Citat:
Ursprungligen postat av
Doktordonka
Peterson försöker säga att humrar har ungefär samma känsloliv som vi har och därför kan man jämföra dem med människor. (Men han säger det inklätt i lite fler meningar och med lite anekdotisk bevisföring).
Det är faktiskt så korkat och okunnigt att man behöver inte vara direkt djupt påläst för att avfärda honom med en axelryckning.
Vad han faktiskt säger, och har helt rätt i, är att humrar och människor härstammar från samma genetiska förfader och att vi (liksom oräkneliga andra arter) därför har belöningssystem som använder serotonin.
Därför blir studier av humrars välbefinnande i korrelation med deras sociala status intressant, och poängen var inte att humrar och människor hade ungefär samma känsloliv, utan ungefär samma biologiska premisser i det här specifika fallet. Om du med "anekdotisk bevisföring" och "inklätt i fler meningar" menar att du inte förstår eller inte vill förstå är det ditt problem.
Citat:
Jag tror många har missat en viktig sak när man lyssnar på det Pererson säger i videos. Folk blir lite imponerade över att han är professor. Men, han har ju inte en proffessur i det ämnesområde han oftast uttalar sig i, där är han bara en vanlig privatperson, precis som vem som helst.
Han är professor i klinisk psykologi. Det har väldigt lite att göra med de ämnesområden han uttalar sig så självklart i.
Det får stå för dig om du blir imponerad av titlar. Själv är jag imponerad av hans kunskap, stringens och förmåga att diskutera med projicerande idoter utan att tappa fattningen (en egenskap jag just nu önskar jag ägde mer av). Psykologi handlar för övrigt om mänskliga beteenden, vilket ju är exakt det han pratar om. Och klinisk psykologi innebär att man tillämpar kunskapen kliniskt, exempelvis vid diagnosticering.
Citat:
Hans största problem är att han kan inte skilja på kön (biologiskt kön) och genus (socialt kön), enda anledningen för att han är lite i ropet just nu är ju för att han går till hårt angrepp mot framför allt feminismen.
Det är enkelt att peka på ett antal rena faktafel i det han säger. En kort variant av det fanns ju i hummer-videon länkad tidigare, men det fortsätter i samma stil, 95% dravel inlindat i fina formuleringar).
Vad bra att det är så enkelt för dig att peka på ett antal rena faktafel i det han säger. När tänker du länka dessa?
Citat:
Peterson är och förblir ett skämt, och framför allt, om han åtminstone kunde hålla lite högre akademisk klass...men inte ens det klarar han.
Jag har full förståelse för Jordan Peterson, och genuin beundran, om han misslyckas till att hålla sig till just din "akademiska klass."