hör när de lyssnar på honom. Det är därför de mår så bra av det (bland annat). Mycket skarp iakttagelse av Sir Dwain. Ungefär som när antisemiter som tror judarna styr hör när de lyssnar på klippet från Barbara Specter:

https://www.youtube.com/watch?v=5jl-OJJVAEg

De hör något annat än vad som faktiskt menas. Tyvärr är språkförbistringen så stor i den tid vi lever i.
Citera
2018-01-24, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skeptoid
Nej, men det är det alt-right Flashback-style people hör när de lyssnar på honom. Det är därför de mår så bra av det (bland annat). Mycket skarp iakttagelse av Sir Dwain. Ungefär som när antisemiter som tror judarna styr hör när de lyssnar på klippet från Barbara Specter:

De hör något annat än vad som faktiskt menas. Tyvärr är språkförbistringen så stor i den tid vi lever i.
Hur vet man om man är alt-right Flashback-style people? Hur vet du hur "dom" hör när dom lyssnar på detta?
Mycket oklart...
Låter mer som att du hittar på en grupp med folk, sen bestämmer hur den gruppen tänker om något. Finns ju ingen poäng alls med detta tilltag, då det är en imaginär grupp och en påhittad reaktion.
Citera
2018-01-24, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skeptoid

Så är det exakt, kan man klämma in det i sin egen agenda så är man plötsligt en anhängare.
Man får däremot inte glömma att Jordan B Petersons teorier vilar på psykologi. Och just det verkar vara så extremt svårt för folk att förstå och just därför är han intressant iaf för mig, han går inte bara runt och tycker som alla andra idealister gör för att på ngt sätt bekräfta sitt ego eller sin tillhörighet till en grupp för att få en klapp på axeln.

Hela det tankesättet skapar gapande apor som inte har en egen röst eller utvecklar sin självkännedom, vet man inte vem man är hur ska man då överhuvudtaget kunna ha en åsikt i ngt alls utan att saker går horribelt fel i slutändan.
Senast redigerad av Acekorv 2018-01-24 kl. 17:04.
Citera
2018-01-24, 17:11
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acekorv
Så är det exakt, kan man klämma in det i sin egen agenda så är man plötsligt en anhängare.
Man får däremot inte glömma att Jordan B Petersons teorier vilar på psykologi. Och just det verkar vara så extremt svårt för folk att förstå och just därför är han intressant iaf för mig, han går inte bara runt och tycker som alla andra idealister gör för att på ngt sätt bekräfta sitt ego eller sin tillhörighet till en grupp för att få en klapp på axeln.

Hela det tankesättet skapar gapande apor som inte har en egen röst eller utvecklar sin självkännedom, vet man inte vem man är hur ska man då överhuvudtaget kunna ha en åsikt i ngt alls utan att saker går horribelt fel i slutändan.
Att hans teorier vilar på psykologi betyder inte ett skit du.

Det gjorde även teorierna om förträngda minnen och domstolarnas rekrytering av psykologer som hade till uppgift att bedöma om ett vittne ljög eller talade sanning. Höll ju på att skapa en stor katastrof inom svenskt rättsväsende innan galenskaperna fick ett slut.

Det enda som betyder något är om det går att empiriskt bevisa vad man hävdar.
Citera
2018-01-24, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Att hans teorier vilar på psykologi betyder inte ett skit du.

Det gjorde även teorierna om förträngda minnen och domstolarnas rekrytering av psykologer som hade till uppgift att bedöma om ett vittne ljög eller talade sanning. Höll ju på att skapa en stor katastrof inom svenskt rättsväsende innan galenskaperna fick ett slut.

Det enda som betyder något är om det går att empiriskt bevisa vad man hävdar.
Han hävdar att kvinnor bestämmer 80% av inköpen. Alltså är marknaden styrd av kvinnor.
Citera
2018-01-24, 17:22
Medlem
Han hävdar att lönegapet inte går att tolka så svartvitt som att kvinnor har lägre lön bara för att dom är kvinnor.
Citera
2018-01-24, 17:24
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rylle63
Han hävdar att kvinnor bestämmer 80% av inköpen. Alltså är marknaden styrd av kvinnor.
Och?
Citera
2018-01-24, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acekorv
vet man inte vem man är hur ska man då överhuvudtaget kunna ha en åsikt i ngt alls utan att saker går horribelt fel i slutändan.

Så länge det gäller att fakta och logik bara är åsikter (som vänstern därmed skall kunna vifta bort), vill jag påstå att det där är rent trams.
Alla med en fungerande hjärna kan ha åsikter (värdera argument). Oavsett vem man är, och oavsett vem som lägger fram argumenten.
Citera
2018-01-24, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Och?
Det är ungefär det han hävdar i intervjun.
Men du verkar inte hålla med honom.
Citera
2018-01-24, 17:29
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rylle63
Det är ungefär det han hävdar i intervjun.
Men du verkar inte hålla med honom.
Hur får du det till det från det inlägg du citerar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in