Citat:
Ursprungligen postat av
EXTREMFETMA
Vad är det för mejl?
Myra fick under sin stream häromdagen en fråga. Någon klippte detta och sen såg jag det. Frågan var “varför är Haveristerna [endast jag använder det kontot] på Twitter så toxiska mot dig”. Myras svar var att hon inte vet varför, att hon haft kontot blockat sedan länge och att hon i princip inte pratat om oss (mig och Henrik) på två år. Det stämmer väl i stort, men det är ju knappast hela historien.
Granskningen av Joakim Lamottes följare och tillhörande insamling
Allting började sommaren 2019, när Myra bestämde sig för att hon skulle granska de som kommenterar i Joakim Lamottes kommentarsfält. Hennes tes var att de troligtvis skulle vara överrepresenterade när det kommer till brottslighet och att det skulle vara intressant att skriva om detta med tanke på deras syn på brott och straff när det kommer till främst invandrare.
För att kunna göra detta startade Myra en insamling och uppmanade sina följare att swisha henne pengar så att hon skulle kunna genomföra denna granskning. Enligt egen utsago fick hon till slut ihop tillräckligt mycket pengar för att kunna jobba heltid med detta projekt i en veckas tid baserat på hur journalistförbundet rekommenderar frilansare att ta betalt..
Sedan första januari 2023 är journalistförbundets frilansrekommendation 1.094kr/timme, eller 43.760kr för en veckas heltidsarbete på totalt 40 timmar. Jag gissar att det var lägre 2019, när detta skedde. Enligt en person (som vi kommer att återkomma till) fick Myra in cirka 30.000kr. Ett eventuellt överskott av denna insamling skulle gå till välgörande ändamål.
Än så länge inga konstigheter, eller hur? Problemet är dock att veckorna gick, månaderna gick, men inte kom det någon granskning. Personen ovan påstod senare att han själv hade fått 3.000kr i handen för att göra grovjobbet med att gå igenom Lamottes kommentarsfält, sammanställa de som kommenterat, identifiera dem och ta reda på huruvida de hade några domar i bagaget. Han påstod också att det jobbet var klart och överlämnat till Myra. Det enda som då återstod för Myra att göra var att gå igenom det material som hon fått och sedan skriva en text om detta, men än idag har ingen text på ämnet publicerats.
Personen som gjorde förarbetet till gransingen var för övrigt Oidipus/34-åringen:
https://www.patreon.com/posts/58096868
https://tidningensyre.se/2022/27-december-2022/stalkad-i-flera-ar-hot-tas-inte-pa-allvar/
Med tanke på att vi i Haveristerna hade och har en relativt hög svansföring när det kommer till att tigga swish så försökte jag prata med Myra om att det inte ser jättebra ut att hon dels tigger pengar för att göra något och sedan dessutom inte gör det. Säga vad man vill om Joakim Lamotte, men de som swishar honom för att han ska skälla ut sin mobil får i alla fall valuta för sina pengar.
Myra menade dock att det inte skulle spela någon roll för mig, Henrik eller Haveristerna, eftersom detta var något hon hade gjort på egen hand. Jag höll inte med, men kände samtidigt att jag inte orkade tjafsa om även detta. Henrik påtalade också detta för Myra, både i och utanför podden, vilket försvårade när vi samtidigt försökte lösa deras långdragna konflikt.
Myra lovade förstås att vara transparent med denna insamling, så tror ni inte mig inte gällande detta så kan ni ju alltid be att få se kontoutdrag på hennes inkommande swish sommaren 2019. Med tanke på att det än idag inte kommit någon text om brottsbenägenheten hos Joakim Lamottes följare så antar jag att det finns minst en glad välgörenhetsorganisation som mottagit en större summa pengar från Myra. Man får lov att gratulera.
Myras smutskastningskampanj våren 2020
Våren 2020 eskalerar konflikten mellan Myra och Henrik. Då det enda som spelar roll för mig är att vi ska kunna jobba ihop försöker jag medla. Eftersom den konflikten nu tack och lov är död och begraven tänker jag inte gå in på den mer än nödvändigt. Däremot blir det tydligt att oavsett vad Myra säger till mig och Henrik så snackar hon en hel del skit om framför allt Henrik men även om mig till alla som orkar lyssna.
Exempel 1: Oidipus/34-åringen lämnar ett röstmeddelande till en till mig och Henrik närstående person där han svamlar om att jag och Henrik tjänar så mycket pengar och stackars Myra tjänar nästan ingenting. Att det var så berodde på att jag och Henrik jobbar heltid, medan Myra förmodligen inte gått upp före 12 på dagen fler än tre gånger de senaste 10 åren. Detta röstmeddelande lämnas tidig vår 2020, och Oidipus/34-åringen nämner också i ett annat sammanhang att han kanske skulle gå förbi vår livespelning och misshandla Henrik. Den livespelningen han syftar på var planerad till april 2020, men sköts upp till hösten på grund av pandemin.
Exempel 2: När Myra väl lämnade Haveristerna i slutet av juni 2020 hade vi på sätt och vis haft semester hela juni. Eller ja, Myra och Henrik hade fått lite semester. Själv spelade jag in ett avsnitt med bara Myra och ett avsnitt med bara Henrik för att vi skulle kunna publicera och ta betalt som vanligt. Myra och Henrik hade i alla fall haft semester från varandra inför en nystart med nya rutiner och arbetsprocesser som vi alla tre varit delaktiga i att ta fram och som vi alla tre hade godkänt. Istället meddelade Myra att hon lämnade Haveristerna.
Till följd av detta skapas direkt en tråd i vår Facebok-grupp där diverse slödder (framför allt Alva, Idun och Jenny) upprepar att jag och framför allt Henrik ska ha betett oss illa mot Myra och att vi borde be henne om ursäkt. Jag frågade flera gånger hur vi hade betett oss illa och vad exakt vi borde be om ursäkt för. Ingen av dessa idioter svarade. Alva var mest drivande i detta och skrev också uttryckligen att hon stämde av med Myra innan hon skrev någonting.
Påståendet att jag och Henrik hade betett oss illa mot Myra till den milda grad att vi var skyldiga henne en ursäkt var alltså sanktionerat av Myra och spreds utan att någon av dessa äckliga jävla ynkryggar kunde specificera hur vi hade betett oss illa. Fegast av alla är förstås Myra, som gömde sig bakom de här idioterna.
Exempel 3: Kort efter att Myra lämnat Haveristerna är hon med i Gott snack med Fredrik Söderholm. Jag vet inte om det är han eller någon annan där, men någon av dem säger upprepade gånger att jag och Henrik har “behandlat [Myra] så jävla illa”. Till saken hör att Myra under våren varit på många innergårdsfester hos det här gänget, och har säkert spenderat en hel del tid med att hälla gift även i deras öron. Det var tydligt att personen som sa detta ville göra bra TV av vår konflikt, men Myra duckade och till slut gick de vidare till ett annat ämne.